Sopimuksen irtisanominen, lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelut, Hoppipolla Oy
Hoppipolla Oy:n oikaisuvaatimus perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätökseen 14.9.2023 § 61 koskien hankintasopimuksen irtisanomista
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti esityslistalla esitetyin perustein hylätä Hoppipolla Oy:n perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöstä 14.9.2023 § 61 koskevan oikaisuvaatimuksen perusteettomana.
Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole sellaisia perusteluja, että se tulisi hyväksyä.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimus
Hoppipolla Oy (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt määräajassa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan irtisanomispäätöksestä 14.9.2023 § 61 oikaisuvaatimuksen (liite 1).
Oikaisuvaatimuksen tekijä väittää, että sen vastuuvakuutuksen laajuus ei olisi riittämätön. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, että vastuu tilinpäätösten ilmoittamisesta Patentti- ja rekisterihallitukselle on ollut sen alihankkijalla. Hoppipolla Oy ei ole näkemyksensä mukaan laiminlyönyt velvollisuuttaan ilmoittaa vastuuhenkilön vaihdoksesta tilaajalle. Hoppipolla Oy katsoo, että se on tullut hiljaisesti hyväksytyksi yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin, jolloin palvelussa ei tältä osin olisi ollut virhettä.
Hankintayksikön perustelut oikaisuvaatimuksen hylkäämiselle
Vastuuvakuutuksen riittämättömyys
Sopimuksen kohdassa 21 viitattujen JYSE 2014 Palvelut -ehtojen 15 kohdan mukaan palveluntuottajalla tulee olla lakisääteiset ja muut palvelun tuottamisen kannalta tarpeelliset vakuutukset. Vakuutusten tulee olla voimassa koko sopimuskauden ajan. Hoppipolla Oy:n toimittamien vakuutustodistusten mukaan sen vastuuvakuutus kattaa lasten ja nuorten laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palvelut. Hoppipolla Oy:n vastuuvakuutus ei kuitenkaan ole kattanut sopimuksen mukaisia perhetyön ja ammatillisen tukihenkilötyön palveluja. Palveluntuottaja on 5.6.2023 alkaen korjannut vakuutusturvansa sopimuksenmukaiseksi. Vakuutusturvan aukollisuutta ei ole kuitenkaan mahdollista korjata takautuvasti siltä ajalta, kun vakuutus ei ole ollut voimassa koko toimintaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo vastuuvakuutuksensa olleen sopimuksen mukainen ja viittaa lokakuussa 2022 käytyyn sähköpostikeskusteluun vakuutusmeklarin kanssa (liite 2). Keskustelu koskee vaadittavan vakuutuksen sisältöä. Oikaisuvaatimuksen liitteenä olevasta sähköpostiviestinnästä ei kuitenkaan ilmene, että oikaisuvaatimuksen tekijälle olisi tosiasiallisesti myös myönnetty vastuuvakuutus koko sopimuksenmukaiseen toimintaan. Joka tapauksessa vastuuvakuutusta koskeva asia on mainittuna ajankohtana ollut keskeneräinen, vaikka sopimuskausi on ollut jo käynnissä. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei siten ole näyttänyt, että vakuutus olisi ollut sopimuksenmukainen koko sopimuskauden ajan. Vastuuvakuutuksen riittämättömyyteen viittaa osaltaan myös se seikka, että oikaisuvaatimuksen tekijän kaupparekisterin mukainen toimiala ei ole aiemmin kattanut kaikkia sen tuottamia palveluja.
Tilinpäätöstietojen toimittamisen laiminlyönti
Tilaajalle on ilmennyt, että Hoppipolla Oy on laiminlyönyt osakeyhtiölain (624/2006) 8 luvun 10 §:n mukaisen velvollisuutensa tilinpäätösasiakirjojen toimittamisessa Patentti- ja rekisterihallitukselle usean vuoden ajan. Tilinpäätökset vuosilta 2020, 2021 ja 2022 on toimitettu Patentti- ja rekisterihallitukselle vasta Patentti- ja rekisterihallituksen oman ja tilaajan huomautuksen jälkeen.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vedonnut siihen, että sen käyttämä tilitoimisto ei ole toimittanut asiakirjoja Patentti- ja rekisterihallitukselle. Ulkoistaminen ei kuitenkaan vapauta oikaisuvaatimuksen tekijää vastuusta, koska sen on itse valvottava ostamansa palvelun sopimuksenmukaisuutta. Lisäksi Patentti- ja rekisterihallitukselta saadun tiedon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijää on muistutettu tilinpäätösten toimittamisesta jo 8.11.2022.
