Hankinta, Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset, Liikenneliikelaitos HKL
Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset -projektin lisätyö
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset urakan lisätyön Mipro Oy:ltä lisätyötarjouksen 4 mukaisesti yhteensä 18.305,31 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta valitsi 14.6.2023, 33 §, Mipro Oy:n ”Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset, vaihtoehto 1” urakan toteuttajaksi. Hankinnan arvo johtokunnan päätöksen mukaan oli 385.223,00 euroa (alv 0 %). Samalla johtokunta hyväksyi kolme lisä- ja muutostyötarjousta yhteensä 62.578,00 eurolla (alv 0 %) ja oikeutti HKL:n toimitusjohtajan päättämään mahdollisesti vielä tarvittavista lisä- ja muutostöistä yhteensä enintään 75.000,00 eurolla (alv 0 %).
Jatkosuunnittelussa on todettu tarve sisällyttää samaan hankintaan rakennusurakan lisä- ja muutostöitä alkuperäisen tarjotun urakkakokonaisuuden lisäksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty hankinnan suunnitteluvaiheessa ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä on Mipro Oy:ltä saatu lisätyötarjous 4, Kosketussuojaus aitaan opastimen PODN kohdalle. Lisätyötarjouksen mukaisesti lisätyön arvonlisäveroton hinta on 18.305,31 euroa.
Lisätyötarjouksen hintataso vastaa Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset urakan muuta hintatasoa ja työn jakaminen useammalle tekijälle tässä vaiheessa urakkaa aiheuttaisi ylimääräistä viivästystä turvalaitemuutosten valmistumiselle.
Sovellettavat säännökset
Hankinnassa ei sovelleta erityisalojen hankintalakia (1398/2018), koska hankintakokonaisuuden yhteenlaskettu kokonaisarvo alittaa kyseisen lain 13 §:n 1 momentin 3) kohdan mukaisen rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon (5.186.000,00 euroa, alv 0 %).
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 14.6.2023, 33 §, toimitusjohtajan päättämään Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset urakkaan liittyvien hankintojen edellyttämistä lisä- ja muutostyötilauksista enintään 75.000,00 eurolla (alv 0 %).
Tilausten arvo
Itäkeskuksen ja lähtöopastimien turvalaitemuutokset urakan hankintahinta oli 385.223,00 euroa (alv 0 %).
Urakassa on tilattu lisä- ja muutostöitä ennen tätä päätöstä yhteensä 62.578,00 eurolla (alv 0 %).
Tämän päätöksen jälkeen urakassa on tilattu lisä- ja muutostöitä yhteensä 80.883,31 eurolla (alv 0 %).
Johtokunnan 14.6.2023, 33 §, määrittämästä toimitusjohtajan valtuudesta päättää urakan lisä- ja muutostöistä on jäljellä 56.694,69 euroa (alv 0 %).
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277