Hallintopakkokeinot, asettamispäätös, Linnanherrankuja 3
Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Kiinteistö Oy Linnanherrankuja 1-3:ssa (Linnanherrankuja 3, pysyvät rakennustunnukset 37472 ja 37499 tehtiin määräaikainen palotarkastus 15.5.2023 klo 09.00 - 10.00.
Valvontatapahtuman tarkemmat tiedot pöytäkirjassa 92343.
Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eritellyn päävelvoitteen tehosteeksi.
Päätöksen perusteluna on kyseisen päävelvoitteen laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteen edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.
Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain
(1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.
PÄÄVELVOITE
Rakennuksen omistajan, haltijan tai toiminnanharjoittajan tulee ottaa yhteyttä rakennusvalvontaviranomaiseen selvittääkseen tiloissa tehtyjen muutosten mahdollinen lupatarve (parvi, poistumisreitteihin vaikuttavat rakenteelliset muutokset).
(Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Perustelu: Rakennuksessa tai toiminnassa tehdyt muutokset voivat aiheuttaa onnettomuus- tai vaaratilanteessa riskin tulipalon syttymiselle, leviämiselle, turvallisen poistumisen vaikeutumiselle sekä pelastustoiminnalle. Rakennusluvan noudattamisesta vastaa yhteisvastuullisesti rakennuksen omistaja, haltija ja toiminnanharjoittaja.
Ohje: Rakennuksen omistajan, haltijan tai toiminnanharjoittajan tulee ottaa yhteyttä rakennusvalvontaviranomaiseen tilan/rakennuksen käyttötavan varmistamiseksi.
Rakennuksessa oli tehty useita tilamuutoksia, joille ei oltu haettu Rakennusvalvontaviranomaisen hyväksyntää tai selvitetty, vaatiiko kyseinen toimenpide Rakennusvalvontaviranomaisen hyväksyntää tai lupaa.
Itis Car Servicen tiloissa havaittiin, että alkuperäisen lupakuvan mukainen tila ei ollut enää voimassa. Korjaamojen välille oli rakennettu kevyt väliseinä. Tilasta oli alunperin mahdollista poistua kahdesta toisistaan riippumattomasta poistumistiestä. Väliseinän rakentaminen oli aiheuttanut sen, että Itis Car Servicen tiloista oli mahdollista poistua vain yhtä kautta. Mikäli poistuminen olisi kyseisestä tilasta estynyt ainoan uloskäytävän kautta, ei tilasta olisi mahdollista poistua.
Optipari Oy:n tiloissa oli tehty rakenteellisia muutoksia, joiden myötä tilaan oli rakennettu väliseiniä ja kattoja. Rakenteista muodostui myös parvitila, jota ei oltu hyväksytetty Rakennusvalvontaviranomaisella. Rakenteet muuttavat oleellisesti tilan poistumistiejärjestelyitä.
ASIANOSAISEN VASTINE
Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (15.5.2023, pöytäkirjan numero 92 303) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.
Asianosainen on antanut kirjallisen vastineensa.
Optipari Oy on ilmoittanut sähköpostitse 27.9.2023, että se tulee viemään rakenteelliset muutokset Rakennusvalvontaviranomaisen käsittelyyn. Asiasta on esitetty 9.10.2023 Rakennusvalvontaviranomaiselle laadittu hankeilmotus. Hankkeelle on määritelty pääsuunnitttelija.
Itis Car Servicen osalta ei ole saatu asiaa koskevia dokumentteja tai selvityksiä, että asiaa olisi edistetty. Tilan omistaja Seppo Heino on lähettänyt sähköpostilla vastineensa 31.5.2023 ja 2.6.2023. Annetun selvityksen mukaan tila on ollut eriytettynä ja yhdistettynä vuosikymmenten ajan. Heino on omistanut ja toiminut tilassa yli 30-vuoden ajan. Tiloissa on tehty aikaisemmin pelastusviranomaisen suorittamana palotarkastuksia. Heino on myös ollut kiinteistön hallituksen puheenjohtajana 15 vuotta ja osallistunut tässä roolissa palotarkastuksiin. Heinon mukaan tiloissa ei yövytä ja hänen tulkintansa mukaan poistuminen on hätätilanteessa esteetöntä ja riippumatonta toisistaan.
Lisäselvityksessä 2.6.2023 Heino on todennut, että kun kyseinen rakennuksen osa on hyväksytty (1956) on tila ollut yhtenäinen mutta vuosikymmenten aikana muutoksia on tehty runsaasti, osa omalla luvalla koko kiinteistössä. C11 on jaettu kahteen osaan ja avattu toiselle puolelle autotallin ovi. Hänen mukaansa poistumistiet ovat tuplaantuneet mutta poistumismatka puoliintunut. Tiloissa ei oleskele niin suurta joukkoa, etteikö ovista mahtuisi hidastelematta. Poistumisopasteet ovat jälkivalaisevia.
PÄÄTÖS
Optipari Oy on täyttänyt osaltaan pelastusviranomaisen määrittelemät velvoitteet. Optipari Oy:n osalta pelastusviranomaisella ei ole lisävaatimuksia.
Muun kiinteistön osalta päävelvoite on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon (10 000 €). Päävelvoitteen määräajaksi asetetaan 31.1.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Linnanherrankuja 1-3:lle.
Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.
YHTEENVETO
Tehdyt rakenteelliset muutokset on todisteellisesti oltava toimitettu Rakennusvalvontaviranomaisen käsittelyyn 25.2.2024 mennessä.
Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990
18§)
Päätös tullut nähtäväksi 26.01.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Talvikki Ryynänen, Johtava palotarkastaja, puhelin: 040 351 4306
Ville Maunula, Palotarkastaja, puhelin: 09 310 31382