Konsernitili, Nordea Bank Oyj, käyttöoikeustilin määräaikaisen luottolimiitin korottaminen, Seure Henkilöstöpalvelut Oy

HEL 2023-008406
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 70

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n konsernitiliin kuuluvan käyttöoikeustilin määräaikaisen luottolimiitin korottaminen

Rahoitusjohtaja

Päätös

Vs. rahoitusjohtaja päätti, että Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n kaupungin Nordea Bank Oyj:ssä kuuluvaan konsernitilin käyttöoikeustiliin liitetty 6 000 000 euron suuruinen luottolimiitti korotetaan 12 000 000 euroon. Limiitti on voimassa 31.12.2023 asti. Tilin numero on  **********

Limiitin marginaali on 0,75 % -yksikköä. Pankki laskee ja veloittaa yhtiöltä käytetyn limiitin määrästä korkoa päivittäisen yhden kuukauden Euribor -noteerauksen mukaisesti lisättynä kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston vahvistamalla kulloinkin voimassa olevalla marginaalilla.

Päätöksen perustelut

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n hallitus päätti 3.3.2023 kokouksessaan hakea limiitin korotusta 12 000 000 miljoonaan euroon 31.12.2023 asti. Korotetulla limiitillä varaudutaan asiakaslaskutusten viivästyksiin toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton myötä.

Kaupunkikonsernin tasehallinnan periaatteiden (Khs 14.5.2018, 338 §) mukaisesti kaupungin ja sen tytäryhteisöjen käytössä on konsernitili. Tytäryhteisöt vastaavat itse oman käyttöoikeustilinsä käytöstä ja varojen riittävyydestä.

Hallintosäännön 12 luvun 4 §, 9. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää pankkitilien avaamisesta kaupungin nimiin sekä saman pykälän 10. kohdan mukaisesti muiden kuin kaupungin kokonaan omistamien tai muutoin kokonaan määräysvallassa olevien tytär- ja konserniyhteisöjen liittymisestä konsernitilijärjestelmään sekä konsernitilijärjestelmän sisäisistä limiiteistä. Edelleen 4 § 5. kohdan mukaisesti rahoitusjohtaja päättää konsernipankin sisäisistä veloitettavista ja hyvitettävistä koroista.

Valtiontukiarviointi

Koska luottolimiitin korotukseen sisältyy korkotukea, on arvioitava, liittyykö suunniteltuun toimienpiteeseen Euroopan unioniin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea. SEUT 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Euroopan komission tiedonannon 2016/C 262/01 mukaan valtiontukisääntöjä sovelletaan ainoastaan silloin, kun tuensaaja harjoittaa taloudellista toimintaa. Taloudellista toimintaa on kaikki toiminta, jossa tavaroita tai palveluita tarjotaan markkinoilla (tiedonannon kohdat 6–12).

Lähtökohtaisesti julkisrahoitteista sosiaali- ja terveyshuoltoa tai koulutusjärjestelmää ei katsota taloudellisiksi toiminnoiksi (tiedonannon kohdat 19-30). Komission tiedonannon mukaan kyseisissä rakenteissa nekään toiminnot, jotka sinällään voisivat olla luonteeltaan taloudellisia mutta jotka suoritetaan pelkästään toisen, muun kuin taloudellisen palvelun tuottamiseksi, eivät ole luonteeltaan taloudellisia. Esimerkiksi yksikkö, joka ostaa tavaroita – jopa suuressa mittakaavassa – muun kuin taloudellisen palvelun tarjoamiseksi, ei toimi yrityksenä pelkästään siitä syystä, että se on ostaja tietyillä markkinoilla (tiedonannon kohdat 24–25).

Seure Henkilöstöpalvelut Oy harjoittaa pääosaa toiminnastaan sen omistavien kuntien, kuntayhtymien sekä näiden tytäryhteisöjen ja -säätiöiden kanssa tuottamalla niille tilapäisen työvoiman vuokraukseen ja henkilöstöhankintaan liittyviä palveluja. Yhtiö toimii hankintalain tarkoittamassa mielessä omistajiensa sidosyksikkönä eikä yhtiön tarkoituksena ole tuottaa omistajilleen voittoa. Yhtiön välittämät työntekijät sijoittuvat lähinnä omistajiensa sosiaali- ja terveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen ja opetukseen taikka näiden alojen tarvitsemiin tukipalveluihin.

Seure Henkilöstöpalvelut Oy:n harjoittama toiminta ei siten ole taloudellista toimintaa, koska se tapahtuu julkisrahoitteisen palvelutoiminnan toteuttamiseksi eli muun kuin taloudellisen palvelun tuottamiseksi.

Mikäli Seure Henkilöstöpalvelut Oy harjoittaa ei-taloudellisen toiminnan lisäksi myös taloudellista toimintaa, tulee yhtiön eriyttää kirjanpitonsa.

Edellä kuvattujen perustelujen mukaisesti luottolimiitin korottamiseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.

Päätös tullut nähtäväksi 03.07.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Lisätietojen antaja

Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 25641

tuomo.makinen@hel.fi

Päättäjä

Pia Ojavuo
vs. rahoitusjohtaja
Keijo Härkönen
rahoitusasiantuntija

Liitteet (pdf)

1. Seure Henkilöstöpalvelut Oy, pöytäkirjaote 3.3.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.