Virkasuhteen täyttäminen, pelastuslaitos, paloesimies, neljä virkaa, SOTEPE-05-3-24

HEL 2024-003666
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 103 §

Oikaisuvaatimus yksikön päällikön päätökseen 14.3.2024 § 6 koskien neljän paloesimiehen virkasuhteen täyttämistä

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen yksikön päällikön päätökseen 14.03.2024 § 6 koskien neljän paloesimiehen virkasuhteen täyttämistä.

Oikaisuvaatimuksen tueksi ei ole esitetty sellaisia perusteluja, joiden vuoksi se tulisi hyväksyä.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu henkilöstöasioiden käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Lukas Savinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Taustaa

Helsingin pelastuslaitokselle haettiin 4 paloesimiestä avoinna oleviin virkoihin. Virat olivat julkisesti haettavana 29.1.–12.2. 2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa Helsinkirekry.fi, Duunitori ja Jobly. Operatiivisen palveluiden yksikön päällikkö päätti 14.3.2024 § 6 paloesimiehen virkaan valitut.

********** (jäljempänä oikaisuvaatimuksen tekijä) on tehnyt operatiivisen palveluiden yksikön päällikön päätökseen 14.3.2024 § 6 oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on tämän asian liitteenä (liite 1).

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain 138 §:n mukaisessa määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset

Oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksesta tarkemmin ilmenevin perustein vaatinut päätöksen kumoamista ja uutta hakumenettelyä, jossa hakijoiden ansiovertailu tehdään laillisesti ja tarkoituksenmukaisen harkintavallan mukaisesti.

Vaatimustensa tueksi oikaisuvaatimuksen tekijä on esittänyt muun ohella seuraavaa:

Vertailussa hakijoiden esipisteytys ennen haastattelukutsua on tehty virheellisesti. Oikaisuvaatimuksen tekijän näkemyksen mukaan pisteitä on hyvitetty ansioista, joita ei ole viranhakuilmoituksessa mainittu. Esimerkiksi öljyntorjuntaa ei ole mainittu hakuilmoituksessa. Lisäksi esipisteytys pitää sisällään subjektiivisen arvion hakijoiden täyttämästä hakuilmoituksesta; tästä on myös voinut joko saada tai olla saamatta pisteitä ilman faktisia perusteluja.

Yleiset harkintavaltaa kaventavat nimitysperusteet, eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto, on jätetty ansiovertailussa merkittävän pieniksi, eivätkä työ- ja esimieskokemukseltaan kokeneimmat hakijat ole välttämättä valikoituneet haastatteluun. Työ- ja esimieskokemuksesta on voinut saada hyvin vähäisellä kokemuksella samat pisteet kuin pitemmällä kokemuksella.

Yksikön päällikön ja palopäällikön lausunnot

Oikaisuvaatimuksen päätösesityksen valmistelussa on pyydetty lausunnot päätöksen tehneeltä yksikön päälliköltä ja päätöksen valmistelleelta palopäälliköltä. He ovat lausuneet seuraavaa:

Hakuilmoituksessa todettiin hakijalta odotettavan kykyä toimia työvuoron paloesimiehenä, vastaten vuoron henkilöstön (palomiesten sekä ensihoitajien), kaluston ja kiinteistön jatkuvasta hälytysvalmiudesta. Lisäksi edellytettiin vastuullisuutta huolehtia, että operatiivisen henkilöstön toimintakyky on vaaditulla tasolla. Hakijalta odotettiin myös osaamista henkilöstöasioiden hoitamisesta sekä varhaisen tuen toimista.

Lisäksi arvostettiin vahvaa perusosaamista pelastajan ja paloesimiehen työstä sekä pitkää kokemusta operatiivisista tehtävistä. Henkilökohtaisten ominaisuuksien osalta arvostettiin aktiivisuutta, sopeutumiskykyä, oppimishalukkuutta ja sitoutuneisuutta pelastusalan arvoihin.

