Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammatti- ja aikuisopisto, tuntiopettaja, yrittäjyyskasvatus, KASKO-03-20-24

HEL 2024-003817
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 213 §

Oikaisuvaatimus tuntiopettajan ottamisesta toistaiseksi

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti kuntalain 134 §:n nojalla hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt rehtorin 14.3.2024 tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

********** on tehnyt 17.6.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen, ammatillisen koulutuksen rehtorin (kampus 5) 14.3.2024 tekemästä päätöksestä, joka on toimitettu hakijoille 31.5.2024, jolla rehtori on ottanut Stadin ammatti- ja aikuisopistoon yrittäjyyskasvatuksen tuntiopettajan virkasuhteiseen tehtävään kasvatustieteiden maisteri **********

Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtori (kampus 5) on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegoineista 5.3.2024 tekemään päätökseen (§ 27) perustuen ammatillisen koulutuksen tuntiopettajan määräajaksi ottaa kampuksen rehtori.

Hakuprosessista

Stadin ammatti- ja aikuisopistoon sijoitetun yrittäjyyskasvatuksen tuntiopettajan virkasuhteinen tehtävä on ollut julkisesti haettavana Helsingin kaupungin rekrytointijärjestelmässä 9.-23.2.2024.

Hakuilmoituksessa haettiin muodolliset kelpoisuusvaatimukset täyttävää henkilöä, jolla edellytettiin olevan monipuolista ja ajantasaista pedagogista osaamista ja kokemusta ammatillisesta koulutuksesta sekä oppilaitos-yritys-yhteistyöstä. Lisäksi hakuilmoituksessa eduksi ilmoitettiin luettavan fasilitoinnin osaaminen sekä innovatiivinen lähestymistapa, samoin kuin ennakointi- ja tulevaisuustyöskentelyn osaaminen.

Hakuilmoituksessa ilmoitettiin kelpoisuusvaatimusten määräytyvän opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimusasetuksen 986/1998 (muutettu 1150/2017) ammatillisen tai yhteisten opintojen opettajaa koskevien 13 ja 13 a§:n, 14§:n ja 17§:n säännösten mukaan.

Lisäksi hakuilmoituksessa ilmoitettiin hakijalta odotettavan erinomaisia yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja työympäristöissä sekä tiimityöosaamista, aktiivista työotetta sekä oman työn johtamisen, suunnittelun ja kehittämisen kykyä. Hakuilmoituksessa ilmoitettiin lisäksi, että tehtävässä tarvitaan myös hyvää suullista ja kirjallista esiintymistaitoa, asiakaspalveluosaamista sekä englannin kielen taitoa.

Hakuilmoituksessa työtehtävistä kerrottiin muun muassa, että tehtävässä työskennellään asiantuntijatiimin koordinoivana tiimimestarina kehittäen ja edistäen yrittäjyyskasvatustoimintaa ja rakentaen sen verkostoja Stadin AO:n strategian mukaisesti sekä lisäksi tehtävänä on toiminnan tukeminen kampuksilla ja koko oppilaitoksessa vuorovaikutteisesti yhteistyössä yrittäjien ja yrittäjyyden toimijoiden kanssa. Lisäksi hakuilmoituksen mukaan koordinoivan tiimimestari osallistuu aktiivisesti some-tiedottamiseen ja erilaisten tapahtumien suunnitteluun, organisointiin ja markkinointiin. Lisäksi koordinoivan tiimimestarin tehtävänä ilmoitettiin olevan yrittäjyyskasvatustiimiin pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja kehittäminen.

Rehtorin päätöksen mukaan tehtävää haki hakuajan kuluessa 17 henkilöä.

Rehtorin tekemän päätöksen mukaan hakemusten perusteella ryhmähaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa. Ryhmähaastatteluun osallistuneet henkilöt laativat vielä yksilöitynä kirjallisen suunnitelman yrittäjyyskasvatuksen implementoinnista toisella asteella. Tehtävien perusteella kaksi hakijaa kutsuttiin lähihaastatteluun, jossa haastattelijoina toimivat rehtori sekä apulaisrehtori.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että valittua henkilöä ei tule valita virkaan, vaan hänen sijastaan virkaan tulee valita toinen lähihaastatteluun osallistunut henkilö tai toinen pätevä hakija kolmesta muusta haastatteluihin pyydetyistä tai virka tulee laittaa uudelleen auki haettavaksi.