Vastuuhenkilön vaihtuminen
Hoppipolla Oy on laiminlyönyt vastuuhenkilön vaihtumisesta ilmoittamisen yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain (922/2011) 12 §:n vastaisesti. Vastuuhenkilö on vaihtunut 13.12.2021, mutta muutoksesta ei ole ilmoitettu.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vedonnut kaupungille 29.11.2021 lähettämäänsä sähköpostiin (liite 3), jossa se katsoo tehneensä mainitun ilmoituksen. Sähköpostiviestistä ei kuitenkaan millään tavoin ilmene, että asia koskisi yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain mukaista vastuuhenkilöä. Hoppipolla Oy:n on katsottava ilmoittaneen ainoastaan yhteyshenkilönsä vaihtumisesta.
Merkintä yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin
Tilaajalle on valvontaprosessin yhteydessä tullut ilmi, että Hoppipolla Oy ei ole yksityisten sosiaalipalvelujen rekisterissä. Oikaisuvaatimuksen tekijä on vedonnut siihen, ettei kaupunki ole lausunut aluehallintovirastolle sen 27.10.2020 tekemän ilmoituksen johdosta sekä Helsingin hallinto-oikeudelle toimittamansa valituksen perusteluihin, joissa se katsoo kaupungin hyväksyneen sen hiljaisesti yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin.
Kaupunki on antanut oikaisuvaatimuksen tekijälle selvityksen sen aiemman ilmoituksen käsittelystä 11.8.2023. Koska rekisteröintiä koskeva toimivalta kuuluu yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 27 §:n nojalla aluehallintovirastolle, ei kaupungin kuitenkaan voida katsoa jo tästä syystä hyväksyneen oikaisuvaatimuksen tekijää mainittuun rekisteriin. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän 27.10.2020 tekemä ilmoitus on ollut tiedoiltaan niin puutteellinen, ettei siitä ilmene edellytysten täyttyminen.
Sen sijaan tilaajalle toimitetuissa, rekisteröintiin ja valvontaan liittyvissä asiakirjoissa on ollut useita puutteita ja ristiriitaisuuksia, joiden vuoksi asian selvittäminen on huomattavasti viivästynyt. Palveluntuottaja on ilmoittanut tilaajalle ristiriitaisia tietoja koskien henkilöstöjärjestelyjä ja esihenkilösuhteita. Palveluntuottajan 10.3.2023 toimittama ilmoitus yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta on sisältänyt virheellisiä tietoja koskien rikosrekisteriotteen tarkastamista. Tilaaja on saanut riittävät tiedot asian käsittelemiseksi vasta 22.6.2023.
Irtisanomispäätös on perustunut selvitykseen oikaisuvaatimuksen tekijän yritystoiminnasta ja palvelutuotannosta kokonaisuutena. Osa virheistä on kuitenkin ollut vakavuudeltaan sellaisia, että ne olisivat yksin riittäviä sopimuksen irtisanomiseksi. Hankintasopimus olisi siten irtisanottu riippumatta siitä, oliko oikaisuvaatimuksen tekijää merkitty yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on irtisanomispäätökseltä ilmenevin perustein toistuvasti laiminlyönyt useita yritystoimintaa ja palvelutuotantoa ohjaavia lakeja ja sopimusehtoja. Tämän vuoksi sen on katsottava syyllistyneen vakavaan virheeseen ammattitoiminnassa, joka on hankintalain (1397/2016) 81 §:n 1 momentin 3 kohdan mukainen harkinnanvarainen poissulkemisperuste. Sopimukseen sovellettavien JYSE-ehtojen kohdan 18.1 mukaan tällaisen poissulkemisperusteen ilmeneminen sopimuskaudella oikeuttaa irtisanomaan sen välittömästi. Tilaajalla on siten ollut sopimusehtoihin perustuva oikeus irtisanoa hankintasopimus.
