Vuokraus, määräalat 91-432-5-2, 91-13-9903-100, 91-13-9909-100, 91-20-9909-100, Etu-Töölö ja Länsisatama, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Oikaisuvaatimus maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksestä 11.9.2023 (55 §) koskien alueiden vuokraamista ja vuokrausten muuttamista
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksestä 11.9.2023 (55 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Muutoksenhaun kohteena oleva päätös
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö on 11.9.2023 (55 §) päättänyt vuokrata 1.10.2023 - 31.12.2043 väliseksi ajaksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle yhteensä noin 44 469 neliömetrin suuruisen vesialueen kiinteistöistä 91-432-5-2, 91-13-9903-100, 91-13-9909-100 ja 91-20-9909-100 vesiurheilutoimintaa varten. Lisäksi toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti vuokrata 1.10.2023 - 31.12.2043 väliseksi ajaksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle noin 1 258 neliömetrin suuruisen maa-alueen kiinteistöstä 91-432-5-2 ja noin 7 112 neliömetrin suuruisen alueen kiinteistöstä 91-432-5-2.
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti myös muuttaa 1.10.2023 alkaen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle vuokratun alueen vuokrausta Y3113-2 siten, että alueen uusi pinta-ala on 78 762 neliömetriä entisen 79 317 neliömetrin asemasta, ja vuokrausta Y3113-6 siten, että alueen uusi pinta-ala on 13 312 neliömetriä entisen 14 151 neliömetrin asemasta. Samalla kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle vuokratun vesialueen vuokraus Y3120-17 merkittiin päättymään 30.9.2023.
Päätöksen perustelujen mukaan kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on pyytänyt päätösehdotuksessa mainittujen vuokrakohteiden vuokrausta ja vuokrausten muuttamista esitetyllä tavalla. Vuokra-alueiden vuokrauksia muutettiin, koska alueelle on suunnitteilla vesipuisto. Vuokrauksessa on noudatettu liikuntavirastolle tehtyjen sisäisten vuokrausten yleisiä periaatteita kiinteistölautakunnan päätöksen 2.5.2013 (225 §) mukaisesti.
(Vuokraustunnukset Y3113-16, Y3113-17, Y3113-2, Y3113-6,
Y3120-17 ja Y3120-18)
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet tiivistetysti
Oikaisuvaatimuksen tekijä vaatii muutosta toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätökseen 11.9.2023 (55 §).
Oikaisuvaatimuksensa perusteluissa oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että kyse ei olisi kaupunkiympäristön toimialan organisaatiouudistuksen ja delegointipäätösten (15.5.2018 (247 §), hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1-9 kohdat) mukaisesta tiimipäällikön toimivallassa olevasta sopimusehtojen vähäisestä muutoksesta tai lisäyksestä.
Oikaisuvaatimuksen tekijä tuo esiin, että Helsingin kaupunki haki 1.6.2021 kumppaneita merellisille saunapaikoille Tarvoon, Seurasaareen ja Hietaniemeen. Ilmoituksen mukaan yleiseen käyttöön tulevien saunojen yhteyteen on mahdollista toteuttaa myös kahvila- ja ravintolatoimintaa. Hietaniemen kohteen todetaan sijaitsevan maisemallisesti herkässä ympäristössä johtuen Hietaniemen hautausmaan ja Lapinlahden sairaala-alueen läheisyydestä. Alue on myös linnustollisesti arvokas. Lähellä sijaitsevat uimaranta ja vesipuisto, joiden palveluja sauna täydentää. Arviointiryhmän perustelumuistion mukaisesti kahdesta hakijasta (Sauna Finland Holding Oy ja Laguuni/Hietaniemen Telakka) päätettiin valita Laguuni (Vesiurheilukeskus Laguuni Oy). Kysymys oli kahvila- ja ravintolatoiminnasta sekä saunasta.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan alueella on Wakespot-yrityksen vuonna 2013 perustama yhden vaijerin wakeboard, SUP-lautoja ja kanootteja. Toiminta on pienimuotoista eikä se ole aiheuttanut ääntä, häiriötä tai merkittävää liikennettä. Toiminta ei ole myöskään peittänyt merellistä maisemaa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Wakespot myi toimintansa edellä mainitulle Laguunille vuonna 2020. Laguunilla on Keilaniemessä oman ilmoituksensa mukaan jättimäinen vesipuisto ja mm. kaksi wake-rataa.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan Laguunin sinisistä muovipalikoista rakennettu suosittu vesipuisto sopii Keilaniemen rakennettuun rantaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä on ilmoituksensa mukaan soittanut yritykseen ja tiedustellut suunnitelmia Hietaniemessä, koska toiminta eroaa merkittävästi kaupungin etsimästä saunakumppanuudesta. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan yrityksestä ei kerrottu suunnitelmia, mutta kerrottiin tavoitteeksi saada käyttöön laaja vesialue. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan jatkosuunnitelma on ilmeisesti tiedossa myös kaupungilla, mutta avoimuus ja vaikutusten arviointi puuttuvat.
