Avustuksen myöntäminen, taiteen perusopetuksen avustukset vuodelle 2024

HEL 2023-013079
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 5 §

Taiteen perusopetuksen toiminta-avustukset vuodelle 2024

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto myönsi taiteen perusopetuksen toiminta-avustuksia vuoden 2024 määrärahoista yhteensä 5 490 000 euroa liitteen 1 mukaisesti 43 toimijalle.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia.

Ohjeet avustuksen saajille

Toiminta-avustukset maksetaan avustuksen suuruudesta riippuen 1–2 erässä. Korkeintaan 50 000 euron toiminta-avustukset maksetaan yhdessä erässä päätöksenteon jälkeen. Yli 50 000 euron avustukset maksetaan kahdessa erässä, joista ensimmäinen erä päätöksenteon jälkeen ja toinen erä 6.9.2024. Maksatuksessa huomioidaan jo saatuna osuutena jaoston 7.12.2023, § 31 mukaisesti maksettu avustusennakko, joka on 25 % vuoden 2023 avustuksen tasosta.

Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta. 

Ohjeet avustuksen käyttämisestä, raportoinnista, avustuksen maksamisesta ja Helsinki-tunnuksen käytöstä löytyvät toimialan nettisivuilta

Avustustoiminnassa noudatetaan Euroopan unionin valtiontukia koskevia säädöksiä ja  Helsingin kaupungin avustusten yleisehtoja (kaupunginhallitus 28.10.2019, § 723), kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteisiä avustusperiaatteita (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2023, § 178) sekä kulttuurin avustuslajeja ja arviointiperusteita (kulttuuri- ja kirjastojaosto 17.5.2022, § 16).

Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin avustusehtojen mukaisesti. Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan 15.3.2022, § 47 päättämiä periaatteita koskien Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli erityissuunnittelija Nina Gran.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taiteen perusopetus on tavoitteellista tasolta toiselle etenevää ensisijaisesti lapsille ja nuorille järjestettävää eri taiteenalojen opetusta, joka samalla antaa oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään ja hakeutua asianomaisen taiteenalan ammatilliseen ja korkea-asteen koulutukseen (laki taiteen perusopetuksesta 1998/633).

Helsingissä taiteen perusopetukeen osallistuu vuositasolla noin 20 000 3–19-vuotiasta lasta ja nuorta, joka on noin 19 prosenttia ikäryhmästä. Helsingin kaupunki avustaa 43 taiteen perusopetuksen toimijaa, jotka tarjoavat kaikkiaan yhdeksää taiteenalaa lapsille ja nuorille: arkkitehtuuri, kuvataide, käsityö, mediataiteet, musiikki, sanataide, sirkustaide, tanssi ja teatteritaide.

Vuoden 2024 taiteen perusopetuksen avustusten strategiset painotukset

Helsingin kaupunkistrategian tavoitteena on mahdollistaa lasten ja nuorten paluu taide- ja kulttuuriharrastusten pariin. Päätösesitys on linjassa tämän tavoitteen kanssa.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta totesi kaupunginhallitukselle taiteen perusopetuksen lisärahoitustarvetta koskevassa lausunnossaan 5.9.2023, § 116 että taiteen perusopetuksella on keskeinen rooli varmistettaessa lasten ja nuorten oikeutta kulttuurikasvatukseen ja taiteen ja kulttuurin harrastamiseen Helsingissä. Taiteen perusopetus vahvistaa myös lasten ja nuorten elinikäistä suhdetta taiteeseen ja kulttuuriin. Taiteen ja kulttuurin monipuolisen harrastamisen mahdollistaminen edistää myös UNICEF:in lapsiystävällinen kunta -mallin tavoitteita osallistamisen lisäämiseksi ja segregaatiokehityksen ehkäisemiseksi.

Helsingissä itä-, koillis- ja reuna-alueilla taiteen perusopetukseen osallistuvien lasten määrä ja osuus ikäluokasta ovat selkeästi alhaisempia kuin korkean osallistumisen alueilla. Korkean osallistumisen alueet sijoittuvat kantakaupunkiin sekä Länsi- ja Lounais-Helsinkiin. Taiteen perusopetukseen osallistutaan myös laajemmalta maantieteelliseltä alueelta kuin yksinomaan lähipalveluna. Osallistumiseen vaikuttavat tarjonnan lisäksi oppilasmaksujen kohtuullisuus, opetustarjonnan koettu taso ja huoltajien ja perheiden kulttuuriset tottumukset.

Avustuslajin hakemusten arviointiperusteita ovat toiminnan taiteelliset lähtökohdat ja sisällöt, toiminnalliset lähtökohdat ja toteutus, sekä toiminnan monimuotoisuus, saavutettavuus ja osallisuus. Toiminnan tulee vahvistaa sitä, että taiteen ja kulttuurin tekijät ja tarjonta ilmentävät moniäänistä ja moninaista Helsinkiä.

