Varhaiskasvatusyksikön muutos, päiväkodin lakkauttaminen, päiväkoti Marjala

HEL 2024-000039
Asialla on uudempia käsittelyjä
12. / 124 §

Päiväkoti Marjalan lakkauttamista koskeva oikaisuvaatimus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Pöydällepanoehdotus:
Mari Holopainen: Pyydän asian pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti yksimielisesti Mari Holopaisen ehdotuksesta panna asian pöydälle.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä oikaisuvaatimuksen päiväkoti Marjalan lakkauttamista koskevasta päätöksestä, jonka kasvatus- ja koulutuslautakunta on tehnyt 26.3.2024. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta on 26.3.2024 päättänyt Kumpulassa sijaitsevan päiväkoti Marjalan toiminnan lakkauttamisesta 1.8.2024 alkaen. (Liite 1)

**********

on tehnyt päätöksestä 22.4.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, jossa hän vaatii päätöksen kumoamista ja Marjalan päiväkotitilojen remontoimista. Oikaisuvaatimuksen tekijät haluavat, että remontin jälkeen lapsille ja henkilökunnalle annetaan mahdollisuus palata päiväkoti Marjalaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijöiden perustelut ilmenevät tarkemmin oikaisuvaatimuksesta ja sen liitteistä. (Liitteet 2-5)

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Hallintosäännön 15 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan ellei toisin ole määrätty, kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää suomenkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta sekä ruotsinkielisen jaoston ehdotuksesta ruotsinkielisen päiväkodin, koulun tai oppilaitoksen perustamisesta tai lakkauttamisesta.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt väitteet

1. Alueellisen tilanteen väärä tulkinta

Oikaisuvaatimuksen mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta perusteli päätöstään alueellisella paikkatilanteen väljyydellä, jota ei kuitenkaan voida nähdä tämänhetkisistä tilastotiedoista. Todellisuudessa alueella ei ole riittävästi vapaita paikkoja, vaan mahdollisesti jopa 30 lasta Vanhankaupungin peruspiiristä näyttää jäävän syksyllä ilman toivomaansa päiväkotipaikkaa lähialueelta.

Esittelijä toteaa, että Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala käyttää palvelutarpeen ennakoimisessa ja määrittelemisessä Helsingin kaupungin tietopalveluiden tuottamaa väestöennustetta. Väestöennusteen mukaan keskisellä suurpiirillä tulee olemaan riittävästi palvelutiloja verrattuna väestönkasvuun. Tällä hetkellä keskisen suurpiirin palveluverkko pystyy vastaamaan myös muiden hakijoiden tarpeisiin.

Väestöennusteiden mukaan Kumpulan alue alkaa hiljalleen kasvamaan vuodesta 2028 eteenpäin, kun Kumpulanmäen alueen rakentuminen käynnistyy. Ennusteiden mukaan Kumpulan alue tulee kasvamaan vuoteen 2033 asti, jonka jälkeen alueen varhaiskasvatuksen palvelutarve alkaa myös hiljalleen laskemaan. Päiväkoti Marjalan tiloista luopumisesta huolimatta alueella pystytään tarjoamaan lähipalvelua yli 90 % alueen 1–6-vuotiaista lapsista koko ennustekauden ajan. Vanhankaupungin alueen varhaiskasvatuksen osallistumisaste oli vuonna 2022 noin 79 %.

Lapsille, joilla on varhaiskasvatuspaikka Marjalan päiväkodissa, on osoitettu uusi paikka joko perheen ensimmäisen tai toisen toiveen mukaisesta päiväkodista tai muusta lähialueen päiväkodista. Osalla muista Vanhankaupungin peruspiirin alueella asuvista lapsista sijoittaminen on vielä kesken. Todennäköisesti kaikki tulevat saamaan varhaiskasvatuspaikan joko Vanhankaupungin peruspiiristä tai muulta lähialueelta.

