Hankesuunnitelma, Sörnäisten metroaseman asemamuuntamon saneeraus, Liikenneliikelaitos HKL

HEL 2023-016268
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 8 §

Sörnäisten metroaseman asemamuuntamon saneeraus

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta hyväksyi Sörnäisten metroaseman asemamuuntamon saneerauksen hankesuunnitelman esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta sisältäen hankkeen toteutuksen ja hankkeen aikaiset hankinnat on enintään 3.350.000 euroa kustannustasossa lokakuu 2023.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Sörnäisten metroaseman asemamuuntamon saneerauksella ja muuntamo- ja rataerotinlaitteistojen uusimisella nostetaan aseman ja metron liikennöinnille tärkeiden laitteiden toimintavarmuutta.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Päätösehdotus tukee tätä kaupunkistrategian tavoitetta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Sörnäisten metroaseman asemamuuntamon ja rataerotinkojeiston laitteet ovat olleet käytössä aseman avaamisesta vuonna 1984 lähtien. Prosessilaitteet ovat ikääntyneitä ja alkavat olla elinkaarensa päässä, jolloin riskit aseman käyttöön ja/tai metron liikennöintiin vaikuttaviin häiriöihin kasvavat merkittävästi. Vanhoihin laitteistoihin on myös vaikea saada enää varaosia.

Asemamuuntamo vastaa metroaseman sähkönjakelusta ja sen toimintahäiriöt saattaisivat tarkoittaa metroaseman sulkemista vikaantumisen korjaamisen ajaksi.

Rataerotinkojeistoilla voidaan tehdä virtakiskojakso jännitteettömäksi. Huollon ja kunnossapidon sekä käytön vaatimien tarpeiden takia sähkönsyöttöasemilla ja metroasemilla on rataerotinkojeistot, joiden kautta jännite kytketään virtakiskoihin.

Asemamuuntamon ja rataerotinkojeiston tilat sijaitsevat aseman laituritasolla ja tilojen nykyisellä toteutuksella rata-alueelta pääsee junien jarrupölyä tiloihin, lisäten häiriöriskiä.

Laitteistojen uusimisella taataan aseman ja metron liikennöinnin toimintavarmuutta tuleviksi vuosikymmeniksi. Laitteistotilojen saneerauksella saadaan estettyä jarrupölyn pääsyä laitteistotiloihin, parannettua tilojen sähkön ja ilmastoinnin toimivuutta ja valvontaa sekä nostettua tilojen paloturvallisuutta.

Rataerotinkojeiston uusimisen suunnittelussa on huomioitu metron kapasiteetin nostamisen tarpeet laitteiston toimintavarmuudelle ja sähkönsyötön riittävyydelle.

Hankkeen toteuttaminen

Hanke on tarkoitus toteuttaa vuosien 2024–2025 aikana ja töiden kokonaiskestoksi on arvioitu 15 kuukautta.

Hankkeessa uusitaan metron rataerotinkojeiston ja asemamuuntamon laitteistot ja kaapeloinnit sekä peruskorjataan näiden tilat ja asennusreitit rakenteiden, pintojen ja talotekniikan osalta.

Hankkeen toteutussuunnittelussa valittavissa teknisissä ratkaisuissa kiinnitetään huomiota ratkaisujen elinkaareen, energiatehokkuuteen, vähäpäästöisyyteen ja kiertotalouteen.

Tilojen saneerauksen ajaksi metroaseman laituritasolle sijoitetaan väliaikainen asemamuuntamo.

Hanke toteutetaan siten, ettei metroliikenteelle aiheudu katkoja. Työmaajärjestelyt eivät vaikuta metroasemaa käyttävien matkustajien kulkureitteihin. Kriittisiä käyttöönotto- ja kytkentätöitä suoritetaan öisin, kun asema on suljettu.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 3.350.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti lokakuu 2023) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2015=100, pisteluku 122,1).

Hankkeen kustannukset koostuvat suunnittelukustannuksista, prosessilaitteistojen hankinnoista ja asennustöistä sekä muuntamotilan perusparannuksen kuluista. Kustannusarvioon sisältyy n. 15 % riskivaraus.

Hankkeelle on vuoden 2024 tulosbudjetissa varattu 1.250.000 euroa. Vuonna 2025 hankkeen kustannukset ovat arviolta 2.100.000 euroa. Hankkeen kustannukset vuonna 2025 otetaan huomioon HKL:n talousarvion valmistelussa kyseiselle vuodelle.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 167.500 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Hankkeen on arvioitu tuottavan 20 vuoden aikana säästöjä 60.000 euroa pienentyneen sähkönkulutuksen myötä.

HSL:n perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan HKL:n kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 3.350.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 26.01.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi