Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2023 toteutumisen arviointi Helsingissä, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-000911
Asialla on uudempia käsittelyjä
17. / 38 §

Terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2023 toteutumisen arviointi Helsingissä

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä esitetyn Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden terveydensuojelulain mukaisen valvontasuunnitelman 2023 toteutumisen arvioinnin.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto hyväksyi 24.11.2022 (§ 199) terveydensuojelun valvontasuunnitelman 2020 - 2024 päivityksen vuodelle 2023. Tässä selvityksessä arvioidaan terveydensuojelun valvontasuunnitelman toteutumista vuonna 2023.

Suunnitelman mukainen valvonta on maksullista. Helsingin kaupungin ympäristöterveydenhuollon taksa sisältää terveydensuojelun valvonnan maksut.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Terveydensuojelun valvonnan toteutuminen vuonna 2023

Terveydensuojeluvalvontaa keskitettiin valvonnan valtakunnallisiin painopistealueisiin. Terveydensuojelun suunnitelmallisen valvonnan painopistealueita olivat talousveden, uimaranta- ja uima-allasveden sekä terveydellisten olojen valvonta sellaisissa kohteissa, joita lapset ja nuoret käyttävät, kuten päiväkodit, koulut ja muut lasten käytössä olevat kokoontumistilat, sekä vanhusten tehostetun palveluasumisen yksiköt. Terveydensuojelun valvontaa kohdennettiin myös erityisesti ihoa läpäisevää hoitoa tarjoaviin kohteisiin. Neuvonnassa ja ohjauksessa painopisteenä oli toimijoiden tukeminen omavalvonnan käyttöönottamisessa.

Ympäristöpalvelut käsitteli terveydensuojeluun liittyneitä toimenpidepyyntöjä, antoi lausuntoja rakennus- ja ympäristölupakohteisiin liittyen sekä osallistui ajankohtaisten kaavakohteiden käsittelyyn ympäristöpalvelujen kaavatyöryhmässä.

Sosiaalihuollon kohteisiin tehtävien tarkastusten yhteydessä seurattiin projektiluontoisesti tilojen lämpötiloja vuonna 2023. Projektin tarkoituksena oli saada tietoa sekä energiakriisin että kesäaikaisten hellejaksojen mahdollisista vaikutuksista tilojen sisälämpötiloihin. Projektia jatketaan kuluvana vuonna.

Terveydensuojelulain muutos valvonnan perusmaksullisuudesta ja ilmoitusmenettelyn piiriin kuuluvien toimipaikkojen tarkentamisesta vaikutti toiminnan suuntaamiseen ja neuvonnan kehittämistarpeisiin. Osana asiakaslähtöisen valvonnan ja neuvonnan edistämistä kerättiin ja analysoitiin asiakastyytyväisyystuloksia. Kyselyjä lähetettiin neljä kertaa vuodessa toimipaikkoihin tehtyjen tarkastusten ja käsiteltyjen ilmoitusten perusteella. Kyselyiden kattavuutta parannettiin vuoden 2023 aikana. Kyselyiden avulla saatua palautetta käsiteltiin suunnitelmallisesti sekä huomioitiin toimintaa kehitettäessä.

Yksikössä panostettiin edellisvuoden tapaan ilmoitusten pyytämiseen kohteista, joista ilmoitusta ei ollut saatu. Vuonna 2023 uusia terveydensuojelulain mukaisia ilmoituksia (pl. lopetusilmoitukset) käsiteltiin 357 (360 vuonna 2022). Toiminnanharjoittajilta perittiin vuosittainen perusmaksu ja samalla valtakunnallisen toiminnanohjaus- ja tiedon-hallintajärjestelmä VATI:n kohderekisterin tietoja päivitettiin ja tarkastettiin.

Toimintakohtaisen riskinarvion menettelyn kehittäminen jatkui. Toiminnalle tehtiin ilmoituksen tietojen perusteella kohdekohtainen riskinarvio, jonka pohjalta määräytyi toiminnan ensimmäisen tarkastuksen ajankohta. Myös valvonnassa käytettiin kohdekohtaista riskinarviointia, minkä pohjalta toimipaikan ja toiminnan tarkastustiheys määräytyi (matala, tavanomainen, kohonnut riski).

