Hankinta, Pysäköintiautomaattien etähallintaohjelmistoihin ja varaosiin liittyvä hankinta, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-005679
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

Pysäköintiautomaattien etähallintaohjelmistoihin ja varaosiin liittyvä hankinta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hankkia suorahankintana pysäköintiautomaattien etähallintaohjelmistojen käyttöoikeudet ja niihin liittyvät palvelut sekä automaattien varaosien toimituksen Kaskea Group Oy:ltä ja allekirjoittaa kyseisiä hankintoja koskevan sopimuksen.

Arvio hankinnan arvosta on enintään 289 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan arvo sisältää arvion 400:n pysäköintiautomaatin ohjelmistojen ja niihin liittyvien palveluiden laskennallisista kuukausimaksuista 24 kuukauden ajalta laskettuna, sekä arvion tarvittavien varaosien arvosta 24 kuukauden ajalta laskettuna. Hankinnan arvo ei ole sitova, vaan hankinnan lopulliset kustannukset tarkentuvat kulloinkin käytössä olevien automaattien määrän ja tarpeen mukaan tilattavien varaosien kustannusten perusteella.

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta molemmat sopijapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintayksikkö julkaisee hankinnasta suorahankintailmoituksen ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Sopimus tulee voimaan 1.6.2023 ja on voimassa määräaikaisena yhden vuoden ajan. Molempien sopijapuolten suostumuksella sopimusta voidaan jatkaa tämän jälkeen yhden vuoden määräaikaiseksi optiokaudeksi.

Päätöksen perustelut

Hankittavien palveluiden tiedot

Kaupunkiympäristön toimiala on hankkinut vuonna 2015 etähallittavat pysäköintiautomaatit sekä niihin liittyvät huolto-, ylläpito- ja ohjelmistopalvelut keskitetysti Palmia-liikelaitokselta, joka yhtiöitettiin sittemmin saman vuoden lopussa Palmia Oy:ksi. Palmia Oy:n alihankkijana on toiminut huoltopalveluiden osalta Kaskea Group Oy (ent. Laatukilpi Oy) ja automaattien ja järjestelmien osalta FlowBird Sverige AB.

Pysäköintiautomaattien huoltopalvelut on sittemmin kilpailutettu, ja niiden toimittajaksi on valikoitunut uudelleen Palmia Oy. Palmia Oy:n uusi kilpailutettu sopimus ei kuitenkaan sisällä enää automaattien ohjelmistolisenssejä ja -palveluita tai automaattien varaosia, sillä näitä ei ole voitu kilpailuttaa tässä päätöksessä myöhemmin tarkemmin eriteltävien teknisten ja yksinoikeuden suojaamiseen liittyvien syiden vuoksi.

Alkuperäinen palvelusopimus on päättynyt 31.1.2023, jonka jälkeen hankintayksikkö on tehnyt neljäksi kuukaudeksi tilapäisen pienhankinnan huoltopalveluiden kilpailutuksen ulkopuolelle jääneiden palveluiden hankinnasta Kaskea Group Oy:ltä. Nykyisen tilapäisen tilauksen voimassaolo päättyy 31.5.2023, ja siten on välttämätöntä sopia kiireellisesti Palmia Oy:n uuteen sopimukseen sisältymättömien palveluiden jatkamisesta 12 kuukauden määräaikaiseksi sopimuskaudeksi Kaskea Group Oy:n kanssa. Sopimuksessa varaudutaan myös mahdollisuuteen jatkaa sopimusta 12 kuukauden optiokauden ajaksi, mikäli kaikkia etähallittavia automaatteja ei ole poistettu siihen mennessä.

Toimittajan kanssa neuvotellut ohjelmistojen ja niihin liittyvien palveluiden sekä varaosien toimituksen ehdot ja hinnoittelu on kuvattu yksityiskohtaisesti liitteissä Sopimusluonnos ja Toimittajan tarjous 27.4.2023.

