Hankinta, suun terveydenhuollon palvelusetelien uudet arvot, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot 1.1.2024 alkaen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.
Käsittely
Johtajahammaslääkäri Sebastian Kaste ja ylihammaslääkäri Sinikka Varsio olivat kutsuttuina asiantuntijoina.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Daniel Sazonovin ehdotuksesta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta vahvistaa suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot (alv 0 %) alla olevan mukaisesti 1.1.2024 alkaen.
Palvelusetelityyppi | Palvelusetelin arvo | Palvelusetelin arvo | Potilaan omavastuuosuuden kattohinta (SFA10 avaintoimenpide) | |
Kertakorvaus | Suoritekorvaus | |||
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli | Ei kertakorvausta | Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 41 euroa | |
Kokonaishoidon palveluseteli | Ei kertakorvausta | Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 41 euroa | |
Lohkeama palveluseteli | Kertakorvaus hoito kokonaisuudesta 58 euroa | Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 41 euroa | |
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli | Kertakorvaus tutkimuskäynnistä 32 euroa | Suoriteperusteinen korvaus 23 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 41 euroa | |
Uusi kokonaishoidon palveluseteli | Kertakorvaus hoitojaksosta 113 euroa (alle 45-vuotiaat)Kertakorvaus hoitojaksosta 135 euroa (45-vuotta täyttäneet) | Suoriteperusteinen korvaus 25 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | Ei omavastuuosuuden kattohintaa, koska omavastuuosuus on aina samansuuruinen kuin terveyskeskuksen asiakasmaksu |
Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnan määräytymisen perusteen muuttamisesta siten, että asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy 1.1.2024 alkaen terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)). Asiakkaan omavastuuosuuden kattohintaa tullaan jatkossa tarkastelemaan kahden vuoden välein.
Johtajahammaslääkäri ********** ja ylihammaslääkäri ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.
Suun terveydenhuollon palvelujen tuottaminen palvelusetelillä
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.9.2013 § 302, että palveluseteli on 1.1.2014 alkaen yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti ensiapu-, kokonaishoito- ja lohkeamapalvelusetelien arvoista.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 7.10.2014 § 349 ottaa käyttöön suun ja hampaiston tutkimuksen sisältävän palvelusetelin. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti suun ja hampaiston tutkimuksen sisältävän palvelusetelin arvosta ja asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnasta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 27.10.2015 § 313 suun terveydenhuollon palvelusetelin arvon määräytymisen muuttamisesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 11.4.2017 § 99 suun terveydenhuollon palvelusetelin arvon määräytymisen muuttamisesta ja uuden tutkimus- ja hoitopalvelusetelin käyttöönotosta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 17.11.2020 § 216 että uusi kokonaishoidon palvelusetelin (KOHO) on yksi suun terveydenhuollon palvelujen järjestämistapa 1.1.2021 alkaen. Samalla päätöksellä sosiaali- ja terveyslautakunta päätti uuden kokonaishoidon palvelusetelin arvosta ja palveluntuottajille maksettavan korvauksen muodostumisesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 22.6.2021 §132 kokonaishoidon palvelusetelin korvausmallin muutoksesta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 1.2.2022 § 13 kokonaishoidon palvelusetelin arvoon ja korvausmalliin kohdistuvista muutoksista.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta merkitsi tiedoksi 17.1.2023 § 4 selvityksen suun terveydenhuollon kokonaishoidon palvelusetelistä (KOHO). Samalla lautakunta katsoi, että Helsingin tulee varmistaa suun terveydenhuollon eri palvelusetelityyppien houkuttelevuus sekä asiakkaille että palveluntuottajille, jotta suun terveydenhuollon hoitojono saadaan purettua. KOHO-palvelusetelin kehittämistä jatketaan tähän tavoitteeseen pääsemiseksi.
