Hankinta, puitejärjestely 2024–2025, yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-012694
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 126 §

Yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalveluita koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024 – 2025 (optiokausi 2 vuotta)

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto
hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään yleisten alueiden infrarakentamisen valvonta- ja asiantuntijapalveluita koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa:

Osa-alue 1, Katuhankkeiden valvonta

1.
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
2.
Finnmap Infra Oy
3.
Welado Oy
4.
Ramboll CM Oy

Osa-alue 2, Sillanrakennustöiden valvonta

1.
Ramboll CM Oy
2.
Welado Oy
3.
Sweco PM Oy
4.
WSP Finland Oy

Osa-alue 3, Rakennuttamisen asiantuntijatehtävät

1.
Ramboll CM Oy
2.
Welado Oy
3.
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
4.
Sitowise Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Sitowise Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueella 1, koska Sitowise Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa osa-alueelle 1 tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto sulki Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n tarjouskilpailusta osa-alueella 2, koska Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ei täyttänyt tarjouskilpailussa osa-alueelle 2 tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa.

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.12.2025. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan yleisten alueiden infrarakentamisen valvontatehtäviä sekä asiantuntijatehtäviä. Toimeksiannot sisältävät Helsingin alueella olevien katujen, kunnallistekniikan, puistojen, liikunta-alueiden ja esirakentamiskohteiden katu- ja kunnallisteknisten rakennustöiden valvontatehtäviä, katuhankkeiden viherrakennustöiden valvontatehtäviä sekä turvallisuuskoordinaattorin tehtäviä sekä sillanrakennustöiden valvontatehtäviä. Lisäksi toimeksiannot sisältävät Helsingin alueella olevien katujen, kunnallistekniikan, puistojen, liikunta-alueiden, siltojen ja esirakentamiskohteiden rakennuttamisen asiantuntijatehtäviä.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2025 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi. Toimittajalla on oikeus esittää hintojentarkistusta ainoastaan kerran varsinaisen sopimuskauden päättyessä, mikäli optiokausi otetaan käyttöön.

Hankintaan sisältyvät palvelut on jaettu 3 osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1, Katuhankkeiden valvonta
Osa-alue 2, Sillanrakennustöiden valvonta
Osa-alue 3, Rakennuttamisen asiantuntijatehtävät
Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.

Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 4 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 18.10.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-012694. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 18.10.2023 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 20.11.2023 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 7 tarjoajaa:

Finnmap Infra Oy
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Ramboll CM Oy
Sitowise Oy
Sweco PM Oy
Welado Oy
WSP Finland Oy

Osa-alueelle 1 tarjouksen jätti 5 tarjoajaa:

Finnmap Infra Oy
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Ramboll CM Oy
Sitowise Oy
Welado Oy

Osa-alueelle 2 tarjouksen jätti 6 tarjoajaa:

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Ramboll CM Oy
Sitowise Oy
Sweco PM Oy
Welado Oy
WSP Finland Oy

Osa-alueelle 3 tarjouksen jätti 5 tarjoajaa:

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Ramboll CM Oy
Sitowise Oy
Welado Oy
WSP Finland Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjousten käsittelyn yhteydessä hankintayksikkö pyysi niitä tarjoajia täsmentämään tarjouksiaan, joiden tarjouksissa tiedot olivat joiltain osin puutteellisia tai ristiriitaisia. Täsmennyspyynnöt koskivat luottoluokitusta sekä nimettyjen henkilöiden työsuhdetta.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Sweco PM Oy:n luottoluokitus tarkastettiin 22.11.2023 päivätyltä Suomen Asiakastieto Oy:n raportilta, jonka mukaan luottoluokitus vaatimus A+ ei täyttyisi. Asiasta tehtiin täsmennyspyyntö Sweco PM Oy:lle, jolloin saatiin ajantasainen raportti luottoluokituksen olevan Rating Alfa luottoluokituksen mukaisessa luokassa A+. Täsmennyksen perusteella Sweco PM Oy täyttää vaaditun vaatimuksen, jonka mukaan tarjoajan taloudellinen tilanne on sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa luottoluokituksessa on vähintään tasolla A+ tai Bisnode D&B Finland Oy:n luottoluokituksessa on vähintään tasolla A.

Tarkastusvaiheessa huomattiin, että Welado Oy ilmoitti ESPD-lomakkeella käyttävänsä kahta viherrakentamisen alihankkijaa, mutta ei käytä näiden voimavaroja hyväksi täyttääkseen IV osassa esitetyt valintaperusteet. Welado Oy ei nimennyt ESPD-lomakkeella voimavarayksiköitä. Hankintayksikkö pyysi täsmennystä, ovatko nimetyt viherrakennustöiden valvojat suorassa kokopäivätoimisessa työsuhteessa tarjoajaan Welado Oy. Täsmennyksen perusteella todettiin, että Welado Oy täyttää osa-alueelle 1 esitetyn soveltuvuusvaatimuksen, jonka mukaan viherrakennustöiden valvojat ovat suorassa kokopäivätoimisessa työsuhteessa tarjoajaan tai voimavarayksikköön.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Sitowise Oy ei täytä osa-alueelle 1 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska Sitowise Oy:n nimeämillä kokeneemmilla valvojilla ei ole vaadittua FISE:n myöntämää Rakennustyön valvoja (RAV), Maa- ja pohjarakennustyö-pätevyyttä tai vastaavaa kokemusta ja koulutusta. Lisäksi toisen kokeneemman valvojan koulutus, filosofian maisteri, ei vastannut alaltaan vaadittua koulutusvaatimusta vähintään maarakennus- tai kunnallisteknisen alan teknikko tai rakennusmestari. Tämän lisäksi Sitowise Oy:n osa-alueelle 1 nimeämien viherrakennustöiden valvojien soveltuvuusvaatimukset eivät täyttyneet, koska nimetyillä henkilöillä ei ole suoritettuna ja voimassa vaadittua Tieturva II- koulutusta.

Näin ollen Sitowise Oy tulee sulkea pois osa-alueelta 1 tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ilmoitti ESPD-lomakkeella käyttävänsä alihankkijaa, jolla teettää osa-alueelle 2 sillanrakennustöiden valvontaa, mutta ei käytä tämän voimavaroja hyväksi täyttääkseen IV osassa esitetyt valintaperusteet. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ei nimennyt ESPD-lomakkeella voimavarayksiköitä. Hankintayksikkö pyysi täsmennystä, ovatko nimetyt sillanrakennustöiden valvojat suorassa kokopäivätoimisessa työsuhteessa tarjoajaan Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Tarkastusvaiheessa täsmennyksen perusteella todettiin, että Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ei täytä osa-alueelle 2 esitettyjä soveltuvuusvaatimuksia, koska toinen kahdesta vaaditusta nimetystä sillanrakennustöiden valvojasta ei täytä ESPD-lomakkeella IV osassa esitettyä soveltuvuusvaatimusta, jonka mukaan sillanrakennustöiden valvojien tulee olla suorassa kokopäivätoimisessa työsuhteessa tarjoajaan tai voimavarayksikköön.

Näin ollen Rakennuttajatoimisto HTJ Oy tulee sulkea pois osa-alueelta 2 tarjouskilpailusta tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

- hinta, painoarvo 50 %
- laatu, painoarvo 50 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteistä vertailutaulukko, laadunvertailutaulukot osa-alueittain sekä perustelumuistio.

Tarjouksen vertailupisteet muodostuvat tarjouksen yhteenlasketuista hinnan ja laadun kokonaispisteistä. Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin, kullekin osa-alueelle 4 parhaiten sijoittunutta.

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Osa-alueilla 1, 2 ja 3 toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella:

Sija 1: 40 - 25 %
Sija 2: 30 - 15 %
Sija 3: 25 - 10 %
Sija 4: 15 - 0 %

Puitejärjestelyä käytetään prosenttiperusteisesti siten, että konsulteilta tilataan toimeksiantoja kunkin konsultin prosenttiosuuden mukaisesti. Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 13.12.2022 § 711) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.12.2023

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.

Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.

Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tekninen johtaja
Kari Pudas

Lisätietojen antaja

Liisa Taskila, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 15368

liisa.taskila@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Laadunvertailutaulukko, osa-alue 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Laadunvertailutaulukko, osa-alue 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Laadunvertailutaulukko, osa-alue 3
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Perustelumuistio
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.