Suorahankinnan perustelut

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain 40 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Tässä tapauksessa pysäköintiautomaatteihin liittyvät ohjelmistot ja varaosat ovat FlowBird Sverige AB:n yksinoikeustuotteita, ja vain FlowBird Sverige AB voi ylläpitää näitä tuotteita. Kaskea Group Oy:llä on puolestaan yksinoikeus myydä Suomessa FlowBird Sverige AB:n tuotteita. Pysäköintiautomaatteihin liittyviä palveluita on pyritty uuden huoltopalveluiden kilpailutuksen myötä avaamaan kilpailulle siinä määrin kuin on edellä mainittujen yksinoikeuksien puitteissa mahdollista. Ohjelmistot ja varaosat on kuitenkin edelleen hankittava Kaskea Group Oy:ltä.

Pelkkien pysäköintiautomaattien ohjelmistojen ja varaosien vaihtaminen toisiin tuotteisiin ei ole teknisesti mahdollista, vaan näiden korvaaminen toisilla tuotteilla edellyttäisi vaihtamaan pysäköintiautomaatit kokonaan uusiin laitteisiin. Tämä ei olisi järkevä vaihtoehtoinen ratkaisu erityisesti siksi, että pysäköintiautomaattien määrää on tarkoitus vähentää ja mahdollisesti jopa poistaa etähallittavat automaatit kokonaan tulevina vuosina, sillä muut pysäköinnin maksamistavat ovat korvaamassa automaattimaksamisen.

Pysäköinninvalvonta on arvioinut, että etähallittavien automaattien käyttöä on kuitenkin jossain laajuudessa välttämätöntä jatkaa ainakin 12 kuukauden sopimuskauden ja mahdollisesti 12 kuukauden optiokauden ajaksi, mistä syystä sopimus tehdään 24 kuukauden ajaksi. Ohjelmistojen hinnoittelu on sidottu automaattien määrään ja automaattien määrä tarkastellaan neljännesvuosittain.

Edellä mainituista seikoista johtuen hankintayksikkö katsoo, että käsillä on sellaisia teknisiä ja yksinoikeuden suojaamiseen liittyviä syitä, joiden vuoksi ainoastaan Kaskea Group Oy voi toteuttaa hankinnan, eikä muita järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole tässä tilanteessa.

Valtiontukiarviointi

Helsingin kaupungin talousarvion noudattamisohjeiden mukaan kaupungin toimialojen, liikelaitosten ja virastojen on kaikkien sellaisten toimenpiteiden yhteydessä, joilla kaupunki kanavoi varoja yrityksiin, selvitettävä ennakkoon tuen hyväksyttävyys EU:n valtiontukisääntelyn näkökulmasta sekä sisällytettävä kyseinen valtiontukiarviointi asiaa koskevaan päätökseen.

Hankinnassa on kyse lähtökohtaisesti vastikkeellisen palvelun suorittamisesta, eikä valtiontuesta yritykselle. Kuitenkaan hankintaa ei kilpailuteta, joten hankinnalle ei ole määriteltävissä tarkkaa kilpailutettua markkinahintaa ja siten on mahdollista, että osa hankinnasta olisi katsottavissa tosiasiallisesti tueksi yritykselle. Tästä syystä hankinnasta on suoritettava valtiontukiarviointi.

Tältä osin on todettavissa, että hankinnan kustannukset tai ehdot eivät poikkea tavanomaisista ICT-markkinoiden ja -hankintojen käytännöistä. Myöskään toimittajan oman näkemyksen mukaan hankinnan kustannukset eivät sisällä tosiasiallista tukea yritykselle.
 
Siten on todettavissa, että hankinta ei sisällä valtiontukea yritykselle.

Sopimuksen syntyminen

Sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannon myötä, vaan vasta kun kumpikin sopijapuoli on allekirjoittanut hankintaa koskevan sopimuksen.

Hankintayksikkö tarkistaa pakolliset poissulkemisperusteet ja niihin liittyvät rikosrekisteriotteet toimittajalta ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta) mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaisesti projektitoimisto-yksikön päälliköllä on hankintavaltuudet enintään 800 000 euroon (alv 0 %) saakka. Yksikön päällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 02.05.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Markkinaoikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Kimmo Iirola, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34020

kimmo.iirola@hel.fi

Päättäjä

Kari Vuorinen
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Sopimusluonnos
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.