Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen, Threeway Oy

HEL 2024-001754
Asialla on uudempia käsittelyjä
18. / 39 §

Terveydensuojelulain mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Threeway Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä terveydensuojelulain (763/1994) 27 §:n nojalla Threeway Oy:n poistamaan ravintola Fly AF Bar:in tiloista aiheutuvan meluhaitan, joka aiheuttaa terveyshaitaksi luokiteltavan olosuhteen asunnossa osoitteessa **********

Meluhaitta tulee poistaa siten, että asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksessa (545/2015, 12 §) melulle asetetut toimenpiderajat eivät ylity.

Terveyshaitta on poistettava kahden viikon kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Uhkasakon asettaminen

Ympäristö- ja lupajaosto asettaa terveydensuojelulain 53 §:n nojalla päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 10 000 euron uhkasakon Threeway Oy:lle.

Ympäristö- ja lupajaosto voi tuomita uhkasakon maksettavaksi erillisellä päätöksellä, ellei velvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 10 §:n mukaan kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toimii kunnan terveydensuojeluviranomaisena. Hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää mm. terveydensuojelulaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Velvoitettu

Threeway Oy / Fly AF Bar, Annankatu 4, 00120 HELSINKI, Y-tunnus 3304901-1.

Vireilletulo ja taustaa

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut otti asian vireille (2.5.2023) musiikkimeluhaittaan liittyvänä terveyshaittaepäilynä.

Asianosaiset ovat yhtä mieltä siitä, että ravintola Fly AF Bar:in toiminnasta aiheutuva musiikkimelu on aiheuttanut meluhaittaa asunnossa osoitteessa **********

Tarkastukset

Ympäristöpalvelut teki asunnontarkastuksen (5.9.2023) ja kehotti Threeway Oy:tä ryhtymään toimiin musiikkimeluhaitan vähentämiseksi niin, että asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajat eivät ylity (Liite 1). Threeway Oy kertoi vastineessaan vähentäneensä musiikin äänenvoimakkuutta (Liite 2).

********** asukkaalta saadun tiedon mukaan, musiikkimeluhaitta jatkui edelleen ympäristöpalvelujen ravintola Threeway Oy:lle antamasta kehotuksesta huolimatta.

Em. syystä ympäristöpalvelut teki ko. asuntoon uuden tarkastuksen (11.11.2023), jonka aikana mitattiin uudelleen asumisterveysasetuksen melun toimenpiderajojen selvät ylitykset.

Kuulemiset

Tarkastusten (5.9.2023 ja 11.11.2023) perusteella ympäristöpalvelut kuuli asianosaisia meluhaittaan liittyen sekä kehotti Threeway Oy:tä uudelleen vähentämään musiikkimelun voimakkuutta (Liite 3).

Asianosaisten kuulemiseen saatiin kaksi vastinetta. Asunto Oy Iso Roobertinkatu 18 kertoi vastineessaan Fly AF Bar:in toiminnasta aiheutuneen melua ko. taloyhtiön asuntoihin. (Liite 4). Threeway Oy kertoi vastineessaan tehdyistä toimista melun vähentämiseksi vaihtamalla kaiuttimet pienempiin ja sijoittamalla ne uudelleen (Liite 5).

Kuulemisen jälkeen suoritettiin ristiin kuuleminen (Liite 6), johon saatiin vastine Threeway Oy:ltä (Liite 7). Threeway Oy kertoi vastineessaan tehdyistä muutoksista äänentoistolaitteistoon melun vähentämiseksi.

Perustelut

Terveydensuojelulain 26 §:n mukaan asunnon ja muun sisätilan sisäilman puhtauden, lämpötilan, kosteuden, melun, ilmanvaihdon, valon, säteilyn ja muiden vastaavien olosuhteiden tulee olla sellaiset, ettei niistä aiheudu asunnossa tai sisätilassa oleskeleville terveyshaittaa.

Terveydensuojelulain 27 §:n 1 momentin mukaan jos asunnossa tai muussa oleskelutilassa esiintyy melua, tärinää, hajua, valoa, mikrobeja, pölyä, savua, liiallista lämpöä tai kylmyyttä taikka kosteutta, säteilyä tai muuta niihin verrattavaa siten, että siitä voi aiheutua terveyshaittaa asunnossa tai muussa tilassa oleskelevalle, toimenpiteisiin haitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi on ryhdyttävä viipymättä.

Terveydensuojelulain 27 §:n 2 momentin mukaan jos haitta aiheutuu asuinhuoneiston tai muun oleskelutilan rakennuksen rakenteista, eristeistä tai rakennuksen omistajan vastuulla olevista perusjärjestelmistä, haitan poistamisesta vastaa rakennuksen omistaja, ellei muualla laissa toisin säädetä. Jos terveyshaitta aiheutuu kuitenkin asunnon tai muun oleskelutilan käytöstä, joka ei ole tavanomaista, terveyshaitan poistamisesta vastaa asunnon tai muun oleskelutilan haltija. Kunnan terveydensuojeluviranomainen voi velvoittaa sen, jonka vastuulla haitta on, ryhtymään viipymättä tarvittaviin toimenpiteisiin terveyshaitan ja siihen johtaneiden tekijöiden selvittämiseksi, poistamiseksi tai rajoittamiseksi.

Terveydensuojelulain 27 §:n 4 momentin mukaan määräysten antamisen tulee perustua terveydensuojeluviranomaisen tekemään tarkastukseen sekä riittäviin ja luotettaviin mittauksiin, näytteisiin, tutkimuksiin, selvityksiin tai havaintoihin.

Asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista annetun sosiaali- ja terveysministeriön asetuksen (545/2015) (asumisterveysasetus) 3 §:n 1 momentin mukaan terveyshaitta on arvioitava kokonaisuutena siten, että altisteen toimenpiderajaa sovellettaessa otetaan huomioon altistumisen todennäköisyys, toistuvuus ja kesto, mahdollisuudet välttyä altistumiselta tai poistaa haitta sekä poistamisesta aiheutuvat olosuhteet ja muut vastaavat tekijät.

Asumisterveysasetuksen 12 §:n mukaan asunnon terveydellisten olosuhteiden sisämelun päivä- ja yöajan keskiäänitasoon sovelletaan asetuksen liitteen 2 taulukoiden 1 ja 2 toimenpiderajoja. Lisäksi yöaikainen (klo 22-7) musiikkimelu tai muu vastaava mahdollisesti unihäiriötä aiheuttava melu, joka erottuu selvästi taustamelusta, ei saa ylittää 25 dB yhden tunnin keskiäänitasona LAeq,1h (klo 22-7) mitattuna niissä tiloissa, jotka on tarkoitettu nukkumiseen.

Ympäristöpalvelut on todennut asunnontarkastuksilla 5.9.2023 ja 11.11.2023 osoitteessa ********** musiikkimelun vuoksi sellaiset olosuhteet, joista voidaan katsoa aiheutuvan terveydensuojelulain 1 ja 26 §:ssä tarkoitettua terveyshaittaa. Musiikkimelu on aiheutunut Fly AF Bar:in toiminnasta.

Tutkitun asunnon nukkumiseen käytetyssä huoneessa voitiin kuulla em. tarkastusten aikana matalataajuista musiikkimelua sekä ko. ravintolan asiakkaiden aiheuttamaa melua. Tarkastusten aikainen taustamelu oli vähäistä ja sen mittaaminen ei ollut mahdollista ravintolasta kuuluvan melun vuoksi. Kaikissa tehdyissä mittauksissa asunnossa mitattu keskiäänitaso ylitti 30 dB (LAeq,T).

Ravintolan toiminnanharjoittaja on kertonut tehneensä toimia musiikkimeluhaitan vähentämiseksi, mutta tehdyt toimet eivät ole olleet asukkaalta saadun palautteen perusteella riittäviä.

Asukas on välittänyt tiedon sähköpostilla siitä, että meluhaitta ei ole loppunut (Liite 8). Puhelinkeskustelussa (10.1.2024) asukas vahvisti meluhaitan jatkuneen edelleen vuoden 2024 aikana.

Koska terveyshaittaa aiheuttava Threeway Oy:n toiminta on todettu asunnontarkastuksilla, Threeway Oy:n toimet musiikkimeluhaitan vähentämiseksi eivät ole olleet riittäviä ja asukkaan kertoman mukaan haitta on jatkunut edelleen vuoden 2024 aikana, ympäristö- ja lupajaosto katsoo tarpeelliseksi ja perustelluksi määräyksen antamisen edelleen jatkuvan musiikkimeluhaitan poistamiseksi.

Velvoite on kohdistettu Threeway Oy:lle, joka vastaa toiminnasta ravintolatilassa, ja jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Velvoitteen täyttämiseksi annettu määräaika on kohtuullinen meluhaitasta aiheutuvan terveyshaitan poistamiseen.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Terveydensuojelulain 53 §:n 2 momentin mukaan kunnan terveydensuojeluviranomainen voi tehostaa tämän lain nojalla antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai että toiminta keskeytetään tai kielletään. Terveydensuojelulain 53 §:n 3 momentin mukaan uhkasakkoa, teettämisuhkaa ja keskeyttämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/90) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 7 §:n mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Määräyksen tehosteeksi on tarpeellista asettaa uhkasakko, kun otetaan huomioon se, ettei velvoitettu ole ryhtynyt tehokkaisiin toimenpiteisiin kehotuksista huolimatta. Asiassa on huomioitu myös se, että terveyshaitta ilmenee nukkumiseen käytettävässä tilassa ja näin ollen määräyksen noudattaminen on erityisen tärkeää ja sitä on syytä tehostaa uhkasakolla.

Täytäntöönpano

Tätä päätöstä on terveydensuojelulain 56 §:n 7 momentin nojalla noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.

Ilmoitusvelvollisuus

Jos edellä mainittu kiinteä tai irtain omaisuus (Fly AF Bar:in ravintolatila osoitteessa Annankatu 4) tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolain 18 §).

Sovelletut oikeus- ja muut ohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 1, 26, 27, 53 ja 56 §

Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 15, 17 §

Sosiaali- ja terveysministeriön asetus asunnon ja muun oleskelutilan terveydellisistä olosuhteista sekä ulkopuolisten asiantuntijoiden pätevyysvaatimuksista (545/2015) 1, 2, 3, 4, 11,12 ja 13 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi Threeway Oy:lle saantitodistuskirjeenä ja muille kirjeitse.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 21.02.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

yksikön päällikkö
Heidi Öjst

Lisätietojen antaja

Timo Koskinen, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 64545

timo.koskinen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
2. Threeway Oy vastine kehotukseen
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
4. Asunto Oy Iso Roobertinkatu 18 vastine kuulemiseen
5. Threeway Oy vastine kuulemiseen
6. Annankatu 4 as1 20231215K2
7. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k
8. Asukkaan s-posti

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.