Hankinta, sairaanhoitajien ja hoitajien ulkomailta rekrytoiminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoinnin hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoinnin puitejärjestelyyn palveluntuottajiksi etusijajärjestyksen mukaisesti seuraavat toimijat:
1. Healthcare Staffing Solutions Oy
2. Barona Oy
3. Pihlajalinna Terveys Oy
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan luettuna on 3 miljoonaa euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 267 § (19.12.2023) ja oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Tarjouskilpailu
Hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoinnin hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 20.12.2023 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 8.1.2024 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 12.1.2024. Kysymyksiä esitettiin 29 kappaletta. Lisäksi hankintayksikkö antoi alihankkijaliitettä koskevan lisätiedon Tarjouspalvelu-portaalin kautta 19.1.2024.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 29.1.2024 klo 12.00 mennessä.
Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:
- Barona Oy
- Dealworld Oy
- Go On Finland Oy
- Healthcare Staffing Solutions Oy
- Hoiwa Oy
- Medisource
- O2 Terveyspalvelut Oy
- Pihlajalinna Terveys Oy
- Target Vision Oy
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä.
Hankintayksikkö tarkisti tarjoajien soveltuvuusvaatimusten toteutumisen.
Tarjouspyynnöllä oli soveltuvuusvaatimuksena referenssivaatimus, jonka mukaisesti tarjoajilla tuli olla aiempaa kokemusta hoitohenkilöstön ulkomailta rekrytoinnista EU/ETA-alueelta ja/tai EU/ETA-alueen ulkopuolelta Suomeen. Rekrytointiprosessiin oli tullut sisältyä kattava lähtömaakoulutus.
Tarjoajilla tuli olla vähintään kaksi kriteerit täyttävää referenssiä.
Referenssihankkeiden oli tullut sisältää vähintään 10 hoitohenkilön kertarekrytointi. Hoitohenkilöiden oli tullut työllistyä referenssiasiakkaan käyttöön. Rekrytointien oli tullut toteutua viimeisen kolmen vuoden aikana tarjouksen jättämisen määräpäivästä laskettuna.
Hankintayksikkö hylkäsi Dealworld Oy:n, Hoiwa Oy:n, Medisourcen ja O2 Terveyspalvelut Oy:n tarjoukset, sillä kyseiset tarjoajat eivät täyttäneet tarjouspyynnöllä määriteltyä referenssivaatimusta.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.
Hankintayksikkö tarkisti tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.
Hankintayksikkö pyysi Go On Finland Oy:tä, Healthcare Staffing Solutions Oy:tä ja Target Vision Oy:tä täsmentämään tarjouksiaan.
Go On Finland Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan hinnan kustannusrakenteen, sote-alan ammattihenkilön työkokemuksen, rekrytointiprosessin ja soveltuvuuden arvioinnin osalta. Go On Finland Oy vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Tarjouksen ja täsmennyspyynnön vastauksen perusteella Go On Finland Oy:n nimeämällä sote-alan ammattihenkilöllä ei ole vaadittua kokemusta ulkomailta rekrytointien toteuttamisesta. Lisäksi Hankintayksikkö arvioi, että tarjouksen perusteella Go On Finland Oy:n antamat kuvaukset rekrytointiprosessista ja soveltuvuuden arvioinnista ovat ristiriidassa tarjouspyyntöasiakirjoissa esitettyjen vaatimusten kanssa. Tarjouspyynnöllä on nimenomaisesti määritelty, että kuvaukset eivät saa olla ristiriidassa tarjouspyynnön vaatimusten kanssa. Täsmennyksen perusteella Hankintayksikölle vahvistui kyseinen ristiriita, ja täsmennyksen hyväksyminen olisi johtanut Go On Finland Oy:n tarjouspyyntöä vastaamattoman tarjouksen saattamiseen tarjouspyynnön mukaiseksi. Koska tarjoajalla ei ole oikeutta muuttaa tarjoustaan täsmennyspyynnön vastauksella, eikä tarjousta voi myöskään jälkikäteen saattaa tarjouspyynnön mukaiseksi, ei Go On Finland Oy:n täsmennystä voitu hyväksyä.
Go On Finland Oy:n antaman tarjouksen ja täsmennyspyynnön vastauksen perusteella hankintayksikkö päätti hylätä Go On Finland Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Healthcare Staffing Solutions Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan sote-alan ammattihenkilön työkokemuksen ja rekrytointiprosessin osalta. Healthcare Staffing Solutions Oy vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Healthcare Staffing Solutions Oy:n tarjous täytti tarjouspyynnöllä esitetyt vaatimukset jo ennen heidän antamaansa täsmennystä. Täsmennyspyynnön tarkoituksena oli saada tarkennusta tarjouksella annettuihin tietoihin, ja siten täsmennyspyyntö liittyi hankinnan kokonaisuuden kannalta vähäisiin yksityiskohtiin. Täsmennyspyynnön vastauksen perusteella hankintayksikölle vahvistui, että Healthcare Staffing Solutions Oy:n nimeämällä sote-alan ammattihenkilöllä on vaadittu kokemus ulkomailta rekrytointien toteuttamisesta ja heidän rekrytointiprosessinsa on tarjouspyynnönmukainen. Healthcare Staffin Solution Oy:n täsmennyspyyntöön antamat vastaukset eivät ole johtaneet tarjouksen parantamiseen tai muuttamiseen.
Target Vision Oy:tä pyydettiin täsmentämään tarjoustaan rekrytointiprosessista vastaavan vastuuhenkilön työkokemuksen, rekrytointiprosessista vastaavan henkilön varahenkilön työkokemuksen, työyhteisövalmennuksen ja referenssien osalta. Target Vision Oy ei vastannut täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.
Target Vision Oy:n antaman tarjouksen perusteella heidän nimeämillään rekrytointiprosessista vastaavalla vastuuhenkilöllä ja rekrytointiprosessista vastaavan henkilön varahenkilöllä ei ole vaadittua kokemusta ulkomailta rekrytointien toteuttamisesta eikä heidän tarjouksessaan antama kuvaus työyhteisövalmennuksesta vastaa tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjouksessa ilmoitettujen tietojen perusteella Hankintayksikkö katsoo myös, että Target Vision Oy:n ilmoittamat referenssit eivät täytä tarjouspyynnön referenssivaatimusta.
Hankintayksikkö päätti hylätä Target Vision Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Barona Oy, Healthcare Staffing Solutions Oy ja Pihlajalinnan Terveys Oy täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja heidän tarjouksensa olivat tarjouspyynnönmukaisia.
Barona Oy, Healthcare Staffing Solutions Oy ja Pihlajalinnan Terveys Oy otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Kilpailutuksen tulos
Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otettiin huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.
Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä.
Sopimus
Sopimus tulee voimaan, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja sen on arvioitu alkavan 1.4.2024.
Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa enintään kahdella (2) yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa optiokauden käyttämisestä viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.
Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Päätös tullut nähtäväksi 12.03.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Mia Keinänen, henkilöstösuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42870
Iida Katila, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 33449