Virkamatka, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto, Belgia Bryssel 28.-30.11.2023
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston virkamatka Belgiaan, Brysseliin 28.11. - 30.11.2023
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta oikeutti ympäristö- ja lupajaoston varsinaiset jäsenet tai näiden ollessa estyneitä varajäsenet sekä jaoston esittelijät tekemään virkamatkan Belgiaan, Brysseliin 28.11. - 30.11.2023.
Virkamatkasta aiheutuvat välttämättömät kustannukset korvataan enintään kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen matkakustannusten korvauksia koskevan liitteen sekä virkamatkoista annetun ohjeen mukaisina.
Käsittely
Esteelliset: Tarik Ahsanullah (hallintolain 28 §:n 1 momentin 7 kohta)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristön toimialalla on kunnianhimoisia tavoitteita parantaa kaupunkiympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta ja löytää ratkaisuja kestävän kaupunkirakenteen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Terveelliseen ja viihtyisän elinympäristön edistämisestä ja valvonnasta vastaavilla ympäristöpalveluilla ja rakennusvalvontapalveluilla on tässä tärkeä rooli. Ympäristö- ja lupajaoston käytännön työn kannalta on arvokasta aktiivisesti tutustua myös muualla maailmalla testattuihin kestävää kaupunkirakennetta edistäviin ratkaisuihin ja lupakäytäntöihin, ja sitä kautta kasvattaa omaa osaamista ja työn laatua.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston virkamatkaa on suunniteltu tehtäväksi Brysseliin 28.11.–30.11.2023. Matkan tarkoituksena on perehtyä tulevaan EU-tasoiseen säädösvalmisteluun ja arvioida niiden vaikutukset jaoston toimialueella. Lisäksi tavoitteena on perehtyä keskeisten EU-toimijoiden toimintaan sekä tutustua kiinnostaviin kaupunkikehityskohteisiin.
Kaupunginhallitus on 6.5.2019, 321 § päättänyt luottamushenkilöiden virkamatkojen periaatteista. Periaatteiden mukaan toimialalautakunta päättää toimialalautakunnan jaoston virkamatkoista Eurooppaan. Virkamatkoja voidaan tehdä perustellusta syystä. Virkamatkan tulee liittyä toimielimen toimialaan ja virkamatkasta tulee olla hyötyä toimielimen toimivaltaan liittyvien tehtävien hoitamisessa. Virkamatka on tehtävä niin lyhyessä ajassa, vähin kokonaiskustannuksin ja ympäristöä mahdollisimman vähän kuormittavalla tavalla kuin mahdollista ottaen huomioon matkan tavoitteen tarkoituksenmukainen saavuttaminen.
Periaatteiden mukaan luottamushenkilön oikeuteen saada luottamustehtävän hoitamiseen liittyvän virkamatkan perusteella matkakustannusten korvausta, päivärahaa ja muita vastaavia korvauksia noudatetaan soveltuvin osin voimassa olevan kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen matkustamista koskevia määräyksiä. Korvausta virkamatkasta aiheutuneista kustannuksista ja päivärahasta haetaan kirjallisesti. Hakemukseen liitetään tarvittava kirjallinen selvitys virkamatkasta aiheutuneista kustannuksista.
Matkakustannusten korvausten saamista varten virkamatkalla olleen on esitettävä lasku välittömästi virkamatkan päätyttyä, kuitenkin viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Matkalaskuun on liitettävä alkuperäiset tositteet syntyneistä kustannuksista silloin, kun tosite on saatavissa.
Virkamatkasta aiheutuneet kustannukset sekä mahdolliset ansiomenetyksen korvaukset maksetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttövaroista. Luottamushenkilöiden osalta arvio matkan kokonaiskustannuksista on noin 1 500,00 euroa/henkilö.
Päätös tullut nähtäväksi 20.11.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mari Randell, asiakkuusjohtaja, puhelin: 09 310 25823