Valvontasuunnitelman mukaisilla tarkastuksilla havaittujen epäkohtien korjaantuminen varmistettiin seurantatarkastuksilla. Mikäli toimenpiteiden seuranta ei edellyttänyt tarkastusta valvontakohteessa, tehtiin asiakirjatarkastus. Tarkastuskertomuksen laatiminen kaikesta jälkivalvonnasta, myös asiakirjatarkastuksista, lisää tehdyn valvontatyön läpinäkyvyyttä ja selkeyttää valvonnan vaiheita.

Seuraavaksi esitetyt suunnitelmallisen valvonnan toteumat sisältävät terveydensuojelun valvontasuunnitelman mukaiset tarkastuskäynnit sekä seurannan asiakirjatarkastukset ja tarkastuskäynnit. Lisäksi arvioinnissa käytetään VATI-järjestelmän rakenteen vuoksi tarkastettujen toimipaikkojen sijaan tarkastettujen toimintojen lukumääriä. Edellä mainitut muutokset vaikuttavat osaltaan toteutuneiden tarkastusten kokonaismääriin.

Suunnitelmallisen valvonnan toteutuminen vuonna 2023

Terveydensuojelun valvontasuunnitelmassa vuodelle 2023 suunniteltiin Helsingissä tehtäväksi yhteensä 777 tarkastusta (869 vuonna 2022). Tarkastusten määrä perustuu Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) määrittelemiin tarkastustiheyksiin.

Toteutunut tarkastusmäärä oli 668 tarkastusta eli suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 85 % (vuonna 2022 toteutui 504 tarkastusta, 58 %). Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 62 %, mikäli epäkohtien korjaantumisen seuraamiseksi tehdyt tarkastukset jätetään huomioimatta (49 % vuonna 2022). Valvonnalla katettiin 25 % terveyden-suojelulain suunnitelmallisen valvonnan kohteista (24 % vuonna 2022). Suunnitelmallisen valvonnan toteutumisen raportti on taulukkomuodossa liitteenä. Suunnitelman mukaisista tarkastuksista laadittiin tarkastuskertomukset ja tarkastuskäynneistä perittiin taksan mukainen maksu.

Suunnitelmalliset tarkastukset ja näytteenotto

Talousvesi ja suuri vesilaitos (HSY)

Talousveden valvonta toteutui suunnitelman mukaisesti sekä näytteiden että tarkastusten osalta. Valvontanäytteet otettiin riskinarviointiin perustuen ympäristöpalveluiden laatiman näytteenottosuunnitelman mukaisesti elintarvikehuoneistojen kuten henkilöstöravintoloiden ja päiväkotien hanoista eri puolilta jakeluverkostoa. Suunnitelman mukaisesti MetropoliLab Oy otti HSY:n jakamasta talousvedestä 356 näytettä. Lisäksi raakavedestä otettiin 18 näytettä ja 12 näytettä vesilaitokselta lähtevästä vedestä. Lisäksi otettiin 18 tutkimustuloksen varmentavaa uusintanäytettä. Sipoon Veden jakamasta talousvedestä otettiin kolme säännöllisen valvonnan näytettä Helsingin Östersundomin alueelta. HSY vesihuollon sekä Sipoon Veden Helsinkiin toimittama talousvesi täytti hyvälle talousvedelle asetetut mikrobiologiset ja kemialliset laatuvaatimukset. Kemialliset ja mikrobiologiset laatutavoitteet täyttyivät suurimmassa osassa näytteitä.

Ympäristöpalvelut teki HSY:n toimintaa koskevat suunnitelmalliset tarkastukset (2 kpl) riskinarvioinnin perusteella. Tarkastuksilla käytiin läpi mm. HSY:n riskinhallintaa, varautumissuunnitelmaa, omavalvontaa, erilaisia häiriötilanteita vedenpuhdistuslaitoksilla ja verkostossa sekä vesilaitosten saneerauksia. Ympäristöpalvelut teki valvontasuunnitelman mukaisen tarkastuksen kohteelle, joka jakaa vettä osana julkista tai kaupallista toimintaa. Lisäksi tarkastettiin kolme elintarvikehuoneistoa, joissa talousvesi valmistetaan merivedestä tai joissa on käytössä oma kaivo. Sipoon Veden tarkastuksesta vastaa Porvoon ympäristö-terveydenhuolto.

