Hankinta, Helsingin kaupunkiympäristön yleisten alueiden toimintavälineet, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristön yleisten alueiden toimintavälineitä koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2024 - 2028
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään Helsingin kaupunkiympäristön yleisten alueiden ulkotilan toimintavälineitä koskevat puitesopimukset sopimuskaudelle 2024–2028 seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
- Kompan Suomi Oy,
- Lappset Group Oy,
- LeikkiSet Oy,
- Oy J-Trading Ab,
- Puuha Group Oy.
Kaupunkiympäristön toimialan arvio kokonaisarvosta sopimuskaudella on arvonlisäverottomana 3 500 000 euroa ja enimmäisarvo 4 000 000 euroa.
Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu. Sopimukset päättyvät 31.5.2028.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään tiettyyn kokonaisvolyymiin ostojen määrän tai arvon osalta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan eri ikäryhmille suunnattuja yleisten alueiden ulkotilan toimintavälineitä. Ulkotilan toimintavälineillä tarkoitetaan yleisille ulkoalueille käytettyjä välineitä ja varusteita, joilla on toiminnallinen leikkiin tai liikuntaan liittyvä funktio. Muut kaupunkikalusteet ja varusteet kuten esimerkiksi istuimet, pollarit, roska-astiat, pyörätelineet tai puunsuojat, eivät kuulu tähän järjestelyyn. Liikuntavälineet kuuluvat muilta osin tähän puitejärjestelyyn kuin erillisessä puitejärjestelyssä olevat ulkokuntosalivälineet.
Yleisillä ulkoalueilla tarkoitetaan asemakaavassa määriteltyjä katu- ja puistoalueita, sekä kaupungin hallinnoimia yleisiä tontteja, joiden piha-alueet ovat osan vuorokaudesta myös yleisessä käytössä. Tällaisia tontteja ovat esimerkiksi koulujen piha-alueet.
Tarjouskilpailulla valitaan ne yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.5.2028 saakka. Puitejärjestelyyn valitaan 5 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Toimintavälineet tullaan jatkossa minikilpailuttamaan hankekohtaisesti puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 14.3.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-003092. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala järjesti yhdessä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) kanssa hankintarenkaana tarjouskilpailun tarjouspyynnössä määritellyistä Suomen ilmasto-olosuhteisiin soveltuvista eri ikäryhmille suunnatuista yleisten alueiden ulkotilan toimintavälineistä.
Hankinnan arvioitu arvo koko hankintakauden aikana on 7 000 000–8 000 000 euroa. Puitejärjestelyn enimmäisarvo on 8 000 000 euroa (alv 0 %).
Hankinnan arvot jakautuvat hankintarenkaan osapuolien kesken seuraavasti:
- Kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) tilausten ennakoitu arvo 3 500 000 euroa ja enimmäisarvo 4 000 000 euroa.
- Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) tilausten ennakoitu arvo 3 500 000 euroa ja enimmäisarvo 4 000 000 euroa.
Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta.
Hankinnasta on 14.3.2024 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Kilpailuttamisesta vastasi kaupunkiympäristön toimiala. Hankintarenkaan muodostavat tahot tekevät kaikki omat hankintapäätöksensä sekä sopimuksensa asiasta.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 23.4.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 5 tarjoajaa:
Kompan Suomi Oy, Lappset Group Oy, LeikkiSet Oy, Oy J-Trading Ab ja Puuha Group Oy.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan parhaalla hinta-laatusuhteella. Puitejärjestelyä perustettaessa vertailu ainoastaan laadulla on mahdollista tehdä, koska tuotteiden hinnat pyydetään tarjoajilta vasta sopimuskauden aikana suoritettavilla minikilpailutuksilla.
Viisi eniten laatupisteitä saanutta tarjousta valitaan ulkotilan toimintavälineiden puitesopimustoimittajiksi. Mikäli useampi tarjoaja saa saman yhteispistemäärän, ratkaistaan tilanne arpomalla.
Tarjousten laadullinen arviointi
Tarjousten laadullinen arviointi tehtiin tarjoajan tuotekorttien, ideasuunnitelmien ja havainnekuvien pohjalta seuraavan pisteytyksen mukaisesti.
Arvioinnissa oli kaksi kokonaisuutta: Monipuolisuus ja leikkikokemus sekä visuaalinen ilme, sopivuus aluetyyppiin ja kaupunkikuvaan.
Arvioinnin suoritti raati, johon kuului toimialan asiantuntijoita. Arviointiraadilla on kokemusta yleisten alueiden suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta sekä kaupunkikuvan eri osa-alueista.
