Virkojen lakkauttaminen 1.1.2024 alkaen, keskushallinto ja toimialat

HEL 2023-014240
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 757 §

Virkojen lakkauttaminen

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus päätti lakkauttaa liitteiden 1 - 5 mukaiset virat 1.1.2024 alkaen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Lakkautettaviksi on esitetty yhteensä 114 virkaa: sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta 101 virkaa, kaupunkiympäristön toimialalta 6 virkaa, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta 2 virkaa ja kaupunginkansliasta 5 virkaa.

Kuntalain 88 §:n 2 momentin mukaan virka, jossa ei käytetä julkista valtaa, lakkautetaan sen tullessa avoimeksi.

Virkojen lakkauttaminen ei tarkoita henkilöstön vähentämistä. Lakkautettaviksi esitettävät avoimet virat ovat tulleet tarpeettomiksi toiminnan uudelleen järjestelyjen tai organisaatiomuutoksien seurauksena, tai kun tehtävänkuvaan ei enää kuulu julkisen vallan käyttöä.

Kuntalain 89 §:n mukaan virka voidaan muuttaa työsuhteeksi, kun tehtävään ei enää kuulu julkisen vallan käyttöä. Työnantaja ja viranhaltija voivat sopia virkasuhteen muuttamisesta työsuhteeksi tai virkasuhde muutetaan työsuhteeksi työnantajan yksipuolisella päätöksellä laissa mainituin edellytyksin. Tarpeettomaksi jäänyt virka tulee lakkauttaa.

Hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 1 momentin 13 kohdan mukaan kaupunginhallitus päättää viran perustamisesta ja lakkauttamisesta

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.12.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on 1.1.2024 lähtien, maanantaista perjantaihin klo 08.15–15.00.

Kirjaamon aukioloaika on 31.12.2023 saakka, maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

Kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Lisätietojen antaja

Helena Wendorf, johtava asiantuntija, työnantajapolitiikka, puhelin: 09 310 23529

helena.wendorf@hel.fi