Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset vuonna 2024, pelastuslaitos

HEL 2024-001439
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 136 §

Helsingin sopimuspalokuntien korvaukset vuonna 2024 (heinä-joulukuu)

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti maksaa sopimuspalokunnille palokuntasopimusten mukaiset korvaukset liitteenä olevan taulukon mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Sopimuspalokunta on vapaaehtoinen palokunta, joka on tehnyt sopimuksen sammutus- ja pelastustoiminnasta pelastuslaitoksen kanssa. Palokuntasopimuksessa sovitaan, mitä kalustoa ja osaamista sopimuspalokunnalla tulee olla, minkälaisiin hälytyksiin kyseistä sopimuspalokuntaa voidaan käyttää, kuinka nopeasti sopimuspalokunta lähtee liikkeelle saadessaan hälytyksen, kuinka monta koulutuksen saanutta henkilöä tulee sopimuksen alaisessa paloautossa olla, mihin aikaan vuorokaudesta sopimuspalokunta on valmiudessa (ellei ole valmiudessa 24 tuntia vuorokaudessa). Lisäksi sopimuksessa sovitaan, miten pelastuslaitos korvaa valmiudesta, koulutuksista, varusteista ja varikon ylläpidosta aiheutuvia kustannuksia.

Sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset perustuvat palokuntasopimuksiin sekä kustannuksiin, jotka niiden ohella pelastuslain 7 luvun 52 §:n, 53 §:n, 54 §:n ja 8 luvun 56 §:n mukaan kuuluvat pelastuslaitoksen vastuulle.

Edelliseen vuoteen verrattuna sopimuspalokunnille maksetaan korvaukset kahdessa osassa. Ensimmäisessä vaiheessa on maksettu 50 prosenttia vuotuisista korvauksista, koska sopimuspalokuntien korvauskäytännöt ovat muuttuneet vuoden 2024 aikana. Pelastuslaitos luovuttaa sopimuspalokunnille 12 pelastusyksikköä ja yhden raskaspelastusyksikön kalustoineen siten, että ajoneuvojen ja kaluston omistajuus säilyy pelastuslaitoksella. Ajoneuvojen ja kaluston vuotuisista ylläpitokustannuksista vastaa tämän jälkeen pelastuslaitos. Aikaisemmin näistä kuluista ovat vastanneet sopimuspalokunnat heille maksettujen sopimuskorvausten avulla.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 12.3.2024 § 55 maksaa sopimuspalokunnille palokuntakohtaisia korvauksia 383 787,50 euroa vuoden 2024 ensimmäiseltä puoliskolta (tammi-kesäkuu). Samalla päätettiin, että sopimuspalokunnille maksetaan kaupungin tonttikorvauksia yhteensä 17 175,67 euroa, ja että turvallisuusviestinnästä maksettavat sopimusperusteiset korvaukset ovat enintään 50 000,00 euroa, ja että muita sopimuspalokuntatoimintaan liittyviä kuluja (muun muassa koulutukset, työterveyshuolto, varusteet ja kalusto) korvataan enintään 75 300,00 euroa.

Tällä päätösesityksellä esitetään maksettavan sopimuspalokunnille toisen vuosipuoliskon (heinä-joulukuu) palokuntakohtaisia korvauksia 352 137,50 euroa. Kokonaisuudessaan sopimuspalokunnille maksettavat korvaukset vuonna 2024 ovat yhteensä enintään 878 400,67 euroa.

Ajoneuvojen ylläpitokuluista on sovittu yhdessä sopimuspalokuntien työvaliokunnan kanssa siten, että pelastulaitos pidättää sopimuskorvauksista itsellään 5000 euroa ajoneuvoa kohden vuodessa (12 kappaletta luovutetaan kesäkuun 2024 aikana). Tällöin vuoden 2024 jälkimäisen osan vähennykset sopimuskorvauksista ovat 2500 euroa ajoneuvoa kohden.

Lisäksi vähennyksiä syntyy ensimmäiseen vuosipuoliskoon 2024 verrattuna uuden sisäministeriön julkaiseman ohjeen (Ohje pelastustoimen sukellus- ja pintapelastustoimintaan, 2023:28) myötä. Ohjeen mukaisesti savusukeltajilta vaadittava kuntoindeksi nousi aikaisemmasta tasosta. Tämän seurauksena savusukellustoimintaan kykenevien sopimuspalokuntalaisten määrä Helsingissä laski kuudella henkilöllä. Tällöin myös osana sopimuspalokunnille maksettavia korvauksia savusukeltajille asetettu korvaus 1100 euroa savusukeltajaa kohden jää puolen vuoden (550 euroa savusukeltajaa kohden) osalta maksamatta. Lisäksi kahdessa sopimuspalokunnassa savusukeltajien kokonaismäärä nousi yhteensä kolmella henkilöllä, joka tarkoittaa lisäystä korvauksiin (550 euroa savusukeltajaa kohden). Kokonaisuudessaan palokuntakohtaiset vähennykset ja lisäykset korvauksiin toiselle vuosipuoliskolle 2024 ovat luettavissa liitteenä olevasta taulukosta.

Vähennyksien vuoksi syntyvä ylijäämä (suunnitellusta kokonaiskustannuksesta 769 703,84 euroa vähennetään taulukon mukaan maksettavat korvaukset 735 925,00 euroa) 33 778,84 euroa jää tässä vaiheessa jakamatta. Siten tällä päätösesityksillä esitetään maksettavan 352 137,50 euroa palokuntakohtaisia korvauksia vuoden 2024 toiselta vuosipuoliskolta (heinä-joulukuu).

Tulevaisuuden kannalta on huomionarvoista, että nykyisen korvausmekanismin rakennetta ja korvausten painottamista ollaan suunnittelemassa uudella tavalla. Työ on aloitettu 6.2.2024 yhdessä sopimuspalokuntia edustavan työvaliokunnan kanssa ja tavoitteena on saada uusi korvausmekanismi käyttöön vuodelle 2025.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaisesti, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää, hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 19.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Tomi Kuusamo, palopäällikkö, puhelin: 0931030104

Tomi.Kuusamo@hel.fi