Hakuilmoituksessa todettiin, että arvostetaan:
- osaamista Numeron- ja Sarastia-järjestelmien käytöstä
- yhteistyökykyä, vuorovaikutustaitoja, hyvää henkilöstöjohtamisen taitoa, hyviä viestintätaitoja ja koulutusmyönteisyyttä sekä itseohjautuvuutta
- koulutusta ja osaamista yhdestä tai useammasta osa-alueesta: pelastustoimen vesisukellus, meritoiminta, PVAT toiminta, CBRNE toiminta, rauniopelastaminen
- toisen kotimaisen kielen osaamista
- kokemusta ja perehtyneisyyttä ensihoitoon.

Hakemuksiin liittyvissä ansiovertailuissa otettiin huomioon hakijoiden koulutus ja työkokemus sekä muut tehtävän hoitamisen kannalta merkitykselliset tiedot ja taidot. Lisäksi hakemuksista arvioitiin myös kokonaiskuvaa hakijasta, peilaten rekrytointi-ilmoituksessa esitettyihin asioihin. Näitä seikkoja olivat muun muassa henkilökohtaiset ominaisuudet, tiedot/taidot sekä erikoisosaamisalueet.

Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus

Oikaisuvaatimuksen tekijä on avannut omaa osaamistaan työhakemuksessaan (oheismateriaali 1) suppeasti. Hakemuksesta on ilmennyt suppeasti tietoa rekrytointia tekevälle ryhmälle hakijan osaamisesta ja henkilökohtaisista valmiuksista haettavaan tehtävään.

Oikaisuvaatimuksessa esitettyjen vaatimusten arviointi

Suomen perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävien hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita ja nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhteydessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin, joihin liittyen on otettava huomioon myös viran nimi ja tehtäväpiiri sekä virkaan kuuluvat konkreettiset työtehtävät.

Hallintolain 6 §:n mukaan viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia.

Yhdenvertaisuuslain syrjintäkieltoa on noudatettava kunnallisen viranhaltijan virantäyttömenettelyn kaikissa vaiheissa, kuten haastatteluun kutsuttaessa (KHO:2006:93). Kaupungin työnantajana suorittamat työhaastattelut olivat osa nimityspäätöksen valmistelua, ja valmistelussa asiat oli selvitettävä tasapuolisesti, syrjimättömästi ja riittävästi. Viranhakumenettelyn luonteeseen kuului, että useista hakijoista vain osa kutsuttiin haastatteluun.

Viranhaltijan valinta perustuu kokonaisharkintaan siitä, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen arvioidaan olevan parhaat edellytykset hoitaa tehtävää. Lisäksi arvioinnissa tulee ottaa huomioon hakijan henkilökohtaiset ominaisuudet. Ansioita arvioitaessa on otettava huomioon viran tai tehtävän kelpoisuusvaatimukset ja muut etukäteen vahvistetut valintaperusteet sekä konkreettiset tehtävät. Työnantajalla on näissä rajoissa oikeus painottaa hakijoiden sellaisia ansioita, joiden se katsoo parhaiten edistävän työtehtävien hoitamista. Hakijoiden vertailu ja arviointi ei kuitenkaan saa olla tasapuolisen kohtelun vaatimuksen vastaista. (HO H484/2023)

Hakuilmoituksen teksti on tärkeä myös viranhakijoilta edellytettävien säädettyjä kelpoisuusvaatimuksia täydentävien lisävalmiuksien ja ominaisuuksien kannalta. Pätevyysarvioinnissa ja ansiovertailussa voidaan nojata vain sellaisiin seikkoihin, jotka on mainittu hakuilmoituksessa, koska kaikkien hakijoiden on saatava tieto vaadittavista lisävalmiuksista ja ominaisuuksista jo harkitessaan viranhakua ja hakiessaan virkaa.

