Yleisen alueen luovuttaminen lasitettuja katuterasseja varten, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010277
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 612 §

Yleisen alueen luovuttaminen lasitettujen katuterassien käyttöön

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että 1.1.2024 alkaen luovutettaessa yleisiä alueita lasitettuja katuterasseja koskevaan käyttöön sovelletaan yleisinä vuokrausperiaatteina liitteenä 1 olevaa päivitettyä Lasitettuja katuterasseja koskevaa ohjetta, liitteenä 2 olevaa päivitettyä vuokrasopimuspohjaa ja liitteenä 3 olevaa päivitettyä hinnastoa.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta päätti, että 1.1.2024 alkaen lasitettujen katuterassien yleisiä vuokrausperiaatteita (liitteet 1 - 3) käytetään soveltuvin osin lähtökohtana myös luovutettaessa yleisiä alueita sellaisten sisätilaan rinnastuvien lasitettujen asiakastilojen käyttöön, jotka on liitetty ilmastointiin ja joille on jo myönnetty toistaiseksi voimassa oleva lainvoimainen rakennusvalvonnan lupa.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että viranhaltija, jolla on toimivalta päättää terassialueisiin liittyvistä sopimuksista yleisillä alueilla, voi tarvittaessa tehdä lasitettujen katuterassien sekä lasitettujen asiakastilojen toimintaa koskeviin ohjeistuksiin ja sopimuspohjiin vähäisiä, kaupungin edun mukaisia muutoksia. Lisäksi viranhaltija, jolla on toimivalta päättää terassialueisiin liittyvistä sopimuksista yleisillä alueilla, voi tarvittaessa päättää yksittäisissä sopimuksissa noudatettavista lisäehdoista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Tausta

Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunnan (YTLK) päätös Yleisen alueen luovuttaminen ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuja lasitettuja katuterasseja varten ajalla 1.3.2014 - 31.12.2023 (HEL 2014-001883) päättyy 31.12.2023. Tavoitteena on jatkaa nykyisiä lasitettujen katuterassien vuokrasopimuksia sekä mahdollistaa uusien lasitettujen katuterassien perustaminen ja vuokraus. Kaupunkistrategian 2021 - 2025 mukaisesti Helsinki on houkutteleva osaajille ja yrityksille. Uuden sopimuskauden valmistelussa terassit on nähty elinvoimaisen ja viihtyisän kaupungin elementteinä.

Nykyisin käytössä olevat lasitettujen katuterassien vuokrausperiaatteet, ja sopimuspohja ovat YTLK vuoden 2014 päätöksen liitteinä. Hinnat on päivitetty vuonna 2018. Lasitettujen katuterassien sopimuksia on tehty vuosina 2014 - 2023 kuusi kappaletta. Kaksi näistä on jatkosopimuksia.

Uutta sopimuskautta varten on päivitetty lasitettuja katuterasseja koskeva ohje, vuokrasopimuspohja ja vuokraushinnasto. Asia on valmisteltu yhteistyössä Kaupunkiympäristön toimialan, Helsingin pelastuslaitoksen ja kaupunginmuseon kanssa. Tavoitteena on, että uusi sopimuskausi astuu voimaan 1.1.2024.

Lasitettuja katuterasseja koskeva ohje sekä lasitetun katuterassin määritelmä

Päivitetty lasitettuja katuterasseja koskeva ohje on rinnakkainen kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän Terassiohjeen kanssa (HEL 2021-014233) ja täydentää sitä lasitettujen katuterassien osalta. Lasitettujen katuterassien ohjeluonnos annettiin lausuntokierrokselle 13.10. - 30.10.2023 Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:lle, Helsingin Poliisilaitokselle, Etelä-Suomen AVI:lle, Vammaisneuvostolle, Vanhusneuvostolle, Nuorisoneuvostolle ja Hely-työryhmälle (Helsingin kaupungin ja elinkeinoelämän yhteistyöryhmä ydinkeskustan elinvoiman vahvistamiseksi).

Uudelle sopimuskaudelle lasitetun katuterassin määritelmä on päivitetty lasitetun katuterassin ohjeessa seuraavasti: "Lasitetulla katuterassilla tarkoitetaan liiketilan välittömässä yhteydessä olevaa ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettua katettua ja lasitettua ulkotilaa. Lasitettu katuterassi rakennetaan olemassa olevan katupinnan päälle ilman että katupintaa rikotaan. Lasitettu katuterassi suunnitellaan kiinni julkisivuun, liiketilan eteen, omana rakenteenaan. Lasitettu katuterassi on ulkotilaa."

