Katusuunnitelma, kaava-alueen kadut, Meri-Rastilan länsiosa, Vuosaari
Meri-Rastilan tie, Karavaanisilta, Retkeilijänkatu, Vuotie, Torisilta, katusuunnitelmat (a-asia)
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä seuraavat liitteenä olevat katusuunnitelmat:
- Meri-Rastilan tie välillä Karavaanisilta−Ison Kallahden puisto suunnitelmapiirustus nro 31972/1-3 (liitteet 2,3 ja 4)
- Retkeilijänkatu välillä Karavaanisilta−Matkailijansilta suunnitelmapiirustus nro 31983/1 (liite 7)
- Karavaanisilta suunnitelmapiirustus nro 31962/1 (liite 9)
- Torisilta suunnitelmapiirustus nro 31963/1 (liite 11)
- Vuotie eteläinen ja pohjoinen ajoramppi Rastilan metroaseman kohdalla, suunnitelmapiirustus nro 31964/1 (liite 13)
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Suunnittelualue on Meri-Rastilan kaupunkiuudistusaluetta sekä Rastilan metroaseman ympäristöä. Kaupunkiuudistuksen keskeisiä tavoitteita on alueen segregaatiokierteen ehkäiseminen mm. mahdollistamalla tasapainoinen asumisen hallintamuotojakauma. Alueen toiminnallisuutta ja arjen palvelujen toimivuutta ja laadukkuutta on tarkoitus vahvistaa. Kaupunkikuvaa, liikenteen turvallisuutta ja toimivuutta sekä kävelyn ja pyöräilyn houkuttelevuutta on tavoitteena parantaa. Katuympäristön laatutason nostamisella arvioidaan olevan positiivinen vaikutus alueen houkuttelevuuteen ja siten osaltaan vaikuttaa myös segregaatiokierteen ehkäisyyn.
Kadut ovat nykyisiä olemassa olevia katuja. Katusuunnitelmat perustuvat voimassa oleviin asemakaavoihin nro 12570, 12295, 11685 ja 10320. Katusuunnitelmissa on huomioitu asemakaavan nro 12570 liiteaineistona ollut liikennesuunnitelma 6987. Katusuunnitelmilla mahdollistetaan asemakaavan nro 12570 mukainen rakentaminen.
Samaan aikaan suunniteltujen Märssykujan, Meri-Rastilan kujan, Fokkakujan, Fokkapolun, Levankikujan, Prammikujan, Haruspolun, Karavaanikadun ja Harbonkadun katusuunnitelmat päätetään maankäyttöjohtajan toimesta siten, että ne ovat ottoharkinnassa kaupunkiympäristölautakunnan kokouksessa 3.12.2024. Alueen puistosuunnitelma (Haruspuisto) tuodaan päätöksentekoon vastaavassa aikataulussa kuin katusuunnitelmat.
Suunnitelma
Meri-Rastilan tie välillä Karavaanisilta-Ison Kallahden puisto katusuunnitelman piirustukset nro 31972/1-3 (liitteet 2,3 ja 4)
Meri-Rastilan tie on nykyinen alueellinen kokoojakatu, jonka linjausta muutetaan kadun pohjoisosassa muuttuvan maankäytön mahdollistamiseksi. Poikkikadut toteutetaan ylijatkettuina jalkakäytävinä ja pyöräteinä. Pyörätiet yksisuuntaistetaan turvallisuuden parantamiseksi ja bussipysäkkien keskinäisiä etäisyyksiä muutetaan paremmin runkolinjalle sopivaksi.
Kadulla ei nykyisin ole kadunvarsipysäköintiä. Liikennesuunnitelmaan nähden katusuunnitelmassa on esitetty vähemmän kadunvarsipaikkoja mahdollistaen suuremman ja monipuolisemman katuvihreän määrän, jolla hallitaan myös katualueen hulevesiä. Kadunvarsipaikkoja on sijoitettu lähelle muuttuvia tontteja, joilla tehokkuusluku nousee.
Runsaan katuvihreän lisäksi kadun viihtyisyyttä lisätään uusimalla katuvalaistus, lisäämällä erilaisia istuinratkaisuja ja oleskelualueita sekä käyttämällä laadukkaita pintamateriaaleja.
Retkeilijänkatu välillä Karavaanisilta-Matkailijansilta katusuunnitelman piirustus nro 31983/1 (liite 7)
Retkeilijänkadun turvallisuutta parannetaan toteuttamalla kadun kaksi suojatietä korotettuina ja kaventamalla ajoradan leveyttä Rastilanraitin kohdalla kadun ollessa autoliikenteen paikallisverkkoa tästä itään päin. Pyöräliikenne ohjataan ajoradalle, joka rauhoittaa jalkakäytävän vain jalankulkijoille. Nykyiset puut säilytetään.
Karavaanisilta katusuunnitelman piirustus nro 32162/1 (liite 9)
Nykyinen silta säilyy. Sillalta poistetaan vähäisessä käytössä olleita autokaistoja, mikä mahdollistaa paremman jalankulun ja pyöräliikenteen erottelun sillan eteläosalla ja uusien yksisuuntaisten pyöräliikenteenjärjestelyiden rakentamisen sillan pohjoisosaan, jossa ei nykyisin ole pyöräteitä. Vuotien pohjoisen ajorampin kohdalla nykyinen suojatie muuttuu turvallisemmaksi sen ylittäessä jatkossa vain yhden ajokaistan. Rastilan metroaseman länsipuolen katos joudutaan purkamaan laadukkaan kulkumuotojen erottelun vaatiman lisätilan vuoksi. Katoksen rooli on ollut vähäinen sen sijaitessa linja-auton päätepysäkin yhteydessä. Alueen pintamateriaalit ja valaistus uusitaan ja maanvaraisille osuuksille saadaan istutettua kolme katupuuta.
