Hankinta, uimahalli- ja muut ryhmäkuljetukset oppilaskäyttöön lukuvuosille 2024-2026, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankinnan keskeyttämisestä

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää keskeyttää uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankintamenettelyn esitystekstistä ilmenevin perustein.

Esittelijän perustelut

Hankintamenettely

Uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankinta perustui 4.4.2024 tarjouspyyntöön ”KASKO 03-24 / Helsingin kaupungin kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan uimahallikuljetusten ja muiden linja-auto kuljetusten hankinta 2024”. Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma tarjouspalvelussa 4.4.2024 ja TED palvelussa. Tarjoukset oli jätettävä sähköisesti 6.5.2023 klo 10 mennessä. Hankinta oli hankintalain 25§:n EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli noin 700 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet. Hankinnan varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyi enintään yhden (1) vuoden optiokauden mahdollisuus.

Hankintapäätös valitusosoituksineen annettiin tiedoksi kilpailutusmenettelyn tarjouksen jättäneille asianosaisille sähköpostitse 19.6.2024.

Muutoksenhaku hankintapäätökseen

Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan hankintapäätös 11.06.2024/§136 annettiin asianosaisille tiedoksi 19.6.2024 sähköpostitse, joten määräaika muutoksenhaulle päättyi aikaisintaan 3.7.2024.

Nurmijärven Linja Oy (y-tunnus 0129518 9) toimitti toimialan hankintapäätöksen perusteella tehdyn valituksensa markkinaoikeuteen 28.6.2024 muutoksenhakuajan kuluessa. Toimiala sai samana päivänä tiedon Nurmijärven Linja Oy:n valituksen saapumisesta markkinaoikeuteen. Toimiala tulee toimittamaan markkinaoikeudelle vastineensa sille varattuun määräaikaan 19.8.2024 mennessä sekä lisäksi tiedon hankinnan keskeyttämistä koskevasta Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksestä.

Nurmijärven Linja Oy on valituksessaan pyytänyt, että markkinaoikeus kumoaa kasvatus ja koulutuslautakunnan 11.6.2024 tekemän hankintapäätöksen 11.06.2024/§136 (diaarinumero HEL 2024-000057) siltä osin, kuin hankintayksikkö on antanut valittajalle päästövertailussa nolla (0) pistettä ja Ventoniemi Oy:lle 10 pistettä. Tämän ohella valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa toimialan päätöksen siltä osin, kuin hankintayksikkö on vahvistanut valittajan tarjousvertailun kokonaispisteiksi 90,00 pistettä ja Ventoniemi Oy:n kokonaispisteiksi 99,40 pistettä. Lisäksi Nurmijärven Linja Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa toimialan päätöksen puitejärjestelyn etusijajärjestyksestä sekä velvoittaa toimialan korjaamaan virheellisen menettelynsä tarjousvertailun osalta siten, että Nurmijärven Linja Oy:n tarjouslomakkeella päästövertailuun ilmoittama päästöjen määrä 117,87 hyväksytään ja otetaan huomioon tarjouslomakkeessa pyydetyn yksikön mukaisena g/km ja tarjousvertailu sekä pisteytys suoritetaan tämän tiedon nojalla.

Nurmijärven Linja Oy katsoo, ettei Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ole menetellyt hankintalain säännösten mukaisesti se ei ole harkintavaltansa puitteissa pyytänyt Nurmijärven Linja Oy:tä täydentämään tarjoustaan käytetyn yksikön osalta. Valittajan mukaan kyseessä on ollut epäolennainen tarjouksen puute, jonka korjaaminen hankintalain 74 §:n 2 momenttia koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 173 ja 174) perusteella olisi ollut sallittua.

Perustelut

Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala esittää, että uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankintamenettely keskeytetään.

Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Hankintain 67 §:n mukaisesti tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.

Toimiala on hankintapäätöksensä tiedoksiannon jälkeen, Nurmijärven Linja Oy:n tekemän markkinaoikeusvalituksen saavuttua sille tiedoksi havainnut, ettei saapuneiden tarjousten eikä kilpailutusmenettelyn aikana esitettyjen kysymysten ja vastausten perusteella ole mahdollista toteuttaa tuloksellista tarjousvertailua hankintalain edellyttämällä tavalla.

Toimiala toteaa, että sen markkinaoikeusvalituksen johdosta suorittaman tarkemman selvityksen perusteella tarjouspyynnön sanamuoto on ollut tulkinnanvarainen ja epäselvä. Valittajan ilmoittamien päästömäärien vertailuluvut on annettu eri perusteiden mukaan kuin Ventoniemi Oy:n ja Aurinkobussit Oy:n vastaavat arvot. Näin ollen toimialan ei ole ollut mahdollista toteuttaa tarjousvertailua hankintalain vaatimusten mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Tarjoajien antamat lukuarvot eivät ole olleet verrattavissa toisiinsa.

Näin ollen toimiala katsoo, että se on määritellyt tarjouspyynnön hiilidioksidin päästömäärien vertailuperusteet liian epätäsmällisesti, jotta hankintamenettelyssä olisi mahdollista antaa vertailukelpoisia ja yhteismitallisia tarjouksia. Tämä ilmenee esimerkiksi Nurmijärven Linja Oy:n esittämän päästömäärien vertailuun liittyvän tulkinnanvaraisuuden kautta.

Toimiala katsoo, ettei tarjouspyynnön sisältö ole edellä mainituilta osin omiaan varmistamaan hankintalain 3 §:n yleisten periaatteiden mukaista tasapuolista, syrjimätöntä, avointa sekä suhteellisuusperiaatteen mukaista hankintamenettelyä.

Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaiden tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.

Toimiala pyrkii kuitenkin järjestämään hankinnan väliaikaisesti hankintalain 153 §:n mukaisella tavalla ja näin varmistamaan perusopetuksen oppilaille opetussuunnitelmaan kuuluvan uimaopetuksen toteutumisen syyslukukaudella 2024. Toimiala toteaa, ettei hankintapäätöksen perusteella allekirjoitettavia hankintasopimuksia ole tarjouskilpailussa valittujen toimittajien kanssa allekirjoitettu.

Hankinnan kohteena olevat kuljetuspalvelut tullaan kilpailuttamaan uudella hankintalain säännösten mukaisella kilpailutusmenettelyllä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 11.06.2024 § 136

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että koulujen lakisääteiset uimahallikuljetukset tullaan hankkimaan sopimuskaudella 1.8.2024 - 31.7.2026 seuraavilta palveluntuottajilta puitejärjestelynä kilpailutuksessa määräytyneen etusijajärjestyksen perusteella.

1. Ventoniemi Oy.
2. Nurmijärven Linja Oy.

Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton arvon ilman arvonlisäveroa on noin 700 000 euroa.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Esittelijä
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas
Lisätiedot

Sampsa Pentsinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 36778

sampsa.pentsinen@hel.fi
Sulje

Esittelijä

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Satu Järvenkallas

Lisätietojen antaja

Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582

janne.tarkoma@hel.fi