2. Epäselvät ja virheelliset tiedot remontin tarpeesta ja kustannuksista

Oikaisuvaatimuksen mukaan esitetyt kustannusarviot perustuvat virheellisiin tulkintoihin ja vääriin hinta-arvioihin. Vaihtoehtoisia ja edullisempia remonttivaihtoehtoja ei ole asianmukaisesti tarkasteltu. Päätöksen pohjana oleva kustannusarvio remontista on 300 000 - 400 000 € sijaan todellisuudessa vain neljäsosa tuosta, noin 100 000 €.

Esittelijä toteaa, että kaupunkiympäristön toimialan ympäristöpalvelut valvoo terveydensuojeluviranomaisena, että muun muassa asunnot, päiväkodit, koulut, palvelutalot ja muut vastaavat oleskelutilat, liikuntatilat sekä uimahallit eivät aiheuta terveydensuojelulain ja -asetuksen tarkoittamaa terveyshaittaa.

Ympäristöpalvelut tekevät kaupungin palvelutiloissa käyttöönottotarkastuksia rakennushankkeen valmistuttua, oman valvontasuunnitelman mukaisia tarkastuskäyntejä sekä ongelmakohteiden pyynnöstä neuvonta- ja tarkastuskäyntejä. Tarkastukset tehdään yhdessä kiinteistön omistajan ja tilan käyttäjien edustajan kanssa. Jos terveyshaitta todetaan, kehotetaan haitan aiheuttajaa (yleensä kiinteistön omistaja) ryhtymään toimiin haitan poistamiseksi.

Helsingin kaupungin terveydensuojeluviranomainen on tehnyt terveydensuojelulain mukaisen tarkastuksen päiväkoti Marjalan tiloihin 12.5.2023. Päiväkoti Marjalan tiloihin tehdyssä tutkimusraportissa toimenpide ehdotuksena on, että päiväkodin ilmanvaihtojärjestelmä tulisi muuttaa koneelliseksi lämmöntalteenotolla varustetuksi tulo- ja poistoilmanvaihtojärjestelmäksi, koska päiväkodin painovoimainen ilmanvaihto ei ole käytön edellyttämällä tasolla. Tarkastuskertomuksessa todetaan, että tiedot korjaavista toimenpiteistä tulee toimittaa terveydensuojeluviranomaisille 31.8.2024 mennessä.

Tarkastuksen jälkeen kaupunkiympäristötoimialan viranhaltijat olivat keskustelleet ympäristönsuojeluviranomaisen kanssa siitä, voidaanko päiväkoti Marjalan tiloissa toimia vielä kevään 2024 ajan ilman korjaavia toimenpiteitä ja lupa tähän oli saatu, kunhan tiloissa huolehditaan ikkunatuuletuksesta. Terveydensuojeluviranomaisen mukaan päiväkodin tiloihin tulee järjestää asianmukainen ilmanvaihto syksyyn 2024 mennessä. Vaihtoehtoisesti toiminta tulee siirtää tiloista pois.

Kaupunkiympäristön toimiala oli selvittänyt päiväkoti Marjalan tiloihin tarvittavien remonttien laajuuksia ja kustannuksia. Kustannusarvio korjaukselle on 300 000–400 000 euroa ja korjausten kesto on n. 2–3 kuukautta. (Liite 6)

Lakkautukseen liittyvät tiedot on kerrottu ja toimitettu huoltajille osana prosessia. Raportit ovat olleet julkisesti saatavilla ja ne toimitettu huoltajille pyydettäessä.

3. Lapsen edun laiminlyöminen

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksessä ei ensisijaisesti oteta huomioon lasten etua. Marjalan kodinomainen ympäristö ja vakaat suhteet henkilökunnan ja muiden lasten kanssa ovat olennaisia lasten turvallisen kasvun ja kehityksen kannalta. Lakkauttamispäätös johtaa yhtenäisen opinpolun katkeamiseen.

Esittelijä toteaa, että varhaiskasvatuslain 4 §:n mukaan varhaiskasvatusta suunniteltaessa, järjestettäessä tai tuotettaessa ja siitä päätettäessä on ensisijaisesti huomioitava lapsen etu.

