Hankinta, puitejärjestely, erityishankkeiden rakennuttaminen ja asiantuntijapalvelut 2024-2026, kaupunkiympäristön toimiala
Ehdokkaiden valinta koskien Erityishankkeiden rakennuttamisen ja asiantuntijapalveluiden puitejärjestelyä sopimuskaudelle 2024 – 2026 (optiokausi 1 + 1 vuotta), osa-alueet 1-8
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun yksikönpäällikkö päätti keskeyttää osa-alueen 6 hankinnan.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun yksikönpäällikkö päätti sulkea CreaCon Oy:n tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun yksikönpäällikkö päätti hylätä Sweco Oy:n pyynnön ottaa saapumatta jäänyt osallistumishakemus tarjouskilpailussa huomioon.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun yksikönpäällikkö päätti kutsua Erikoishankkeiden rakennuttamispalveluiden puitejärjestelyä koskevaan neuvottelumenettelyyn seuraavat yritykset:
Osa-alue 1 (Arkkitehtonisesti erityisen vaativien uudisrakennus- ja laajennushankkeiden rakennuttamistehtävät)
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Indepro Oy |
3. | Rakennuttajatoimisto HTJ Oy |
4. | Ramboll CM Oy |
5. | Rapp Valvontakonsultit Oy |
6. | WSP Finland Oy |
Osa-alue 2 (Erityisen vaativien perusparannushankkeiden rakennuttamistehtävät)
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Indepro Oy |
3. | Rakennuttajatoimisto HTJ Oy |
4. | Ramboll CM Oy |
5. | Rapp Valvontakonsultit Oy |
6. | WSP Finland Oy |
Osa-alue 3 (Elinkaarimallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus)
1. | CAPEX advisors Oy |
2. | Vison Oy |
3. | WSP Finland Oy |
Osa-alue 4 (Vuokramallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus)
1. | Indepro Oy |
2. | Vison Oy |
Osa-alue 5 (SR-mallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus)
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Indepro Oy |
3. | Ramboll CM Oy |
Osa-alue 7 (Eri hankkeiden rakennuttamisen tukena käytettävät erityisasiantuntijapalvelut)
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Boost Brothers Oy |
3. | Haahtela-kehitys Oy |
4. | Mittaviiva Oy |
5. | Rapp Valvontakonsultit Oy |
6. | Vison Oy |
Osa-alue 8 (Projektinjohtomallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus)
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Indepro Oy |
3. | Ramboll CM Oy |
4. | Vison Oy |
Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 18.000.000 euroa.
Päätöksen perustelut
Hankinnan perustiedot
Hankintayksiöt tilaavat puitejärjestelyn piiriin kuuluvia toimeksiantoja, joiden kohteina ovat pääasiassa Helsingin kaupungin omistamiin ja kaupunkiympäristön toimialan hallinnoimiin julkisiin kiinteistöihin (mm. sosiaali- ja terveystoimen, kasvatuksen ja koulutuksen, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotoimen rakennukset sekä toimisto- ja liikerakennukset) sekä yhteishankintaan osallistuvien muiden osapuolien omistamiin kiinteistöihin kohdistuvat tehtävät.
Puitejärjestely on jaettu kolmeen kokonaisuuteen (A, B ja C) sekä kahdeksaan (8) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Kokonaisuus A: Poikkeuksellisen vaativien rakennushankkeiden rakennuttamistehtävät, osa-alueet 1 ja 2
1. Arkkitehtonisesti erityisen vaativien uudisrakennus- ja laajennus-hankkeiden rakennuttamistehtävät
2. Erityisen vaativien perusparannushankkeiden rakennuttamistehtävät
Kokonaisuus B: Ulkopuolisen toteutusvastuulla olevien tilahankkeiden valmistelu- ja ohjaustehtävät, osa-alueet 3–5
3. Elinkaarimallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus
4. Vuokramallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus
5. SR-mallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus
Kokonaisuus C: Rakennushankkeiden eritysasiantuntijatehtävät, osa-alueet 6–8
6. Hankesalkun strateginen ohjaus
7. Eri hankkeiden rakennuttamisen tukena käytettävät erityisasiantuntijapalvelut
8. Projektinjohtomallilla toteutettavien hankkeiden valmistelu ja ohjaus
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.10.2026 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella optiovuodella.
Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.
Ehdokas on voinut jättää osallistumishakemuksen haluamilleen osa-alueille. Tarjouksen voi antaa vain niille osa-alueille, joille on tullut valituksia tarjoajaksi, ja jonka hankintaneuvotteluihin tarjoaja on osallistunut.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 14.5.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-003966 sekä osallistumishakemusaikana jätettyjen osallistumispyyntöä koskeneiden kysymysten vastauksiin. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 34 § mukaisella neuvottelumenettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on 14.5.2024 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta osallistumispyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.
