Tutkimuslupa, Omaishoitajakysely, Kuudes Kerros Helsinki Oy

HEL 2023-014636
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 238

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Omaishoitajakysely 2023”

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Omaishoitajakysely 2023" (toimialan tilaama selvitys). Tutkimuksen yhteyshenkilö on projektiasiantuntija ********** Tutkimuslupa on voimassa 31.05.2024 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:Jos henkilörekistereihin sisältyviä tai salassa pidettäviä tietoja käsittelevät muut tutkijat, kuin hakemuksen allekirjoittaneet ********** on heidän toimitettava salassapitositoumuksensa kaupungin kirjaamoon tämän päätöksen asiakirjoihin liitettäväksi (saatteena mainittava diaarinumero HEL 2023-014636). Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.Tutkimuksesta ei tule koitua tarjouksen ulkopuolisia kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan lainsäädännön tutkijalle asettamia vaatimuksia.Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.sote@hel.fi. Valmiit tutkimukset ovat henkilökunnan käytettävissä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan intrasivuilla.

Päätöksen perustelut

Omaishoitajakyselyn tarkoituksena on selvittää sopimusomaishoitajien jaksamista ja hyvinvointia, tuen tarpeita, tyytyväisyyttä omaishoitoon ja sitä tukeviin palveluihin sekä näkemyksiä omaishoidon tuen ja sitä tukevien palvelujen kehittämistarpeista. Tutkimus toteutetaan kyselytutkimuksena kirjekyselyn ja verkkokyselyn avulla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala on tilannut omaishoitajakyselyn toteutuksen Kuudes Kerros Helsingiltä.

Kysely lähetetään kaikille Helsingin kaupungin omaishoidon tuen piirissä olevien omaishoidettavien sopimusomaishoitajille (n = 3161). Kyselyn toteuttamista varten tarvitaan sopimusomaishoitajien yhteystiedot Sarastia-järjestelmästä. Omaishoitajien yhteystietojen luovutuspyyntö on tehty keskushallinnon henkilöstöosastolle (diaarinumero HEL 2023-013905).

Tutkimusaineistoon sisältyviä henkilötietoja käsitellään ja säilytetään erityistä huolellisuutta tietosuojaan noudattaen tietosuojaselosteessa kuvatun mukaisesti. Tutkimuksesta on tehty tietosuojaa koskeva vaikutustenarviointi, sillä kyselyssä käsitellään tietoja, joiden katsotaan olevan erityisiä henkilötietoryhmiä.

Kaikki kyselyssä käytetyt henkilötiedot hävitetään viimeistään kuukauden kuluttua tutkimuksen päätyttyä. Yhteenvetoraportista ei ole tunnistettavissa vastaajia.

Kyselyyn vastaaminen on vapaaehtoista ja kyselyyn voi halutessaan jättää vastaamatta. Kyselyn mukana osallistujia informoidaan kyselyyn liittyvästä henkilötietojen käsittelystä ja osallistumisen vapaaehtoisuudesta.

Saatuja tuloksia hyödynnetään omaishoidon ja sitä tukevien palvelujen kehittämisessä. Helsingin kaupunki on toteuttanut vastaavan kyselyn myös vuosina 2013 ja 2018, joihin 2023 tutkimuksen tuloksia tullaan myös vertailemaan.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja ovat puoltaneet tutkimuslupaa (21.11.2023).

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 4.10.2023 § 201 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää toimialajohtaja tutkimusluvissa, jotka kuuluvat kahden taikka useamman palvelukokonaisuuden toimivaltaan.

Päätös tullut nähtäväksi 22.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Minttu Markkanen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 40196

minttu.markkanen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.