Hankinta, johdon konsultointipalvelu, asiakasohjauksen tietomallin määrittely, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-003884
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 22

Asiantuntijapalvelun hankinta asiakasohjauksen tietomallin määrittelyä varten

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hankkia asiantuntijapalvelua KPMG Oy Ab:ltä asiakasohjauksen tietomallin määrittelyä varten.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 54 225 €. Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1937/2016).

Päätöksen perustelut

Kestävän kasvun hankkeen investoinnissa 1a edistetään hoitotakuun toteutumista ja puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Hankkeen tavoitteena on innovoida ja implementoida uusia ammattiryhmiä purkamaan hoito- ja palveluvelkaa sekä tukemaan nykyistä henkilökuntaa. Tavoitteena on laajentaa moniammatillisuuden ja monialaisten toimintamallien käyttöä terveysasemapalveluissa. Asiakkaan siirtyminen palvelusta toiseen sujuvoituu ja kaupungin palveluverkkoa hyödynnetään laaja-alaisesti.

Hankinnan tarkoituksena on tehdä selvitys asiakkaaksi tulon ja asiakasohjauksen toimintaprosesseista terveysasemilla moniammatillisuutta hyödyntäen sekä asiakasohjauksen tietomallin määrittely. Selvityksessä tehdään asiakkaaksi tulon ja asiakasohjauksen prosessien sekä hoito- ja palvelupolkujen mallintaminen moniammatillisuus huomioiden. Mallinnuksen avulla määritellään asiakasohjauksen tietomalli ja sen perusteella tuotetaan konseptikuvat eri toteuttamisvaihtoehdoista. Tietomallin tarkoituksena on kehittää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palveluita. Tämän avulla asiakkaat saavat yhteydenottoihinsa hoitoa tarpeidensa mukaisilta ammattilaisilta sekä selkeyttää ammattilaisten välistä työnjakoa. Tavoitteena on lisätä tietämystä haavoittuvassa asemassa olevien monisairaiden ja useita sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palvelutarpeita, ja tällä selvitystyöllä kehitetään työkaluja eri palvelupisteissä ja rajapinnoissa kertyvän tietopohjan hyödyntämiseen. Projekti toteutetaan osana STM:n Kestävän kasvun hanketta.

Hankinta perustuu 19.2.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön (liite 1). Tarjouspyyntö lähetettiin sähköpostitse Helsingin kaupungin johdon konsultointipalvelua koskevan puitejärjestelyn osa-alue 1:n toimijoille: Deloitte Consulting Oy, Futurice Oy, Gaia Consulting Oy ja KPMG Oy Ab.

Määräaikaan mennessä saatiin kahdelta toimijalta tarjouspyynnön mukaiset tarjoukset: Deloitte Consulting Oy ja KPMG Oy. Valintaperusteet parhaiten täytti KPMG Oy:n tarjous. Työsuunnitelmassa KPMG Oy kertoi kattavasti ja kuvaavasti jokaisen työvaiheen suunnitelmat sekä aineistonkeruun menetelmät. Suunnitelmassa oli otettu hyvin huomioon työn tärkeä tavoite moniammatillisuuden huomioimisesta sekä mahdollisuudet osallistaa toteutukseen moniammatillista työryhmää. KPMG Oy:n hintatarjous koko työlle oli edullisempi, mutta henkilötyöpäivien määrä korkeampi. Tätä kautta saadaan enemmän työpanosta tiedonkeruuseen työpajojen ja haastatteluiden muodossa. Valinnassa painottuivat ne referenssit, joissa oli tehty sosiaali- ja terveysalan tietojärjestelmien kanssa kehittämistyötä. Näissä referensseissä KPMG Oy:n osaaminen oli monipuolisempaa. Tarjouksia käsiteltiin yhdessä Helsingin kaupungin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan johtajalääkärin, johtavan ylihoitajan, digitaalisen terveysaseman johtavan ylilääkärin, moniammatillisuus ja uudet ammattiryhmät -osahankkeen projektipäällikön sekä projektityöntekijöiden kanssa. Toimijaksi valittiin yksimielisesti KPMG Oy Ab vertailuhinnalla 54 225 euroa (alv 0%) ja vertailupisteillä 95.

Osapuolia sitova sopimus syntyy tämän päätöksen tiedoksiannolla, koska kyseessä on puitesopimuksen H052-22 mukainen hankinta. Tilauksesta tehdään lisäksi ostotilaus.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Päätös tullut nähtäväksi 15.03.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-
    timus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksi-
saannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloa- jan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaati- musajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700 

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyt- tää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Anu Markkola, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 28795

anu.markkola@hel.fi

Päättäjä

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja