Tupakkalain mukainen määräys, Pouch Embassy, Valo SWE Oy

HEL 2023-010962
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 24 §

Tupakkalain 96 §:n mukaisten kieltojen antaminen ja uhkasakkojen asettaminen Valo SWE Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti antaa Valo SWE Oy:lle seuraavat kiellot uhkasakolla tehostettuna:

1. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa myydä vaatteita, joissa on tupakan vastikkeen tuotemerkki

2. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa olla tupakan vastikkeiden mainoskylttejä

3. Myyntipaikassa Pouch Embassy tupakan vastikkeet eivät saa olla mainonnallisesti esillepantu lasikupujen alle

4. Myyntipaikassa Pouch Embassy ei saa olla esillä eikä asiakkaiden itse otettavissa tuotetietoja tai kuvastoja, jotka eivät ole sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) mukaisia

Jokaisen kiellon tehosteeksi asetetaan 5 000 euron uhkasakko, jolloin uhkasakkojen yhteissumma on 20 000 euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Toimija

Valo SWE Oy (3177353-2), PL 13, 00561 HELSINKI

Myyntipaikka

Pouch Embassy, Keskuskatu 4, 00100 Helsinki

Täytäntöönpano

Tämä päätös tulee noudatettavaksi, kun se saa lainvoiman.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Pouch Embassy myy toimipaikassaan nikotiinipusseja, mitkä ovat tupakkalain 2.1 §:n kohdan 14 mukaisia tupakan vastikkeita. Pouch Embassy myymälään on tehty 22.8.2023 (liite 1), 1.11.2023 (liite 2) ja 30.1.2024 (liite 3) tupakkalain mukaiset tarkastukset.

Tarkastuksilla 22.8.2023, 1.11.2023 ja 30.1.2024 on todettu, että toimija markkinoi myymälässä tupakan vastikkeita tupakkalain 68 §:n vastaisesti seuraavasti:

  • Myyntipaikassa tupakan vastikkeet (nikotiinipussit) olivat mainonnallisesti esillepantu lasikupujen alle. Lasikupujen alla oli avattuja tuotteita, joita ei ollut tarkoitus myydä asiakkaille
  • Lasikupujen edessä oli kylttejä, joissa annettiin asiakkaille tietoja tuotteista
  • Myyntipaikassa oli myynnissä Valo Sweden -paitoja
  • Myyntipaikassa oli seinällä Valo Sweden -valotaulu
  • Myyntipaikassa oli seinällä Stockholm White -valotaulu
  • Myyntipaikassa olleet kuvastot eivät olleet Sosiaali- ja terveysministeriön tupakkatuotteiden ja vastaavien tuotteiden vähittäismyynnistä (593/2016) annetun asetuksen mukaisia, koska niissä mm. annettiin kiellettyjä tuotetietoja.
 

Kuuleminen

Valo SWE Oy:tä on kuultu tupakkalain 96 §:n mukaisen kiellon antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 4.12.2023 päivätyllä kirjeellä (liite 4).

Toimija on toimittanut vastineensa 18.12.2023 (liite 5 ja 6).

Toimijan mukaan tupakkalain 71 §:n mukaisessa erikoiskaupassa ei ole rajoitettu tupakan vastikkeiden esillepanoa, vaan tuotteet saavat olla liikkeessä näkyvillä, kunhan tuotteita ja tavaramerkkejä ei voi nähdä myyntipaikan ulkopuolelta. Erikoisliikkeessä olevat tuotteet, ja niiden tavaramerkit nauttivat lakisääteisestä esilläpito-oikeudesta.

Lisäksi toimija esittää, että vaatimukselle nikotiinipussien poistamisesta lasikupujen alta ei ole edellytyksiä, koska tupakkalaissa ei ole määritelty esilläpidon osalta millaisessa hyllyssä, vitriinissä tai kuvussa tuotteet voivat olla esillä, eikä tupakkalaissa ole myöskään määritelty mitään vähittäis- tai enimmäismääriä kuinka monta tuotetta saa olla esillä ja pitääkö tuotteet olla suljettu tai auki.