Pitempi työkokemus ei automaattisesti tee hakijaa vähemmän kokenutta kokonaisuutena paremmaksi (ks. myös korkeimman oikeuden vuosikirjaratkaisut KKO: 2005:24 ja KKO: 1996:141.). Haettavana olevaan virkaan lyhemmän työkokemuksen omaava hakija voi olla koulutuksensa puolesta soveltuvampaa ja muutoin pidemmän työkokemuksen omaavaa hakijaa ansioituneempi, kun myös henkilökohtaiset ominaisuudet otetaan kokonaisarvioinnissa huomioon. Virkaa täyttävällä on hakijoiden henkilökohtaisten ominaisuuksien painottamisessa harkintavaltaa.

Asiassa on virkaa hakeneen oikaisuvaatimuksen johdosta ratkaistavana, onko yksikön päällikön päätös valmisteltu asianmukaisesti ottaen tasavertaisesti huomioon hakijoiden ansiot ja onko yksikön päällikkö nimityspäätöstä tehdessään toiminut harkintavaltansa rajoissa.

Hakuprosessi eteni siten, että hakijoita vertailtiin hakemusten perusteella. Hakemuksien pohjalta muodostettiin yhteenvetotaulukko (liite 2). Yhteenvetotaulukon merkinnöistä ja henkilöiden hakemuksista muodostui kokonaiskuva hakijoista, jonka perusteella valittiin henkilöt haastatteluihin. Rekrytointiprosessin etenemisestä informoitiin sekä haastatteluihin valittuja että sen ulkopuolelle jääneitä.

Virantäyttöön liittyvään julkiseen hakumenettelyyn kuuluu asian valmistelun perustuminen hakijoiden tasapuoliseen ja yhdenvertaiseen kohteluun sekä hakijoiden oikeus tulla arvioiduksi ja vertailluksi objektiivisesti pätevyysvaatimusten, perustuslain 125 §:n mukaisten yleisten nimitysperusteiden ja etukäteen asetettujen valintaperusteiden pohjalta. Ennen hakijoiden ansioiden vertailua täytettävänä olevan viran vaatimuksia on arvioitava objektiivisesti ja ennen muuta siltä kannalta, mitä viran luonteesta ja tehtävistä on esitetty hakuvaiheessa. Virkavalintaperusteita arvioidaan suhteessa viran tehtäviin. Virkaan sisältyvien tehtävien laadulla ja sisällöllä on merkitystä harkittaessa sitä, miten virkavalinnassa painotetaan nimitysperusteita ja hakijoiden sellaisia ansioita, joiden katsotaan parhaiten edistävän virkatehtävien hoitamista.

Koulutusvaatimusten osalta yksikön päällikkö on pitänyt oikaisuvaatimuksen tekijää kelpoisena haettavana olleeseen virkaan. Hakuprosessin tässä vaiheessa hakemuksista saatujen tietojen perusteella kaikki hakijat mukaan lukien oikaisuvaatimuksen tekijä ovat olleet kelpoisia. Virkavalinnassa erityiset kelpoisuusehdot ovat poissulkevia; ne joko täyttyvät tai eivät täyty. Oikaisuvaatimuksen kohdentuessa hakemusten vertailuun ei hakemusyhteenvedossa ole arvioitu erityisiä kelpoisuusehtoja.

Valittavan henkilön tulee täyttää viran kelpoisuusvaatimukset:
- Pelastustoimesta annetun asetuksen (407/2011) 6§:n vaatimus alipäällystöstä.
- Henkilön tulee olla terveydentilaltaan sopiva tehtävään sekä savusukelluskelpoisuus vaativalle tasolle tulee olla voimassa (fyysinen toimintakykytestaus ja pakolliset harjoitukset).
- Hakijalla on oltava voimassa oleva, vähintään BC-luokan ajokortti.
- Hakijan on annettava suostumuksensa turvallisuusselvityksen tekoon (Turvallisuusselvityslaki 726/2014) sekä huumausainetestiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä.
- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on katsonut, että eduksi katsottavaksi asiaksi on muun muassa hyväksytty öljyntorjunta, joka ei sellaisenaan ole johdettavissa hakuilmoituksesta. Lisäksi hän kuvaa henkilöiden saaneen pisteitä. Hakijoita ei erikseen pisteytetty, vaan osaamisen merkittiin yhteenvetotaulukkoon täyttyvän, mikäli hakija on hakemuksessaan viitannut kyseisen osaamiseen. Erikseen ei ole arvotettu, minkä tasoista hakijan osaaminen on ollut. Mikäli hakija on tyhjentävästi avannut osaamistaan, on se parantanut kokonaiskuvaa henkilöstä ja tuottanut mahdollisesti lisäominaisuutta vertailutaulukkoon.

