Hankinta, Keskustan THK-hankkeen toteuttamat työt Kampin metroasemalla, Liikenneliikelaitos HKL
Kampin metroaseman läntisen lippuhallin rakennustöiden hankinta osana Keskustan THK-hanketta
Päätös
Johtokunta hyväksyi Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen kanssa neuvotellun sopimuksen Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus -hankkeen toteuttamisen yhteydessä hankittavien rakentamispalvelujen edelleen myynnistä liikenneliikelaitokselle (HKL) osana Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus -hankkeen toteuttamista.
Johtokunta valtuutti HKL:n toimitusjohtajan tekemään em. sopimukseen liittyviä tilauksia enintään 15.726.104,00 eurolla (alv 0 %, RI 9/2023, 122,6).
Lisäksi johtokunta valtuutti HKL:n toimitusjohtajan tekemään liitteenä olevaan sopimusluonnokseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Johtokunta hyväksyy Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen kanssa neuvotellun sopimuksen Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus -hankkeen toteuttamisen yhteydessä hankittavien rakentamispalvelujen edelleen myynnistä liikenneliikelaitokselle (HKL) osana Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus -hankkeen toteuttamista.
Johtokunta valtuuttaa HKL:n tekemään em. sopimukseen liittyviä tilauksia enintään 15.726.104,00 eurolla (alv 0 %, RI 9/2023, 122,6).
Lisäksi johtokunta valtuuttaa HKL:n toimitusjohtajan tekemään liitteenä olevaan sopimusluonnokseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Kampin metroaseman nykyinen läntinen sisäänkäynti lippuhalleineen sekä sisäänkäyntiä palvelevat tekniset ja sosiaalitilat puretaan osana Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskus -hanketta (THK-hanke). THK-hankkeessa metroaseman uusi läntinen lippuhalli rakennetaan osaksi uutta THK-talon katutason kerrosta.
Terveys- ja hyvinvointikeskuksen rakennus tulee Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen omistukseen HKL:n metroa palvelevia osuuksia lukuun ottamatta.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.6.2021, 191 §, Keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen uudisrakennuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen rakentamiskustannusten arvonlisäveroton enimmäishinta on 84.200.000 euroa huhtikuun 2019 kustannustasossa. Hankesuunnitelman mukaan HKL:n arvonlisäveroton kustannusosuus on 5.230.000 euroa (THI 184,9). Tämän lisäksi kaupunginhallitus on 27.3.2023, 208 §, hyväksynyt erillisen, Kampin metroaseman läntisen sisäänkäynnin liukuportaiden ja teknisten järjestelmien uusimista koskevan HKL:n hankesuunnitelman, jonka enimmäishinta on 9.850.000 euroa tammikuun 2023 hintatasossa (sidottu rakennuskustannusindeksiin).
Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tilat-palvelun järjestämässä kilpailutuksessa THK-hankkeen rakennusurakan toteuttajaksi valittiin YIT Suomi Oy. Hankkeen urakkasopimus on kaksivaiheinen, sisältäen kehitysvaiheen ja toteutusvaiheen. Kehitysvaiheen urakkasopimus allekirjoitettiin Helsingin kaupungin ja YIT Suomi Oy:n välillä syksyllä 2022 ja sopimusta jatkettiin kaavavalituksen takia aina marraskuun 2023 loppuun asti. Toteutusvaiheen urakkasopimus allekirjoitetaan Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilojen ja YIT Suomi Oy:n välillä. Hankinta sisältää myös HKL:n omistukseen tulevat tilat eli metroa palvelevat osuudet.
Nyt päätettävänä oleva sopimus on laadittu Kiinteistöyhtiön ja HKL:n välisten menettelyjen, vastuiden ja laskutuskäytäntöjen sopimiseksi HKL:n osuuden rakennuttamisessa ja hankintojen kilpailuttamisessa. HKL saa omien tilojensa osuuden edelleen veloituksen myötä omistusoikeuden kohteisiin sitä mukaa kun se suorittaa niitä vastaavat maksut Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloille.
Hankintamenettely
Kyse on sidosyksikköhankinnasta kaupungin kokonaan omistamalta tytäryhtiöltä Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloilta.
Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 25 § mukaan
”Tätä lakia ei sovelleta hankintasopimukseen, jonka viranomaishankintayksikkö tekee sidosyksiköltään. Sidosyksiköllä tarkoitetaan hankintayksiköstä muodollisesti erillistä ja päätöksenteon kannalta itsenäistä yksikköä. Lisäksi edellytyksenä on, että hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa käyttää määräysvaltaa yksikköön samalla tavoin kuin omiin toimipaikkoihinsa ja että yksikkö harjoittaa enintään 20 prosentin osuuden liiketoiminnastaan muiden tahojen kuin niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on. Sidosyksikössä ei saa olla muiden kuin hankintayksiköiden pääomaa.”
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000 euroa (alv 0 %) johtokunta päättää hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 29.12.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277