Toivomusponsi, liikenteen lisätoimenpiteet päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi

HEL 2023-011878
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 697 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Mai Kivelän toivomusponnesta koskien mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Liikenteen päästövähennystoimenpiteiden valmistelu on käynnissä ja tavoitteena saada niihin liittyvät johtopäätökset valmiiksi kevään 2024 aikana.

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021 - 2025 linjataan, että kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, nollata päästöt vuoteen 2040 mennessä ja olla hiilinegatiivinen sen jälkeen. Syksyllä 2022 kaupunginhallitus hyväksyi päivitetyn Hiilineutraali Helsinki - päästövähennysohjelman, jonka mukaisesti liikenteen päästöjä tulee vähentää vuoteen 2030 mennessä 69 % vuoden 2005 tasosta. Keväällä 2022 teetetyn selvityksen mukaan aiemmin tunnistetut jo päätetyt toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseen liikenteen osalta, vaan tavoitteesta ollaan jäämässä kauas. Osana päivitettyä päästövähennysohjelmaa hyväksyttiin toimenpide, jonka mukaisesti kaupunkiympäristön toimiala laatii selvityksen kaupungin käytössä olevista vaikuttavimmista lisäisistä liikenteen päästövähennyskeinoista vuodelle 2030 asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima myös muita vaikuttavia toimia, kuten liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia toimia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen että ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia. Työ on käynnissä tehokkaiden, kaupungin päätösvallassa olevien sekä riittävän nopeasti vaikuttavien toimenpiteiden tunnistamiseksi ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimiseksi. Toimenpiteiden vaikutuksia on tarkoitus arvioida laajasti ja vuorovaikutteisesti. Arviointia tehdään CO2-päästövaikutusten lisäksi monipuolisesti sosiaalisista, taloudellisista ja liikennejärjestelmätason näkökulmista. Vaikutusten arviointia ja asukas- ja yritysvuorovaikutusta tehdään alkuvuoden 2024 aikana. Toimenpidekokonaisuuden vaikutusten arvioinnin johtopäätökset valmistuvat loppukeväästä 2024.

Käsittely

Vastaehdotus:
Marleena Isomaa: Muutetaan lausuntoehdotuksen kappaleen 4 ensimmäinen lause muotoon: "Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima myös muita vaikuttavia toimia, kuten liikenteen sujuvuuteen vaikuttavia toimia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen että ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Marleena Isomaan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetään selvitettävän mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi. Liikenteen päästövähennystoimenpiteiden valmistelu on käynnissä ja tavoitteena saada niihin liittyvät johtopäätökset valmiiksi kevään 2024 aikana.

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021 - 2025 linjataan, että kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuonna 2030, nollata päästöt vuoteen 2040 mennessä ja olla hiilinegatiivinen sen jälkeen. Syksyllä 2022 kaupunginhallitus hyväksyi päivitetyn Hiilineutraali Helsinki - päästövähennysohjelman, jonka mukaisesti liikenteen päästöjä tulee vähentää vuoteen 2030 mennessä 69 % vuoden 2005 tasosta. Keväällä 2022 teetetyn selvityksen mukaan aiemmin tunnistetut jo päätetyt toimenpiteet eivät kuitenkaan riitä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamiseen liikenteen osalta, vaan tavoitteesta ollaan jäämässä kauas. Osana päivitettyä päästövähennysohjelmaa hyväksyttiin toimenpide, jonka mukaisesti kaupunkiympäristön toimiala laatii selvityksen kaupungin käytössä olevista vaikuttavimmista lisäisistä liikenteen päästövähennyskeinoista vuodelle 2030 asetetun tavoitteen saavuttamiseksi.

Päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi tullaan tarvitsemaan laaja valikoima vaikuttavia sekä ajoneuvojen käyttövoimamuutokseen että ajosuoritteen vähenemiseen kohdistuvia toimia. Työ on käynnissä tehokkaiden, kaupungin päätösvallassa olevien sekä riittävän nopeasti vaikuttavien toimenpiteiden tunnistamiseksi ja toimenpiteiden vaikutusten arvioimiseksi. Toimenpiteiden vaikutuksia on tarkoitus arvioida laajasti ja vuorovaikutteisesti. Arviointia tehdään CO2-päästövaikutusten lisäksi monipuolisesti sosiaalisista, taloudellisista ja liikennejärjestelmätason näkökulmista. Vaikutusten arviointia ja asukas- ja yritysvuorovaikutusta tehdään alkuvuoden 2024 aikana. Toimenpidekokonaisuuden vaikutusten arvioinnin johtopäätökset valmistuvat loppukeväästä 2024.

Sulje

Toivomusponsi

Valtuutettu Mai Kivelä on tehnyt 13.9.2023 seuraavan toivomusponnen:

"Helsingin kaupungin ympäristöraportti 2022

Kaupunginvaltuusto edellyttää selvitettävän mahdollisuutta tuoda pikaisesti päätöksentekoon liikenteen lisätoimenpiteitä päästövähennystavoitteiden saavuttamiseksi."

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 19.1.2024 mennessä.

Sulje

Kaupunkiympäristölautakunta 12.12.2023 § 681

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.12.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Reetta Koskela, projektipäällikkö: 09 31027151

reetta.koskela@hel.fi