1. Oikaisuvaatimuksen perusteluiden mukaan tehtävään valittu ei täytä tehtävälle asetettuja opetustoimen kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen mukaisesti, koska hänellä ei ole tehtävän kannalta tarvittavaa ylempää korkeakoulututkintoa yrittäjyyden alalta tai korkeakoulututkintoa, johon sisältyisi asetuksen tarvittava määrä opintoja yrittäjyydestä tai työkokemusta yrittäjänä. Lisäksi tehtävään valitulla ei oikaisuvaatimuksen mukaan ole opintoja yrittäjyyskasvatuksesta eikä työkokemusta yrittäjyyskasvatuksesta. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan muilla hakijoilla on soveltuvampi tutkinto ja/tai työkokemusta.

2. Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valittu on ollut pitkäaikaisesti töissä Stadin AO:ssa ja siten läheisessä virkasuhteessa haastattelijoihin.

3. Oikaisuvaatimuksen mukaan osa haastateltavista on ollut töissä ja opiskellut englannin kielellä. Oikaisuvaatimuksen tekijä pitää erikoisena, että tämä osaaminen on nostettu yhdeksi valintaperusteeksi tehtävään valitun hyväksi.

4. Oikaisuvaatimuksen mukaan hakuilmoituksessa luettiin eduksi fasilitoinnin osaaminen sekä innovatiivinen lähestymistapa, samoin kuin ennakointi- ja tulevaisuustyöskentelyn osaaminen. Näitä ominaisuuksia ei huomioitu valintapäätöksessä, vaikka osalla hakijoista nämä osaamisalueet olivat erittäin vahvoja. Tehtävään valitun valinnassa painotettiin kokemusta johtajana.

5. Oikaisuvaatimuksen mukaan on kyseenalaista, onko tehtävään valitulla kertynyt hakuilmoituksessa edellytettyä ajantasaista pedagogista osaamista.

6. Hakuilmoituksessa ilmoitettiin ”koordinoiva tiimimestari osallistuu aktiivisesti some-tiedottamiseen ja erilaisten tapahtumien suunnitteluun, organisointiin ja markkinointiin”. Tehtävään valitun valintapäätöksessä ei kerrottu näistä mitään, vaikka tehtävät ovat oleellinen osa yrittäjyyskasvatustiimin ja tiimimestarin työtä.

7. Samoin oikaisuvaatimuksen mukaan hakuilmoituksessa oli nostettu esille yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen yhteistyöverkostojen tärkeys tiimin ja koordinoivan tiimimestarin työssä. Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan tehtävään valittu ei ole toiminut viimeaikaisissa tehtävissään yrittäjyyskasvatuksen yhteistyöverkostoissa ja opiskelijarajapinnassa lähiaikoina työskennelleet henkilöt voivat olla etusijalla, sillä heillä on ajankohtainen osaaminen opiskelijoiden kohtaamisesta.

8. Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on tuotu esille, että päätöksen mukaan pöytäkirjanote on lähetetty asianosaisille tiedoksi 18.3.2024, mutta se olisi lähetetty kuitenkin vasta 31.5.2024.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta. Ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen antamaan henkilö:

1) joka on suorittanut koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon;

2) joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;

3) jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä.

Saman asetuksen 17 §:n mukaan ammatillisessa koulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli. Äidinkielen opetusta antavalla opettajalla tulee olla kyseisen kielen erinomainen suullinen ja kirjallinen taito.

Asian arviointi

Rehtorin päätöksen ja lausunnon sekä tehtävään valitun hakemuksen mukaan tehtävään valittu on kasvatustieteen maisteri ja hän on lisäksi suorittanut opettajan pedagogiset opinnot. Rehtorin lausunnon mukaan valitulla on siten soveltuva korkeakoulututkinto, joka antaa kelpoisuuden toimia ammatillisena opettajan sosiaali- ja terveysalalla. Rehtorin lausunnon mukaan valittu täyttää myös kielitaitovaatimuksen.

Rehtorin päätöksen mukaan tehtävään valitulla on vahva työkokemus pedagogisen toiminnan suunnittelusta, toteuttamisesta ja kehittämisestä. Lisäksi hänellä on erinomaiset yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelutaidot. Hän on toiminut erilaisissa työympäristöissä sekä johtanut tiimejä aktiivisella työotteella. Tehtävään valittu omaa hyvän suullisen ja kirjallisen esiintymistaidon, myös englannin kielellä. Rehtorin lausunnon mukaan valitulla on kelpoisuuteen riittävä työkokemus kasvatusalalta.

