Hankinta, vanhan päiväkotirakennuksen purku, Vartiokylän päiväkoti, Rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2023-007367
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 97 §

Hankintaoikaisuvaatimus toimitusjohtajan päätöksestä 18.8.2023 § 55

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti hylätä Helsingin Talosiirto Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen Staran toimitusjohtajan päätöksestä 18.8.2023, 55 §, koskien Vartiokylän ala-asteen koulun rakennuksen purku-urakan urakoitsijan valintaa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin Talosiirto Oy on jättänyt hankintaoikaisuvaatimuksen rakentamispalveluliikelaitoksen toimitusjohtajan päätöksestä 18.8.2023 § 55. Hankintapäätös on annettu sähköisesti tiedoksi 28.8.2023, jolloin 11.9.2023 saapunut hankintaoikaisuvaatimus on tehty sille asetetussa määräajassa.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan liikelaitoksen johtokunnan ja sen alaisen viranhaltijan päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee liikelaitoksen johtokunta.

Hankintaoikaisuvaatimus

Helsingin Talosiirto Oy vaatii toimitusjohtajan päätöksen oikaisemista siten, että heidät tulisi valita Vartiokylän koulun purkutyön toteuttajaksi. Helsingin Talosiirto Oy katsoo, ettei heiltä ole pyydetty tarjouspyynnön mukaista luotettavaa selvitystä taloudellisesta tilanteestaan ennen kuin heidän tarjouksensa on suljettu pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön vastaisena. Oikaisuvaatimuksen liitteeksi Helsingin Talosiirto Oy on liittänyt tilintarkastusyhtiö Nexian laatiman selvityksen, jonka he katsovat luotettavaksi selvitykseksi taloudellisesta tilanteestaan. Hankintaoikaisuvaatimuksessaan Helsingin Talosiirto Oy toteaa myös toteuttaneensa useita vastaavan suuruisia purkukohteita tämän vuoden aikana.

Oikeudellinen arviointi

Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintalain 99 §:n mukaan sen lisäksi, mitä lain I (1–31 §) ja IV (123–174 §) osassa säädetään hankintasopimuksista, tavara- ja palveluhankintoihin, suunnittelukilpailuihin sekä rakennusurakoihin, jotka ovat arvoltaan 26 §:ssä säädetyt EU-kynnysarvot alittavia, mutta vähintään 25 §:n 1 momentin 1 tai 2 kohdassa säädettyjen kansallisten kynnysarvojen suuruisia, sovelletaan 11 luvun säännöksiä.

Hankintalain 104 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on pyydettävä hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä toimittajia määräaikaan mennessä esittämään tarjouksensa. Tarjouspyyntö on tehtävä kirjallisesti ja laadittava siten, että sen perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia. Hankintalain 104 §:n 2 momentin mukaan tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset on suljettava pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta määräajassa toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja ja asiakirjoja.

Mainitun pykälän esitöiden (HE 108/2016 vp s. 212 ja 213) mukaan pykälän 2 momentissa säädetään, että tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukainen. Momentin periaate jatkaa voimassa olevaa oikeuskäytäntöä siitä, että tarjoaja vastaa tarjouksestaan ja siitä, että se on hankintayksikön asettamien vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava hankintailmoitusta, tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset pois tarjouskilpailusta. Hankintayksikkö voi kuitenkin pyytää täydennyksiä ja täsmennyksiä tarjouksiin ja osallistumishakemuksiin 74 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla.

Hankintalain 74 §:n 2 momentin mukaan, jos tarjouksessa tai osallistumishakemuksessa olevat tiedot tai asiakirjat ovat puutteellisia tai virheellisiä taikka jos jotkut asiakirjat tai tiedot puuttuvat, hankintayksikkö voi pyytää tarjoajaa tai ehdokasta toimittamaan, lisäämään, selventämään tai täydentämään puutteellisia tai virheellisiä tietoja tai asiakirjoja hankintayksikön asettamassa määräajassa. Edellytyksenä on, että menettelyssä noudatetaan 3 §:ssä säädettyjä periaatteita.

Hankintalain 105 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia tarjoajan soveltuvuudelle. Soveltuvuutta koskevien vaatimusten tulee olla oikeassa suhteessa hankinnan kohteeseen. Hankintayksikön tulee ilmoittaa käyttämänsä vaatimukset hankintailmoituksessa tai tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on suljettava tarjouskilpailusta ehdokas tai tarjoaja, joka ei vastaa asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Hankintayksikkö voi vaatia, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Vakuutuksessa annettujen tietojen paikkansapitävyys tulee tarkastaa tarjouskilpailun voittajan osalta ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista. Pykälän 2 momentin mukaan ehdokkaiden ja tarjoajien sulkemisessa tarjouskilpailun ulkopuolelle ja soveltuvuutta koskevien vaatimusten asettamisessa voidaan noudattaa, mitä lain 80–86 §:ssä säädetään.

