Avustuksen myöntäminen, liikunnan toiminta- ja tilankäyttöavustukset 2024
Buumi DanceSport Helsinki ry:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston päätöksiin 11.4.2024, § 7 ja § 8
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hyväksyä Buumi DanceSport Helsinki ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston 11.4.2024 päätöksiä § 7 ja § 8 ja myöntää seuralle toiminta-avustusta 679 euroa sekä tilankäyttöavustusta 3 612 euroa.
Ohjeet avustuksen saajalle
Avustukset maksetaan avustuksen saajalle yhdessä erässä päätöksenteon jälkeen. Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.
Vuoden 2024 toiminta-avustus tulee selvittää vuoden 2025 toiminta-avustushaun yhteydessä. Mikäli seura ei hae toiminta-avustusta vuonna 2025, tulee avustuksen käyttö selvittää 30.9.2025 mennessä.
Avustuksen saaja sitoutuu noudattamaan kaikessa toiminnassaan hyvää hallintotapaa sekä urheiluyhteisön eettisiä periaatteita sekä YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen periaatteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Buumi DanceSport Helsinki ry hakee 24.4.2024 saapuneella oikaisuvaatimuksella oikaisua kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston 11.4.2024 tekemiin päätöksiin liikunnan toiminta-avustuksesta (§ 7) sekä tilankäyttöavustuksesta (§ 8). Päätöksissä seuran toiminta- ja tilankäyttöavustushakemukset hylättiin perustuen liian vähäiseen aktiiviharrastajamäärään.
Oikaisuvaatimuksella hakija toteaa, ettei heidän toiminta- ja tilankäyttöavustushakemustansa olisi pitänyt hylätä, sillä he päivittivät hakemukselle tiedot aktiiviharrastajista kriteerien vaatimalle tasolle heti kun avustusvalmistelija oli ollut heihin asiasta yhteydessä 13.2.2024. Yhteydenotto tapahtui viestinä Avustus2-järjestelmän (avustuskäsittelyjärjestelmä) kautta. Tämän lisäksi seura kertoi toimittaneensa nimilistan seuran 50 helsinkiläisestä aktiiviharrastajasta sekä tilankäyttöliitteen.
Seuran tekemät päivitykset eivät kuitenkaan saapuneet Avustus2-järjestelmään, joten avustuspäätökset tehtiin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaoston kokouksessa alkuperäisillä tiedoilla. Seuran hakemukseen liittyvää tietojenpäivitystä on selvitetty Avustus2-järjestelmästä vastaavan henkilön kanssa. Lopputulema havaittiin, että järjestelmässä on ilmennyt virhe, joka on estänyt tietojen siirtymisen hakijan käyttämästä asiointipalvelusta Avustus2-järjestelmään. Saapumattomasta hakemuslähetyksestä ei siis tiedetty, ennen kuin hakija ilmoitti lähettäneensä hakemuspäivityksen. Syy tietojen välittymisen ongelmaan ja ongelman hoitamisen viivästymiseen johtui siitä, että nykyinen alustan ylläpitäjä ei pystynyt palvelemaan virhejonon purkamisessa. Korjaavat toimet saatiin saapumattomien lähetyksien osalta valmiiksi vasta tapahtuneen tilanteen jälkeen. Helmikuun 14 päivänä hakijan lähettämää hakemuspäivitystä ei voitu hakea tai etsiä tietämättä, mitä hakemusnumeroa etsitään. Näin ollen hakemuksen uudelleenlähetys, jossa ilmeni hakijan päivittämät uudet tiedot, tapahtui vasta 15.4.2024, kun tiedettiin mikä hakemusnumero on uudelleen lähetettävä Avustus2- järjestelmään.
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiselle on lähetetty 19.4.2024 pöytäkirjanote kirjeitse oikaisuvaatimusohjeineen. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluessa lähettämisestä. Oikaisuvaatimukset on tehty määräajassa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle. Oikaisuvaatimukset ovat kokonaisuudessaan liitteenä.
Toiminta-avustus
Toiminta-avustus on liikuntaseurojen liikuntatoimintaan suunnattu yleisavustusluonteinen avustus, joka perustuu laskennallisiin kriteereihin. Seurojen lopullinen toiminta-avustus määräytyy, kun kaikkien toiminta-avustusta hakeneiden seurojen laskennallinen avustus suhteutetaan käytössä olevaan määrärahaan. Yksi toiminta-avustuksen kriteereistä on, että hakijan ohjattuun säännölliseen liikunnan harjoitustoimintaan tulee osallistua vähintään 50 seuran helsinkiläistä aktiiviharrastajaa tai vaihtoehtoisesti vähintään 20 alle 20-vuotiasta helsinkiläistä aktiiviharrastajaa.