Yleisellä alueella olevat lasitetut katuterassit ovat katettua ja seinämien rajaamaa ulkotilaa, eivätkä siten sisälly MRL:n tarkoittamaan rakennusoikeuteen. Lasitetun katuterassin uudistettua ohjetta käytetään kuitenkin soveltuvin osin myös jo olemassa olevien vuokrausten hallinnointiin, vaikka nämä kohteet eivät täytä kaikilta osin nykyisiä lasitetun katuterassin tunnusmerkkejä. Toistaiseksi voimassa olevien rakennusvalvonnan toimenpidelupien mukaiset, sisätilaan rinnastuvat ja ilmastointiin liitetyt Kämpin (Pohjoisesplanadi 29), Mamma Rosan (Runeberginkatu 55A) ja Ravintola Kuun (Töölönkatu 27) vuokraukset kirjataan jatkossa vuokrasopimuksissa käyttötarkoitukselle ’lasitettu asiakastila’. Näidenkin vuokraushinta on päivitetty uuden sopimuskauden valmistelun yhteydessä, huomioiden näiden tilojen rinnastuminen ravintolan sisätilaan.

Myös Hely-työryhmän ja MaRa r.y:n lausunnoissa todettiin Kämpin ja Mamma Rosan lasitettujen asiakastilojen olevan rakennuksen laajennuksia ja siten verrattavissa sisätiloihin (liitteet 4 ja 5, Hely-työryhmän lausunto ja MaRa r.y:n lausunto). Näiden lasitettujen asiakastilojen aukiolo- tai anniskeluaikaa ei ole tarkoituksenmukaista tässä yhteydessä rajoittaa, koska sisätilasta ei aiheudu melua tai häiriötä ympäröivälle asutukselle siinä määrin kuin lasitetusta katuterassista.

Hely-työryhmä totesi myös lausunnossaan, ettei lasitettujen katuterassien aukioloajan rajoittaminen perustu lainsäädäntöön, ja ettei musiikin soittamisen tai anniskelun osalta näihin tule kohdistaa rajoitusta. Aukiolorajoitus klo 23 alkaen sekä yöaikainen melurajoitus klo 22 - 7, jotka perustuvat sosiaali- ja terveysministeriön asetukseen asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) sekä kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiin, on kuitenkin nähty tärkeäksi säilyttää ohjeessa, huomioiden lasitettujen katuterassien kevytrakenteisuus sekä lasitusten avaamisen mahdollisuus.

Hely-työryhmän ehdotuksesta ohjeeseen on sisällytetty maininta poikkeamispäätöksen hakemisesta asemakaavaan.

Tupakkalain näkökulmasta seinämillä ja katolla rajattu lasitettu katuterassi on sisätilaa, ja siten lasitetuilla katuterasseilla on voimassa yleinen tupakoimiskielto (Tupakkalain 2 § ja 74 §). Lausuntokierroksella asiaan ei saatu kommentteja.

Lasitettua katuterassia ympäröivä vapaan tilaan vaatimus määritellään edelleen uudella sopimuskaudella tapauskohtaisesti. Tämä mahdollistaa vanhojen vuokrasopimusten jatkamisen sekä uusien lasitettujen katuterassien perustamisen. Terassien osalta vapaan tilan vaatimus on 150 cm. Lasitetun katuterassin ympärillä vapaata tilaa tarvitaan lähtökohtaisesti tätä enemmän talvihoidon onnistumiseksi. Vuokrasopimuksen liitteeksi sisällytetään Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden kunnossapidon talvihoidon tuotekortti. Vuokrasopimuksissa alueen kunnossa- ja puhtaanapitovastuu on vuokralaisella, ja tämä kaupungin sisäinen ohjeistus voi tukea myös yksityisiä toimijoita.

Vanhusneuvosto ja Vammaisneuvosto kiinnittivät huomiota vapaan jalankulkuväylän leveyteen, jonka tulee mahdollistaa myös apuvälinein tai saattajan kanssa kulkevat. Lisäksi lausunnoissa kiinnitettiin huomiota poistumisturvallisuuteen sekä erilaisiin näkemisen ja hahmottamisen haasteisiin, jonka vuoksi sisäänkäyntien ja kirkkaiden lasitusten tulee olla ympäristöstään erottuvia (liitteet 6 ja 7, Vanhusneuvoston ja Vammaisneuvoston lausunnot). Ohjetta tarkennettiin tältä osin.

