Hankinta, uimahalli- ja muut ryhmäkuljetukset oppilaskäyttöön lukuvuosille 2024-2026, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankinnan keskeyttämisestä
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti keskeyttää uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankintamenettelyn esitystekstistä ilmenevin perustein.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankintamenettely
Uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankinta perustui 4.4.2024 tarjouspyyntöön ”KASKO 03-24 / Helsingin kaupungin kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan uimahallikuljetusten ja muiden linja-auto kuljetusten hankinta 2024”. Tarjouspyyntö julkaistiin Hilma tarjouspalvelussa 4.4.2024 ja TED palvelussa. Tarjoukset oli jätettävä sähköisesti 6.5.2023 klo 10 mennessä. Hankinta oli hankintalain 25§:n EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo oli noin 700 000 euroa sisältäen mahdolliset optiokaudet. Hankinnan varsinainen sopimuskausi on kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyi enintään yhden (1) vuoden optiokauden mahdollisuus.
Hankintapäätös valitusosoituksineen annettiin tiedoksi kilpailutusmenettelyn tarjouksen jättäneille asianosaisille sähköpostitse 19.6.2024.
Muutoksenhaku hankintapäätökseen
Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan hankintapäätös 11.06.2024/§136 annettiin asianosaisille tiedoksi 19.6.2024 sähköpostitse, joten määräaika muutoksenhaulle päättyi aikaisintaan 3.7.2024.
Nurmijärven Linja Oy (y-tunnus 0129518 9) toimitti toimialan hankintapäätöksen perusteella tehdyn valituksensa markkinaoikeuteen 28.6.2024 muutoksenhakuajan kuluessa. Toimiala sai samana päivänä tiedon Nurmijärven Linja Oy:n valituksen saapumisesta markkinaoikeuteen. Toimiala tulee toimittamaan markkinaoikeudelle vastineensa sille varattuun määräaikaan 19.8.2024 mennessä sekä lisäksi tiedon hankinnan keskeyttämistä koskevasta Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksestä.
Nurmijärven Linja Oy on valituksessaan pyytänyt, että markkinaoikeus kumoaa kasvatus ja koulutuslautakunnan 11.6.2024 tekemän hankintapäätöksen 11.06.2024/§136 (diaarinumero HEL 2024-000057) siltä osin, kuin hankintayksikkö on antanut valittajalle päästövertailussa nolla (0) pistettä ja Ventoniemi Oy:lle 10 pistettä. Tämän ohella valittaja on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa toimialan päätöksen siltä osin, kuin hankintayksikkö on vahvistanut valittajan tarjousvertailun kokonaispisteiksi 90,00 pistettä ja Ventoniemi Oy:n kokonaispisteiksi 99,40 pistettä. Lisäksi Nurmijärven Linja Oy on vaatinut, että markkinaoikeus kumoaa toimialan päätöksen puitejärjestelyn etusijajärjestyksestä sekä velvoittaa toimialan korjaamaan virheellisen menettelynsä tarjousvertailun osalta siten, että Nurmijärven Linja Oy:n tarjouslomakkeella päästövertailuun ilmoittama päästöjen määrä 117,87 hyväksytään ja otetaan huomioon tarjouslomakkeessa pyydetyn yksikön mukaisena g/km ja tarjousvertailu sekä pisteytys suoritetaan tämän tiedon nojalla.
Nurmijärven Linja Oy katsoo, ettei Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ole menetellyt hankintalain säännösten mukaisesti se ei ole harkintavaltansa puitteissa pyytänyt Nurmijärven Linja Oy:tä täydentämään tarjoustaan käytetyn yksikön osalta. Valittajan mukaan kyseessä on ollut epäolennainen tarjouksen puute, jonka korjaaminen hankintalain 74 §:n 2 momenttia koskevien esitöiden (HE 108/2016 vp s. 173 ja 174) perusteella olisi ollut sallittua.
Perustelut
Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala esittää, että uimahallikuljetusten ja muiden kuljetusten hankintamenettely keskeytetään.
Hankintalain 3 §:n 1 momentin mukaisesti hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintain 67 §:n mukaisesti tarjouspyyntö, neuvottelukutsu ja niiden liitteet on laadittava niin selviksi, että niiden perusteella voidaan antaa keskenään vertailukelpoisia tarjouksia.
Toimiala on hankintapäätöksensä tiedoksiannon jälkeen, Nurmijärven Linja Oy:n tekemän markkinaoikeusvalituksen saavuttua sille tiedoksi havainnut, ettei saapuneiden tarjousten eikä kilpailutusmenettelyn aikana esitettyjen kysymysten ja vastausten perusteella ole mahdollista toteuttaa tuloksellista tarjousvertailua hankintalain edellyttämällä tavalla.
Toimiala toteaa, että sen markkinaoikeusvalituksen johdosta suorittaman tarkemman selvityksen perusteella tarjouspyynnön sanamuoto on ollut tulkinnanvarainen ja epäselvä. Valittajan ilmoittamien päästömäärien vertailuluvut on annettu eri perusteiden mukaan kuin Ventoniemi Oy:n ja Aurinkobussit Oy:n vastaavat arvot. Näin ollen toimialan ei ole ollut mahdollista toteuttaa tarjousvertailua hankintalain vaatimusten mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi. Tarjoajien antamat lukuarvot eivät ole olleet verrattavissa toisiinsa.
Näin ollen toimiala katsoo, että se on määritellyt tarjouspyynnön hiilidioksidin päästömäärien vertailuperusteet liian epätäsmällisesti, jotta hankintamenettelyssä olisi mahdollista antaa vertailukelpoisia ja yhteismitallisia tarjouksia. Tämä ilmenee esimerkiksi Nurmijärven Linja Oy:n esittämän päästömäärien vertailuun liittyvän tulkinnanvaraisuuden kautta.
Toimiala katsoo, ettei tarjouspyynnön sisältö ole edellä mainituilta osin omiaan varmistamaan hankintalain 3 §:n yleisten periaatteiden mukaista tasapuolista, syrjimätöntä, avointa sekä suhteellisuusperiaatteen mukaista hankintamenettelyä.
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään hankintalain 123 §:ssä.
Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaiden tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.
Toimiala pyrkii kuitenkin järjestämään hankinnan väliaikaisesti hankintalain 153 §:n mukaisella tavalla ja näin varmistamaan perusopetuksen oppilaille opetussuunnitelmaan kuuluvan uimaopetuksen toteutumisen syyslukukaudella 2024. Toimiala toteaa, ettei hankintapäätöksen perusteella allekirjoitettavia hankintasopimuksia ole tarjouskilpailussa valittujen toimittajien kanssa allekirjoitettu.
Hankinnan kohteena olevat kuljetuspalvelut tullaan kilpailuttamaan uudella hankintalain säännösten mukaisella kilpailutusmenettelyllä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 11.06.2024 § 136
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että koulujen lakisääteiset uimahallikuljetukset tullaan hankkimaan sopimuskaudella 1.8.2024 - 31.7.2026 seuraavilta palveluntuottajilta puitejärjestelynä kilpailutuksessa määräytyneen etusijajärjestyksen perusteella.
1. Ventoniemi Oy.
2. Nurmijärven Linja Oy.
Hankinnan ennakoitu ja sitoumukseton arvon ilman arvonlisäveroa on noin 700 000 euroa.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää oikeuttaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja oikeuttaa toimialajohtajan päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.
Esittelijä
Lisätiedot
Sampsa Pentsinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 36778
Päätös tullut nähtäväksi 21.08.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Janne Tarkoma, hankintalakimies, puhelin: 09 310 21582