Meritoiminta on laaja-alainen käsite, joka pitää sisällään tehtäviin pätevöitymistä, henkilökohtaisia ominaisuuksia, tietoja, taitoja sekä erikoisosaamisalueita. Helsingin pelastuslaitoksella meritoiminta käsittää meripelastuksen (laivapalot, saaripalot ja ensivastetoiminta merellä) ja öljyntorjunnan (ympäristövahinkojen torjunnan). Tämä tieto on avoimesti saatavilla Helsingin pelastuslaitoksen internetsivuilla (https://pelastustoimi.fi/helsinki/palvelut/pelastustoiminta/erityistilanteet-ja-osaaminen/erityistilanne-merella(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Tämän perusteella meritoiminta on jaettu arviointiosiossa kahteen erilliseen kokonaisuuteen.

Yhteenvetotaulukon merkinnöistä ja henkilöiden hakemuksista muodostui kokonaiskuva hakijoista, jonka perusteella valittiin henkilöt haastatteluihin. Kaikki yhteenvetotaulukkoon tehdyt merkinnät ovat johdettavissa henkilöiden hakemuksista. Jotta kaikkia hakijoita kohdeltaisiin tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti, tulee asiat olla johdettavissa sekä hakuilmoituksesta että henkilöiden hakemuksista.

Hakuilmoituksessa on pyritty kuvaamaan mahdollisimman selkeästi sekä tuleva työnkuva että siihen valittuihin liittyvät odotukset. Lisäksi hakuilmoituksessa on kuvattuna ominaisuudet, tiedot ja taidot, joita tarvitaan viran menestyksekkääseen hoitoon. Hakijan toimesta täytettävän lomakkeen kokonaisuus on suunniteltu siten, että se mahdollisimman hyvin ohjaisi hakijaa vastaamaan hakuilmoituksessa esitettyihin asioihin. Yleisesti täyttämisen osalta voidaan todeta, että koulutus tuo pätevyyden ja kurssi pätevöittää johonkin tehtävään. Tämän lisäksi työskentely tuottaa työkokemusta. Hakemuksessa kirjaus näistä ei kuitenkaan välttämättä kuvaa osaamista, joten siihen liittyvät asiat tulee erikseen avata vastaamalla hakulomakkeen kysymyksiin.

Hakemuksista saatujen tietojen perusteella valitsijaryhmä päättää haastateltavat henkilöt. Haastatteluihin valittavien hakijoiden osalta arvioitiin koulutusta ja työkokemusta sekä muuta tehtävän hoitamisen kannalta merkityksellistä tietoa. Lisäksi hakemuksista arvioitiin myös kokonaiskuvaa hakijasta, peilaten rekrytointi-ilmoituksessa esitettyihin asioihin, kuten: henkilökohtaiset ominaisuudet, tiedot/taidot sekä erikoisosaamisalueet. Pääpaino on siis perustunut kokonaisarvioon, koska pitkä työura tai esimieskokemus ei sinällään kerro henkilön osaamista, jollei sitä ole erikseen avattu. Sitä, mitä ei ole kirjattu hakemukseen, ei voida arvioida. Arviointi ei voi perustua olettamuksiin vaan esille tuotuihin faktoihin. Vain hakemuksessa kirjallisesti esille tuotu asia on mahdollistanut arvioinnissa merkinnän yhteenvetotaulukkoon. Arviointi on siten ollut tasapuolista ja tasalaatuista.