Toimija esittää myös, että vaatimus tavaramerkkikyltin poistamisesta on tupakkalain sekä Suomen perustuslain vastainen. Tupakkalaissa erikseen sallitaan tavaramerkkien esilläpito, ja Valo Sweden tavaramerkki on laillisesti rekisteröity ja yhtiön omistama, joka on esillä liikkeen seinällä siten, ettei se näy myyntipaikan ulkopuolelle. Suomen perustuslaissa on säädetty omaisuuden suoja eikä sitä voida rajoittaa ilman, että viranomainen syyllistyy perustuslaillisten oikeuksien loukkaamiseen. Rekisteröidyt tavaramerkit lasketaan myös sananvapauden piiriin kuuluvaksi perustuslailliseksi oikeudeksi.

Toimija katsoo myös, että päätösehdotus ei ole yhdenvertaisuusperiaatteen mukainen eikä johdonmukainen, koska muissa Helsingin alueilla olevissa liikkeissä tuotteet ovat esillä erityyppisissä lasikaapeissa, eikä toimijan näkemyksen mukaan liikkeen seinällä olevaan Stockholm Whiten tavaramerkin kylttiin ei ole puututtu.

Vastineen mukaan toiminta loppuu kyseisissä tiloissa 31.8.2024.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli ympäristötarkastaja Anna Petäjäniemi. Asiantuntija poistui kuulumisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Perustelut kiellolle

Tupakkalain 68 §:n mukaan tupakkatuotetta, tupakan vastiketta, tupakointivälinettä, tupakkajäljitelmää, sähkösavuketta tai nikotiininestettä ei saa markkinoida.

Tupakkalain 2.1 §:n kohdan 35 mukaan markkinoinnilla tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynninedistämistä sekä tupakkasponsorointia.

Tupakkalain 2.1 §:n kohdan 36 mukaan epäsuoralla mainonnalla tarkoitetaan tuotteen myynnin edistämistä muun hyödykkeen mainonnan yhteydessä siten, että muun hyödykkeen tunnuksena käytetään sellaisenaan tai tunnistettavasti muunnettuna tuotteelle vakiintunutta tunnusta tai että muutoin välittyy mielikuva tietystä tuotteesta.

Tupakkalain 96 §:n mukaan, jos kunta valvontatehtävässään havaitsee alueellaan tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai antamansa määräyksen vastaista toimintaa, kunta voi kieltää tällaisen toiminnan tai määrätä toiminnan korjattavaksi tämän lain mukaiseksi.

Tupakkalain 68 §:ää koskevan esityön (HE 15/2016 vp s. 110-111) mukaan kysymys on markkinoinnin täyskiellosta tietyin erikseen säädettävin poikkeuksin, ja lainvastaisina pysyvät edelleen kaikki sellaiset toimenpiteet, joiden tarkoituksena on aikaansaada tai edistää tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden kulutusta ja kysyntää. Markkinointikieltoa koskeva säännös on välineneutraali. Tupakkalaissa tarkoitettujen tuotteiden markkinointi olisi kiellettyä riippumatta siitä, toteutettaisiinko se esimerkiksi sanomalehdessä, internetissä tai suullisesti myyntitapahtumassa. Markkinoinnin toteuttamistavalla voisi kuitenkin olla merkitystä esimerkiksi arvioitaessa, kuinka vakava tietty markkinointikiellon vastainen menettely on.

Pouch Embassy on niin sanottu erikoisliike, jossa tupakkalain alaiset tuotteet saavat olla poikkeuksellisesti esillä (tupakkalain 71.2 §). Tupakkalain 68 §:n markkinointikieltoa sovelletaan kuitenkin myös sellaisiin myyntipaikkoihin, joissa tuotteiden esilläpito on sallittua. Vaikka tuotteet saavat olla tupakkalain mukaisessa erikoisliikkeessä esillä, ei esillepano saa olla mainonnallista. Tupakkalain 68 §:n mukaisesta markkinointikiellosta voidaan poiketa vain tupakkalain 69 §:n mukaisin poikkeuksin.