Saadut osallistumishakemukset
Määräaikaan 13.6.2024 klo 13.00 mennessä osallistumishakemuksen jätti 12 ehdokasta:
1. | A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy |
2. | Boost Brothers Oy |
3. | CAPEX advisors Oy (Voimavara-alihankkija: Ramboll CM Oy) |
4. | CreaCon Oy |
5. | Haahtela-kehitys Oy |
6. | Indepro Oy |
7. | Mittaviiva Oy |
8. | Rakennuttajatoimisto HTJ Oy |
9. | Ramboll CM Oy |
10. | Rapp Valvontakonsultit Oy |
11. | Vison Oy (Voimavara-alihankkijana: CreaCon Oy ja Kaukotek Oy) |
12. | WSP Finland Oy |
Osa-alueen 6 hankinnan keskeyttäminen
Hankinta voidaan hankintalain 125 §:n mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustelusta syystä. Hankinnan keskeyttämiselle on hankin-talaissa tarkoitettu perusteltu syy.
Hankintayksikkö on harkinnut uudelleen osa-alueen 6 hankinnan sisältöä ja todennut, että hankinta on syytä keskeyttää ja määrittää mahdollisen uuden hankinnan sisältö ja tehtävät toisella tavalla.
Hankintamenettelyn virheellisyyttä ei ole mahdollista korjata kuin keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.
Osallistumishakemusten tarkistus
Osallistumispyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut yritystä koskevat tiedot.
Osallistumispyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.
Hankintayksikkö on tarkastanut osallistumishakemukset edellä kuva-tuin perustein
Osallistumishakemusten tarkastuksessa havaittiin, ettei CreaCon Oy täytä päävastuullisena tarjoajana osallistumishakemuksessa ehdokkaiden soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia. Creacon Oy ei täytä ilmoittamalleen osa-alueelle määriteltyjä liikevaihtovaatimuksia.
Osallistumispyynnön tarjoajien valintaperusteissa on määritetty ehdokkaan tekniseen ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vähimmäisvaatimukset, jotka tarjoajan tulee täyttää.
Osallistumishakemusten tarkastuksessa todettiin, että Vison Oy:n osa-alueiden 1 ja 2 vähimmäisvaatimuksena esitetyt referenssit eivät täyttäneet asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joiden mukaan ehdokas on vastannut arkkitehtonisesti poikkeuksellisen vaativan uudisrakennushankkeen (osa-alue 1) tai poikkeuksellisen vaativan perusparannushankeen rakennuttamistehtävistä hankkeen vaiheissa B-K / HJR18 (Hankkeen johtamisen ja rakennuttamisen tehtäväluettelo, RT 10-11284). Vison Oy:n ei voitu todeta vastanneen tehtäväluettelon mukaisista tehtävistä esittämissään referenssihankkeissa.
Osallistumishakemusten tarkastuksessa todettiin, että CAPEX advisors Oy:n osa-alueen 4 vähimmäisvaatimuksena esitetty referenssi ei täyttänyt asetettuja vähimmäisvaatimuksia, joiden mukaan ehdokas on vastannut tilaajan asiantuntijana Build to Suit -vuokramallilla (BtoS) tai Sale and Lease Back -järjestelyllä (SLB) toteutetun rakennushankkeen toteutuksen valmistelusta ja ohjaamisesta hankkeen alusta loppuun saakka. Kyseinen CAPEX advisors Oy:n referenssihanke on toteutettu elinkaarimallilla (PPP-malli), ei vuokramallilla.
Kaikki muut saadut osallistumishakemukset olivat osallistumispyynnön mukaisia.
Ehdokkaiden valintaperusteet
Hankintailmoituksen mukaan puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan neuvottelumenettelyyn seuraava määrä ehdokkaita:
- | osa-alueelle 1 vähintään [3] ja enintään [6] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa |
- | osa-alueelle 2 vähintään [3] ja enintään [6] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
- | osa-alueelle 3 vähintään [3] ja enintään [4] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa |
- | osa-alueelle 4 vähintään [3] ja enintään [4] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
- | osa-alueelle 5 vähintään [3] ja enintään [4] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
- | osa-alueelle 6 vähintään [3] ja enintään [5] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
- | osa-alueelle 7 vähintään [4] ja enintään [6] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
- | osa-alueelle 8 vähintään [3] ja enintään [5] osallistumishakemuksen jättänyttä tarjoajaa. |
Mikäli osallistumishakemuksen jättäneitä ja osallistumispyynnön vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia on enemmän kuin yllä mainittu, niin osallistumishakemukset pisteytetään ja eniten pisteitä saaneista ehdokkaista valitaan suuruusjärjestyksessä tarjouskilpailuun. Pisteiden mennessä tasan, ehdokkaat valitaan vaatimusjärjestyksessä, jossa etusijalla on yritysreferensseissä yhteenlaskettuna suurimman hankearvon saavuttanut tarjoajaehdokas.