Lasitettujen katuterassialueiden vuokrasopimus

Yleisten alueiden luovuttamiseksi lasitettuja katuterasseja koskevaan käyttöön on laadittu liitteenä 2 oleva vuokrasopimuspohja. Vuokrasopimuksen kesto voi olla enintään kymmenen (10) vuotta.

Sopimuspohja on suurelta osin saman sisältöinen kuin terasseja koskeva vuokrasopimuspohja. Keskeisimpänä erona terasseihin ja niitä koskevaan sopimuspohjaan on se, että lasitetut katuterassit voivat olla ympärivuotisessa käytössä, minkä vuoksi vuokralaiselta edellytetään sopimuspohjassa vakuuden asettamista sopimusvelvoitteiden täyttämiseksi.

Päivitetty vuokraushinnasto

Vuokraushinnasto on päivitetty markkina-arvoon Newsec Oy:n toimesta syyskuussa 2023. Tätä ennen lasitettujen katuterassien hintaa on tarkistettu vuonna 2018, eikä vuokriin ollut tehty indeksikorotuksia. Hinnasto noudattaa Terassiohjeen (HEL 2021-014233) aluejakoa; keskusta-alue ja muu Helsinki. Vuokrat sidotaan indeksiin. Tavoite on uudistaa markkinahintaselvitys viiden vuoden kuluttua.

Markkinahintaselvityksessä on huomioitu voimassa oleva lasitettujen katuterassien voimassa oleva hinnasto vuodelta 2018, yleisten alueiden vuokraushinnat Helsingissä ja vertailukaupungeissa, sekä ravintolatilojen markkinavuokrataso Helsingissä. Selvityksessä rinnastettiin lasitetut katuterassit ravintolasalien lisätilaan, mikä mahdollistaa asiakaspaikkojen kasvattamisen. Lasitetun katuterassin rakentaminen on suhteellisesti edullisempaa kevyempänä ratkaisuna kuin varsinainen ravintolasali, mutta tämä myös laskee tilan tuottopotentiaalia.

Muutosten mahdollistaminen lasitettuja katuterasseja koskeviin ohjeisiin ja sopimusehtoihin

Lasitettujen katuterassien ja lasitettujen asiakastilojen toimintaympäristössä voi tapahtua päätöksenteon jälkeen muutoksia, jotka vaikuttavat terassitoimintaan. Tämän vuoksi on tarkoituksenmukaista, että vaikka lasitettujen katuterassien toiminnan keskeisistä periaatteista linjataan tällä päätöksellä, niin lasitettuja katuterasseja koskeviin ohjeistuksiin ja sopimuspohjiin voidaan tarvittaessa tehdä vähäisiä, kaupungin edun mukaisia muutoksia. Mikäli ohjeistuksiin tai sopimuspohjiin on tarve tehdä merkittävämpiä muutoksia, tuodaan niitä koskeva ehdotus erikseen kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 6 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hallintaoikeutensa puitteissa maa- ja vesialueiden, tilojen ja laitteiden vuokralle antamisesta sekä muusta käyttöön luovuttamisesta kerrallaan enintään 10 vuoden ajaksi samoin kuin toistaiseksi, jos vuokrasuhde on sovittu päättyväksi enintään kuuden kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Kaupunkiympäristölautakunta on delegoinut edellä mainittua toimivaltaansa kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat –palvelukokonaisuuden tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikölle niin, että tapahtumat ja maanvuokraus -tiimin tiimipäällikkö päättää terassialueisiin liittyvistä sopimuksista, kun on vahvistettu yleiset vuokrausperiaatteet.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Minna Pesu, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 52247

minna.pesu@hel.fi

Liitteet (pdf)

4. HELY-työryhmän lausunto lasitettuja katuterasseja koskevan ohjeen päivittämisestä
5. MaRa r.y:n lausunto Helsingin lasitetut katuterassit
6. Vanhusneuvoston kommentit lasitettujen katuterassien ohjeeseen
7. Vammaisneuvoston kommentit lasitettujen katuterassien ohjeeseen

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.