Nykyiset suun terveydenhuollon palvelusetelien arvot (alv 0 %)
Palveluseteli-tyyppi | Palvelusetelin arvo | Palvelusetelin arvo | Potilaan omavastuuosuuden kattohinta (SFA10 avaintoimenpide) | |
Kertakorvaus | Suoritekorvaus | |||
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli | Ei kertakorvausta | Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 34 euroa | |
Kokonaishoidon palveluseteli | Ei kertakorvausta | Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 34 euroa | |
Lohkeama palveluseteli | Kertakorvaus hoitokokonaisuudesta 53 euroa | Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 34 euroa | |
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli | Kertakorvaus tutkimuskäynnistä 30 euroa | Suoriteperusteinen korvaus 21 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | 34 euroa | |
Uusi kokonaishoidon palveluseteli | Kertakorvaus hoitojaksosta 113 euroa (alle 45-vuotiaat)Kertakorvaus hoitojaksosta 135 euroa (45-vuotta täyttäneet) | Suoriteperusteinen korvaus 25 euroa (SFA10 avaintoimenpide) | Ei omavastuuosuuden kattohintaa, koska omavastuuosuus on aina samansuuruinen kuin terveyskeskuksen asiakasmaksu |
Suun terveydenhuollon palvelusetelien volyymit
Palvelusetelityyppi | Myönnetty määrä (kpl) ja käyttöaste (%) v.2022 | Myönnetty määrä (kpl) ja käyttöaste (%) v.2023 (1–9/2023) | |
Ensiavun jatkohoidon palveluseteli | 3 176 kpl, 57 % | 1 449 kpl, 63 % | |
Kokonaishoidon palveluseteli | 855 kpl, 61 % | 273 kpl, 58 % | |
Lohkeama palveluseteli | 9 829 kpl, 78 % | 3 837 kpl, 83 % | |
Tutkimus- ja hoitopalveluseteli | 32 129 kpl, 69 % | 13 748 kpl, 69 % | |
Uusi kokonaishoidon palveluseteli | 7 421 kpl, 84 % | 16 809 kpl, 83 % |
Perustelut palvelusetelien arvon muuttamiselle
Helsingin suun terveydenhuolto järjestää palveluja monituottajamallilla. Monimuotoisen palvelutuotannon hyödyntäminen on tärkeää suun terveydenhuollon palvelujen saatavuuden parantamiseksi, lakisääteisten hoitoon pääsyn velvoitteiden täyttämiseksi, erilaisten asiakastarpeiden täyttämiseksi ja kustannusvaikuttavien hoitopolkujen hyödyntämiseksi sekä asiakkaiden valinnanvapauden näkökulmasta.
Helsingin suun terveydenhuollon oman toiminnan (osuus 68 prosenttia palveluista) lisäksi käytössä ovat ostopalvelut (16 prosenttia palveluista) ja palvelusetelitoiminta (15 prosenttia palveluista). Vuonna 2022 Helsingin suun terveydenhuollossa toteutui kokonaisuudessaan asiakaspalvelujen ostoja palvelusetelillä 3,766 miljoonalla eurolla (sisältää vuonna 2023 päättyvän Tulevaisuuden sote-keskus -hankerahoituksen 2 miljoonaa euroa) 36 000 asiakkaalle 64 000 käynnillä.
Palvelusetelitoiminnassa suun terveydenhuollolla on sääntökirjan kriteerein palveluntuottajiksi hyväksyttyjä yrityksiä noin 30, joissa on yhteensä noin 200 palvelusetelitoimintaan hyväksyttyä yksityishammaslääkäriä.
Palvelusetelien arvot on vahvistettu edellisen kerran vuonna 2017 ja 2020 (uusi kokonaishoidon palveluseteli). Yleinen kustannustaso ja palvelujen tuottamisen kustannukset ovat nousseet, eikä nykyinen arvo ole enää riittävä korvaamaan palvelun tuottamisen kustannuksia vuonna 2024.
Uuden kokonaishoidon palvelusetelin arvoa ei esitetä korotettavaksi tässä yhteydessä. Mikäli asiakasmaksut korotetaan Helsingissä täysimääräiseksi, nostaa se noin 7 prosenttia palveluntuottajan kokonaiskorvausta, kun asiakkaan omavastuuosuus nousee vastaamaan terveyskeskuksessa perittävää täysimääräistä asiakasmaksua.
