Hankinta, metroradan geometriamittaukset, liikenneliikelaitos
Metroradan geometriamittauksien hankinta
Päätös
Johtokunta valitsi metroradan geometrian mittaukset kilpailutuksen voittajaksi Plasser Scandinavia AS:n.
Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään optiokausien käyttöönotosta ja hankintaan sisältyvien lisäpalvelujen tilaamisesta.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena on pääkaupunkiseudun metron metroradan ratageometrian ja kunnon mittaus kuormitettuna. Säännöllisillä metroverkon mittausten avulla muodostetaan kokonaisnäkemys metroverkon ratageometrian kunnosta ja korjaustarpeista. Pääkaupunkiseudun metroverkko on laajentunut ja muuttunut, jolloin se muodostuu eri elinkaaren vaiheissa olevista osuuksista, joten on tarpeellista selvittää metroverkon tämänhetkinen kunto ja seurata säännöllisesti kunnon kehitystä.
Sopimus tehdään yhdestä mittauksen kokonaispalvelusta kahden mittauksen lisähankintamahdollisuudella (optiolla) samalla palvelusisällöllä. Perussopimuskausi on 3 vuotta ja tilaaja voi lisäksi päättää sopimuksen jatkamisesta kahdella kolmen vuoden optiokaudella. Hankinta sisältää lisäksi lisähankintamahdollisuuksia: kaikkiin mittauskertoihin voidaan lisäksi sisällyttää tarjouspyynnön mukaisia tarjoajan tarjoamia lisäpalveluja.
Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 914.800,00 euroa (alv 0 %). Kokonaisarvo on saatu laskemalla yhteen hinnat perussopimuskaudelta, optiokausilta ja lisäpalvelut tarjouksen mukaisesti.
Hankintamenettely
Kyse on vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) 13 §:n 1 momentin 1 kohdan palveluja koskevien hankintojen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta. Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain 36 §:n mukainen avoin menettely.
Hankintayksikkö teki markkinakartoituksen hankinnan valmistelua varten julkaisemalla hankinnasta 16.3.2023 ennakkoilmoituksen (nro 2023-123225) Suomen kansallisessa julkisten hankintojen ilmoitusjärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun).
Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin 11.12.2023 Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan (EUVL S -lehden numero 238/2023) verkkoversiossa www.ted.europa.eu(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) julkaisunumerolla 00750024-2023 ja Suomen julkisten hankintojen ilmoitusjärjestelmässä osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), numerolla 2023-002923. Tarjousten vastaanottamisen määräaika oli 15.2.2024 klo 12.00.
Tarjousten vastaanottamisen määräaikaa pidennettiin tarjousaikana. Uusi määräaika oli 4.3.2024 klo 16.00. Pidentämisestä ilmoitettiin korjausilmoituksella, joka julkaistiin julkisilla ilmoituskanavilla 9.2.2024 (ilmoitusnro 84723-2024, EUVL S -lehden numero 29/2024; ilmoitusnro 2024-005303, Hilma-ilmoituskanava).
Hankintailmoituksella oli kerrottu, että osa tarjouspyynnön asiakirjoista on salassa pidettäviä ja että niiden luovuttaminen edellyttää allekirjoitettua salassapitosopimusta. Näitä asiakirjoja luovutettiin pyytäneille tahoille tarjousaikana allekirjoitettua salassapitosopimusta vastaan. Hankintailmoituksella kerrottiin lisäksi mahdollisuudesta tutustua mittauskohteisiin ennen tarjousten jättämistä. Katselmuksia toteutettiin ilmoittautuneille tarjousaikana.
Hankintailmoituksessa ilmoitetut hankintayksiköt ovat Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos ja Länsimetro Oy.
Hankintailmoituksessa oli kerrottu, että hankintaa ei ole jaettu osiin: Sopimukseen haetaan yhtä (1) palveluntuottajaa vastaamaan palvelukuvauksen ja sopimuksen mukaisesta kokonaispalvelusta. Tilaajan tavoitteena on kokonaistoimittaja, koska halutaan, että mittaukset tulevat kaikki samanaikaisesti eikä metroratakalustoa tarvitse varata useaan kertaan, tämä vähentää tilaajan henkilö- ja kalustoresursointitarvetta. Lisäksi tulosten yhtenäinen analysointi ja raportointi helpottavat tilaajaa tulosten käsittelyssä.