Monipuolisuus ja leikkikokemus
5 pistettä: Ideasuunnitelmissa on kaikista tuoteryhmistä tuote. Tuotteet eivät ole monipuolisia ja niiden tarjoama leikkikokemus on välttävä. Ideasuunnitelma on toteutettavissa. Suunnitelmassa oleva painotus täyttää tyydyttävästi vaatimuksen. Suunnitelmassa ei ole leikkikokemusta lisääviä elementtejä.
20 pistettä: Ideasuunnitelmissa on kaikista tuoteryhmistä tuote. Tuotteet ja niiden tarjoama leikkikokemus on riittävän monipuolista. Ideasuunnitelma on toteutettavissa. Ideasuunnitelmassa on toimintavälineitä eri ikäryhmille eli alle 3-vuotiaista aina yli 10-vuotiaisiin on tarjolla leikkikokemuksia. Suunnitelmassa on selkeä painotus. Suunnitelmassa ei ole leikkikokemusta lisääviä elementtejä tavanomaista enemmän.
50 pistettä: Ideasuunnitelmissa on kaikista tuoteryhmistä tuote. Tuotteet ja niiden tarjoama leikkikokemus on monipuolista ja tuoteryhmien kokonaisuus tuo lisäarvoa leikkikokemukseen. Idea-suunnitelmassa on toimintavälineitä eri ikäryhmille eli alle 3-vuotiaista aina yli 10-vuotiaisiin on tarjolla leikkikokemuksia. Suunnitelmassa on selkeä ja lisäarvoa käyttäjille edustava painotus ohjeen mukaisesti. Suunnitelmassa on leikkikokemusta lisääviä elementtejä runsaasti.
Leikkikokemus on subjektiivinen asia. Tässä yhteydessä leikkikokemusta lisäävillä elementeillä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että hiekkalaatikossa on osoitettu mahdollisuus leikkiä keittiöleikkejä, kiipeilytelineessä on osoitettu erilaisia pulmatehtäviä, leikkiväline on osa jotakin teemaa tai leikkivälineellä voidaan tuottaa ääntä, musiikkia yms. Ideasuunnitelmissa on huomioitava myös kaupunkikuvalliset vaatimukset leikkikokemusta lisäävien elementtien osalta.
Visuaalinen ilme, sopivuus aluetyyppiin ja kaupunkikuvaan
5 pistettä: Tuotteet ovat sopivia aluetyyppeihin ja kaupunkikuvaan. Tuotteiden visuaalinen ilme täyttää tyydyttävästi vaatimukset. Ideasuunnitelma on toteutettavissa.
20 pistettä: Tuotteet ovat hyvin sopivia aluetyyppeihin ja kaupunkikuvaan. Tuotteiden visuaalinen ilme täyttää hyvin vaatimukset. Ideasuunnitelma on toteutettavissa.
50 pistettä: Tuotteet ovat erittäin hyvin sopivia aluetyyppeihin ja kaupunkikuvaan. Tuotteiden visuaalinen ilme täyttää erittäin hyvin vaatimukset. Ideasuunnitelma on toteutettavissa.
Sopivuudessa kaupunkikuvaan ja aluetyyppiin tarkastellaan suunnitelman luonnetta aluetyyppiin, jonka edustaja kohde on. Kaupunkikuvallisessa arvioissa tarjottua kokonaisuutta peilataan laajemmin Helsingin kaupunkikuvaan, jossa ei esimerkiksi hyväksytä tuotesijoittelua tai mainontaa. Helsingin kaupunkitilaohje kokonaisuudessaan toimii arvioinnin yhtenä lähtökohtana.
Toimintavälineiden visuaalista ilmettä arvioidaan Helsingin kaupunkitilaohjeen laatukriteerein soveltuvin osin. Laatukriteereillä tavoitellaan yhtenäisempää ja tunnistettavaa kaupunkikuvaa myös toimintavälineiden osalta. Toimintavälineiden visuaalisen ilmeen laatukriteerit pohjautuvat Helsingin kaupunkikalusteohjeen Helsinki-ilmeen määrittelyihin (Ei väri- ja materiaalimäärityksiä). Kaupunkikalusteohje on osa Helsingin kaupunkitilaohjetta: https://kaupunkitilaohje.hel.fi/(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)
Visuaaliset laatukriteerit osa-alueittain ovat:
• Hillitty: Turhaa koristeellisuutta ei esiinny. Muotokieli on funktionaalinen eli toimiva ja tarkoituksenmukainen. Koristeellisuudeksi ei tulkita leikkiin liittyviä osia.
