Hankinta, kotihoidon asiakaspalveluostot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-004963
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 110 §

Kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

-tekemään hankintaa koskevat päätökset
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Jem Alaye ei osallistunut tämän asian käsittelyyn ja pysyi poistuneena asian käsittelyn ajan.

Ostopalvelupäällikkö Kristiina Matikainen ja johtava hankinta-asiantuntija Outi Ekebom olivat kutsuttuina asiantuntijoina.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Ostopalvelupäällikkö ********** ja johtava hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Hankinnan taustaa

Kotihoidon palveluja tuotetaan omana toimintana, ostopalveluna ja palvelusetelillä. Monituottajamallin tavoitteena on parantaa palvelujen saatavuutta, hajauttaa tuotannon riskejä, parantaa kustannustehokkuutta, lisätä joustavuutta ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksia sekä saada laajempi pohja toiminnan kehittämiselle ja parhaiden käytäntöjen jakamiselle. Palvelun tuotantotapa ei vaikuta palvelun sisältöön, eikä asiakkaan näkökulmasta ole eroa sillä, kuka kotihoidon palvelun asiakkaalle tuottaa.

Ostopalvelu täydentää omaa tuotantoa. Suomenkielistä kotihoitoa on hankittu ostopalveluna sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan päätöksellä 5.11.2020 § 52 yhteensä noin 500 asiakkaalle ja ruotsinkielistä kotihoitoa päätöksellä 30.1.2020 § 8 yhteensä noin 100 asiakkaalle. Molempien hankintojen puitesopimusten sopimuskausi päättyy 31.12.2023.

Kotihoidon ostopalvelun määrää tullaan kasvattamaan sopimuskauden aikana suunnitellusti tukemaan omaa toimintaa niin, että arviolta vuoden 2025 lopussa ostopalvelun osuus kotihoidon palveluista on 20 prosenttia.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on kotihoidon asiakaspalveluostot koko Helsingin alueelle. Kotihoidolla tarkoitetaan palvelua, jolla huolehditaan, että henkilö suoriutuu jokapäiväiseen elämään kuuluvista toiminnoista kodissaan ja asuinympäristössään. Kotihoitoon kuuluu asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukainen hoito ja huolenpito, toimintakykyä ja vuorovaikutusta edistävä ja ylläpitävä toiminta ja/tai terveydenhuoltolain 25 §:ssä tarkoitettu kotisairaanhoito.

Arvioitu ostopalveluun ohjattavien asiakkaiden määrä sopimuskauden alkaessa on noin 600 asiakasta. Asiakasmäärä tulee lisääntymään sopimuskauden aikana.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu avoimella hankintajärjestelyllä, joka tarkoittaa tilaajan itsensä suunnittelemaa lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevan palvelun hankkimiseen.

Kilpailutus sisältää kaksi (2) osa-aluetta, jotka ovat:

osa-alue 1: Kotihoito eteläisen ja itäisen Helsingin kotihoidon asiakkaille

osa-alue 2: Kotihoito läntisen ja pohjoisen Helsingin kotihoidon asiakkaille

Kilpailutuksella perustetaan puitejärjestelyn kaltainen avoin järjestely, johon valitaan kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi (2) kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella kalleinta tarjousta. Palveluntuottaja voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi yhden tai molempien osa-alueiden avoimeen järjestelyyn. Valitut palveluntuottajat asetetaan etusijajärjestykseen kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella.

Avoin järjestely avataan uusille tarjouksille tilaajan niin päättäessä, pääsääntöisesti kerran vuodessa. Tällä mahdollistetaan uusien palveluntuottajien mukaantulo järjestelyyn. Avaamisen yhteydessä järjestelyn jokaiseen osa-alueeseen valitaan kaikki soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat pois lukien kaksi (2) kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella kalleinta tarjousta. Avaamisen yhteydessä tilaaja voi perustaa uusia osa-alueita tilaajan ja asiakkaiden erityistarpeiden perusteella. Palveluntuottajien etusijajärjestys muodostetaan uudelleen jokaisen avaamisen jälkeen.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittavat palvelut, palvelun hinnoittelu sekä tarjoajille että palvelulle asetetut soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi asetetaan tarjoajille tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset, joiden tulee täyttyä koko sopimuskauden ajan. Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään myös avoimen järjestelyn periaatteet.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–7 (palvelukuvaus, tarjouspyyntöluonnos, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus, avoimen järjestelyn periaatteet, kaupunginosat osa-alueittain). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityslistan liitteenä.

Palvelun laatu ja tarjousten vertailuperuste

Tarjousten vertailuperusteena käytetään kokonaistaloudellista edullisuutta, jossa hinnan painoarvo on 80 prosenttia ja laadun 20 prosenttia kokonaisvertailupisteistä. Laatuvertailussa käytetään laatutakuumallia, jolla varmistetaan tarjoajien sitoutuminen sopimuskauden aikana palvelukuvauksen mukaiseen laatutasoon. Tilaaja valvoo vähimmäisvaatimusten toteutumista ja sopimusehtojen noudattamista.

Tehtävä sopimus

Palvelun sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2024, ja sopimukset ovat voimassa toistaiseksi.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 120 000 000 euroa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa esitetyt arvioidut hankintamäärät perustuvat aiempien vuosien ostoihin, eivätkä ne sido Helsingin kaupunkia. Palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 14.2.2023 § 28 päättänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavat sopimukset ja sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 13.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 106, 107, 108, 109 (A), 110 (A), 111 (A), 113, 116, 117 ja 118 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 109 (B), 110 (B), 111 (B), 112 ja 114 (B) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Soili Partanen, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

soili.partanen@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Outi Ekebom, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL60§ 138§
2. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
3. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
4. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
5. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
6. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§
7. Salassa pidettävä: HankL 60§ 138§

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.