Valo SWE Oy:n vetoama perusoikeutena turvattu sananvapaus kattaa lähtökohtaisesti muun ohella markkinoinnin, vaikka kaupallinen viestintä ei kuulukaan sananvapauden ydinalueelle. Valo SWE Oy:n Pouch Embassy myymälässä olevien Valo Sweden ja Stockholm White -mainoskylttien sekä mainonnallisen esillepanon arvioiminen tupakkalain 68 §:n markkinointikiellon vastaisiksi ei kuitenkaan rajoita suhteettomasti Valo SWE Oy:n sananvapautta tai muita perusoikeuksia. Elinkeinonharjoittajaa on kehotettu lopettamaan kaikki mainonta ja markkinointi myyntipaikassa. Lisäksi markkinointikiellon perustuslainmukaisuus on arvioitu jo lakia säädettäessä. Tupakkalaissa säädetty tupakan vastikkeita koskeva pitkälle viety markkinointikielto ei ole myöskään Valo SWE Oy:n kannalta ennalta-arvaamatonta.

Tarkastuksilla 22.8.2023 ja 1.11.2023 havaittiin, että myyntipaikan
Pouch Embassy toimija Valo SWE Oy tarkoituksellisesti markkinoi myyntipaikassa tupakan vastikkeita lainvastaisesti. Myyntipaikassa tupakan vastikkeet (nikotiinipussit) olivat asetettu mainonnallisesti esille lasikupujen alle. Kupujen alla olleet nikotiinipussirasiat eivät olleet myytäviä tuotteita, vaan tuotteita pidettiin kupujen alla avattuina tuotteiden esittelyn takia. Nikotiinipussirasiat, jotka asiakas halusi ostaa, annettiin tarkastuksen aikana asioineille kassalta. Kupujen edessä oli kyltit, joissa annettiin tietoja tuotteista. Esimerkiksi:

  • Watermelon 8 mg/pussi (11,4 mg/gram). Watermelon on meidän 2023 kesäuutuus. Hauska ja hedelmäinen vesimeloni räjäyttää kesäisellä makeudellaan ja viileällä virkistävällä maullaan. 5,95 €.

Vastineessaan, 18.12.2023, kohdassa tehdyt toimenpiteet toimija ilmoittaa: Poistamme liikkeestä myynnissä olevat hupparit ja t-paidat, tuote-esitteet sekä korvaamme tuotekuvaukset siten, että vain tuotteen nimi, nikotiinipitoisuus ja hinta on tuotteen vieressä. Myyntipaikkaan tehtiin tarkastus 30.1.2024. Tarkastuksella todettiin, että vastineessa ilmoitettuja toimenpiteitä ei ollut tehty.

Tupakkalain 72 §:n mukaan vähittäismyyjä saa luovuttaa ostajalle tämän pyynnöstä painetun luettelon mainituista tuotteista sekä niiden hinnoista. Kuvastoa ja luetteloa koskeva säännös tarkoittaa poikkeusta markkinointikiellosta. Myyjä saa esittää ostajalle kuvaston ja luovuttaa tälle luettelon ainoastaan ostajan pyynnöstä. Kuvastoa ei voida luettelon tapaan luovuttaa asiakkaalle mukaan vietäväksi. Kuvasto ja luettelo eivät voi olla myyntipaikassa esillä siten, että asiakas voi itse ottaa ne ja tutustua niihin. Muunlainen kuvaston esittäminen on lähtökohtaisesti markkinointikiellon vastaista.

Myyntipaikassa oli kuvastoja myynnissä olevista tuotteista. Kuvastoja oli asetettuna pöytätasoille esille asiakkaiden nähtäville. Kuvaston sijoittaminen esille ja sen mainonnallinen teksti ovat tupakkalain vastaiset. Kuvastossa annetaan tietoja tuotteesta esimerkiksi maku Liquorice:

  • Pohjoismaalaisten ja skandinaavien rakastama makeinen, lakritsi on nostalginen ja ajaton. Vivahde anista ja syvää maanläheisyyttä. 11 mg/pussi. 20 pussia/ purkki.

Vastineessaan elinkeinonharjoittaja ilmoittaa poistavansa tupakkalain vastaiset kuvastot. Tarkastuksella 30.1.2024 todettiin, että kaikkia kuvastoja ei ollut poistettu myyntipaikasta.

Yhdenmukaisuusperiaatteeseen ja johdonmukaisuuteen liittyen ympäristö- ja lupajaosto toteaa, että ensimmäisellä tarkastuksella myyntipaikassa oli myös Stockholm White -valokyltti. Toisella tarkastuksella tähän ei kiinnitetty huomiota, minkä vuoksi sitä ei esitetty korjattavaksi. Myyntipaikkaan 30.1.2024 tehdyllä tarkastuksella Stockholm White -kyltti oli myyntipaikassa. Lisäksi todetaan, että Omavape sekä Phillip Morris Finland Oy ovat myyntipaikkojen ja yritysten nimiä, eivätkä tupakkalain alaisen markkinointikiellon alaisten tuotteiden tuotemerkkejä, kuten Valo Sweden ja Stockholm White ovat.

Tarkastuksilla ei ole huomautettu myyntipaikan nimestä Pouch Embassy. Omavape on toisten elinkeinonharjoittajien käyttämä myyntipaikan nimi. Omavape myyntipaikoissa ei ole ollut myynnissä Omavape -tuotemerkkisiä tupakkalain alaisia tuotteita.

Ympäristöterveysyksikkö valvoo Helsingissä tupakkalain mukaisten tuotteiden myyntipaikkoja vuosittain päivitettävän tupakka- ja lääkelain mukaisen valvontasuunnitelman mukaisesti. Valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuksia voidaan tehdä myös, mikäli ympäristöterveysyksikkö saa asiakkaalta yhteydenoton, jonka pohjalta on aihetta epäillä, että tupakkalain alaisten tuotteiden myyntipaikka ei noudata lainsäädäntöä. Ympäristöterveysyksikkö sai 1.8.2023 kaksi yhteydenottoa Pouch Embassy myymälän mainonnasta ja markkinoinnista.

Perustelut ehdotetulle uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa tupakkalain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa Valo SWE Oy:lle uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut annettuja kehotuksia.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön II osan 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan tupakkalain ja nikotiinivalmisteiden vähittäismyynnin osalta lääkelain tarkoittamana kunnan valvonta- ja muuna viranomaisena.

Sovellettavat oikeusohjeet

Tupakkalaki (549/2016) 68, 69, 72, 96, 105 ja 107 §
Hallintolaki (434/2003) 34, 43-35, 60 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6–8, 18, 22, 23 ja 24 §
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston ohje tupakkalain alaisten tuotteiden markkinoinnista 13.4.2023

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.02.2024

Tähän päätökseen haetaan muutosta saattamalla asia hakemuksella sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) käsiteltäväksi.

Muutoksenhakuoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Muutoksenhakuaika

Muutosta on haettava 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Hakemus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa hakemuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen ja hakemuksen toimittaminen

Muutosta haetaan Valviralta.

Valviran asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
kirjaamo@valvira.fi
Postiosoite:
Valvira 
 
PL 43
 
00521 HELSINKI
Faksinumero:
0295 209 700 
Käyntiosoite:
Ratapihantie 9, 00520 Helsinki 
Puhelinnumero:
0295 209 111 

Valviran aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Hakemuksen muoto ja sisältö

Hakemus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Hakemuksessa, joka on osoitettava muutoksenhakuviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Hakemuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos hakemuksen laatijana on muu henkilö, hakemuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Hakemuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava hakemus. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Hakemukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin muutoksenhakija vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Lisätietojen antaja

Anna Petäjäniemi, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32059

anna.petajaniemi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1611074
2. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1611491
3. Tarkastuskertomus_Pouch-Embassy_1678121
4. Kuuleminen 4.12.2023
5. Vastine 18.12.2023
6. Vastine 18.12.2023, liite, Hallinto-Oikeus todisteet

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.