Cerec CAD-CAM -laitteiston käyttöönotto tietoturvalinjauksista poiketen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Cerec CAD-CAM -laitteiston käyttöönotto tietoturvalinjauksista poiketen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Päätös
Johtajahammaslääkäri päätti hyväksyä Cerec CAD-CAM -laitteiston käytön Helsingin kaupungin tietoturvalinjauksesta poiketen.
Kaupungin tietosuojavastaava on 24.4.2020 antamassa ohjeessaan todennut, että tietosuojaa koskevista ohjeista poikkeamisesta tulee tehdä päätös toimivaltaisen viranhaltijan toimesta. Terveys- ja päihdepalveluiden johtaja hyväksyi päätöksellään 27.10.2022 §113 hankinnan Hammasväline Oy:n Cerec CAD-CAM -laitteistosta.
Päätöksen perustelut
Henkilötietoja (potilas-ID ja skannaustieto) säilytetään Cerec CAD-CAM -laitteella, kunnes uusi kuva-arkistoratkaisu, joka tukee stl-tiedostojen tallennusta, on hankittu. Cerec- laitteelle kirjaudutaan henkilökohtaisin käyttäjätunnuksin, ja kirjautuminen lokittuu, mutta tietojen katselussa ei ole lokitusta. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon sähköisestä käsittelystä §25 edellyttää että palvelunantaja kerää lokitiedot asiakasrekisterikohtaisesti kaikesta asiakastietojen käytöstä ja luovutuksesta seurantaa ja valvontaa varten. Arvioinnissa todettiin hallintatoimenpiteiksi käyttöoikeuksien rajaus työntekijöille, joille se on työtehtävien osalta välttämätöntä sekä käyttökoulutuksen yhteydessä tietojen katselun lainmukaisten periaatteiden korostaminen.
Henkilötietoja käsitellään Microsoft Azuren pilvipalvelimessa, tietoja siirrettäessä connect-portaalilla sopimushammaslaboratorioille. Connect- portaalissa siirtyvä tieto (Helsingin suunterveydenhuollon potilastietojärjestelmän potilas- ID sekä hampaiston pintatieto) on pseudonymisoitua. Potilas-ID:n pystyy kääntämään henkilön nimeksi ja henkilötunnukseksi vain kirjautumalla Helsingin suunterveydenhuollon potilastietojärjestelmään (Apotti), johon vaaditaan yksilöllinen käyttäjätunnus ja salasana. Tietosuojan vaikutustenarvioinnissa todettiin, että tietojen pieni siirrettävä määrä sekä tietojen pseudonymisointi ennen siirtoa takaavat riittävän korkean tietosuojan tason.
Päätös tullut nähtäväksi 13.07.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Hannaliisa Salmi, vastaava hammaslääkäri, puhelin: 09 310 45085