Oikaisuvaatimuksen tekijä on saanut yhteenvetotaulukosta yhteensä 5 merkintää. Haastatteluun kutsuttiin henkilöitä, jotka saivat merkintöjä 9–14 kappaletta. Tarkasteltaessa oikaisuvaatimuksen tekijän kannalta hänen nimeämiään asioita, ei niillä olisi ollut vaikutusta siihen, että hän olisi tullut valituksi haastatteluun. Oikaisuvaatimuksen tekijä painottaa vahvasti pitkää työuraa ja esimieskokemusta jolla, kuten edellä on todennettu, ei voida perustellusti osoittaa osaamista, eivätkä ne näin ollen riitä kriteereiksi haastattelun pääsyyn. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän esille tuomasta ei selviä, kuinka paljon hänellä todellisuudessa on esimieskokemusta tai mitä hänen toimenkuvaansa esihenkilötehtävissä on kuulunut. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus on edellä mainitusti ollut suppea ja hänestä saatu kokonaiskuva jäi siten hyvin suppeaksi. Edellä mainittujen seikkojen perusteella häntä ei ole voitu haastatteluun kutsua. Jos hänet olisi kutsuttu haastatteluun, niin hakijoita ei olisi kohdeltu tasapuolisesti.

Johtopäätös

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole oikaisuvaatimuksessaan tuonut esiin sellaisia seikkoja, joiden mukaan hän olisi ansioituneempi paloesimiehen virkaan kuin siihen valitut. Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista uutta seikkaa, jonka perusteella asia tulisi ratkaista toisin kuin alkuperäisessä päätöksessä on tehty. Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty väitteitä tai näyttöä siitä, että yksikön päällikön päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.

Muutoksenhaku

Tähän päätökseen voidaan hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelta kunnallisvalituksella. Hallinto-oikeus voi tutkia valituksen ainoastaan kuntalain 135 §:stä ilmenevillä perusteilla. Kunnallisvalituksen valitusperusteet ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevasta muutoksenhakuohjeesta.

Sulje

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Pelastustoimi -palvelukokonaisuus Pelastustoiminnan palvelut Operatiivinen yksikkö Yksikön päällikkö 14.03.2024 § 6

Päätös

Operatiivisen palveluiden yksikön päällikkö päätti ottaa avoinna olleisiin
paloesimiehen virkoihin seuraavat henkilöt:

**********

Virkaan otettavan henkilön kanssa sovitaan erikseen ajankohdasta, jolloin hän ottaa viran vastaan. Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole Helsingin kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, tai hänellä ei ole voimassa olevaa turvallisuusselvitystä, päätös on ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu ja turvallisuusselvitys on tehty. Tällaisen virkaan otettavan henkilön on esitettävä hyväksyttävä arvio edellytyksistä hoitaa virkaan kuuluvia tehtäviä 30 päivän kuluessa virkaan otto päätöksen tiedoksisaannista.

Päätöksen perustelut

Henkilöstöhallinnon päätöksenteon delegointi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan delegointiohjeen mukaisesti operatiivisen palvelun yksikönpäällikkö ottaa virkaan yksikkönsä paloesimiehet. Helsingin pelastuslaitokselle haettiin 4 paloesimiestä avoinna oleviin virkoihin. Virat olivat julkisesti auki 29.1.–12.2. 2024. Hakuilmoitus julkaistiin kaupungin rekrytointisivuilla osoitteessa Helsinkirekry.fi, Duunitori, Jobly.

Viran kelpoisuusehdot:

Valittavan henkilön tulee täyttää viran kelpoisuusvaatimukset:
- Pelastustoimesta annetun asetuksen 407/2011 6§:n vaatimus alipäällystöstä.
- Henkilön tulee olla terveydentilaltaan sopiva tehtävään sekä savusukelluskelpoisuus vaativalle tasolle tulee olla voimassa (fyysinen toimintakykytestaus ja pakolliset harjoitukset).
- Hakijalla on oltava voimassa oleva, vähintään BC-luokan ajokortti.
- Hakijan on annettava suostumuksensa turvallisuusselvityksen tekoon (Turvallisuusselvityslaki 726/2014) sekä huumausainetestiin työhöntulotarkastuksen yhteydessä.
- Hyvä suomen kielen suullinen ja kirjallinen taito.