• Linjakas: Rakenne on vähistä elementeistä koostuva, selkeälinjainen. Rakenneratkaisut ovat yksinkertaisia ja eleettömiä sekä tarkoituksenmukaisia. Ylimääräisiä rakenneosia, joilla ei ole selkeää funktiota ei esiinny.
• Viimeistelty: Viimeistellyn ilmeen luo mm. materiaalien huoliteltu liittyminen toisiinsa.
• Vakuuttava: Tuote on rakenteeltaan ja materiaaleiltaan vakuuttava ulkotilan toimintaväline. Tuotte antaa kovaakin rasitusta ja kulutusta kestävän yleisvaikutelman niin rakenteensa kuin materiaalien osalta
Yhteensä tarjoaja voi saada 100 pistettä päätuoteryhmästä. Jokainen päätuoteryhmä arvioidaan erikseen ja niiden keskiarvo on kokonaispistemäärä.
Jos tarjoaja saa laadullisesta arvioinnista yhdestä päätuoteryhmästä yhteensä alle 30 pistettä, tarjous hylätään.
Päätöksen liitteenä olevan arviointimuistion (liite 1) perusteella seuraavat tarjoajat valitaan Helsingin ulkotilan toimintavälineiden puitesopimustoimittajiksi. Tarjoajien saamat laadun kokonaispisteet ulkotilan toimintavälineille ovat:
Kompan Suomi Oy | 50 |
Lappset Group Oy | 40 |
LeikkiSet Oy | 40 |
Oy J-Trading Ab | 40 |
Puuha Group Oy | 40 |
Sopimuskumppaneiksi hyväksyttyjen osalta on tarkastettu Helsingin kaupungin harmaan talouden torjuntaohjeen mukaiset selvitykset. Ennen mahdollisen puitesopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Ulkotilan toimintavälineiden tilaajana voi olla kaupunkiympäristön toimiala tai Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos (Stara) tai näiden käyttämä sopimusurakoitsija.
Puitesopimuksen ehtojen mukaisesti hankinnat minikilpailutetaan hankekohtaisesti puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Minikilpailutuksen vaiheet on määritelty puitesopimuksessa seuraavasti:
1. Toteutettavan hankkeen hankeohjelmassa määritellään suunnittelukohteen kaupunkikuvalliset vaatimukset ja kohteen toimintavälineiden toiminnalliset vaatimukset.
2. Laadittavan toteutussuunnitelman yhteydessä määritellään toimintavälineiden tuotekriteerit. Tarjouspyynnöstä voi ilmetä mm.
ehdottomat vaatimukset ja millä perusteella valinta tullaan tekemään.
3. Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti Toimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää tarjouksia suoritettavasta toimituksesta.
Sopimus ei velvoita Toimittajaa jättämään tarjousta.
3. Puitesopimustoimittaja lähettää tarjouksensa tilaajan määrittelemän ajan puitteissa. Tarjouksessa tulee noudattaa puitesopimuksen ehtoja.
4. Tilaaja valitsee saapuneista tarjouksista parhaan noudattaen minikilpailutuksen tarjouspyynnössä täsmennettyä kokonaistaloudellisen edullisuuden perustetta, valinta- ja vertailukriteereitä sekä painoarvoja.
Kokonaistaloudellisesti edullisimpana pidetään joko hinnaltaan halvinta tai vaihtoehtoisesti hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta, jolloin hinnan painoarvo on 30 - 60 % ja laadun painoarvo 40 - 70 %. Minikilpailutuksessa laatu määritellään tapauskohtaisesti, eikä se ole riippuvainen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa käytetystä laatupisteytyksestä. Laadullisen arvioinnin osa-tekijöinä voivat olla esimerkiksi tuotteen tekniset ominaisuudet, tekninen ratkaisu, soveltuvuus kohteeseen, soveltuvuus kaupunkikuvaan, toiminnallisuus tai/ja leikittävyys.
5. Tilaaja tekee päätöksen tarjouskilpailun lopputuloksesta ja lähettää päätösotteen kaikille tarjouksen jättäneille tarjoajille.
6. Tilaaja dokumentoi ja arkistoi materiaalin.
7. Tilaus tehdään valitulta sopimustoimittajalta puitejärjestelyssä määriteltyjen sääntöjen ja ehtojen mukaisesti.
Korvaavat tavarat tai osat rikkoutuneiden tilalle ja alkuperäistä toimitusta täydentävät tuotteet tilataan takuuehtojen ja tuotteiden yhteensopivuuden vuoksi suoraan samalta toimittajalta, joka on valittu alkuperäistä toimitusta koskevan minikilpailutuksen kautta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden ja-ostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petri Arponen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38955