Poikkeaminen, Meilahti, Stenbäckinkatu 9­, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä

HEL 2023-016383
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 101

Meilahti, Stenbäckinkatu 9, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 15. kaupunginosan (Meilahti) korttelin 15526 tonttia 9 koskevan poikkeamishakemuksen siten, että poiketaan asemakaavasta nro 12257 seuraavasti:

  • Lastensairaalan LaS-merkitylle rakennusalalle saadaan sijoittaa sosiaalitointa- ja terveydenhuoltoa palveleva rakennus YS/k-korttelialuetta koskevien määräysten puitteissa.
  • Asemakaavaan merkittyjä rakennusalan rajoja saadaan ylittää päätöksen 29.11.2023 päivätyn liiteasemapiirroksen mukaisesti.
  • Autopaikkoja saadaan sijoittaa p-merkityn pysäköimispaikan lisäksi osin jk-merkitylle sairaala-alueen sisäiselle jalankululle varatulle alueen osalle, siten että riittävä jalankulkualue varataan rakennuksen edustalle.
  • Suunnitellun rakentamisen edellyttämä alin louhintataso saa olla -14 poiketen lastensairaalan rakennusalaan kohdistuvasta määräyksestä, jonka mukaan alin louhintataso on -3.0.
  • Maanalaisia tiloja saa rakentaa YS/k-korttelialueella sellaiselle osalle, jossa ei ole asemakaavassa niille osoitettua merkintää päätöksen liitteen Alustavat suunnitelmat 2 mukaisesti.
  • Suunnitellun huoltopihan osuudella maanpinnan likimääräinen korkeusasema saa olla alimmillaan +7.8 poiketen asemakaavaan merkitystä likimääräisestä korkeusasemasta +8.6.
  • Uudisrakennuksen kohdalle saa rakentaa enintään viisi kellarikerrosta poiketen kaavamääräyksestä, jonka mukaan rakennuksiin saa rakentaa enintään kaksi kellarikerrosta ja Hallintotornin kohdalle ei saa rakentaa kellaria.
  • Rakentamista ja pinnoitettuja piha-alueita saadaan päätöksen 29.11.2023 päivätyn liiteasemapiirroksen mukaisesti ulottaa asemakaavassa osoitetulle istutetulle tai luonnonmukaisena säilytettävälle alueen osalle, jolla tulee olla puita ja pensaita.

Maksu

3 346,50 euroa

Hakija

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS)

Rakennuspaikka

15. kaupunginosan (Meilahti) korttelin 15526 tontti 9.

Hakemus

Hakija hakee lupaa mm. apteekin ja keskuskeittiön tiloja sisältävän uudisrakennuksen (n. 17 500 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12257 siten, että lastensairaalan rakennusalalle tulee muita terveydenhuoltoa palvelevia tiloja, rakennusalan rajoja paikoin ylitetään, autopaikkoja sijoitetaan osin jalankululle varatulle alueen osalle, poiketaan alimmasta louhintatasosta, rakennetaan maanalaisia tiloja niille osoitetun tilavarauksen ulkopuolelle, maanpinnan likimääräinen korkeusasema paikallisesti alitetaan, kellarikerroksia tulee enintään viisi ja rakentaminen ulottuu istutetulle tai luonnonmukaisena säilytettävälle alueen osalle.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että käyttötarkoituksen kannalta ratkaisu yhtenäistää sairaalatontin kaavamääräyksen. Lastensairaala on rakennettu, eikä sitä ole enää tarpeen laajentaa. Hakijan mukaan toiminnallisten tilajärjestelyiden vuoksi rakennusalan raja ylitetään vähäisesti. Asiakaspysäköinnin takia pysäköintipaikkoja on sijoitettu rakennuksen edustalle jalankulkualueen reunaan. Alimman louhintatason alittamista ja maanalaisten tilojen asemakaavasta poikkeavaa sijoittamista hakija perustelee maanalaisten tilojen toiminnallisella yhteensovittamisella. Kellarikerrosten rakentamista perustellaan mm. tunneli- ja huoltotunnelikerrosten tarpeella ja toteamalla, että nykyisessäkin tilanteessa hallintorakennuksen kohdalla on sairaalatoimintaa palvelevia kellaritiloja. Istutettavien alueiden pienentämistä rakennuksen molemmin puolin hakija perustelee sen vähäisyydellä ja toteaa, että toiminnallisten tilajärjestelyiden vuoksi tarpeellinen rakennusalan rajan vähäinen ylittäminen johtaa samalla viheralueiden pienenentämiseen.