Varhaiskasvatuslain 10 §:n mukaan varhaiskasvatusympäristön on oltava kehittävä, oppimista edistävä sekä terveellinen ja turvallinen lapsen ikä, kehitys ja muut edellytykset huomioon ottaen. Toimitilojen ja toimintavälineiden on oltava terveellisiä, turvallisia ja asianmukaisia, ja niissä on huomioitava esteettömyys.

Terveydensuojelulain 1 §:n mukaan lain tarkoituksena on väestön ja yksilön terveyden ylläpitäminen ja edistäminen sekä ennalta ehkäistä, vähentää ja poistaa sellaisia elinympäristössä esiintyviä tekijöitä, jotka voivat aiheuttaa terveyshaittaa (terveydensuojelu).

Edellä mainitut lakien edellyttämät vaatimukset eivät toteudu päiväkoti Marjalan tiloissa.

Lapsen oikeus on saada terveelliset ja turvalliset tilat, jossa on erilaisia mahdollisuuksia liikkumiseen, leikkimiseen, tutkimiseen ja taiteiluun sekä ulkoiluun ja retkeilyyn. Nämä toteutuvat lapsen edun mukaisesti uusissa päiväkotitiloissa.

Muutoksen myötä päiväkoti Marjalan lapsille voidaan tarjota lähialueelta terveelliset ja turvalliset päiväkotitilat. Perheet voivat hakea siirtoa alueen muihin päiväkoteihin. Päiväkoti Marjalan huoltajia on palveluohjattu ja pyydetty jättämään ensisijaisesti toiveidensa mukainen siirtohakemus 28.3.2024 mennessä. Perheille on kerrottu, että perheet voivat asettaa itse 3 mieluisinta toivetta siitä, mihin toivovat siirtyvänsä Marjalan sulkeutuessa. Toiminnan muutoksessa huomioidaan lasten kaverisuhteet ja tutun henkilöstön jatkuvuuden mahdollisuuksien mukaan. Perheiden hoitopaikkatoiveet otetaan huomioon.

Päiväkoti Marjalan lapsille mahdollistetaan siirtyminen päiväkoti Violanpuistoon. Tämä ei tarkoita, että perheitä siirrettäisiin automaattisesti päiväkoti Violanpuistoon. Päiväkoti Violanpuisto on vaihtoehto perheille siltä varalta, että siirtohakemuksen toiveita ei voida toteuttaa heti elokuun alkaessa. Muutoksessa huomioidaan hyvä siirtymä uuteen päiväkotiryhmään yhdessä huoltajien ja henkilöstön kanssa. Mahdollisuuksien mukaan lasten kaverisuhteet tullaan huomioimaan ryhmänmuodostamisissa.

Palveluverkkolinjausten mukaan palveluverkkosuunnittelussa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen palveluja ja palvelutarvetta tarkastellaan ko. suurpiiritasolla yhdessä siten, että lapsen opinpolku varhaiskasvatuksesta perusopetukseen on sujuva ja että lähipäiväkoti- ja lähikouluperiaate toteutuvat mahdollisimman hyvin. Varhaiskasvatusta ja esi- ja perusopetusta tarkastellaan lapsen saamana palveluketjuna. Siksi varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen palveluja ja palveluverkkoa tarkastellaan aina yhdessä kokonaisuutena yhteisellä alueella. Päiväkoti Marjalassa ei järjestetä esiopetusta. Marjalasta lapset siirtyvät esiopetukseen kotiosoitteensa mukaisesti, esiopetuspaikka osoitetaan lapsen kotiosoitteen mukaiselta esiopetuksen oppilaaksiottoalueelta. Esiopetusta antava päiväkoti ja kotiosoitteen mukainen lähikoulu tekevät tiivistä yhteistyötä.

4. Osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien epääminen

Oikaisuvaatimuksen mukaan vanhemmille ja henkilökunnalle ei annettu mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon asianmukaisesti. Infotilaisuudet eivät tarjonneet riittävästi tietoa eikä asianosaisille annettu mahdollisuutta vaikuttaa päätökseen.

Esittelijä toteaa, että kuntalain 22 §:n mukaan kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on oikeus osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan.

Päiväkoti Marjalassa on pidetty huoltajien tilaisuus 25.1.24, jossa huoltajia on kuultu ja asiasta on keskusteltu. Huoltajatilaisuudessa paikan päällä on ollut palveluohjaaja varhaiskasvatuksen asiakasohjauksen puolelta ja päiväkodin johtaja. Huoltajille on toimitettu tilaisuuden materiaalit kirjallisesti.

Päiväkoti Marjalan lakkautusta on valmisteltu päiväkodin johtajan kanssa ja käsitelty alueen esimieskokouksessa. Lakkautusta on käsitelty yhteistoimintaperiaatteiden mukaisesti henkilöstön kanssa 23.1.2024 ja heidän toiveensa jatkon osalta otetaan huomioon. Päiväkoti Koivikossa ja Nurmikossa lakkautusta on käsitelty 29.1.2024 varhaiskasvatusyksikön työpaikkakokouksessa.

Kuntalaiset ovat tilaisuuden jälkeen pystyneet jatkamaan keskustelua kaupungin asianomaisten viranomaisten kanssa, ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialan henkilöstö on pyrkinyt vastaamaan kaikkiin heille osoitettuihin kysymyksiin. Kuntalaisille on vastattu henkilökohtaisesti ja ryhminä eri asiantuntijoiden taholta.

5. Tiedonannon ja viestinnän puutteet

Oikaisuvaatimuksen mukaan viranomaisten tiedonanto ja viestintä eivät olleet riittäviä tai suunnattu ajoissa asianosaisille. Asiakirjojen saatavuus oli puutteellista, mikä esti asianosaisia valmistautumasta päätöksentekoon asianmukaisesti.

Esittelijä toteaa, että kuntalain 29 §:n mukaan kunnan toiminnasta on tiedotettava asukkaille, palvelujen käyttäjille, järjestöille ja muille yhteisöille. Kunnan tulee antaa riittävästi tietoja kunnan järjestämistä palveluista, taloudesta, kunnassa valmistelussa olevista asioista, niitä koskevista suunnitelmista, asioiden käsittelystä, tehdyistä päätöksistä ja päätösten vaikutuksista. Kunnan on tiedotettava, millä tavoin päätösten valmisteluun voi osallistua ja vaikuttaa.

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 20 §:n mukaan viranomaisen on tiedotettava toiminnastaan ja palveluistaan sekä yksilöiden ja yhteisöjen oikeuksista ja velvollisuuksista toimialaansa liittyvissä asioissa.

Kaikkiin kuntalaisten kysymyksiin on vastattu. Kysymyksiä on ohjattu myös henkilöille, joilla asiaan liittyvä paras tietämys, esim. paikan hakemiseen liittyvät kysymykset palveluohjaukseen tai henkilöstöön liittyvissä kysymyksissä päiväkodin johtajalle. Kysymyksiä on tullut eri henkilöille, joihin on vastattu puhelimitse, sähköpostitse ja päiväkodin johtajan toimesta päiväkodissa paikan päällä. Päiväkodinjohtaja on aktiivisesti selvittänyt vastauksia myös myöhemmin tulleisiin kysymyksiin. Kuntalaisille on toimitettu asianmukaiset päätökseen liittyvät asiakirjat ja tietopyyntöihin on vastattu.

Päiväkoti Marjalan kuntotutkimukset ovat viety Talotiedot järjestelmään, josta ne ovat kaikkien luettavissa. Helsingin kaupungin terveydensuojeluviranomainen on lähettänyt päiväkoti Marjalan tarkastuskertomuksen 15.2.2024 sitä pyytäneille kuntalaisille. Myös päätöksentekijöille on toimitettu samat asiakirjat.