Yhteenveto
Hankintayksikkö on käsitellyt Hoppipolla Oy:n oikaisuvaatimuksen sekä tarkastellut palveluntuottajan toimittamat selvitykset. Hankintayksikkö toteaa, että oikaisuvaatimus on perusteeton, eikä perusteita perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksen 14.9.2023 § 61 muuttamiseen ole.
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n 2 momentin mukaan oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Siten oikaisuvaatimuksen perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan päätöksestä käsittelee sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Muutoksenhaku
Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Perhe- ja sosiaalipalvelut -palvelukokonaisuus Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja 14.09.2023 § 61
Päätös
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti irtisanoa Hoppipolla Oy:n (ent. Perhekoti Maailman Lapset Oy, Y-tunnus 3091130-7) ja Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan välisen lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen sopimuksen HEL 2020-007602-28 päättymään välittömästi päätöspäivästä lukien.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Sosiaali- ja terveyslautakunta on hyväksynyt lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankintaa koskevat keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 15.9.2020, § 157. Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta on päättänyt oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja on päättänyt 21.9.2022, § 62 lastensuojelun ja erityistä tukea tarvitsevien lasten avopalvelujen hankinnan optiokauden käyttöönotosta Hoppipolla Oy:n (jäljempänä palveluntuottaja) kanssa ajalle 1.2.2023–31.5.2024. Sopimukseen sovellettavien JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohdan 18.1 mukaan tilaajalla on oikeus irtisanoa sopimus päättymään välittömästi, jos palveluntuottajaa rasittaa hankintalaissa tarkoitettu harkinnanvarainen poissulkemisperuste, vaikka peruste olisi syntynyt hankintasopimuksen allekirjoittamisen jälkeen.
Palveluntuottajan toiminnassa ilmenneet virheet
Palveluntuottaja on laiminlyönyt useita yritystoimintaa ja sosiaalipalvelujen tuottamista koskevia säännöksiä sekä sopimusehtoja. Palveluntuottaja ei ole tuonut puutteita esiin eikä ryhtynyt niiden korjaamiseen oma-aloitteisesti, mikä on ollut omiaan vaarantamaan olennaisesti tilaajan luottamuksen palveluntuottajaan.
Vastuuvakuutuksen riittämätön laajuus
Sopimuksen kohdassa 21 viitattujen JYSE 2014 Palvelut -ehtojen 15 kohdan mukaan Palveluntuottajalla tulee olla lakisääteiset ja muut palvelun tuottamisen kannalta tarpeelliset vakuutukset. Vakuutusten tulee olla voimassa koko sopimuskauden ajan. Palveluntuottaja toimittamien vakuutustodistusten mukaan sen vastuuvakuutus kattaa lasten ja nuorten laitoshoidon ja ammatillisen perhehoidon palvelut. Palveluntuottajan vastuuvakuutus ei kuitenkaan ole kattanut sopimuksen mukaisia perhetyön ja ammatillisen tukihenkilötyön palveluja. Palveluntuottaja on 5.6.2023 alkaen korjannut vakuutusturvansa sopimuksenmukaiseksi. Vakuutusturvan aukollisuutta ei ole kuitenkaan mahdollista korjata takautuvasti siltä ajalta, kun vakuutus ei ole ollut voimassa koko toimintaan.
Julkisten tilinpäätöstietojen puuttuminen ja tilinpäätösten ilmoittamisen laiminlyönti Patentti- ja rekisterihallitukselle (PRH)
Tilaajalle on ilmennyt, että palveluntuottaja on laiminlyönyt osakeyhtiölain 8 luvun 10 §:n mukaisen velvollisuutensa tilinpäätösasiakirjojen toimittamisessa Patentti- ja rekisterihallitukselle usean vuoden ajan. Tilinpäätökset vuosilta 2020, 2021 ja 2022 on toimitettu PRH:lle vasta PRH:n oman ja tilaajan huomautuksen jälkeen.