Poikkeamista on haettu myös maanalaisten tilojen rakentamiseksi alle 8 metriä etäisyydelle olemassa olevasta väestönsuojasta. Suunnitteluratkaisu perustuu kallion lujittamiseen ja pelastuslaitoksen hyväksymän riittävän vaihtoehtoisen suojauksen laskennalliseen osoittamiseen.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 9.1.2015 voimaan tullut asemakaava nro 12257. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on sosiaalitointa ja terveydenhuoltoa palvelevien rakennusten korttelialueella, pääosin lastensairaalan rakennusalalla, jolle saa rakentaa enintään kahdeksankerroksisen rakennuksen. Rakennusalaa koskee alinta louhintatasoa sekä kallioväestösuojan ympärillä olevan kallion riittävää suojausta koskeva määräys. Rakennusalan luoteispuolella on alueen sisäiselle jalankululle varatun alueen osan merkintä ja siihen rajautuva pysäköimispaikan merkintä. Rakennusalan lounais- ja koillispuolella on kaavassa merkitty istutettu tai luonnonmukaisena säilytettävä alueen osa, jossa tulee olla puita ja pensaita. Asemakaavaan on merkitty rakennusoikeus koko korttelialueelle sekä annettu mm. rakentamista ja kaupunkikuvaa, pelastusturvallisuutta sekä pysäköintiä ja huoltoliikennettä koskevia määräyksiä koskien koko kaava-aluetta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu Kantakaupunki C2-alueeksi, jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Alueen pohjoisreunalle on merkitty sijainniltaan ohjeellinen pikaraitiotieyhteys ja länsireunalle sijainniltaan ohjeellinen raideliikenteen runkoyhteys.

Meilahden sairaala-alue alue on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon.

Nykytilanteessa suunnitellulla rakennuspaikalla sijaitsee vuonna 1965 valmistunut hallinto- ja talousrakennus, joka on tarkoitus purkaa uudisrakennuksen tieltä. Rakennus sijaitsee vuonna 2018 valmistuneen lastensairaalan luoteispuolella, sille asemakaavassa osoitetulla lastensairaalan rakennusalalla.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (28.8.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamat asemakaavasta eivät ole merkittäviä, eikä poikkeamisella ole huomattavia vaikutuksia naapureiden tai muiden osallisten asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselta, Helen Oy:ltä, Helen Sähköverkko Oy:ltä, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:ltä, kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalta.

Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan (17.9.2024), että väestönsuojan maanalaisen tuloilmakanavan etäisyys louhinnasta voi olla alle kahdeksan metriä, jos kallion sama vahvuus saavutetaan lujittamalla. Esitetyssä selvityksessä ei lausunnon mukaan käy ilmi onko laskelmia tarvittavista lujitustoimenpiteistä tehty. Pelastuslaitos huomauttaa lausunnossaan, että tuloilmakanavan maanpäällisen osan jäädessä rakennuksen sortuma-alueelle, on se vahvistettava sortuman kestäväksi. Aineistosta tulisi lausunnon mukaan ilmetä jääkö kanavan maanpäällinen osa rakennuksen sortuma-alueelle ja onko kanavaa vahvistettu sortuman kestäväksi.

Helsingin kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (18.9.2024), että voimassa olevan asemakaavan laatimisen yhteydessä Hallinto- ja materiaalikeskuksen rakennuksessa tunnistettiin arkkitehtonisia arvoja, mutta sille ei esitetty asemakaavallista suojelua. Paikalle osoitettiin uuden lastensairaalan rakennusala, jonka Stenbäckinkadun puoleiselle osalle lastensairaala vuonna 2018 valmistui. Alkuperäinen hallinto- ja talousrakennus osittain purettiin uuden sairaalan rakentamisen yhteydessä. Kaupunginmuseo toteaa, ettei näe estettä uudisrakennuksen sijoittamiselle asemakaavassa LaS-merkinnällä osoitetulle rakennusalalle. Lausunnossa lisäksi todetaan, että Meilahden sairaala-alueen lisärakentamisen ja myös tämän uudisrakennuksen suunnittelun haasteena on nykyvaatimusten mukaisen rakennuksen sovittaminen tiivisti rakennetun alueen eri-ikäisten sairaalarakennusten lomaan ja että puisto- ja viheralueiden säilyttämisen merkitystä historiallisten ja kaupunkikuvallisten arvojen vaalimisen lisäksi tulee yhä enenevässä määrin pohtia. Kaupunginmuseon näkemyksen mukaan on erityisen tärkeää, että kaikki rakentaminen asemakaavassa istutettavaksi alueeksi määritetylle alueelle minimoidaan.