Virkaa täytettäessä on varsinaisten kelpoisuusehtojen lisäksi huomioitava perustuslain 125 §:ssä säädetyt yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin eli taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Hakijalta odotettiin kykyä toimia työvuoron paloesimiehenä, vastaten vuoron henkilöstön (palomiesten sekä ensihoitajien), kaluston ja kiinteistön jatkuvasta hälytysvalmiudesta. Lisäksi vastuullisuutta huolehtia, että operatiivisen henkilöstön toimintakyky on vaaditulla tasolla. Hakijalta odotettiin myös osaamista henkilöstöasioiden hoitamisesta sekä varhaisen tuen toimista.

Hakijalta arvostettiin raudanlujaa perusosaamistasi pelastajan ja paloesimiehen työstä sekä pitkää kokemusta operatiivista tehtävistä. Henkilökohtaisten ominaisuuksien osalta arvostimme aktiivisuutta, sopeutumiskykyä, oppimishalukkuutta ja sitoutuneisuutta pelastusalan arvoihin.

Edellä mainittujen kelpoisuusehtojen ja nimitysperusteiden lisäksi hakuilmoituksessa todettiin, että arvostamme hakijalta:

- kokemusta ja osaamista henkilöstösuunnittelu- ja työsuhdejärjestelmän käytöstä.
- yhteistyökykyä, vuorovaikutustaitoja, hyvää henkilöstöjohtamisen taitoa, hyviä viestintätaitoja ja koulutusmyönteisyyttä sekä itseohjautuvuutta
- koulutusta ja osaamista yhdestä tai useammasta osa-alueesta: pelastustoimen vesisukellus, meritoiminta, PVAT toiminta, CBRNE toiminta, rauniopelastaminen
- toisen kotimaisen kielen osaamista
- kokemusta ja perehtyneisyyttä ensihoitoon

Ennen virkasuhteen alkamista hakijan tulee toimittaa työterveyshuollon lausunto tehtävään soveltuvuudesta. Virkaan valinnan ehtona ovat hyväksytty turvallisuusselvityslain (726/2014) mukainen perusmuotoinen turvallisuusselvitys ja huumausainetestaus. Virassa on 6 kuukauden koeaika.

Hakijat ja rekrytointiprosessi

Määräaikaan mennessä tuli 21 hakemusta. Kaikki hakijat täyttivät hakemusten perusteella kelpoisuusvaatimukset. Haastatteluun kutsuttiin kymmenen hakemusten perusteella soveltuvinta hakijaa. Hakemuksissa arvioitavat kohdat on tuotu esille rekrytointi ilmoituksessa: työkokemus, henkilökohtaiset ominaisuudet, tiedot/taidot sekä erikoisosaamisalueet. Haastattelut toteutettiin 27.2.-1.3.2024. Haastattelijaryhmään osallistuivat palopäälliköt ********** pelastustoiminnan suunnittelija ********** yksikön päällikkö **********

Hakijoiden arviointi (valitut)

********** on pitkä työkokemus pelastuslaitoksen esimiestehtävistä. Tällä hetkellä hänen työskentelee paloesimiehen virassa. Hän vastuualueenaan on mm. pelastuslaitoksen palomiesten perehdytys. Hänellä on monipuolista kouluttajatason osaamista hakuilmoitukseen kirjatuista erityisosaamisista. Hakija omaa hyvät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyvät hallinnolliset asiat. Hän on helposti lähestyttävä persoona, joka osaa ottaa huomioon henkilöstön tarpeet päivittäisessä esihenkilötyössä. Hän toi haastatelussa hyvin esille paloesimiehen toimenkuvaan liittyvän osaamisen, joka ilmeni näkemyksellisyytenä henkilöstö- ja operatiivisessa johtamisessa. Hän osaa arvioida omaa toimintaansa kriittisesti ja analyyttisesti. Vahva ja monipuolinen osaaminen sekä ansiovertailun ja haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio puoltavat valintaa.