Huoltajille on koottu 12 sivuinen kooste päiväkoti Marjalaan liittyvistä kysymyksistä ja vastauksista. Kooste on toimitettu huoltajille sekä lautakunnan jäsenille 25.3.

6. Harkintavallan väärinkäyttö

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätöksentekoprosessissa ei noudatettu asianmukaisesti lakia, hallinnollisia periaatteita eikä viranomaisten omaa ohjeistusta.

Esittelijä toteaa, että päiväkoti Marjalan lakkauttamista koskevassa päätöksenteossa on noudatettu asiaa koskevia lakeja, hallinnollisia periaatteita sekä toimialan omia käytäntöjä.

Kaupunki varhaiskasvatustoiminnan järjestäjänä on varhaiskasvatuslain ja terveydensuojelulain edellyttämällä tavalla ryhtynyt toimenpiteisiin taatakseen päiväkodin lapsille terveelliset ja turvalliset tilat. Se on ottanut toimenpiteitä suunnitellessaan huomioon lapsen edun kuten varhaiskasvatuslaki edellyttää.

Kaupunki on varannut kuntalain mukaisesti palvelujen käyttäjille oikeuden osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan ja se on viestinyt ja antanut tietoja suunnitelmista.

Asian valmistelussa on kohdeltu hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytetty toimivaltaa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin sekä muutoinkin noudatettu hallinnon oikeusperiaatteita.

Lopuksi

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Päätös on tehty kasvatus- ja koulutuslautakunnan toimivallan puitteissa ja voimassa olevien säännösten ja määräysten mukaisesti ja se on muutenkin lainmukainen. Oikaisuvaatimuksen tekijät eivät ole esittäneet sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että kasvatus- ja koulutuslautakunta olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 26.03.2024 § 62

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Kumpulassa sijaitsevan päiväkoti Marjalan toiminnan lakkauttamisen 1.8.2024 alkaen.

Lautakunta edellyttää, että perheille taataan varhaiskasvatuspaikat keskiseltä alueelta siten, että perheiden sujuva arki otetaan huomioon.

Käsittely

Miia Kemppi: Esittelijän perustelut/Taustaa palvelutiloista kohtaan lisätään seuraaviin kohtiin, Viidennen kappaleen ensimmäisen lauseen eteen jäljempänä esitetyt tarkennukset (Vanhankaupungin peruspiirin palveluverkon kattavuus ja alueen vapaiden tilapaikkojen määrä mahdollistaa päiväkoti Marjalasta luopumisen syksyllä 2024): Päiväkoti Marjalan tilat tarvitsevat mittavaa IV-remonttia, jotta päiväkotitoiminta voisi jatkua Limingantie 78 kiinteistössä. Vanhankaupungin alueen varhaiskasvatuksen palveluverkon suunnitelmassa päiväkoti Marjalan toiminta on suunniteltu siirrettäväksi Koskelan F-talon hankkeen yhteyteen vuonna 2028. Päiväkoti Marjalan tiloja ei ole kannattavaa remontoida vain muutamaksi vuodeksi.

Lapsivaikutusten arviointi ja muutoksen valmistelu kohtaan lisätään seuraaviin kohtiin, Ensimmäinen kappale ja kahden ensimmäisen lauseen jälkeen seuraavan tarkennuksen (Muutoksen myötä päiväkoti Marjalan lapsille voidaan tarjota lähialueelta terveelliset ja turvalliset päiväkotitilat. Perheet voivat hakea siirtoa alueen muihin päiväkoteihin): Päiväkoti Marjalan huoltajia on palveluohjattu ja pyydetty jättämään ensisijaisesti toiveidensa mukainen siirtohakemus 28.3.2024 mennessä. Perheille on kerrottu, että perheet voivat asettaa itse 3 mieluisinta toivetta siitä, mihin toivovat siirtyvänsä Marjalan sulkeutuessa. Toiminnan muutoksessa huomioidaan lasten kaverisuhteet ja tutun henkilöstön jatkuvuus mahdollisuuksien mukaan. Perheiden hoitopaikkatoiveet otetaan huomioon.

