Käteiskassojen perustaminen ja kassojen enimmäismäärät, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Lasten ja nuorten vastaanottolaitosten käteiskassojen perustaminen ja lastenkotien kassojen enimmäismäärien korottaminen
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti käteiskassojen perustamisesta lastensuojelun ja perhesosiaalityön lasten vastaanottolaitokseen Oulunkylän perhetukikeskuksessa sekä nuorten vastaanoton Kallion, Metsälän ja Auroranmäen yksiköihin sekä kassojen enimmäismääristä toimintaohjeen TOIM030, "Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla" (3.11.2023) mukaisesti. Lasten vastaanoton käteiskassan enimmäismäärä on 2 000 euroa. Nuorten vastaanoton yksiköiden kassojen enimmäismäärät ovat Kallion yksikössä 1 200 euroa, Metsälän yksikössä 2 400 euroa ja Auroranmäen yksikössä 500 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti lisäksi lastenkotien käteiskassojen enimmäismäärien korottamisesta liitteen 1 mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Helsingin lastensuojelun kaikissa ympärivuorokautisissa laitoshoidon yksiköissä ollaan luopumassa Bosti-ostotilausjärjestelmän käytöstä sijoitetuille lapsille tehtävissä päivittäishankinnoissa kaupunginvaltuuston päätöksen 15.11.2023 266 §:n mukaisesti. Lastensuojelun vastaanottolaitoksissa ja pitkäaikaista hoitoa tarjoavissa lastenkodeissa tehdään sijoitetuille lapsille runsaasti päivittäiseen hoito- ja kasvatustyöhön kuuluvia hankintoja. Tällä hetkellä lapset tekevät ostoksia yhdessä sijaishuoltopaikan ohjaajan kanssa tai vaihtoehtoisesti asioivat kaupassa itsenäisesti Bosti-tilaustositteen kanssa.
Bosti-järjestelmästä luopumisen myötä lastenkotien ja lastensuojelun vastaanottolaitosten käteiskassojen käyttöä on tarve laajentaa siten, että sijoitetut lapset voivat itsenäisesti asioidessaan tehdä käteisellä tarvitsemansa päivittäishankinnat. Toiminnassa arvioidun mukaisesti käteisvarojen enimmäismääräksi kassatoimipisteissä esitetään 500–4 000 euroa alayksikköjen paikkamääristä riippuen.
Kassojen toiminnassa on noudatettava rahoitusjohtajan päätöstä 30.12.2020 Rj 101§ Kassanhoito-ohjeet (liite 3) sekä tämän päätöksen liitteenä olevaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimintaohjetta 3.11.2023 Kassan hoito- ja turvallisuusohjeet sosiaali- ja terveystoimialalla (liite 2).
Taloushallintopalveluliikelaitoksen toimitusjohtaja on hyväksynyt 4.2.2021 Tj 2§ kaupungin yleistä kassanhoito-ohjetta täydentävät kassanhoito- ja turvallisuusohjeet, Talpan käytännön kassanhoito-ohjeet (liite 4).
Helsingin kaupungin hallintosäännön 12 luvun 4 §:n 11 kohdan mukaan rahoitusjohtaja päättää kaupunginkanslian, tarkastusviraston, toimialojen, liikelaitosten ja pelastuslaitoksen käteisvarojen enimmäismäärästä. Enimmäismäärällä tarkoitetaan sitä käteisvarojen yhteismäärää, joka organisaation kassoissa päivän päätteeksi saa enimmillään olla.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 6 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää käteiskassojen jaosta tehtäväalueellaan, eli käteisvarojen enimmäismäärän jakautumisesta.
Päätös tullut nähtäväksi 13.02.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970
Kaisa-Maria Poikonen, laskenta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35202