Torisilta katusuunnitelman piirustus nro 32163/1, jota on muutettu 23.10.2024 nähtävillä olon jälkeen (liite 11)
Runkobussilinjan lähtöpysäkki säilyy nykyisellä paikallaan. Pysäkille lisättiin kaksi penkkiä katoksen tolppien ympärille nähtävillä olon jälkeen.
Alueen viihtyvyyden lisäämiseksi kadun pintamateriaalit ja valaistus uusitaan. Maanvaraiselle osuudelle saadaan istutettua yksi katupuu. Kadun pohjoispäässä pyöräliikenteen järjestelyä selkeytetään ohjaamalla pyöräliikenne ajoradalle.
Suojatien turvallisuutta Vuotien pohjoisen ajorampin kohdalla parannetaan poistamalla viereisen muurin aiheuttama näkemäeste, kaventamalla ajorataa ja rakentamalla suojatiestä korotettu.
Vuotie eteläinen ja pohjoinen ajoramppi Rastilan metroaseman kohdalla katusuunnitelman piirustus nro 32164/1 (liite 13)
Meri-Rastilan uuden liikerakennuksen sisäänajo sijoittuu Vuotien ajoramppien väliselle osuudelle nykyisen huoltoaseman eteläpuoleiselle ajoradalle, joka kaksisuuntaistetaan. Itään päin lähtevän ajorampin ylittävän suojatien turvallisuutta parannetaan toteuttamalla se korotettuna ja kaventamalla ajorataa.
Meri-Rastilan tien ja Karavaanisillan välinen risteys säilyy valo-ohjattuna. Poiketen liikennesuunnitelmasta lännestä tulevalle ajorampille ei nähty tarkemmassa tarkastelussa tarpeen lisätä ajokaistaa. Jalankulku ja pyöräliikenne erotellaan alueella omille kulkuväylilleen.
Metroaseman eteläpuolella poistamalla yksi vähäisessä käytössä ollut ajokaista saadaan suojatieturvallisuuden parantamisen lisäksi tilaa katupuuriville. Lisäksi alueen pintamateriaalien ja valaistuksen uusimisen sekä kalusteiden lisäämisen kautta alueen viihtyvyyttä saadaan parannettua.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevista suunnitelmaselostuksista nro 31972/1-3 (liite 1), nro 31983/1 (liite 6), nro 32162/1 (liite 8), nro 32163/1 (liite 10) muutettu 23.10.2024 ja nro 32164/1(liite 12). Koostepiirustus on liitteenä 5.
Kadut on suunniteltu niin, että ne sopeutuvat asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, GlobalConnect Oy, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.
Katusuunnitelmaluonnokset ovat olleet sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 29.5.−18.6.2024 välisen ajan. Suunnitelmaluonnosten esittelytilaisuus asukkaille pidettiin 11.6.2024 verkkotilaisuutena Teams-palvelun kautta. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Vuosaari sanomalehdessä.
Esillä olon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä nro 14.
Katusuunnitelmaehdotukset ovat olleet sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.−22.10.2024 välisen ajan. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.
Muistutuksen käsittely
Suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus.
Muistutus
Muistutuksessa pyydetään Torisillan linja-autopysäkille penkkejä ja katosta, joka suojaisi sateelta nykyistä katosta paremmin. Nykyinen katos ehdotettiin purettavan ja korvattavan uudella sateelta ja tuulelta suojaavalla reilulla katoksella.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Nykyinen katos muodostaa tunnistettavan muotokielen Rastilan metroasemalle yhdessä lippuhallin ja metron asemalaiturin kattojen sekä pyörätelineiden katoksen kanssa. Katosta ei haluta tästä syystä purkaa ja perinteiselle tyyppikatokselle ei ole rakennuksen ovien edustalla tilaa. Sateensuojaa pyritään lisäämään jatkosuunnittelussa jatkamalla katoksen katetta lippuhallirakennuksen suuntaan.
Linja-autopysäkille saatiin lisättyä kaksi pyöreän mallista penkkiä katoksen pilarien ympärille.
Muistutuksen perusteella tehtiin 23.10.2024 muutos laadittuun nähtävillä olleeseen suunnitelmapiirustukseen nro 32163/1 (liite 11). Muutoksessa linja-autopysäkille lisättiin kaksi penkkiä.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelmien rakennuskustannukset ovat yhteensä noin 9 710 000 euroa (alv 0 % ). Kustannukset jakautuvat kaduittain seuraavasti:
yht. euroa (alv. 0 %) | euroa/m²(alv. 0 %) | |
Meri-Rastilan tie | 7 030 000 | 267 |
Karavaanisilta | 580 000 | 197 |
Retkeilijänkatu | 670 000 | 134 |
Vuotie | 1 140 000 | 219 |
Torisilta | 290 000 | 203 |
Katujen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 158 000 (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat noin 4 000 euroa edullisemmat kuin nykyisin.
Katujen rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 09 04 01 kaupunkiuudistus/Meri-Rastila/kadut.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Kaupunkiympäristölautakunta 03.12.2024 § 674
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jari Hurskainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21378