Tutkimuslupa, Fall detection technology in home care

HEL 2023-010523
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 15

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Kaatumisentunnistusteknologia kotihoidossa -pilottitutkimus”

Kotihoidon johtaja

Päätös

Kotihoidon johtaja myönsi tutkimusluvan ********** pilottitutkimukselle ”Kaatumisentunnistusteknologia kotihoidossa”. Yhteyshenkilö on kotihoitopäällikkö ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat, kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2023-010523). Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Pilottitutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka havaita tehokkaasti kaatumisia kotihoidon asiakkaiden kotona ja sitä kautta parantaa kotihoidon asiakkaiden arjen hyvinvointia sekä kotihoidon ammattilaisten tarjoaman hoidon laatua. Pilottitutkimuksen tarkoituksena on kehittää Inlisol Oy:n kaatumisentunnistusteknologiaa käyttöympäristössä, ymmärtää kotihoidon asiakkaiden ja hoitajien odotuksia, havaintoja, asenteita sekä tunteita pilotoitavaa teknologiaa kohtaan sekä saada tietoa asiakkaiden ja ammattilaisten odotetuista ja saavutetuista tavoitteista, kokemuksista ja hyödyistä pilottiteknologiaan liittyen. Pilottitutkimus tehdään yhteistyössä Palvelukeskus Helsingin kanssa.

Tutkimuksen kohderyhmänä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla ovat kotihoidon asiakkaat, heidän omaisensa sekä kotihoidon hoitajat ja johto. Kotihoidossa kerättävä laadullinen tutkimusaineisto muodostuu ennen pilottia ja sen jälkeen haastatteluilla ja havainnoimalla. Havainnointiaineisto eli tutkijan tekemät etnografiset muistiinpanot kerätään asennuskäyntien aikana.

Osallistujat kotihoidosta rekrytoidaan yhteyshenkilön avulla ja osallistujat kotihoidon asiakkaista henkilökunnan avulla. Osallistuminen on vapaaehtoista, erityistä huomiota kiinnitetään osallistujien informointiin sekä tietoiseen suostumukseen. Kaikilta osallistujilta pyydetään kirjallinen suostumus.

Laadullinen aineisto analysoidaan temaattisella analyysillä. Kaikkea aineistoa käsitellään anonyyminä datana. Aineistoa säilytetään tietoturvallisesti tietosuojaselosteen mukaisesti ja hävitetään kokonaisuudessaan pilottitutkimuksen päätyttyä vuoden 2024 loppuun mennessä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 4.10.2023 § 201 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää kotihoidon johtaja palveluansa koskevissa tutkimusluvissa.

Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196

minttu.markkanen@hel.fi

Päättäjä

Helena Venetvaara
kotihoidon johtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.