Toimintaa häiriötilanteissa kehitettiin yhteistyössä HSY:n kanssa ja mm. päivitettiin häiriötilanteissa käytettäviä tiedotepohjia.

Uima-allastilat ja allasvesi

Yleisiä uimahalleja ja muita allastiloja oli valvonnassa vuonna 2023 yhteensä 56, joista 12 oli uimahalleja, neljä maauimaloita ja 40 muita yleisiä allastiloja kuntoutuslaitoksissa, hotelleissa ja ravintoloissa sekä liikuntakeskuksissa ja kouluissa. Yleisiin allastiloihin tehtiin yhteensä 37 suunnitelmallista tarkastusta (42 vuonna 2022). Helsingin oman riskinarvioinnin perusteella suunniteltu tarkastusmäärä (27) ylittyi allastiloihin tehtyjen seurantatarkastusten takia.

Allasvesinäytteitä suunniteltiin otettavan 1400-1500. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin vuoden aikana yhteensä 1337 (1294 vuonna 2022). Suunniteltu näytemäärä ei toteutunut, koska uimahalleja suljettiin kesätauolle odotettua aikaisemmin. Lisäksi otettiin 18 uusintanäytettä (17 vuonna 2022). MetropoliLab Oy otti suurimman osan näytteistä kohteiden näytteenottosuunnitelmien mukaisesti. Muutama kohde otti näytteet itse.

Uimarannat ja uimarantavesi

Uimakaudella 2023 Helsingissä oli valvonnassa 25 yleistä uimarantaa, joista 12 oli suuria yleisiä uimarantoja ja 13 pieniä yleisiä uimarantoja. Valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset tehtiin riskiperusteisesti 20 uimarannalle. Uimarantojen ylläpitäjän kanssa pidettiin uimarantojen omavalvontaa koskeva tarkastus ennen uimakautta.

Valvontanäytteitä suunniteltiin otettavan uimakaudella yhteensä 119. Suunnitelmallisia näytteitä otettiin 119, joista 67 otettiin suurilta yleisiltä uimarannoilta ja 52 pieniltä yleisiltä uimarannoilta. Lisäksi otettiin 19 lisänäytettä sekä 9 uusintanäytettä. MetropoliLab Oy otti näytteet näyt-teenottosuunnitelman mukaisesti.

Kesän uimakauden päätyttyä tulee suurten uimarantojen uimavesi luokitella sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (177/2008) mukaisesti. Luokitus perustuu neljän edellisen uimakauden valvontatutkimustuloksiin. Helsingin suuret yleiset uimarannat luokiteltiin kesälle 2023 erinomaisiksi (4 rantaa), hyviksi (3), tyydyttäviksi (1) ja huonoiksi (4). Huonoon uimavesiluokkaan luokiteltujen rantojen osalta jatkettiin toimenpiteitä huonon vedenlaadun syiden selvittämiseksi. Vuoden 2023 uimakauden aikana suositeltiin uimisen välttämistä kolmella rannalla (Marjaniemen, Rastilan ja Ison Kallahden uimarannat) huonon uimavesiluokituksen vuoksi. Pikkukosken uimarannalla suositeltiin välttämään uimista vain runsaiden sateiden yhteydessä, sillä uimakaudella 2022 tehtyjen selvitysten perusteella voitiin osoittaa, että Vantaanjoen vedenlaatu huononee runsaiden sateiden yhteydessä. Uinnin välttämissuositukset runsaiden sateiden aikaan koskivat myös Vantaanjoen pieniä yleisiä uimarantoja (Pakila ja Tapaninvainio).