********** on monipuolinen kokemus pelastuslaitoksen eri tehtävistä. Tällä hetkellä hänen vastuullaan on pelastussukellus- ja pintapelastustoiminto. Hänen tehtäviinsä on kuulunut huolehtia vajaan 40 sukeltajan osaamisenhallinnasta, pakollisista suoritteista ja valmiuden ylläpidosta. Hän on myös vastannut kalustohankinnoista ja toiminnan kehittämisestä. Lisäksi hän on toiminut kouluttajana usealla vesisukelluskurssilla. Hänellä on monipuolista osaamista myös kansainvälisen pelastustoiminnan saralta. Hän opiskelee palopäällystö AMK tutkintoa ja tulee valmistumaan todennäköisesti kevään 2024 aikana. Hakija omaa hyvät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyvät hallinnolliset tehtävät. Hän on helposti lähestyttävä persoona, joka osaa ottaa huomioon henkilöstön tarpeet päivittäisessä esihenkilötyössä. Hän toi haastatellussa hyvin esille paloesimiehen toimenkuvaan liittyvän osaamisen, näkemyksellisyys henkilöstö- ja operatiivisessa johtamisessa antaa hyvän pohjan menestykselliseen esihenkilötyöskentelyyn. Hänen valintaansa paloesimiehen virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hakijan laaja-alainen osaaminen hakuilmoitukseen kirjatuista erityisosaamisista tukee valintaa.

********** on monipuolinen kokemus pelastuslaitoksen eri tehtävistä ja omaa näin ollen hyvän kokonaiskuvan operatiivisen toiminnan haasteista ja vaatimuksista. Tällä hetkellä hän toimii paloesimiehen viransijaisena pelastusasemalla, jonka erikoisosaamisena on CBRNE. Hän on osana ryhmää, joka kehittää edellä mainittua erikoisosaamista kaluston, koulutusten, toimintamallien sekä viranomaisyhteistyön osalta. Hakija omaa riittävät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyvät hallinnolliset tehtävät. Hän on helposti lähestyttävä, määrätietoinen ja perustelee hyvin asiansa. Haastattelussa korostuvat erityisesti henkilöstöjohtamisen ja valmentavan johtamisen taidot. Hän toi haastatellussa erinomaisesti esille paloesimiehen tehtävissä vaadittavat asiat. Näkemyksellisyys esihenkilönä henkilöstö- ja operatiivisessa johtamisessa antaa hyvän pohjan menestymiselle. Hänen valintaa paloesimiehen virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hakijan laaja-alainen osaaminen hakuilmoitukseen kirjatuista erityisosaamisista tukee valintaa.

********** on vahva kokemus raskaan pelastusyksikön tehtävistä niin miehistö- kuin esimiestasolla. Tällä hetkellä hän toimii paloesimiehen viransijaisena pelastusasemalla. Hän tulee vuoden 2024 aikana ottamaan rauniopelastuksen pääkouluttajan vastuun itsellensä. Hän on aktiivinen ja luotettava henkilö, joka toimii lukuisissa koulutus-, asiantuntija- ja luottamustehtävissä. Koulutukseltaan hän on insinööri AMK palopäällystön koulutusohjelmasta. Hakija omaa kiitettävät perustiedot ja taidot henkilöstöön liittyvien hallinnollisten tehtävien hoitamisesta. Hän on määrätietoinen, suunnitelmallinen ja perustelee hyvin asiansa. Hän haluaa parantaa sekä kehittää itseään ja osaa kriittisesti arvioida omaa tekemistään. Hän uskoo vahvasti valmentavaan johtamistyyliin. Keskustelijana hän on kuunteleva ja miellyttävä. Näkemyksellisyys esihenkilönä henkilöstö- ja operatiivisessa johtamisessa antaa hyvän pohjan menestymiselle. Hänen valintaansa paloesimiehen virkaan puoltaa ansiovertailun sekä haastattelun perusteella saatu kokonaisarvio. Hakijan osaaminen hakuilmoitukseen kirjatuista erityisosaamisista tukee valintaa.