Rehtori korostaa lausunnossaan, että hakuilmoituksessa ei ole haettu yrittäjyysopettajaa, vaan tuntiopettajaa koordinoimaan yrittäjyyskasvatuksen toimintaa. Rehtorin lausunnon mukaan valitun ammatillinen osaaminen ja kelpoisuus kohdentuu opetuksen ja ohjauksen osalta sosiaali- ja terveysalan tutkintoihin, joihin sisältyvät myös valinnaiset tutkinnon osat yritystoiminnan suunnittelu ja yrityksessä toimiminen.

Rehtorin päätökseen ja lausuntoon sekä valitun työhakemukseen viitaten, valittu on kelpoinen tehtävään.

Oikaisuvaatimuksessa on tuotu esille, että tehtävään valittu on ollut ainoa, joka on ollut pitkään töissä Stadin AO:ssa koulutuspäällikkönä ja siten läheisessä virkasuhteessa haastattelijoihin. Rehtorin lausunnon mukaan hän rehtorina koordinoi kaikkia strategisia tiimejä Stadin AO:ssa, ja on näin ollen keskeinen henkilö rekrytointiprosessissa. Toisena haastattelijana toiminut apulaisrehtori toimii rehtorin työparina, eikä hänellä ole ollut esihenkilöasemaa haastateltaviin. Yksilöhaastattelun jälkeen haastattelijat esittelivät vielä valintaesityksen johtavalle rehtorille ja toiselle apulaisrehtorille, jotka puolsivat valintaesitystä. Asiassa ei ole tullut ilmi seikkoja, joiden perusteella haastattelijat olisivat olleet esteellisiä.

Hakuilmoituksessa oli ilmoitettu, että tehtävässä tarvitaan myös hyvää suullista ja kirjallista esiintymistaitoa, asiakaspalveluosaamista sekä englannin kielen taitoa. Rehtorin lausunnon mukaan suullisen esiintymistaidon osuus tuli esille ryhmähaastattelussa sekä yksilöhaastatteluissa. Kirjallinen osuus varmistettiin kirjallisessa suunnitelmassa. Kielitaidon osuus tuli esille yksilöhaastattelussa.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakuilmoituksessa eduksi luettavia asioita ei otettu huomioon valintapäätöksessä. Rehtorin lausunnon mukaan valintapäätöstekstiin ei kirjattu eduksi luettavia asioita sellaisenaan, vaan ne tulivat esille yksilöhaastattelussa ja kirjallisessa suunnitelmassa.

Kuten rehtorikin lausunnossaan toteaa, pedagoginen osaaminen ei kerry pelkästään opettamalla ja ohjaamalla. Tehtävään valittu on aiemmassa tehtävässään johtanut pedagogiikkaa. Lisäksi rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitulla on opettajakokemusta ammatillisessa oppilaitoksessa yli 12 vuotta. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valitun pedagoginen osaaminen erosi edukseen muista hakijoista. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valittu on haastattelussa kertonut kehittäneensä pedagogista osaamistaan muun muassa suorittamalla yrittäjyyden ammattitutkinnon.

Some-tiedottamiseen ja erilaisten tapahtumien suunnitteluun, organisointiin ja markkinointiin osallistuminen oli ilmoitettu hakuilmoituksessa koordinoivan tiimimestarin työtehtäviksi. Esittelijä toteaa, että hakemuksesta saatavien tietojen, haastattelun sekä mahdollisien rekrytointiprosessiin kuuluvien tehtävien avulla rekrytoivat henkilöt pyrkivät selvittävään, millä tavoin haastateltava suoriutuisi eri työtehtävistä, joita haettavana olevaan tehtävään kuuluu. Tämän vuoksi valintapäätöksessä ei ole tarpeen erikseen perustella jokaista työtehtävää, etenkin kun otetaan huomioon, että valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Rehtorin lausunnon mukaan tehtävään valittu on haastattelussaan tuonut esille osaamisensa yllä mainittuihin työtehtäviin.

Lisäksi oikaisuvaatimuksessa on tuotu esille, että päätös on saapunut erittäin myöhään asianosaisille. Rehtorin lausunnon mukaan tieto päätöspöytäkirja lähetettiin hakijoille teknisen virheen vuoksi 31.5.2024. Esittelijä toteaa, että oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, joten sillä ei ole ollut merkitystä oikaisuvaatimuksen tekemiseen.