Uimakauden 2023 päätyttyä kaksi uimarantaa, Marjaniemi ja Pikku-koski, pysyivät huonossa uimavesiluokassa. Kyseisten rantojen uimavesi luokiteltiin huonoksi myös uimakausien 2020, 2021 ja 2022 jälkeen. Tyydyttäviksi rannoiksi luokiteltiin Aurinkolahden, Hietarannan, Lauttasaaren ja Rastilan uimarannat. Syitä uimarantojen ajoittaisiin huonoihin näytetuloksiin selvitettiin ja pyrittiin ennaltaehkäisemään korjaavin toimin yhteistyössä rantojen ylläpitäjän, Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY), ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön, kaupunkitila- ja maisemasuunnitteluyksikön sekä rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden kanssa. Lisäksi rantojen ylläpitäjä lisäsi resursseja uimarantojen puhtaanapitoon ja uimarantojen wc-tilojen määrää lisättiin. Huonoksi luokiteltujen rantojen läheisyyteen laskevien purojen hygieenistä vedenlaatua tutkittiin tehostetusti vuoden 2023 aikana. Lisäksi Marjaniemen uimarannan läheisyyteen laskevan Mustapuron vedenlaadun jatkuvatoimisia mittauksia jatkettiin.

Erityisesti huonoksi luokiteltujen uimarantojen tulevaisuuden kannalta on tärkeää, että mahdollisia toimenpiteitä vedenlaadun parantamiseksi ja päästölähteiden selvittämiseksi jatketaan tulevina vuosina yhteistyössä eri tahojen kanssa. Selvityksiä ja toimenpiteitä kohdistetaan myös uimarannoille, joissa vedenlaatu on tällä hetkellä luokiteltu tyydyttäväksi. Rantapelastajien koulutus, jossa käsitellään mm. uima-rantojen omavalvontaa, hygieenisiä olosuhteita ja puhtaanapitoa sekä uimaveden laadun seurantaa, järjestetään vuosittain ennen uimakauden alkua.

Lasten, nuorten ja vanhusten käyttöön tarkoitetut tilat

Erityisryhmien käyttöön tarkoitettuihin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 414 tarkastusta (442 vuonna 2022). Erityisryhmillä tarkoitetaan lapsia, nuoria, vanhuksia, liikuntarajoitteisia ja sairaita. Näitä huoneistoja ovat muun muassa peruskoulut, lukiot ja muut oppilaitokset, lasten päivähoitotilat, leikkipuistot ja muut lasten ja nuorten kerhotilat, vanhusten palveluasunnot, lastensuojelun yksiköt ja muut sosiaalialan yksiköt. Näitä valvontakohteita oli suunnitelmaa laadittaessa VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1321. Suunnitellusta tarkastusmäärästä toteutui 83 % (vuonna 2022 toteutuma oli 58 %). Tarkastuksia tehtiin 334 (255 vuonna 2022) ja ne jakautuivat erityyppisiin toimintoihin seuraavasti:

  • päivähoitotiloihin ja leikkitoimintatiloihin tehtiin 164 tarkastusta (115 tarkastusta vuonna 2022),
  • kouluihin ja oppilaitoksiin tehtiin 105 (85) tarkastusta,
  • sosiaalialan yksiköihin tehtiin 59 (42) tarkastusta ja
  • leikkipuistoihin ja muihin lasten ja nuorten kohteisiin tehtiin 16 (13) tarkastusta.
Korkeaa hygieniaa edellyttävät huoneistot

Korkeaa hygieniatasoa edellyttäviin huoneistoihin suunniteltiin tehtävän yhteensä 280 tarkastusta (339 tarkastusta vuonna 2022). Näihin huoneistoihin luetaan kauneushoitolat, tatuointipaikat, solariumit, julkiset majoitushuoneistot, yleiset saunat ja julkiset liikuntatilat. Näitä valvontakohteita oli suunnitelmaa laadittaessa VATI-rekisterin mukaan yhteensä 1258. Suunnitelluista tarkastuksista toteutui 92 % (vuonna 2022 toteuma oli 52 %). Tarkastuksia tehtiin 258 (176) ja ne jakautuivat erityyppisiin toimintoihin seuraavasti:

  • kauneushoitoloihin kohdistui 94 (58 vuonna 2022) tarkastusta,
  • yleisiin liikuntatiloihin tehtiin 90 (46) tarkastusta,
    tatuointipaikkoihin tehtiin 27 (34) tarkastusta,
  • solariumeihin tehtiin 1 (4) tarkastus,
  • majoitushuoneistoihin tehtiin 42 (31) tarkastusta ja
  • yleisiin saunoihin tehtiin 4 (3) tarkastusta.