Hakijoiden arviointi (ei valitut)

********** työskentelee tällä hetkellä pelastuslaitoksella palomiehenä, tehden kuitenkin aktiivisesti paloesimiehen sijaisuuksia. Hän on rauhallinen ja selkeä haastateltava, esimiesuransa alussa oleva, motivoitunut hakija. Hänen tietonsa ja taitonsa niin operatiivisen johtamisen kuin hallinnollisten asioiden hoidosta eivät nousseet riittävälle tasolle.

********** työskentelee pelastuslaitoksella palomiehenä, jossa on tehnyt myös paloesimiehen sijaisuuksia. Hänellä on vahva ja monipuolinen operatiivinen osaaminen sekä kehitysmyönteinen ote toimintaan. Hakulomakkeen ja haastattelun aikana saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että hänen perustietonsa vaativat vielä kehittymistä hallinnollisten asioiden hoidossa, kun hänen osaamistaan verrataan valittujen osaamiseen

********** työskentelee pelastuslaitoksella paloesimiehenä. Hänellä on hyvä hallinnollinen osaaminen sekä monipuolinen osaaminen operatiivisissa tehtävissä. Hän on motivoitunut ja selkeä ilmaisussaan, mutta tarvinnee vielä kehittymistä omien toimintamallien luomisessa. Vahvasta osaamisesta huolimatta hänen osaamisensa ja kokemuksensa ei yllä valittujen tasolle.

********** toimii palomiehen ja varaesimiehen tehtävissä pelastusasemalla. Hänellä on useamman vuoden kokemus esimiestehtävistä, joka ilmenee kyvyssä peilata kokonaisuutta laaja-alaisesti. Hän on haastattelussa rauhallinen, asiallinen sekä perusteleva. Oma esimiesrooli tuntuu selkeältä, joka katsotaan hänen eduksensa. Hakulomakkeen ja haastattelun aikana saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että hakijan perustiedot ja taidot ovat hyvällä tasolla, mutta eivät yltäneet valittujen osaamistasolle.

********** on kokemusta esimiestehtävistä. Hän työskentelee tällä hetkellä pelastuslaitoksella vs. paloesimiehenä. Haastattelussa hän antaa selkeän, motivoituneen vaikutelman ja on helposti lähestyttävä. Oman toimintamallin löytäminen ja kokonaisuuksien hallinta vaatinee vielä kehittymistä. Hakulomakkeen ja haastattelun aikana saatujen tietojen perusteella voidaan todeta, että hänen perustietonsa ja taitonsa niin operatiivisen kuin hallinnollisten asioiden suhteen ovat hyvällä tasolla, mutta eivät yllä valittujen tasolle.

********** on pitkä kokemus esimiestehtävistä. Hän työskentelee tällä hetkellä pelastuslaitoksella palomiehenä, tehden pääsääntöisesti paloesimiehen sijaisuuksia. Hakija omaa hyvät perustiedot ja taidot kyetäkseen hoitamaan henkilöstöön liittyvät hallinnolliset asiat. Haastattelussa antaa helposti lähestyttävän, kehitysmyönteisen ja rauhallisen kuvan. Vahvasta osaamisesta ja kokemuksesta huolimatta ei kokonaisuus yllä valittujen tasolle.

Loppupäätelmä

Haastatteluilla selvitettiin hakijoiden operatiivista osaamista ja hallinnollisten asioiden hoitamisen kyvykkyyttä sekä heidän näkemystään ja osaamista paloesimiehen päivittäistoimista ja niihin liittyvistä kokonaisuuksista. Hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, muiden ansioiden sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella voidaan todeta, että valituilla neljällä hakijalla on riittävät edellytykset paloesimiehen viran menestykselliseen hoitamiseen.

Lisätiedot

Toni Sohkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 310 30107

toni.sohkanen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 16.05.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Toni Sohkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 30107

toni.sohkanen@hel.fi

Marko Rostedt, pelastusjohtaja, puhelin: 09 310 30103

marko.rostedt@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 24.3.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Hakemusten vertailu_esimies_kevät_2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.