Hankintalain 83 §:n mukaan hankintayksikkö voi asettaa ehdokkaiden tai tarjoajien rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia lain 84–86 §:ssä tarkoitettuja vaatimuksia. Vaatimuksista on ilmoitettava hankintailmoituksessa. Vaatimusten tulee liittyä hankinnan kohteeseen ja ne on suhteutettava hankinnan luonteeseen, käyttötarkoitukseen ja laajuuteen. Vaatimuksilla tulee voida asianmukaisesti varmistaa, että ehdokkaalla tai tarjoajalla on oikeus harjoittaa ammattitoimintaa ja että sillä on riittävät taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat sekä tekniset ja ammatilliset valmiudet toteuttaa kyseessä oleva hankintasopimus. Ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.

Hankintalain 85 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia, joilla varmistetaan, että ehdokkailla ja tarjoajilla on hankintasopimuksen toteuttamiseen tarvittavat taloudelliset ja rahoitusta koskevat voimavarat. Tätä varten hankintayksikkö voi asettaa vaatimuksia vähimmäisliikevaihdosta tai varojen ja velkojen välisestä suhteesta.

Tarjouspyynnössä esitetyt soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksien kohdassa 2.1 tarjoajan taloudellisten edellytysten edellytetään olevan hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävät. Tätä ominaisuutta arvioitiin tarjouspyynnönmukaisesti tarjoajan vakavaraisuudesta, maksukykyisyydestä, kannattavuudesta ja luottokelpoisuudesta saatujen tietojen perusteella. Tarjoajan taloudellisen tilanteen on oltava sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään A+ (tyydyttävä+) taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Tarjoajat, joiden luokitus ratingluokituksessa on A, B tai C, taikka joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa, voidaan sulkea tarjouskilpailusta. Tarjouspyynnössä on lisäksi mainittu, että jos tarjoaja kykenee pyydettäessä esittämään luotettavan selvityksen siitä, että sen taloudellisen tilanteen voidaan katsoa vastaavan vaadittua tasoa, tarjoajan voidaan katsoa täyttävän soveltuvuudelle asetetut vaatimukset tältä osin.

Vakavaraisuuden todentamiseksi tarjoajan on tullut toimittaa Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -raportti tai jos tietoja ei ole Suomen Asiakastieto Oy:n rekisterissä, tilinpäätöstiedot kolmelta (3) viime vuodelta tai muu vastaava selvitys. Raportti ei ole saanut olla yli 3 kk vanha tarjouksen jättöpäivästä.

Tarjouspyynnössä on edellytetty tarjoajan vakavaraisuudelle tiettyä tasoa, joka on määritelty Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksen mukaiseksi vähintään A+ (tyydyttävä+) -tasoksi taikka tilinpäätöstietojen tai muun vastaavan selvityksen perusteella vastaavaksi tasoksi.

Tarjouspyynnössä on lisäksi mainittu, että tarjoajat, joiden luokitus ratingluokituksessa on A, B tai C, taikka joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa, voidaan sulkea tarjouskilpailusta.

Helsingin Talosiirto Oy:n toimittamassa 7.8.2023 päivätyssä Rating Alfa -raportissa yrityksen ratingluokitus on B (välttävä). Hankintayksikkö ei ole katsonut tarpeelliseksi pyytää Helsingin Talosiirto Oy:ltä erillistä selvitystä taloudellisesta tilanteestaan, koska ratingluokitus jäi selvästi alle tarjouspyynnössä esitetyn A+ -vaatimustason, eikä Helsingin Talosiirto Oy näin ollen täytä tarjoajan soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Hankintayksiköllä on tarjouspyynnön mukaisesti mahdollisuus, mutta ei velvollisuutta kysyä tarjoajalta luotettavaa selvitystä taloudellisesta tilanteesta, mikäli tarjoajan ratingluokitus on A, B tai C, taikka joiden taloudellisen tilanteen arvioidaan vastaavan em. tasoa. Tarjoaja voidaan sulkea em. perusteilla tarjouskilpailusta myös ilman erillisen selvityksen pyytämistä.

Helsingin Talosiirto Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksessa tai sen liitteenä olevassa tilintarkastusyhtiö Nexian laatimassa selvityksessä ei myöskään ole tullut esille seikkoja, jonka perusteella tarjoajan taloudellisen tilanteen voitaisiin katsoa tarjousten jättöhetkellä vastanneen tarjouspyynnössä edellytettyä Suomen Asiakastiedon ratingluokituksen mukaista A+ -tasoa.

Johtopäätökset

Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen, jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintaoikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta toimitusjohtajan päätöstä tulisi muuttaa.

Yllä mainituilla perusteilla johtokunta päättää hylätä Helsingin Talosiirto Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.

Sulje

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 18.08.2023 § 55

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 30.10.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.

Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Tanja Dickman, hankintalakimies, puhelin: 09 310 38821

tanja.dickman@hel.fi

Tuulia Ollikainen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36789

tuulia.ollikainen@hel.fi