Alue on merkitty yleiskaavassa (2016) virkistys- ja viheralueeksi sekä uimaranta-alueeksi (VV). Oikaisuvaatimuksen tekijä tuo esiin, että vuonna 2022 varausehdoissa kuvataan alueen kuuluvan maakunnallisesti arvokkaaseen kulttuuriympäristöön ja saunapaikan avautuvan itä- ja kaakkoispuolistaan Lapinlahden yli valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin (RKY, Hietaniemen hautausmaat ja Lapinlahden sairaala-alue). Luokitus tulee varausehtojen mukaan huomioida hankkeen suunnittelussa. Lisäksi varausehdoissa korostetaan alueen maisemallista herkkyyttä ja todetaan alueen olevan linnustollisesti arvokas, mikä saattaa vaikuttaa veteen tai vesialueelle ulottuvien rakenteiden (rakennusten tai laituri) toteuttamisedellytyksiin mm. ruoppauksen sallittavuuden osalta. Varausehdoissa mainitaan myös mahdolliset selvitykset aluehallintovirastosta. Oikaisuvaatimuksen tekijä korostaa edellä mainittujen edellytysten koskevan kahvila- ja ravintolarakennusta sekä saunaa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan vuonna 2023 päätetään kuitenkin laajojen vesialueiden vuokrauksesta em. alueelta ilman julkista keskustelua ja ympäristövaikutusten arviointia täysin aiemmasta päätöksestä ja mainituista huomioista eroavaan toimintaan. Kysymyksessä on rantavyöhyke, joka alkaa Lapinlahdesta ja jatkuu lähes luonnontilassa Seurasaareen. Päätöksen kohteena oleva ranta on lukuisten vesilintujen, kuten esimerkiksi joutsenten, pesintä- ja elintilaa.
Oikaisuvaatimus kokonaisuudessaan on tämän esitystekstin liitteenä nro 1.
Vastaus oikaisuvaatimukseen perusteluineen
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksen 11.9.2023 (55 §) mukaiset vuokra-alueet on asemakaavassa osoitettu mm. uimaranta-alueeksi ja vesialueeksi. Vuokra-alue on yleiskaavassa (2016) osoitettu virkistys- ja viheralueeksi.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt, että kyse ei olisi kaupunkiympäristön toimialan organisaatiouudistuksen ja delegointipäätöksen (15.5.2018 (247 §), hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1-9 kohdat) mukaisesta tiimipäällikön toimivallassa olevasta sopimusehtojen vähäisestä muutoksesta tai lisäyksestä.
Kiinteistölautakunta on 2.5.2013 (asia 9) päättänyt vuokrata uudella maanvuokrasopimuksella liikuntavirastolle sisäisten vuokrausten periaatteilla päätöksen liitteen mukaisia lukuisia ja erittäin laajoja maa- ja vesialueita eri puolilta kaupunkia ja sen ulkopuolelta 1.1.2014 - 31.12.2043 väliseksi ajaksi päätöksestä ilmenevin ehdoin. Ennen kaupungin organisaatiouudistusta vuonna 2017 kiinteistölautakunta oli siirtänyt viranhaltijoille toimivaltaansa päättää tekemiensä maanvuokrasopimusten, kiinteistöjen ja rakennusten kauppakirjojen, muiden kiinteistöihin liittyvien sopimusten sekä varauspäätösten ehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä.
Kaupunkiympäristölautakunta päätti 15.5.2018 (247 §) siirtää hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1-9 kohtien mukaista toimivaltaansa päättää toimielinten päättämien sopimusten ehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tontit-yksikön päällikölle, asuntotontit-tiimin päällikölle ja yritystontit-tiimin päällikölle. Kaupunkiympäristölautakunta päätti vielä 4.4.2023 (196 §) siirtää hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1-9 kohtien mukaista toimivaltaansa päättää toimielinten päättämien sopimusten ehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä kaupunkiympäristön toimialan maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tontit-yksikön päällikölle, asuntotontit-tiimin päällikölle sekä toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikölle. Toimintasääntömuutoksen seurauksena yritystontit-tiimin päällikön nimike on lakannut olemasta voimassa 1.4.2023 ja organisaatiorakenteen muutoksen vuoksi päivitettiin kaupunkiympäristölautakunnan 15.5.2018 (247 §) tekemää päätöstä toimivallan siirtämisestä siten, että maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun yritystontit-tiimin päällikön nimike muutettiin toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päälliköksi. Muilta osin ei muutettu aikaisemman toimivaltapäätöksen sisältöä.