Perustelut asiakkaan omavastuuosuuden kattohinnan määräytymisen perusteen muutokselle
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä (569/2009; 7 §) velvoittaa, että hyvinvointialueen tulee määrätä palvelusetelin arvo niin, että se on asiakkaan kannalta kohtuullinen. Kohtuullisuutta arvioitaessa on otettava huomioon kustannukset, jotka aiheutuvat hyvinvointialueelle vastaavan palvelun tuottamisesta hyvinvointialueen omana tuotantona tai hankkimisesta ostopalveluna sekä asiakkaan maksettavaksi jäävä arvioitu omavastuuosuus.
Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta on määritelty Helsingin suun terveydenhuollon palvelusetelissä vuonna 2014. Kattohinta on Helsingin yksityishammaslääkäreillä hoidetuille potilaille vastaavasta hoidosta Kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden keskiarvo. Yleisen kustannustason nousun myötä tämä ei ole enää perusteltu määräytymisen peruste potilaan palvelusetelihoidosta maksettavaksi jäävän omavastuuosuuden kohtuullisuuden arvioinnissa. Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy jatkossa terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)).
Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus
Suun terveydenhuollon palvelusetelien arvo perustuu oman toiminnan vastaavaan kustannukseen (avaintoimenpide SFA10 tai hoitojaksosta/tutkimuskäynnistä vastaava oman toiminnan kustannus). Palvelusetelin arvoa määritettäessä otetaan huomioon se, että kaupunki ei palvelusetelitoiminnassa laskuta potilaalta toimenpide- ja käyntimaksuja. Näin ollen palvelusetelin arvo on enimmillään oman toiminnan vastaava kustannus vähennettynä asiakasmaksuilla, eli oman toiminnan nettokustannus. Arvoa määritettäessä huomioidaan lisäksi myös hallinnollisen työn osuus. Suoriteperusteisen korvauksen avaintoimenpiteen arvo perustuu yhden hammaspinnan paikkauksen (THL toimenpidekoodi SFA10) hintaan ja siitä Suomen Hammaslääkäriliiton kulloinkin voimassa olevien vaativuuskertoimien avulla määriteltyihin muiden toimenpiteiden hintoihin. Kertakorvauksen arvo perustuu hoitojakso- tai tutkimuskäyntikohtaiseen hintaan palvelusetelityyppikohtaisesti erikseen määriteltynä. Asiakkaan omavastuuosuuden kattohinta määräytyy jatkossa terveydenhuoltopalvelujen tuottajahintaindeksin perusteella (toimialana 86 terveydenhuoltopalvelut, palvelut yrityksille ja julkiselle sektorille (BtoB)).
Kustannusvaikutukset
Palvelusetelin arvon noston kustannusvaikutus arvioidaan olevan noin 185 000 euroa vuodessa.
Kustannukset asiakaspalvelujen ostoista palvelusetelillä perustuvat palvelustrategisiin päätöksiin ja niiden perusteella myönnettyihin palvelusetelimääriin. Kustannusvaikutuslaskelmat on laadittu sen olettaman perusteella, että palveluseteleitä myönnetään yhtä paljon kuin tällä hetkellä.
Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain 4 §:n mukaan hyvinvointialue päättää ne sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä hyvinvointialueesta annetun lain (611/2021) 9 §:n 1 momentin mukaisesti.
Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.
Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Suun terveydenhuollon palveluiden avulla edistetään väestön terveyttä ja sairauksien hoitoa. Monimuotoisen palvelutuotannon avulla turvataan hoidon saatavuus oman tuotannon tukena. Palvelusetelin käyttö parantaa palvelujen saatavuutta, lisää helsinkiläisten valinnan mahdollisuuksia, monipuolistaa palvelutuotantoa sekä edistää hyvinvointialueen ja yksityisten palveluntuottajien yhteistyötä.
Päätös tullut nähtäväksi 29.11.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Sebastian Kaste, johtajahammaslääkäri, puhelin: 040 1833798