Rehtorin päätöksen mukaan hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, kirjallisen tehtäväksi annon sekä haastattelussa ilmenevien seikkojen kokonaisarvion perusteella valitulla oli parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Esittelijä toteaa, kuten rehtorin päätöksessäkin on todettu, että viranhaltijan valinta on perustunut kokonaisharkintaan. Kokonaisharkinnassa arvioidaan, kenellä kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista on taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto huomioon ottaen parhaat edellytykset hoitaa virkaa. Esittelijä katsoo rehtorin valinneen kokonaisarvion perusteella taitavimmaksi ja ansioituneimmaksi arvioimansa hakijan, joka on myös kelpoinen kyseiseen haettavana olleeseen tehtävään.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun kuin, mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Sulje

Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13.08.2024 § 167

Päätös

Esittelijä poisti esityksen.

Käsittely

Esittelijä peruutti ehdotuksensa ennen keskustelun alkamista. Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi ehdotuksen peruuttamisen.

Esittelijä
lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen
Lisätiedot

Emmi Väisänen, HR-juristi, puhelin: 310 32391

emmi.vaisanen@hel.fi

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Ammatillinen koulutus Kampus 5 Rehtori, Kampus 5 14.03.2024 § 3

Päätös

Rehtori Eeva Sahlman päätti kokonaisarvion perusteella valita Stadin ammatti- ja aikuisopiston tuntiopettaja, yrittäjyyskasvatus vakituiseen virkasuhteiseen tehtävään **********

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes virkaan valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Stadin ammatti- ja aikuisopistossa oli haettavana 9-23.2.2024 tunti-opettajan, yrittäjyyskasvatus virkasuhteinen tehtävä.

Tehtävä oli avoinna Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä työavaimella KASKO-03-20-24. Määräaikaan 23.2.2024 klo.16 mennessä tehtävään haki seitsemäntoista (17) henkilöä. Ryhmähaastatteluun kutsuttiin hakemusten perusteella viisi (5) hakijaa. Ryhmähaastattelu pidettiin 1.3.2024. Ryhmähaastatteluun osallistuneet henkilöt laativat vielä yksilötyönä kirjallisen suunnitelman yrittäjyyskasvatuksen implementoinnista toisella asteella. Tehtävän palautus oli 2.3.2024 klo 12.00 mennessä. Tehtävien perusteella kaksi hakijaa kutsuttiin lähihaastatteluun. Haastattelijoina toimivat rehtori Eeva Sahlman ja apulaisrehtori Petri Kallionpää.

Yrittäjyyskasvatuksen tuntiopettajan tehtävänä on koordinoida yrittäjyyskasvatuksen toimintaa Stadin ammatti- ja aikuisopistossa. Tehtävä painottuu yrittäjyyskasvatustiimiin pedagogisen toiminnan suunnitteluun, toteuttamiseen ja kehittämiseen, viemään eteenpäin yrittäjyyskasvatusta opiskelijoiden osaamisen kartuttamiseksi sekä toimimaan aktiivisesti yhteistyöverkostoissa.

Hakuilmoituksessa on edellytetty pedagogisen toiminnan suunnittelun, toteuttamisen ja kehittämisen taitoja sekä yrittäjyyskasvatusta opiskelijoiden osaamisen kartuttamiseksi sekä toimimaan aktiivisesti yhteistyöverkostoissa. Lisäksi odotimme erinomaisia yhteistyö-, vuorovaikutus- ja neuvottelutaitoja erilaisissa työympäristöissä sekä tiimityöosaamista, aktiivista työotetta sekä oman työn johtamisen, suunnittelun ja kehittämisen kykyä. Tehtävässä tarvitaan myös hyvää suullista ja kirjallista esiintymistaitoa, asiakaspalveluosaamista sekä englannin kielen taitoa.

Hakemuksen ja haastattelujen perusteella tehtävään valittiin **********

Valittu täyttää tehtävälle asetetut opetustoimen kelpoisuusvaatimukset annetun asetuksen 986/1998 (muutettu 1150/2017) mukaisesti. Hänellä on ylempi korkeakoulututkinto ja opettajan pedagogiset opinnot.

********** Stadin ammatti- ja aikuisopiston rehtori Eeva Sahlman katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen, kirjallisen tehtäväksi annon sekä haastattelussa ilmenevien seikkojen kokonaisarvion perusteella, että valitulla, on parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen **********

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valituille sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Eeva Sahlman, rehtori, puhelin: 09 31081806

eeva.sahlman@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 11.09.2024

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Esittelijä

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Lisätietojen antaja

Emmi Väisänen, HR-juristi, puhelin: 09 310 32391

emmi.vaisanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimuksen täydennys
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Oikaisuvaatimus liite 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Oikaisuvaatimuksen täydennyksen liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimuksen täydennyksen liite 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Rehtorin lausunto
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Hakuilmoitus
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Valintapäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Valitun hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Oikaisuvaatimuksen täydennys 8.8.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.