Lisäksi toisen kappaleen ensimmäisen lauseen perään tarkennus (Päiväkoti Marjalan lapsille mahdollistetaan siirtyminen päiväkoti Violanpuistoon): Tämä ei tarkoita, että perheitä siirrettäisiin automaattisesti päiväkoti Violanpuistoon. Päiväkoti Violanpuisto on vaihtoehto perheille siltä varalta, että siirtohakemuksen toiveita ei voida toteuttaa heti elokuun alkaessa.

Vastaehdotus:
Sini Korpinen: Lisätään toinen kappale:

"Lautakunta edellyttää, että perheille taataan varhaiskasvatuspaikat keskiseltä alueelta siten, että perheiden sujuva arki otetaan huomioon."

Kannattaja: Mirita Saxberg

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi Sini Korpisen vastaehdotuksen yksimielisesti.

Hylkäysehdotus:
Petra Malin: Lautakunta päättää hylätä lakkautusesityksen ja esittää, että PK Marjalan tiloihin tehdään sen vuoteen 2028 saakka käytössä pitämiseksi vaadittavat ilmastointityöt.

Perustelut: Kaupungin toiminnan tulee olla perheiden kannalta ennakoitavaa ja kohtuullista. Perheet eivät ole voineet Marjalaan paikkaa hakiessaan varautua muutoksiin ja varhaiskasvatuspaikka tulee pystyä tarjoamaan lähialueelta. Alueen palkkatilanteen turvaamiseksi tulee päiväkoti Marjala säilyttää käytössä vähintään siihen asti kunnes alueen uudet päiväkotipaikat valmistuvat vuonna 2028.

Kannattaja: Mari Holopainen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Lautakunta päättää hylätä lakkautusesityksen ja esittää, että PK Marjalan tiloihin tehdään sen vuoteen 2028 saakka käytössä pitämiseksi vaadittavat ilmastointityöt. Perustelut: Kaupungin toiminnan tulee olla perheiden kannalta ennakoitavaa ja kohtuullista. Perheet eivät ole voineet Marjalaan paikkaa hakiessaan varautua muutoksiin ja varhaiskasvatuspaikka tulee pystyä tarjoamaan lähialueelta. Alueen palkkatilanteen turvaamiseksi tulee päiväkoti Marjala säilyttää käytössä vähintään siihen asti kunnes alueen uudet päiväkotipaikat valmistuvat vuonna 2028.

Jaa-äänet: 7
Ted Apter, Veli-Pekka Dufva, Nora Grotenfelt, Sini Korpinen, Johanna Laisaari, Markku Rantahalvari, Mirita Saxberg

Ei-äänet: 6
Jussi Chydenius, Mari Holopainen, Pia Kopra, Petra Malin, Sami Säynevirta, Ozan Yanar

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Äänestyksessä kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Petra Malinin hylkäysehdotuksen äänin 7-6.

27.02.2024 Pöydälle

Esittelijä
varhaiskasvatusjohtaja
Miia Kemppi
Lisätiedot

Sirpa Juuri, Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 43226

sirpa.juuri@hel.fi

Maija Saali, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 34058

maija.saali@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 28.05.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Kati Laaksonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 27051

kati.laaksonen@hel.fi

Sirpa Juuri, Varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 43226

sirpa.juuri@hel.fi

Maija Saali, Erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 34058

maija.saali@hel.fi

Liitteet (pdf)

2. Oikaisuvaatimus, 22.4.2024
3. Oikaisuvaatimus, 22.4.2024, liite, kuntotutkimus
4. Oikaisuvaatimus, 22.4.2024, liite, rakennustapaselostus liitteineen
5. Oikaisuvaatimus, 22.4.2024, liite, tutkimusselostus
6. Päiväkoti Marjala_Tutkimusten ja korjausten yhteenveto 09012024

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.