Suunnitelmallisen valvonnan teemat ja toimenpiteet

Koko suunnitelmakauden 2020 - 2024 ajalle ulottuvia teemoja edistettiin vuoden 2023 aikana. Yhtenäisen valvonnan teemaa edistettiin käymällä vuoropuhelua valvonnan toimintatavoista valvontayksiköiden kanssa (mm. kuuden suurimman kunnan kesken järjestetty tapaaminen).

Ohjelmakaudella kehitettiin yhteistyötä kunnan eri toimintojen, kuten ympäristönsuojelun, rakennusvalvonnan ja kaavoituksen kanssa. Elinympäristöterveyttä edistettiin osallistumalla aktiivisesti yhteistyöhön maankäytön ja rakentamisen terveyshaittojen arvioinnissa. Hellejaksoja ennen ja niiden aikana ohjeistettiin ja tiedotettiin kaupunkilaisia toimenpiteistä, joilla terveyshaittaa voi pyrkiä vähentämään.

Toiminnanharjoittajia ohjattiin toteuttamaan omavalvontaa antamalla neuvontaa tarkastuskäynneillä ja muissa sopivissa yhteyksissä, kuten lausuntoja annettaessa ja viestimällä ajankohtaisista asioista. Kouluille ja oppilaitoksille laadittiin omavalvontamallipohja omavalvonnan edistämiseksi ja sen käyttöönottoa ohjeistetaan vuoden 2024 alussa.

Terveydellisten olojen valvonnan teeman mukaisesti radonvalvontaa tehtiin suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä huomioimalla sisäilman radonpitoisuuden lainsäädännönmukaisuus sekä antamalla tarvittaessa ohjausta radonpitoisuuden mittaamiseksi. Suunnitelmallisten tarkastusten yhteydessä huomioitiin lämpötilojen, ilmanvaihdon ja talousveden lämpötilan lainsäädännönmukaisuus.

Ilmoitusten käsittely ja toimenpidepyynnöt

Terveydensuojelulain 13 §:n mukaisista ilmoitusvelvollisista toiminnoista käsiteltiin 468 ilmoitusta (628 vuonna 2022), joista 357 koski toiminnan aloittamista, toiminnan olennaista muuttamista tai toiminnanharjoittajan vaihtumista sekä 111 toiminnan lopettamista.

Asuntoja koskevia toimenpidepyyntöjä käsiteltiin 202 (250 vuonna 2022) ja ne koskivat pääosin ilmanvaihdon puutteita, hajuhaittoja, kosteus- ja homevaurioita sekä merkittävissä määrin myös melua. Tarkastuksia asuntoihin tehtiin 177 (160 vuonna 2022). Toimenpidepyyntöjen käsittelyä tehtiin paljon asianosaisten kanssa neuvotellen ja ohjausta antaen, jolloin puutteiden ja epäkohtien korjauksia saatiin etenemään myös osin ilman tarkastuksia. Varsinaisten toimenpidepyyntöjen käsittelyn lisäksi suurin osa asumisterveysneuvontaan tulleista yhteydenotoista 1771 (1744 vuonna 2022) on hoidettu neuvonnalla ja ohjauksella ilman niiden etenemistä varsinaiseen toimenpidepyynnön käsittelyyn.

Laivatarkastukset

Maailman terveysjärjestön (WHO) kansainvälisen terveyssäännöstön (IHR 2005) mukaisia laivatarkastuksia tehtiin Helsingin satamissa yhteensä 60 (60 vuonna 2022). Tarkastuksilla myönnettiin aluksille todistuksia saniteettitoimenpiteistä vapauttamisesta (Ship Sanitation Cont-rol Exemption Certificate), todistuksia tehtävistä saniteettitoimenpiteistä (Ship Sanitation Control Certificate) sekä kuukauden jatkoaikoja voimassa olevalle todistukselle. Lukuun sisältyy myös Ship Sanitation Control Certificate-todistuksesta seuranneita uusintatarkastuksia.

