Virkasuhteen täyttäminen, Puistolan peruskoulu, apulaisrehtori, työavain KASKO-01-24-23

HEL 2023-006451
Asialla on uudempia käsittelyjä
9. / 156 §

Oikaisuvaatimus apulaisrehtorin virkaan ottamisesta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** ym. oikaisuvaatimuksen, joka on tehty perusopetuksen aluepäällikön 17.5.2023 (§ 43) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätösote liitteineen ja valitusosoituksineen ********** velvollisuuksin ilmoittaa muille oikaisuvaatimuksen tekijöille.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

********** ym. ovat tehneet 1.6.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen perusopetuksen aluepäällikön 17.5.2023 (§ 43) tekemästä päätöksestä, jolla perusopetuksen aluepäällikkö on ottanut Puistolan peruskouluun sijoitettuun apulaisrehtorin virkaan 1.8.2023 lukien toistaiseksi valtiotieteiden maisteri **********

Perusopetuksen aluepäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikeuskirjallisuuden mukaan sillä, johon päätös on kohdistettu, tarkoitetaan sitä, jolle on asetettu jokin velvollisuus, rajoitus tai kielto tai jonka hakemus on hylätty kokonaan tai osittain (Harjula ja Prättälä, Kuntalaki, 2015, s. 932). Koska apulaisrehtorin 17.5.2023 (§ 43) tekemä päätös ei kohdistu oikaisuvaatimuksen tekijöihin eikä myöskään välittömästi vaikuta heidän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, ei oikaisuvaatimuksen tekijät ole asiassa asianosaisia. ********** ym. voivat Helsingissä asuvina kunnan jäseninä tehdä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom 5 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 30.6.2021 (§ 90) tekemään päätökseen perustuen peruskoulujen apulaisrehtorit toistaiseksi ottaa perusopetuksen aluepäällikkö.

Hakuprosessista

Puistola peruskouluun sijoitetun apulaisrehtorin virka on ollut julkisesti haettavana 27.2. - 13.3.2023.

Hakuilmoituksessa haettiin apulaisrehtoria. Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että tehtävässä edellytetään johtamiskokemusta sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja.

Aluepäällikön päätöksen mukaan tehtävään haki hakuajan kuluessa yhteensä 38 henkilöä. Videohaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella 12 hakijaa. Yksi hakija perui hakemuksensa. Videohaastattelujen perusteella yksilöhaastatteluihin kutsuttiin neljä hakijaa. Päätöksen mukaan haastatteluiden perusteella tilattiin kolmesta hakijasta henkilöarviointi. Henkilöarvioinnin jälkeen toiseen haastatteluun kutsuttiin kolme hakijaa.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että apulaisrehtorin valinta tulee kumota, koska päätös on lainvastainen, eikä se ole tarkoituksenmukainen. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan lisäksi, että ********** valitaan ansioituneempana hakijana ko. virkaan. Tarkemmat perustelut liitteenä olevassa oikaisuvaatimuksessa.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Apulaisrehtorilta vaaditaan sama kelpoisuus kuin rehtorilta. Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen

2 §:n mukaan rehtoriksi on kelpoinen henkilö, jolla on ylempi korkeakoulututkinto, asianomaisen koulutusmuodon opettajan kelpoisuus, riittävä työkokemus opettajan tehtävissä sekä opetushallituksen hyväksymien perusteiden mukainen opetushallinnon tutkinto, vähintään 25 opintopisteen tai vähintään 15 opintoviikon laajuiset yliopiston järjestämät opetushallinnon opinnot tai muulla tavalla hankittu riittävä opetushallinnon tuntemus.

Asian arviointi

Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu on valtiotieteiden maisteri. Hän on suorittanut myös opetushallinnon tutkinnon. Hän on työskennellyt virka-apulaisrehtorina 4 vuotta ja 7 kuukautta Vantaan kaupungilla, erityisopettajana 9 vuotta ja 10 kuukautta Vantaan kaupungilla, opintosihteerinä 1 vuoden ja 7 kuukautta Helsingin yliopistolla ja suunnittelijana 2 vuotta ja 7 kuukautta Helsingin yliopistolla. Hän on suorittanut myös Koulutusjohtamisen aineopinnot Jyväskylän yliopistolla.

Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan toinen oikaisuvaatimuksessa mainittu hakija on kasvatustieteen maisteri. Hän on suorittanut myös opetushallinnon tutkinnon. Hän on työskennellyt virka-apulaisrehtorina 7 kuukautta Helsingin kaupungilla, rehtorina 7 kuukautta Helsingin kaupungilla, apulaisrehtorina ja luokanopettajana 2 vuotta ja 4 kuukautta Helsingin kaupungilla, luokanopettajana 4 vuotta Helsingin kaupungilla, koulunjohtajana 3 vuotta Juankosken kaupungilla, luokanopettajana 10 kuukautta Pietarsaaren kaupungilla, luokanopettajana 4 kuukautta Evijärven kunnassa, koulunkäyntiavustajana 10 kuukautta Evijärven kunnassa ja kouluavustajana 5 kuukautta Evijärven kunnassa.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan.

Sekä virkaan valitulla, että oikaisuvaatimuksessa mainitulla hakijalla on tehtävän kannalta vaadittava muodollinen kelpoisuus. Molemmilla on tehtävään soveltuvaa viimeaikaista työkokemusta. Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valittu on työskennellyt virka-apulaisrehtorina 4 vuotta ja 7 kuukautta. Oikaisuvaatimuksessa mainittu toinen hakija on työskennellyt virka-apulaisrehtorina 7 kuukautta ja rehtorina 7 kuukautta. Virkaan valitulla on näin ollen enemmän soveltuvaa työkokemusta.

Puistolan peruskoulu on inklusiivinen lähikoulu. Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valitun valintaa puolsi hänen erittäin vahva osaaminen inklusiivisesta koulusta ja sen konkreettisesta kehittämisestä. Näistä hän toi haastatteluissa selkeästi osaamisensa esille ja näistä hänellä oli myös jo paljon kokemusta entuudestaan. Lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksessa mainitun toisen hakijan kohdalla käsitys inklusiivisestä koulusta jää ohueksi ja hänen näkemyksissään tuli esille vähän konkretiaa.

Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valitulla on vahvat henkilöstöjohtamisen taidot ja haastattelussa hän toi esiin lisäksi analyyttisen otteen johtamiseen. Virkaan valittu pystyi tuomaan haastattelussa paremmin esille pidemmälle kehittyneen näkemyksensä koulun kehittämisestä sekä henkilöstöjohtamisesta. Sekä virkaan valitulla, että oikaisuvaatimuksessa mainitulla hakijalla on taitoja, mutta haastatteluissa virkaan valittu pystyi tuomaan osaamistaan paremmin esille.

Oikaisuvaatimuksessa vedotaan henkilön kykyyn eli henkilön tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin.

Perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valitulla on vankka kokemus virka-apulaisrehtorina toimimisesta. Tehokkuus ja ripeys nousi esille henkilöarviossa. Lausunnon mukaan virkaan valittu näyttäytyi haastattelijoille luovana henkilönä, jolla on uusia ideoita. Hänellä on myös voimakas ja vahva kehittämisorientaatio. Lausunnon mukaan hän hahmottaa nopeasti kokonaisuuksia sekä erilaisia tilanteita ja lisäksi hän on sosiaalisesti taitava, luonteva ja erittäin positiivinen.

Edelleen perusopetuksen aluepäällikön lausunnon mukaan virkaan valitulla on vahva näkemys koulun pedagogisesta johtamisesta ja lukujärjestystyöstä sen tukena. Virkaan valittu pystyi oikaisuvaatimuksessa mainittua hakijaa paremmin kuvaamaan toimivia arjen järjestelyjä, joilla johdetaan pedagogisin keinoin koulua.

Perusopetuksen aluepäällikkö on päätöksessään katsonut, että hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, henkilöarvioinnin sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on virkaan valitulla. Hänen valintaansa on puoltanut mm. vahva osaaminen inklusiivisesta koulusta ja sen konkreettisesta kehittämisestä, sekä vahvat henkilöstöjohtamisen taidot. Virkaan valittu toi haastattelussa esiin analyyttisen otteensa johtamiseen. Myös tehty henkilöarviointi tuki valintaa.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Perusopetuksen aluepäällikkö on ottaen huomioon lain mukaiset nimitysperusteet voinut valita koulutuksen, työkokemuksen, haastattelun ja tehdyn kokonaisarvioinnin perusteella soveliaimmaksi arvioimansa hakijan apulaisrehtorin virkaan toistaiseksi. Oikaisuvaatimuksen tekijät eivät ole esittäneet sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että perusopetuksen aluepäällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun ja perusopetuksen aluepäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että ********** ym. tekemä oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 06.09.2023

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Lisätietojen antaja

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Aluepäällikön päätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Aluepäällikön lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Hakuilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Virkaan valitun hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Toisen hakijan hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.