Aloituspaikat, ruotsinkielisen perusopetuksen iltapäivätoiminnan toimipaikat, lukuvuosi 2024-2025

HEL 2024-003940
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 26

Verksamhetsställena för eftermiddagsverksamhet läsåret 2024-2025 enligt lagen om den grundläggande utbildningen

Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja

Beslut

Direktören för den svenska servicehelheten fastställer verksamhetsställena för eftermiddagsverksamhet på svenska som ordnas eller understöds av sektorn för fostran och utbildning för läsåret 2024-2025 enligt bilagan. Eftermiddagsverksamheten anordnas på de i bilagan angivna verksamhetsställena under förutsättning att organisationerna och de övriga serviceproducenterna uppfyller villkoren för att verksamhetsunderstöd kan beviljas, och att det finns grunder för att inrätta en grupp. Om eftermiddagsverksamheten ordnas i skolans lokaler och skolans verksamhet flyttar till nya lokaler under läsåret, ska eftermiddagsverksamheten också ordnas i de nya lokalerna. Det finns sammanlagt 23 verksamhetsställen på svenska.

Beslutsmotivering

Beslutet för eftermiddagsverksamhetens verksamhetsställen görs årligen. Verksamhetsställenas verksamhet startar ifall det går att placera tillräckligt barn i en grupp. Beslutet tryggar ett jämnt utbud och tillgänglighet av verksamhet.

Barnkonsekvensanalys

Beslutet säkerställer möjligheten att etablera eftermiddagsverksamhet i alla enheter med årskurs 1-2, förutsatt att det finns tillräckliga grunder för att skapa en grupp. Eftermiddagsverksamheten erbjuder en trygg och stimulerande miljö för barnet under eftermiddagen, vilket bidrar till att förebygga ensamhet och marginalisering. Därtill främjar verksamheten barnets emotionella och kommunikativa utveckling genom att uppmuntra till social interaktion och erbjuda möjligheter till lek, rörelse, läsning och lärande.

Befogenheter

I enlighet med Helsingfors stads förvaltningsstadgas 15 kap 8 § 3 moment beslutar direktören för svenska servicehelheten om verksamhetsställen i fråga om morgon- och eftermiddagsverksamheten för skolelever.

Päätös tullut nähtäväksi 15.04.2024

Anvisningar om hur man begär omprövning

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads fostrans- och utbildningsnämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

Skyddad e-post: https://securemail.hel.fi/

Använd alltid skyddad e-post när du skickar personliga uppgifter.

Nämn alltid diarienumret (t.ex. HEL 2021-000123) i ditt meddelande om ditt ärende redan har upptagits till behandling vid Helsingfors stad.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Sulje

Lisätietojen antaja

Sabina Lumivirta, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 09 310 38293

sabina.lumivirta@hel.fi

Niclas Rönnholm, Chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 09 310 86219

niclas.ronnholm@hel.fi

Päättäjä

Niclas Grönholm
direktören för svenska servicehelheten