Määräajassa tarjouksen toimittivat seuraavat yritykset:
- Deutzer Technische Kohle GmbH (DE811504368)
- Loram Finland Oy (2980425-6)
- Plasser Scandinavia AS (DK38172778)
Tarjoukset ovat voimassa 31.8.2024 saakka.
Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:
- Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
- Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
- Tarjousten vertailu
Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.
Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa ja tarjouspyynnössä.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastamisen perusteella todettiin, että Deutzer Technische Kohle GmbH täyttää tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Loram Finland Oy:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien voimavara-alihankkijan tietoja. Tarjoajan toimittaman vastauksen perusteella tarjoajan todettiin täyttävän tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Plasser Scandinavia AS:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien voimavara-alihankkijoiden ja alihankkijoiden tietoja. Tarjoajan toimittaman vastauksen perusteella tarjoajan todettiin täyttävän tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Näin ollen kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja tarjousten tarkastus eteni tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointiin.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
Hankinnan kohdetta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä sekä tarjouspyynnön liitteessä 4.3 Palvelukuvaus. Sopimusehdot oli määritetty tarjouspyynnön liitteissä Liite 4 Hankintasopimus liitteineen.
Deutzer Technische Kohle GmbH:lle lähetettiin täsmennyspyyntö koskien sopimusehtoihin sitoutumista. Tarjoajan toimittaman vastauksen perusteella tarjouksen todettiin olevan tarjouspyynnön mukainen.
Loram Finland Oy:n ja Plasser Scandinavia AS:n tarjous todettiin tarkastuksen perusteella tarjouspyynnön mukaiseksi.
Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja niiden arviointia jatkettiin tarjousten vertailuvaiheessa.
Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnössä oli ilmoitettu, että tarjousten arviointiperusteena ja hankinnan ratkaisuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 70 % (70 pistettä) ja laadun painoarvo on 30 % (30 pistettä). Tarjouspyynnön liitteellä 5 ilmoitettiin hinnan ja laadun tarkemmat arviointiperusteet ja pisteytyksen periaatteet.
Hinta
Tarjouksen hintapisteet muodostuivat kahdeksasta hintatekijästä, joiden kesken hinnan painoarvo, 70 pistettä, oli jaettu. Hintatekijä nro 1, Metroradan geometrian mittaukset (ml. tulosten analysointi ja raportti) oli vähimmäisvaatimus, jonka hinta tarjoajan oli ilmoitettava, ts. yhden mittauskerran kokonaishinta ilman mahdollisia lisämittauskertoja (sopimuksen optioita). Hintatekijät 2–8 olivat vapaaehtoisia: Tarjoajan oli ilmoitettava hinnat, mikäli palvelu sisältyi tarjoukseen. Jos tarjous ei sisältänyt kyseistä palvelua, tarjous sai kyseisestä hintatekijästä nolla pistettä. Hintatekijä nro:t 2–8 ovat tilaajan lisähankintamahdollisuuksia; Tilaaja ei sitoudu hankkimaan kyseisiä palveluja Mittausdatan analysointiohjelmisto ja päivitykset -palvelun vertailuhintaan laskettiin mukaan lisenssin hinta 10:lle käyttäjälle.
Hintatekijän halvin hinta sai pisteiksi hintatekijän painoarvon eli täyden pistemäärän. Hintatekijän muiden tarjousten hinnat saadaan seuraavalla kaavalla, halvin hinta jaettuna tarjotulla hinnalla kerrottuna hintatekijän painoarvolla:
halvin tarjous / ko. tarjous * hintatekijän painoarvo
Lopuksi tarjouksen eri hintatekijöistä saamat painotetut pisteet laskettiin yhteen ja saatiin tarjouksen hintapisteet.
Taulukossa 1 on hintavertailun lopputulos. Lisäpalvelujen yksikköhinnat ovat tarjoajan liikesalaisuuksia, eikä niitä näytetä. Harmaalla värillä merkityt kentät tarkoittavat, että palvelu ei ole sisältynyt tarjoukseen (merkintä *), hintaa ei ole ilmoitettu hintalomakkeella vaaditun mukaisesti eikä hintaa siksi ole voitu huomioida (merkintä **) tai tarjoukseen ei ole sisältynyt ohjelmisto vaaditun mukaisesti pilvipalveluna vaan koneelle asennettuna, eikä hintaa siksi ole voitu huomioida (merkintä ***). Tarjoajakohtaiset pisteytyksen perusteet ovat liikesalaisuuden suojaamisen takia erillisissä asiakirjoissa.