Buumi DanceSport Helsinki ry on ilmoittanut alkuperäisellä toiminta- ja tilankäyttöhakemuslomakkeella, että seurassa on 35 helsinkiläistä aikuis- ja 13 helsinkiläistä junioriaktiiviharrastajaa. Hakemuksen uudelleen lähettämisen jälkeen seurassa on ilmoitettu olevan 37 helsinkiläistä aikuis- ja 13 helsinkiläistä junioriaktiiviharrastajaa. Näillä tiedoilla seuran toiminta-avustus vuodelle 2024 on 679 euroa.
Tilankäyttöavustus
Tilankäyttöavustus on seuran tilankäyttöön kohdennettu avustus, jota myönnetään seuralle muiden kuin liikuntapalvelun omien tilojen käyttöön. Tilankäyttöavustusta voivat saada ne seurat, joille myönnetään toiminta-avustusta samana vuonna. Tilankäyttöavustuksen lopulliseen suuruuteen sekä tukeen per tunti vaikuttaa avustusmuotoon ositettu määräraha, yhdistyksen hyväksytyt vuokrakulut ja niiden laskentaan hyväksytty tuntimäärä sekä liikuntajaoston hyväksymä tilojen tuen enimmäistuntihinta. Lopullinen tilankäyttöavustus määräytyy, kun yhdistyksen laskennallinen tilankäyttöavustus suhteutetaan muiden tilankäyttöavustusta hakevien osuuteen kokonaismäärärahasta.
Tilankäyttöavustusta saadakseen seuran on pitänyt käyttää liikuntatilavuoroa säännölliseen ohjattuun liikuntatoimintaansa sekä maksaa tästä vuokraa. Vuoden 2024 tilankäyttöavustuksessa huomioidaan seuran tilankäytön toteuma vuodelta 2023. Tilankäyttöavustuksen laskennallinen liikuntatiloja ja -paikkoja koskeva enimmäistuntihinta on 24 euroa/tunti. Enimmäistuntihinta määrittää, paljonko avustuksen määrä voi enimmillään olla tilankäytön tuntia kohti.
Buumi DanceSport Helsinki ry:n hakemuksen liitteenä olevan tilankäyttö-excelin perusteella seuralla oli hyväksyttäviä vuokria vuonna 2023 oli 7 212 euroa. Näin ollen lopullinen tilankäyttöavustus vuodelle 2024 on 3 612 euroa.
Toimivalta ja avustustoimintaa koskevat päätökset
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto päätti vuoden 2024 liikunnan avustusten tarkoista myöntöperusteista, avustusmuodoista ja hakuajoista 7.12.2023, § 28.
Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeen (kaupunginhallitus 28.10.2019, § 723) mukaan avustuksen hakijan tulee hakemuksessa ja sen liitteissä esittää oikeat ja riittävät tiedot seikoista, jotka tarvitaan avustuksen myöntämisestä päättämiseksi. Hakemukset arvioidaan hakemuksessa ilmoitettujen tietojen perusteella.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 17 luvun 1 ja 3 §:n mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta, hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta ja valvovat avustusten käyttöä. Liikuntajaoston avustuspäätösten oikaisuvaatimukset osoitetaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalle.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen 15.3.2022, § 47 mukaan avustuksia ei myönnetä tahoille, joihin kohdistuu Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita. Avustuksensaaja ei myöskään saa asettaa avustusvaroja sellaisten tahojen saataville tai hyödynnettäväksi, joihin kohdistuu avustuksensaajaa tai Helsingin kaupunkia velvoittavia pakotteita.
Avustusvalmistelussa on otettu huomioon ja avustuksensaajia sitoo liikunnan avustusten hakuohjeen (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 7.12.2023, § 28) lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan yhteiset avustusperiaatteet (kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 12.12.2023, § 178) sekä Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet (kaupunginhallitus 28.10.2019, § 723).
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto 11.04.2024 § 8
11.04.2024 Ehdotuksen mukaan
Päätös tullut nähtäväksi 31.05.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Lassi Laitinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 87947