Hankinta, yleisten alueiden ja tonttien ympäristösuunnittelu- ja asiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala
Selvitykset ja inventoinnit: Yleisten alueiden ympäristösuunnittelun- ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyn puitejärjestely 1.7.2024-30.6.2026 (optio 1.7.2026-30.6.2028)
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan yleisten alueiden ympäristösuunnittelu- ja asiantuntijapalvelun selvityksiä ja inventointeja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Osa-alue 1: Kulttuuriympäristöselvitykset
1. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy 2. Ryhmittymä: Arkkitehtitoimisto **********
Arkkitehdit Oy, MASU Planning Oy
3. Ryhmittymä LoWe: LOCI maisema-arkkitehdit Oy ja WE3 Oy
4. Ryhmittymä Nomaji-Aino: Nomaji maisema-arkkitehdit Oy ja Aino Landscaping Oy
5. Sitowise Oy
Osa-alue 2: Rakennetun ympäristön kasvillisuuden inventoinnit ja seuranta
1. Sitowise Oy
2. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy
Osa-alue 3: Luontoselvitykset, lajistoinventoinnit, luontovaikutusten arviointi, luonnonsuojelualueiden hoitoon ja käyttöön sekä luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen hoitoon liittyvät suunnitelmat
1. Ramboll Finland Oy
2. Ryhmittymä KMYN: Luontoselvitys Metsänen Oy, Luontotieto Keiron Oy, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy ja Nomaji maisema-arkkitehdit Oy
3. Sitowise Oy
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 1 osalta Sweco Finland Oy:n ja Tengbom Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 3 osalta WSP Finland Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Tarkemmat perustelut tarjousten hylkäämiselle osa-alueittain on esitetty päätöksen liitteillä "Tarjousten_tarkastus_OA1-3_tarjoajan nimi".
Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 3 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 4 200 000 euroa.
Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 700 000 euroa.
Osa-alue 2: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 400 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 500 000 euroa.
Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 2 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 3 000 000 euroa.
Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.7.2024. Puitesopimus päättyy 30.6.2026. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen puitesopimuksen.
Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Katriina Arrakoski. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Puitejärjestelyllä hankitaan toimeksiantokohtaisesti myöhemmin yksilöitäviä ja sopimuksen liitteenä olevan palvelukuvauksen mukaista yleisten alueiden ympäristösuunnittelua ja asiantuntijapalvelua selvitysten ja inventointien osalta.
Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Kulttuuriympäristöselvitykset
Osa-alue 2: Rakennetun ympäristön kasvillisuuden inventoinnit ja seuranta
Osa-alue 3: Luontoselvitykset, lajistoinventoinnit, luontovaikutusten arviointi, luonnonsuojelualueiden hoitoon ja käyttöön sekä luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen hoitoon liittyvät suunnitelmat
Hankinnassa osa-alueille 1 ja 3 valitaan viisi (5) konsulttia ja osa-alueelle 2 valitaan neljä (4) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän. Toisin sanoen, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia saadaan enemmän, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat viisi tai neljä tarjousta.
Tarjouskilpailulla valitaan saatujen tarjousten perusteella yritykset, joiden kanssa tilaaja tekee puitesopimukset 30.6.2026 saakka. Puitesopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta.
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan 16.2.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-001029. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus 16.2.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 9.4.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti kymmenen (10) tarjoajaa:
1. Ryhmittymä: LOCI maisema-arkkitehdit Oy ja WE3 Oy (osa-alue 1) 2. Ryhmittymä KMYN: Luontoselvitys Metsänen Oy, Luontotieto Keiron Oy, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy ja Nomaji maisema-arkkitehdit Oy (osa-alue 3) 3. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy (osa-alueet 1 ja 2) 4. Ryhmittymä Nomaji-Aino: Nomaji maisema-arkkitehdit Oy ja Aino Landscaping Oy (osa-alue 1) 5. Ramboll Finland Oy (osa-alueet 1 ja 3) 6. Sitowise Oy (osa-alueet 1, 2 ja 3) 7. Sweco Finland Oy (osa-alue 1) 8. Tengbom Oy (osa-alue 1) 9. WSP Finland Oy (osa-alueet 1 ja 3)10. Ryhmittymä: Arkkitehtitoimisto **********
Arkkitehdit Oy, MASU Planning Oy (osa-alue 1)
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää tarjouspyynnön liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin palvelulle asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset osa-alueittain. Tarkastusvaiheessa todettiin seuraavien tarjousten osalta, että ne eivät ole tarjouspyynnön mukaisia.