Vastuuhenkilön vaihtumisesta ilmoittamisen laiminlyönti
Palveluntuottaja on laiminlyönyt vastuuhenkilön vaihtumisesta ilmoittamisen yksityisistä sosiaalipalveluista annetun lain 12 §:n vastaisesti. Vastuuhenkilö on vaihtunut 13.12.2021, mutta muutoksesta ei ole ilmoitettu.
Puutteet raporttien toimittamisessa
Palvelukuvauksissa on edellytetty, että palveluntuottaja toimittaa työskentelyraportit asiakkaan vastuusosiaalityöntekijälle. Velvollisuudesta kirjata asiakastiedot säädetään lisäksi sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista annetun lain (254/2015) 4 §:ssä. Palveluntuottajalla on ollut toistuvia puutteita raporttien toimittamisessa tilaajalle. Virheet raportoinnissa ovat jatkuneet tilaajan purku-uhkaisesta reklamaatiosta huolimatta.
Viivyttely ja virheellisten tietojen antaminen rekisteröintiä koskevassa asiassa
Tilaajalle on valvontaprosessin yhteydessä tullut ilmi, että palveluntuottaja ei ole yksityisten sosiaalipalvelujen rekisterissä. Palveluntuottajan toiminta on ollut vastoin Sopimuksen kohdassa 7 Palvelun sisältö ja laatu sekä JYSE-ehtojen kohdassa 4.4 asetettua huolellisuus- ja ammattimaisuusvaatimusta. Lisäksi se on vastoin JYSE-ehtojen 4.3 mukaista edellytystä, jonka mukaan palvelun tulee täyttää Suomen laissa asetetut vaatimukset. Palveluntuottajan on täytynyt olla tietoinen puutteesta, mutta se ei ole tuonut asiaa esiin oma-aloitteisesti eikä pyrkinyt korjaamaan asiaa viipymättä.
Sen sijaan tilaajalle toimitetuissa, rekisteröintiin ja valvontaan liittyvissä asiakirjoissa on ollut useita puutteita ja ristiriitaisuuksia, joiden vuoksi asian selvittäminen on huomattavasti viivästynyt. Palveluntuottaja on ilmoittanut tilaajalle ristiriitaisia tietoja koskien henkilöstöjärjestelyjä ja esihenkilösuhteita. Palveluntuottajan 10.3.2023 toimittama ilmoitus yksityisten sosiaalipalvelujen tuottamisesta on sisältänyt virheellisiä tietoja koskien rikosrekisteriotteen tarkastamista. Tilaaja on saanut riittävät tiedot asian käsittelemiseksi vasta 22.6.2023. Puutteet on yksilöity tarkemmin valvonta-asiakirjoissa sekä reklamaatiossa 2.6.2023 ja tilaajan vastauksissa 27.7.2023 ja 5.9.2023.
Mainituissa asiakirjoissa on kuvattu tarkemmin myös muut epäselvyydet palveluntuottajan yritystoiminnassa, joista ei ole saatu riittävää selvitystä.
Perustelut sopimuksen välittömälle irtisanomiselle
Edellä esitetyillä perusteilla palveluntuottaja on syyllistynyt olennaisiin sopimusrikkomuksiin. Asiassa täyttyvät sekä sopimuksen purkamisen että välittömän irtisanomisen edellytykset. Virheiden luonteen ja laajuuden vuoksi tilaaja pitää ensisijaisena oikeuskeinona sopimuksen välitöntä irtisanomista JYSE-ehtojen kohdan 18.1 nojalla.
Ennen irtisanomista palveluntuottajaa on huomautettu ja sitä on pyydetty JYSE-ehtojen kohdan 18.3 mukaisesti esittämään asiasta selvitystä 27.7.2023. Palveluntuottaja on toimittanut selvityksen 24.8.2023. Palveluntuottajan selvitys ei anna aihetta arvioida irtisanomisperusteiden täyttymistä toisin. Tarkemmat perustelut on esitetty tilaajan vastauksessa 5.9.2023.