Laatu
Tarjouksen laatua arvioitiin kolmen laatutekijän perusteella: optionaaliset toimitukset, toimitusaika mittauksen jälkeen ja mittauskalusto. Laadun painoarvo, 30 pistettä, oli jaettu näiden kolmen laatutekijän kesken.
Laatutekijä numero 1 oli ”optionaaliset toimitukset”
- Jos tarjoukseen sisältyy mittausdatan analysointiohjelmisto ml. päivitykset ja varmistukset sekä käyttöönottokustannukset ja lisenssit, tarjous sai kuusi (6) pistettä.
- Jos tarjoukseen sisältyi virtakiskon aseman mittaus ratakiskoihin nähden -mittauspalvelu, tarjous sai neljä (4) pistettä.
- Jos tarjoukseen sisältyy ratakiskojen kuluneisuus -mittaus, tarjous sai kaksi (2) pistettä.
Muista optionaalisista toimituksista ei annettu pisteitä: Pisteitä sai nolla, sisältyvät nämä palvelut tarjoukseen tai eivät. Optionaalisista toimituksista tarjous voi saada korkeintaan 12 pistettä.
Laatutekijä numero 2 oli ”toimitusaika mittauksen jälkeen”.
- Jos tarjouksessa ilmoitettu toimitusaika sisältäen tulosten analysoinnin ja valmiin loppuraportin oli enintään 21 päivää, tarjous sai kuusi (6) pistettä.
- Jos tarjouksessa ilmoitettu toimitusaika sisältäen tulosten analysoinnin ja valmiin loppuraportin oli enintään 30 päivää, tarjous sai neljä (4) pistettä.
- Jos tarjouksessa ilmoitettu toimitusaika sisältäen tulosten analysoinnin ja valmiin loppuraportin oli enintään 35 päivää, tarjous sai nolla (0) pistettä; Vähimmäisvaatimuksena oli, että mittausraportin toimitusaika saa olla enintään 35 kalenteripäivää mittausajankohdasta, eikä tästä siten saanut pisteitä.
Toimitusaika laskettiin alkavaksi mittausajankohtaa seuraavasta päivästä. Päivällä tarkoitettiin kalenteripäiviä.
Laatutekijä numero 3 oli ”mittauskalusto”.
- Jos mittaukset tehtäisiin palveluntuottajan omalla kalustolla (akselipaino 100-130 kN), tarjous sai 12 pistettä. Tarkemmat kalustoa koskevat vaatimukset oli kerrottu tarjouspyyntöaineistossa.
- Jos mittaukset tehtäisiin tilaajan M200 vaunulla, tarjous sai nolla (0) pistettä.
Tarjouksen laatupisteet saatiin laskemalla tarjouksen eri laatutekijöistä saamat pisteet yhteen. Taulukossa 2 on laatuvertailun lopputulos.
Laatutekijä ja sen enimmäispisteet | Deutzer Technische Kohle GmbH | Loram Finland Oy | Plasser Scandinavia AS |
1, optionaaliset toimitukset, 12 p | 4 | 2 | 8 |
2, toimitusaika mittauksen jälkeen, 6 p | 0 | 4 | 6 |
3, mittauskalusto, 12 p | 0 | 0 | 12 |
Laatupisteet | 4 | 6 | 26 |
Tarjouksen kokonaispisteet saatiin laskemalla tarjouksen laatu- ja hintapisteet yhteen. Eniten pisteitä saanut tarjous on tarjousvertailun voittaja. Tarjouksen kokonaispisteet ja sijoittuminen vertailussa on esitetty taulukossa 3.
Vertailutekijä, enimmäismäärä (painoarvo) | Deutzer Technische Kohle GmbH | Loram Finland Oy | Plasser Scandinavia AS |
Hinta (70 p) | 36,60 | 46,40 | 50,50 |
Laatu (30 p) | 4 | 6 | 26 |
Yhteensä | 40,60 | 52,40 | 76,50 |
Sijoitus | 3. | 2. | 1. |
Plasser Scandinavia AS valitaan metroradan geometrian mittauksien toimittajaksi, sillä Plasser Scandinavia AS sijoittui vertailussa ensimmäiseksi.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella.
Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuohjeistuksen tiedokseen. Käytettäessä sähköistä tiedoksiantoa tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää.
Länsimetro Oy tekee vastaavan hankintapäätöksen ja osaltaan allekirjoittaa hankintasopimuksen valitun toimittajan kanssa.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta.
Päätös tullut nähtäväksi 10.05.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277