Hankinnan osa-alue 1
Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että Sweco Finland Oy:n ja Tengbom Oy:n tarjoukset eivät täytä asetettua vähimmäismäärää tarjousehdot täyttävien projektipäälliköiden osalta hankinnan osa-alueella 1. Näin ollen Sweco Finland Oy:n ja Tengbom Oy:n tarjoukset ovat tarjouspyynnön vastaisia ja ne tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Hankinnan osa-alue 3
Tarjousten tarkastusvaiheessa todettiin, että WSP Finland Oy:n tarjous ei täytä asetettua vähimmäismäärää tarjousehdot täyttävien projektipäälliköiden osalta hankinnan osa-alueella 3. Näin ollen WSP Finland Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen ja se tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Tarkemmat perustelut tarjousten hylkäämiselle osa-alueilla 1 ja 3 on esitetty päätöksen liitteillä "Tarjousten_tarkastus_OA1-3_tarjoajan nimi”.
Esitetyn henkilön hylkääminen ei merkitse tarjoajan poissulkemista osa-alueelta, mikäli kyseessä olevalle asiantuntijaryhmälle tarjouspyynnössä asetettu vähimmäismäärä täyttyy. Perustelut myös näiden henkilöiden hylkäämiselle on esitetty päätöksen liitteillä "Tarjousten tarkastus_OA1-3_tarjoajan nimi.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hintalaatusuhde seuraavasti:
Hinta, painoarvo 30 %
Laatu, painoarvo 70 %
Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.
Osa-alueen vertailuhintana käytetään osa-alueelle tarjottua SKOL 01 hintaa. Tarjoajan vertailuhinta muutetaan hintapisteiksi kaavalla: pienin annettu vertailuhinta / tarjottu vertailuhinta * 30. Hintapisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.
Tarjoajan tarjouksessaan antamaa SKOL 01 veloitushintaa käytetään koko puitesopimuskauden ajan.
Tilaaja laskee muiden henkilöryhmien toimeksiantokohtaisesti käytettävät veloitushinnat (alv 0%) seuraavasti:
- annettu aikaveloitushinta ryhmä 01*0,85 = ryhmän 02 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 02*0,85 = ryhmän 03 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 03* 0,85 = ryhmän 04 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 04*0,85 = ryhmän 05 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 05*0,85 = ryhmän 06 veloitushinta
Laatuarviointi osa-alueilla 1, 2 ja 3:
Laatuarvioinnissa arvioitiin kokemus (maksimissaan 32 pistettä), henkilöreferenssit (maksimissaan 32 pistettä) sekä vähimmäismäärän ylittävästä henkilömäärästä (maksimissaan 6 pistettä) eli yhteensä maksimissaan 70 laatupistettä.
Laatupisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.
Laadun vertailuperusteet käyvät tarkemmin ilmi päätöksen liitteestä 4.
Etusijajärjestyksen muodostuminen
Kullakin osa-alueella lasketaan yhteen saadut hinnan vertailupisteet ja laadun vertailupisteet. Yhteispistemäärän perusteella tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen suurimmasta pistemäärästä pienimpään. Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet sekä tarjoajan sijoittuminen osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen osa-aluekohtaisista liitteistä "Selvitykset ja inventoinnit vertailutaulukko OA1, OA2 ja OA3".
Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja osa-aluekohtaisten prosenttilukujen mukaisessa suhteessa. Prosenttiosuudet lasketaan osa-alueittain tilausten euromääräisestä kokonaisarvosta seuraavasti:
Osa-alue 1: Kulttuuriympäristöselvitykset
1. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy 40–30 % 2. Ryhmittymä: Arkkitehtitoimisto **********
Arkkitehdit Oy 30–20 %
3. Ryhmittymä LoWe: LOCI maisema-arkkitehdit Oy ja WE3 Oy 20–10 %
4. Ryhmittymä Nomaji-Aino: Nomaji maisema-arkkitehdit Oy ja Aino Landscaping Oy 13–7 %
5. Sitowise Oy 13–7 %
Osa-alue 2: Rakennetun ympäristön kasvillisuuden inventoinnit ja seuranta
1. Sitowise Oy 80–60 %
2. Maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy 40–20 %
Osa-alue 3: Luontoselvitykset, lajistoinventoinnit, luontovaikutusten arviointi, luonnonsuojelualueiden hoitoon ja käyttöön sekä luontotyyppien ja lajien elinympäristöjen hoitoon liittyvät suunnitelmat
1. Ramboll Finland Oy 60–40 %
2. Ryhmittymä KMYN: Luontoselvitys Metsänen Oy, Luontotieto Keiron Oy, Ympäristötutkimus Yrjölä Oy ja Nomaji maisema-arkkitehdit Oy 35–25 %
3. Sitowise Oy 25–15 %
Prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa sopimuksessa määritellyissä tilanteissa.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 04.06.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katriina Arrakoski, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 64382