Tilaaja katsoo palveluntuottajan syyllistyneen vakavaan virheeseen ammattitoiminnassa, kun se on toimintansa järjestämisessä osoittanut toistuvasti vakavaa piittaamattomuutta useista yritystoimintaa ja palvelutuotantoa sääntelevistä laeista ja sopimusehdoista, eikä ole tietoisesti tai puutteellisen ammattitaitonsa vuoksi korjannut virheitä ilman tilaajan ja muiden viranomaisten toistuvaa puuttumista. Osa edellä kuvatuista virheistä on laadultaan sellaisia, että ne muodostavat yksinään perusteen vakavalle virheelle ammattitoiminnassa.
Virheiden suuri määrä osoittaa kokonaisuudessaan piittaamattomuutta sekä puutteellista kykyä sopimuksen täyttämiseen ja lakisääteisten velvoitteiden noudattamiseen. Sopimuksen kohteena oleva palvelu ja asiakaskunnan haavoittuvuus huomioiden virheet ovat erityisen vakavia ja asettavat kyseenalaiseksi palveluntuottajalta korostetusti edellytettävän huolellisuuden, luotettavuuden ja ammattimaisuuden.
Palveluntuottaja ei ole osoittanut puutteiden selvittämisessä oma-aloitteisuutta, ja niiden korjaamiseen on ryhdytty vasta erikseen huomautettaessa siitä huolimatta, että palveluntuottaja on ollut tai sen on täytynyt olla tietoinen virheistä ja niiden olennaisuudesta. Lisäksi asian selvittäminen on kestänyt huomattavan kauan ja tilaajalle on menettelyn aikana esitetty virheellisiä ja harhaanjohtavia tietoja. Palveluntuottajan toimintaa on siten pidettävä epälojaalina ja sellaisena, että se on ollut omiaan vaarantamaan tilaajan luottamuksen.
Tilaajalla on sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, järjestämislaki), jota sovelletaan lain 1 §:n mukaan myös Helsingin kaupunkiin sen järjestäessä sote-palveluja, 41 §:n nojalla velvollisuus valvoa järjestämisvastuulleen kuuluvaa palveluntuotantoa. Järjestämislain 41 §:n 2 mom. nojalla tilaajan on vaadittava yksityisen palveluntuottajan toiminnassa ilmenneiden puutteiden korjaamista. Ellei puutteita korjata määräajassa, tilaajan on ryhdyttävä sopimuksen mukaisiin toimenpiteisiin korvauksen alentamiseksi. Olennaisten tai toistuvien puutteiden kohdalla tilaajan on ryhdyttävä toimenpiteisiin sopimuksen irtisanomiseksi tai purkamiseksi (41 §:n 3 mom.).
Sopimuksen ja asiakkaiden palvelun päättäminen
Palveluntuottaja on irtisanomisenkin jälkeen velvollinen avustamaan tilaajaa JYSE 2014 Palvelut -ehtojen kohdan 23 nojalla. Tilaaja edellyttää 5.9.2023 antamaansa vastaukseen viitaten palveluntuottajalta lopetustyöskentelyn toteuttamista, jotta palvelu voidaan päättää hallitusti. Tilaajan edustajalla on oikeus olla läsnä lopetustyöskentelyyn liittyvissä tapaamisissa erikseen määrittelemällään tavalla. Lisäksi tilaaja edellyttää palveluntuottajaa toimittamaan irtisanomisen jälkeenkin sopimuksen mukaiset raportit ja asiakirjat sekä muut tiedot, jotka ovat tarpeellisia järjestämisvastuun toteuttamiseksi sekä palvelun tuottamisen ja sopimusvelvoitteiden täyttämisen arvioimiseksi.
Lisätiedot
Tiia Viljanen, asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö, puhelin: 310 46889
Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 35795
Päätös tullut nähtäväksi 26.10.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Tiia Viljanen, asiakasohjauksen ja valvonnan päällikkö, puhelin: 09 310 46889
Outi Pohjois-Koivisto, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35795