Osa-alueiden 1, 2, 3, 4 ja 7 osalta hyväksyttäviä ehdokkaita ei ole enemmän kuin mitä neuvotteluihin kutsutaan. Kaikki vähimmäisvaatimukset täyttävät osallistumishakemuksen jättäneet kutsutaan mukaan hankintaa koskeviin neuvotteluihin osa-alueen 1, 2, 3, 4 ja 7 osalta.
Osa-alueiden 5 ja 8 osallistumishakemukset pisteytettiin osallistumispyynnön liitteen 2 mukaisesti. Vertailuperusteina osa-alueella 5 olivat rakennuksen pinta-ala, rakennuskustannukset sekä kuvaus hankkeen tarjouskilpailusta ja arkkitehtonisista ratkaisuista. Osa-alueella 8 vertailuperusteina olivat rakennuksen pinta-ala, rakennuskustannukset sekä kuvaus hankkeen arkkitehtonisesta ja teknisestä haastavuudesta. Referenssihankkeiden ratkaisujen ja haastavuuden arvioinnin suorittivat hankintayksikön nimeämät asiantuntijat. Osa-alueen 5 osalta kutsutaan neuvotteluihin kolme eniten pisteitä saanutta osallistumishakemuksen jättänyttä ja osa-alueen 8 osalta kutsutaan neuvotteluun neljä eniten pisteitä saanutta osallistumishakemuksen jättänyttä.
Neuvottelumenettelyyn valittavilla tarjoajilla ja näiden nimettävillä avainhenkilöillä tulee olla riittävänä pidettävä kokemus vastaavanlaisista hankkeista osallistumispyynnössä tarkemmin esitettyjen perus-teiden mukaisesti.
Neuvottelumenettely suoritetaan hankintailmoituksen mukaisesti.
Osallistumishakemuksen saapumatta jääminen
Sweco Oy:stä ilmoitettiin osallistumishakemusten jättämistä koskevan määräajan jälkeen tilaajalle, että osallistumishakemusta ei ole pystytty toimittamaan Tarjouspalvelussa esiintyneen virheen vuoksi.
Tilaaja pyysi Tarjouspalvelua ylläpitävältä Cloudia Oy:ltä selvitystä tietojärjestelmän toiminnasta ja Sweco Oy:tä koskevista lokitiedoista.
Cloudia on selvityksessään todennut, ettei Tarjouspalvelussa ole ollut häiriötä osallistumishakemuksen lähettämisen aikaan. Lokitietojen perusteella Sweco PM Oy on tarkastellut osallistumishakemuksensa ESPD:llä olevia tietoja noin neljä minuuttia ennen määräajan päättymistä ja tämä on ollut viimeinen tapahtuma. Osallistumishakemusta ei ole lähetetty.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla. Pykälän esitöiden (HE 17/2002 vp s. 37) mukaan lähettäjä vastaa myös siitä, että viesti tulee perille määräajan kuluessa, jos viestin toimittamiselle on asetettu jokin määräaika.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallistumishakemusta ei ole toimitettu Tarjouspalveluun eikä tilaaja ole näin ollen saanut osallistumishakemusta käsiteltäväkseen hankintailmoituksessa esitetyn määräajan kuluessa. Osallistumishakemuksen toimittamatta jättäminen on aiheutunut Sweco Oy:stä johtuvasta syystä ja tilaaja ei saa ottaa menettelyyn ehdokkaita, jotka eivät ole toimittaneet osallistumishakemusta määräaikaan mennessä.
Sweco Oy:n pyyntö hylätään sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n ja hankintalain 34 §:n 4 momentin perusteella.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta).
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaikilla kaupunkiympäristön toimialan viranhaltijoilla, joilla on hankintavaltuus, on oikeus keskeyttää hankinta hankinnan arvosta riippumatta.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 19.12.2023 § 700) mukaan toimivalta rajoitetussa menettelyssä, neuvottelumenettelyssä, kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä, innovaatiokumppanuudessa ja dynaamisessa hankintajärjestelmässä ehdokkaiden valinnasta sekä suunnittelukilpailussa osallistujien valinnasta kaupunkiympäristön toimialalla viranhaltijoille, joilla on liitteen 1 perusteella hankintavaltuus.
Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun yksikönpäälliköllä on siten toimivalta päättää keskeyttämisestä ja ehdokkaiden valinnasta.
Päätös tullut nähtäväksi 15.07.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kalevi Hinkkanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 43867