Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020–2022
Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020 - 2022
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti merkitä tiedoksi Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020 - 2022 -raportin.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli liikenneinsinööri Roni Utriainen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Helsingin kaupungin edellisessä liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa (hyväksytty kaupunginhallituksessa vuonna 2015) pitkän tähtäimen visioksi asetettiin: ”Helsingin liikennejärjestelmä on kaikille liikkujaryhmille niin turvallinen, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Liikkuminen on vastuullista ja koetaan turvalliseksi”. Määrällisiksi tavoitteiksi asetettiin tieliikenteessä kuolleiden määrän puolittaminen ja loukkaantuneiden määrän vähentäminen neljänneksellä vuosien 2008 - 2010 tasosta vuoteen 2020 mennessä.
Liikennekuolemien määrä lisääntyi tarkastelujaksolla 4 % ja poliisin tietoon tulleiden loukkaantuneiden määrä väheni 47 %. Kun vähentämistavoitetta verrataan lähtötason tavoin kolmen vuoden keskiarvoon (vuosien 2019 - 2021 tasoon), kuolleiden määrä väheni 26 % ja loukkaantuneiden 45 %. Liikennekuolemien määrä ei ole siten vähentynyt tavoitteen mukaisesti, mutta loukkaantuneiden määrä väheni asetettua tavoitetta enemmän.
Viimeisimmässä Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmassa 2022 - 2026 (hyväksytty kaupunginhallituksessa vuonna 2022) on asetettu uudeksi tavoitteeksi kuolleiden ja loukkaantuneiden määrän puolittaminen vuoteen 2030 mennessä vuoden 2020 tasosta.
Helsingissä tapahtui vuosina 2020 - 2022 keskimäärin 271 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta vuodessa. Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä oli 295 vuonna 2020, 277 vuonna 2021 ja 242 vuonna 2022. Onnettomuuksista yhteensä 19 johti kuolemaan. Onnettomuuksissa kuoli kahdeksan henkilöä vuonna 2020, kuusi vuonna 2021 ja viisi vuonna 2022. Loukkaantuneiden määrät olivat vastaavasti 345, 316 ja 294 henkilöä. Tiedot perustuvat poliisin ilmoittamiin tietoihin liikenneonnettomuuksista ja Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ilmoittamiin tietoihin raitiovaunuonnettomuuksista. Tiedot sisältävät arviolta noin 30 % kaikista henkilövahinko-onnettomuuksista, mutta kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudet sisältyvät tilastoihin. Tuloksia tarkasteltaessa on lisäksi huomioitava, että vuosien 2020 - 2022 tilanne oli poikkeuksellinen, sillä pandemian aikana tapahtuneet muutokset liikkumiskäyttäytymisessä ovat voineet vaikuttaa onnettomuusmääriin.
Liikenneturvallisuus Helsingissä on kehittynyt myönteisesti 2000-luvun aikana, kun tarkastellaan kehitystä liikennekuolemien ja loukkaantumisten kokonaismäärässä. Kuolleiden ja loukkaantuneiden kokonaismäärä on vähentynyt 66 % vuosina 2000 - 2022. Viimeisen viiden vuoden aikana (2018 - 2022) Helsingin liikenteessä on vuosittain kuollut keskimäärin viisi henkilöä, joista jalankulkijoita on ollut 38 %, auton kuljettajia 23 % ja polkupyörällä liikkuneita 23 %. Jalankulkijoiden kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä on vähentynyt huomattavasti 1980-luvun tilanteesta, jolloin tieliikenneonnettomuuden seurauksena tapahtui vuosittain 17 jalankulkijan kuolemaa. Viimeisen viiden vuoden aikana jalankulkijoiden kuolemia on ollut keskimäärin kaksi vuodessa.
Ikäryhmistä eniten kuolemia ja loukkaantumisia asukasmäärään suhteutettuna on ollut 15–24-vuotiaiden ja vähiten 0-14-vuotiaiden ikäryhmässä vuosina 2018–2022. Kulkumuodoista 15-24-vuotiaiden tapaukset tapahtuivat useimmiten auton kuljettajina tai ajoneuvon matkustajina. Tapausten määrät ovat vähentyneet suhteellisesti eniten yli 64-vuotiaiden ja 25-64-vuotiaiden ikäryhmissä viisivuotisjaksojen 2013 - 2017 ja 2018 - 2022 välillä. Kuolemien ja loukkaantumisten yhteismäärä väestöön suhteutettuna on vähentynyt määrällisesti eniten 15-24-vuotiailla.
Suomen tieliikenteessä tapahtui vuosina 2020 - 2022 keskimäärin 55 henkilövahinko-onnettomuutta 100 000 asukasta kohti. Helsingissä vastaava luku oli 36. Henkilövahinko-onnettomuuksien määrä suhteessa asukasmäärään on Helsingissä ollut vuosituhannen vaihteen jälkeen selvästi koko maata pienempi. Suomen suurista kaupungeista vähiten henkilövahinko-onnettomuuksia on viime vuosina tapahtunut Espoossa. Trendi on kuitenkin kaikissa suurissa kaupungeissa laskeva.
Helsingin onnettomuusalttiimmat risteykset vuosina 2017 - 2021 olivat Tukholmankadun ja Topeliuksenkadun risteys sekä Kehä I:n ja Itäväylän risteys. Eniten jalankulkijaonnettomuuksia (4 tai 5 kpl) vuosina 2013 - 2022 tapahtui suojateillä, jotka sijaitsevat Turunlinnantiellä, Kaivokadulla, Tukholmankadulla ja Hämeentiellä. Mannerheimintien ylittävillä suojateillä tapahtui myös useita jalankulkijaonnettomuuksia. Eniten polkupyöräonnettomuuksia vuosina 2013 - 2022 tapahtui Sörnäistenkadun ylityksessä Lautatarhankadun risteyksessä (12 kpl) ja Itäväylän rampin ylityksessä Sahaajankadun risteyksessä (9 kpl).
Helsingissä tilastoiduista liikenneonnettomuuksista on vuosina 2018–2022 aiheutunut vuosittain keskimäärin 64 miljoonan euron yhteiskunnalliset kustannukset. Liikenneonnettomuuksien kustannuksista arviolta noin viidennes kohdistuu kuntatalouteen, mikä Helsingissä vastaa noin 12 miljoonaa euroa vuodessa.
Raportissa Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020 - 2022 (liite 1) on esitetty yhteenvetotietoja ajanjaksolla tapahtuneista poliisin tietoon tulleista liikenneonnettomuuksista. Lisäksi raportissa on pidempiaikaisempaa seurantatietoa liikenneonnettomuuksista 1980-luvulta alkaen. Raportissa esitetään myös tietoja merkittävimmistä onnettomuuskeskittymistä sekä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden yleisimmistä onnettomuuspaikoista.
Päätös tullut nähtäväksi 13.12.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Roni Utriainen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52261