Muissa lausunnoissa ei ollut huomautettavaa. Uudenmaan ELY-keskus ilmoitti, ettei anna asiassa lausuntoa.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan louhinnan ja tuloilmakuilun väliseen alle 8 m etäisyyteen ja rakennuksen sortuma-alueen huomioimiseen liittyen, että KAT/GEO (uudisrakennuksen pohjarakennesuunnittelu) tekee laskelman vaadittavista kallion lujitustoimenpiteistä rakennuslupahakemuksen yhteydessä ja että tuloilmakanavaa siirretään maanpinnan lähellä etäämmälle rakennuksen sortuma-alueesta ja siirtoalue vahvistetaan. Poistumistierakennelma vahvistetaan hakijan mukaan sortuman kestäväksi rakennesuunnittelijan määrittelemällä paksulla betonikuorirakenteella.

Istutettavien alueiden säilyttämiseen liittyen hakija toteaa, että asia on nyt huomioitu suunnittelussa rakennuksen massaa selkiyttämällä ja tiivistämällä rakennuksen tilaohjelman pienennyttyä.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska suunnitelma noudattaa asemakaavan periaatteita ja poikkeamat kaavasta eivät ole merkittäviä. Sairaalan toimintaa palvelevan rakennuksen sijoittaminen lastensairaalan rakennusalalle on sairaalakokonaisuuden toiminnan kannalta perusteltua. Lastensairaalan rakennus on valmis, eikä sitä hakijan mukaan ole tarpeen laajentaa. Asemakaavan rakennusalan rajojen maltillinen ylittäminen, rakentamisen ulottaminen osin istutetulle tai luonnonmukaisena säilytettävälle alueen osalle, maanpinnan likimääräisen korkeusaseman paikallinen alittaminen sekä autopaikkojen sijoittaminen osin sisäiselle jalankululle varatulle alueen osalle perustuvat sairaala-alueen toiminnalliseen kokonaisratkaisuun, jonka puitteissa on riittävällä tavalla yhteensovitettu asemakaavan tavoitteiden ja toiminnallisten reunaehtojen täyttyminen. Rakennus ylittää paikoin rakennusalan rajan, mutta on toisaalla sisäänvedetty rajasta siten, että rakennuksen peittoala ei asemakaavan mukaiseen ratkaisuun nähden kasva. Rakennusoikeudesta tai rakennuksen sallitusta kerrosluvusta ei poiketa. Suunnitelmaa on muutettu siten, että viheralueita säästyy enemmän kuin alkuperäisessä, nähtävillä olleessa suunnitelmassa. Tarvittavat jalankulkuyhteydet saadaan järjestettyä autopaikkojen kaavasta poikkeavasta sijoituksesta huolimatta, kun rakennusta ei luoteisreunallaan uloteta rakennusalan rajaan kiinni. Poikkeamisen vaikutukset ovat maltilliset ja sen mahdollistama suunnitelma johtaa asemakaavan mukaista ratkaisua parempaan lopputulokseen.

Rakentamisen edellyttämän alimman louhintatason alittaminen, maanalaisia tilojen rakentaminen osalle, jossa ei niille osoitettua merkintää ja asemakaavan sallimaa useamman kellarikerroksen rakentaminen perustuvat sairaala-alueen toimintojen tarkoituksenmukaiseen järjestämiseen. Asemakaavasta poikkeavan ratkaisun toteuttamisen on Helsingin kaupungin ja hakijan asiantuntijoiden suorittaman tarkastelun perusteella todettu olevan mahdollista siten, että ei haitata nykyisiä tai suunniteltuja maanalaisia tiloja tai rakenteita.

Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen ja alueen kokonaissuunnitelman toteutumisen edistäminen, alueen tarkoituksenmukainen käyttö ja alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen tai parantaminen. Suunnitelma vastaa tuleviin toiminnallisiin tarpeisiin Meilahden sairaala-alueella, joka on valtakunnallisesti merkittävä erikoissairaanhoidon keskittymä.

Maanalaisten tilojen rakentaminen alle 8 metriä etäisyydelle olemassa olevasta väestönsuojasta ei vaadi poikkeamista asemakaavasta. Suunnitteluratkaisu perustuu kallion lujittamiseen ja pelastuslaitoksen hyväksymän riittävän vaihtoehtoisen suojauksen laskennalliseen osoittamiseen asemakaavamääräyksen mukaisesti. Ratkaisu, jossa kallioväestönsuojan sivuilla tai yläpuolella on kalliota alle 8 m on lähtökohtaisesti asemakaavan mukainen. Rakennusluvan myöntämisen ehtona tulee olla pelastuslaitoksen hyväksymän riittävän vaihtoehtoisen suojauksen laskennalliseen osoittaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös tullut nähtäväksi 08.11.2024

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 101 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 101 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Tommi Suvanto, arkkitehti, puhelin: 09 310 37032

tommi.suvanto@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.