Toimivallan siirron tarkoituksena on, että päätöksenteko tapahtuu hallinnollisesti ja toiminnallisesti tarkoituksenmukaisella tasolla. Toimivallan siirtopäätös vastaa toimielinten ja viranhaltijoiden nykyistä ja ennen kaupungin organisaatiouudistusta voimassa ollutta toimivaltajakoa, joka on todettu toimivaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Edellä mainittu on tärkeää asioiden sujuvan ja mahdollisimman viiveettömän hoitamisen kannalta. Toimivallan siirtopäätöksen perusteella on tavanomaisesti tehty päätöksiä esimerkiksi vuokra-alueiden muutoksista. Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksessä 11.9.2023 (55 §) on ollut kyse vähäisistä pinta-alamuutoksista kaupungin sisäisissä hallinta-alueissa. Päätöksellä on siten päätetty sopimusehtojen vähäisistä muutoksista ja lisäyksistä eikä toimivaltaa ole ylitetty. Todettakoon, että toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö on toimivaltainen päättämään sopimusehtojen muutosten lisäksi myös alueiden vuokrauksista.
Oikaisuvaatimuksen tekijä tuo esiin, että Helsingin kaupunki haki Hietaniemeen kumppaneita merelliselle saunapaikalle, ja hakumenettelyn mukaan yleiseen käyttöön tulevan saunan yhteyteen on mahdollista toteuttaa myös kahvila- ja ravintolatoimintaa. Hakumenettelyssä valituksi tuli Vesiurheilukeskus Laguuni Oy. Alueen varausehdoissa koskien kahvila- ja ravintolarakennusta sekä saunaa kuvataan saunapaikan avautuvan itä- ja kaakkoispuoliltaan Lapinlahden yli valtakunnallisesti merkittäviin rakennettuihin kulttuuriympäristöihin Hietaniemen hautausmaat ja Lapinlahden sairaala-alue (RKY), mikä tulee varausehtojen mukaan huomioida hankkeen suunnittelussa. Lisäksi varausehdoissa korostetaan alueen maisemallista herkkyyttä ja todetaan alueen olevan linnustollisesti arvokas, mikä saattaa vaikuttaa veteen tai vesialueelle ulottuvien rakenteiden toteuttamisedellytyksiin. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että nyt muutoksenhaun kohteena olevalla päätöksellä päätetään mainitulta alueelta laajojen vesialueiden vuokrauksesta ilman julkista keskustelua ja ympäristövaikutusten arviointia aiemmasta päätöksestä sekä edellä kuvatuista huomioista eroavaan toimintaan. Oikaisuvaatimuksen tekijä korostaa, että kysymyksessä on rantavyöhyke, joka alkaa Lapinlahdesta ja jatkuu lähes luonnontilassa Seurasaareen. Ranta on lukuisten vesilintujen pesintä- ja elintilaa. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan jatkosuunnitelma olisi ilmeisesti tiedossa myös kaupungilla, mutta avoimuus ja vaikutusten arviointi puuttuvat.
Edellä esitettyyn on todettava, että muutoksenhaun kohteena olevassa päätöksessä on kyse kaupungin sisäisestä vuokrauksesta. Päätöksellä on päätetty siinä yksilöityjen alueiden vuokraamisesta kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 14 §:n mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on toimialalautakunta, joka huolehtii kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan mukaisista tehtävistä. Hallintosäännön 17 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta antaa vuokralle toimialan hallinnassa olevia maa-alueita enintään 20 vuoden määräaikaisin vuokrasopimuksin.
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö ei ole 11.9.2023 (55 §) tehnyt päätöstä alueiden vuokraamisesta kaupungin ulkopuoliselle taholle. Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksellä ei ole vaikutuksia myöskään esimerkiksi alueen rakentamiseen eikä käyttöön.
Sen sijaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on 15.6.2021 (85 §) päättänyt Helsingin kaupungin 13. kaupunginosassa (Etu-Töölö) ja Helsingin 20. kaupunginosassa (Länsisatama) sijaitsevan noin 22 000 neliömetrin suuruisen vesialueen sekä Helsingin kaupungin 13. kaupunginosassa (Etu-Töölö) sijaitsevan noin 1 015 neliömetrin suuruisen maa-alueen vuokraamisesta Vesiurheilukeskus Laguuni Oy:lle. Alueet on vuokrattu kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle vesiurheilutoimintaa varten kiinteistölautakunnan vuonna 2013 ja kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijan vuonna 2021 tekemillä sisäisillä vuokrauspäätöksillä. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 15.6.2021 (85 §) mukainen vuokra-alue sijaitsee samalla alueella, kuin toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön päätöksen 11.9.2023 (55 §) mukaiset alueet. Muutoksenhaun kohteena olevan päätöksen mukaisia alueita on siten jo vuokrattu kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan toimesta Vesiurheilukeskus Laguuni Oy:lle vesiliikuntatoimintaa varten.
Nyt muutoksenhaun kohteena olevan toimitilatontit ja kiinteistökehitys
-tiimin päällikön tekemän sisäistä vuokrausta koskevan päätöksen osalta kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tai sen määräämä viranhaltija tekee asiassa päätökset koskien sitä, vuokrataanko alue kaupungin ulkopuoliselle taholle vesiurheilutarkoitukseen tai vastaavaan toimintaan. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta tai sen määräämä viranhaltija päättää myös vuokrauksessa noudatettavista ehdoista. Selvyyden vuoksi todetaan, että hankkeen toteuttaja vastaa aina kaikista toimintansa vaatimien lupien ja selvitysten hankkimisesta sekä niiden ehtojen noudattamisesta.
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön kaupungin sisäisellä vuokrauspäätöksellä 11.9.2023 (55 §) ei ole ratkaistu eikä tehty päätöksiä koskien myöskään saunapaikkaa Hietaniemessä. Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päätti 13.6.2022 (24 §) varata päätöksen liitekartan mukaisen noin 1 000 neliömetrin suuruisen alueen Hietaniemestä Vesiurheilukeskus Laguuni Oy:lle saunahankkeen jatkosuunnittelua varten 31.12.2023 saakka. Saunapaikka on tarkoitettu yleisessä käytössä olevan saunan rakentamiseen ja saunan yhteyteen on mahdollista toteuttaa myös kahvila- ja ravintolatoimintaa. Toteutuksen tulee huomioida alueen muut toimijat ja virkistyskäyttö. Hietaniemen saunapaikan erityisten varausehtojen mukaan toiminta tulee suunnitella siten, että rannan yleinen käyttö on edelleen mahdollista ja että se tukee läheisyydessä olevan vesiurheilukeskuksen toimintaa. Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti 9.10.2023 (68 §) vuokrata Helsingin kaupungin 13. kaupunginosassa sijaitsevista kiinteistöistä 91-13-9909-100, 91-13-9903-100, 91-13-9901-100 ja 91-432-5-2 päätöksen karttaliitteen mukaisen yhteensä noin 2 306 neliömetrin suuruisen alueen Vesiurheilukeskus Laguuni Oy:lle sauna-/ravintolahankkeen poikkeamisluvan ja rakennusluvan hakemista varten ajalle 1.11.2023 - 30.4.2024. Mainitusta päätöksestä ei ole tehty oikaisuvaatimusta.
Nyt käsiteltävänä olevassa oikaisuvaatimuksessa ei esitetä sellaisia uusia seikkoja, jotka antaisivat aihetta asian uudelleen käsittelyyn tai muihin toimenpiteisiin. Esitetyillä perusteilla oikaisuvaatimus tulee hylätä.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole myöskään esitetty sellaisia tarkoituksenmukaisuusperusteita, jotka eivät päätöstä tehtäessä olisi olleet toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikön tiedossa ja jotka antaisivat aihetta edellä mainitun päätöksen muuttamiseen.
Muutoksenhakuoikeus ja oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset
Kuntalain (410/2015) 134 §:n mukaan lautakunnan alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle lautakunnalle. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä kunnan jäsen. Oikaisuvaatimuksen on tehnyt kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Päätös 11.9.2023 (55 §) on asetettu nähtäville 11.9.2023. Käsiteltävänä oleva oikaisuvaatimus on toimitettu kaupungin kirjaamoon 2.10.2023 ja se on saapunut määräajassa.
Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2023
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Anne Nahi, valvontalakimies, puhelin: 09 310 64332
Henna Vennonen, tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36464