Ruumiinkuljetusluvat

Ruumiiden kuljettamisesta tehdyn sopimuksen (SopS 13/1989) mukaisia ruumiinkuljetuslupia myönnettiin 55 vuonna 2023 (65 vuonna 2022). Ruumiinkuljetuslupa myönnettiin asiakirjojen ja arkkuunsulkemiseen liittyvän tarkastuksen perusteella. Ruumiinkuljetuslupien myöntämisestä alettiin periä maksu terveydensuojelulain muutoksesta johtuen vuoden 2023 alusta.

Sidosryhmäyhteistyö ja projektit

Ympäristöterveysyksikkö oli vuonna 2023 mukana monessa sidosryhmän hankkeessa tai työryhmässä. Ympäristöterveysyksikön edustaja osallistui mm. kahteen Valviran vetämään valtakunnallisen ohjeen valmistelutyöryhmään. Yksikön edustaja oli mukana sekä kaupungin sisäilmaryhmässä että eri toimialojen alatyöryhmissä. Ympäristöterveysyksikkö osallistui myös kaavoituksen viranomaisvalmisteluun ympäristöpalveluiden kaavatyöryhmän kautta.

Vuonna 2021 aloitettua päivähoitotilojen siivous- ja hygieniakäytäntöjä koskevaa tarkastus- ja kyselyprojektia jatkettiin vuonna 2022. Projektin yhteenveto valmistui vuoden 2023 alkupuolella ja sen tulokset julkaistiin myös alan lehdessä.

Häiriötilanteisiin varautumista ja viestintää kehitettiin yhteistyössä asianomaisten viranomaisten ja vesilaitoksen kanssa. Lisäksi osallistuttiin Uusimaa 2023 valmiusharjoitukseen.

Sosiaalihuollon kohteisiin tehtävien tarkastusten yhteydessä seurattiin projektiluontoisesti tilojen lämpötiloja vuonna 2023. Projektin tarkoituksena on saada tietoa sekä energiakriisin että kesäaikaisten hellejaksojen mahdollisista vaikutuksista tilojen sisälämpötiloihin. Projekti jatkuu vuodelle 2024.

Terveydensuojelun valvonnan henkilöstövoimavarojen toteutuminen

Vuonna 2023 kaikkeen terveydensuojelun valvontaan oli suunniteltu 24,5 henkilötyövuotta (htv), toteuman ollessa 24,1 htv (98 %). Toteuma kasvoi vuodesta 2022 (21,3 htv). Terveydensuojeluvalvontaan tuli vuonna 2023 yksi uusi virka, jota ei ollut huomioitu vielä valvonnan resursoinnin suunnitteluvaiheessa. Suunniteltujen henkilöstövoimavarojen täysimääräistä toteutumista haastoivat useat henkilöstömuutokset ja rekrytoinneista syntyneet viiveet tehtävän täyttämiseen.

Terveydensuojelun valvontaan käytettävissä olevat henkilöstövoimavarat ovat kasvaneet vuosina 2021 - 2023. Positiivinen muutos henkilöstövoimavaroissa ja panostaminen valvonnan kehittämiseen näkyvät valvontakattavuuden paranemisessa. Valvonnan painopistettä ja resursseja kohdennettiin ensisijaisesti suunnitelmalliseen riskiperusteiseen valvontaan ja sen kehittämiseen.

Terveydensuojelun valvonnan tulot

Terveydensuojelun valvonnasta kertyi tuloja yhteensä 441 184 euroa (409 187 euroa, vuonna 2022). Lakisääteistä valvonnan perusmaksu-tuloa oli siitä 153 450 euroa (150 000 euroa vuonna 2022) ja muut valvonnan kokonaistulot olivat 287 734 euroa ja kasvoivat edellisvuodelta (259 187 euroa). Suunnitelmallisen valvonnan osuus tuloista oli 205 054 euroa (190 897 euroa vuonna 2022). Terveydensuojelun valvonnasta saadut tulot kohdentuvat ympäristöpalveluissa tehtävään terveydensuojelun valvontaan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.02.2024

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Lisätietojen antaja

Katri Hippi, johtava ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 39085

katri.hippi@hel.fi