Lisärahoituksen kohdentaminen

Kaikki taiteen perusopetusta tarjoavat oppilaitokset, jotka ovat kaupungin rahoituksen piirissä, ovat osa ekosysteemiä, joka varmistaa yhteisesti lasten ja nuorten oikeutta kulttuurikasvatukseen ja taiteen ja kulttuurin harrastamiseen.

Jokainen hakemus on arvioitu suhteessa asetettuihin arviointiperusteisiin, hakemuksia on vertailtu keskenään ja kokonaisarvioinnissa on huomioitu muun muassa käytettävissä olevat määrärahat.

Lisärahoituksen kohdentamisessa painotetaan arviointiperusteista erityisesti sitä, miten toiminnassa huomioidaan yleisön ja osallistujien näkökulmasta sosiaalinen, alueellinen, kulttuurinen, kielellinen, taloudellinen, ikäryhmiin liittyvä ja fyysinen tai muu saavutettavuus.

Tarjonnan lisääminen matalan osallistumisen alueilla

Määrärahan korotuksia suunnataan oppilaitoksille, jotka tarjoavat opetusta matalan osallistumisen alueilla, kuten itä-, koillis- ja reuna-alueilla. Tällä kohdentamisella edistetään tarveperustaisten alueiden sosiaalista kehittymistä ja tuetaan lasten yhdenvertaista mahdollisuutta osallistua taideopetukseen eri kaupunginosissa.

Tarjonnan saavutettavuuden lisääminen

Avustusmäärärahojen kohdentamisessa otetaan huomioon taloudellinen tasapuolisuus. Korotuksia myönnetään oppilaitoksille, jotka suunnitelmallisesti tarjoavat taloudellisin tai sosiaalisin perustein harkinnanvaraisia vapaaoppilaspaikkoja tai alennettuja oppilashintoja. Lisäksi korotuksia ohjataan oppilaitoksille, jotka madaltavat osallistumisen esteitä tarjoamalla edullisia opetusryhmiä.

Oppilaitosten tuen vertailukelpoisuuden lisääminen

Kaupungin tuen tasavertaisuutta parannetaan oppilaskohtaista tukea tarkastelemalla.

Oppilaitosten välisiä eroja avustussumman ja oppilasmäärän suhteen tasapainotetaan lisäämällä niiden oppilaitosten avustusta, jotka saavat pienintä oppilaskohtaista avustusta. Tämän korotuksen tavoitteena on parantaa oppilaitosten mahdollisuudet tarjota laadukasta taideopetusta ja resursseja oppilailleen. Lisäksi halutaan tukea oppilaitosten mahdollisuutta ylläpitää toimintaansa pitkällä aikavälillä.

Vuoden 2024 hakukierroksen toteutus

Vuoden 2024 taiteen perusopetuksen toiminta-avustusten hakuaika päättyi 29.9.2023 klo 16.00. Toiminta-avustuksia ei myönnetä määräajan jälkeen jätetyille hakemuksille. Tämän asian käsittelyssä on 43 hakemusta. Haettu summa on yhteensä 6 995 140 euroa.

Edellisen vuoden avustuksen käyttöä valvotaan toiminta-avustuksen hakemisen yhteydessä ja tarkemmin tätä seuraavana vuonna valmistuvien tilinpäätösten ja toimintakertomusten kautta.

Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset

Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 1, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta on päättänyt kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet 12.12.2023, § 178. Lautakunta on myös päättänyt periaatteet koskien Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita 15.3.2022, § 47.

Kaupungin hallintosäännön, 17 luku, § 2, mukaisesti kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päättää jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 3) sekä hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta (kohta 4).

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto on hyväksynyt tarkemmat avustuslajit ja arviointiperusteet 17.5.2022, § 16.

Lisäksi avustustoiminnassa noudatetaan kaupunginhallituksen 28.10.2019, § 723, päättämiä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Valtiotukiarviointi

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Asian valmistelun yhteydessä on kaikkien tuettavaksi esitettävien toimijoiden osalta erikseen arvioitu, täyttyvätkö SEUT 107 (1) artiklan kriteerit.

Arvioinnissa on päädytty siihen, että kaikkien tuettavaksi esitettyjen toimijoiden osalta SEUT 107 (1) artiklan kaikki kriteerit eivät täyty. Arvioinnissa on katsottu, että tuettu toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan, sillä toiminta on alueellista, se ei todennäköisesti houkuttele käyttäjiä tai vierailijoita muissa jäsenvaltioissa järjestettävästä samanlaisesta toiminnasta ja tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Näin ollen EU:n valtiontukisäännökset eivät tule sovellettaviksi.

Sulje

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 07.12.2023 § 33

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 09.02.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Lisätietojen antaja

Nina Gran, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 37006

nina.gran@hel.fi

Ulla Bergström, kumppanuspäällikkö, puhelin: 09 310 22013

ulla.k.bergstrom@hel.fi