Uhkasakon tuomitseminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Takoraudantie 1
Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta
Kiinteistö Oy Järvenkynnyksessä (Takoraudantie 1, pysyvä rakennustunnus 18022 ja 18023) tehtiin määräaikainen palotarkastus 17.8.2023. Samaan tarkastettavaan kokonaisuuteen kuului kaksi rakennusta, joista toinen on kylmä varastorakennus. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 22.09.2023, pöytäkirjan numero 93 346.
Kohteeseen on tehty jälkitarkastus 18.1.2024, jolloin osa 17.8.2023 palotarkastuksella havaituista puutteista oli korjattu. Valvontatapahtuman pöytäkirjan numero 95 489.
Lisäksi hallinnollisten pakkokeinojen asettamisvaiheen kuulemisajan päätyttyä (15.3.2024), kohteessa on käyty toteamassa päävelvoitteiden tila yhdessä palotarkastaja Rami Achek kanssa.
Pelastusviranomainen on uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti päättänyt asettaa jäljempänä kuvatulla tavalla seuraavat uhkasakot alla eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisten päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat viivytyksettä.
Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.
Päävelvoite 1
Palotarkastuksen 17.8.2023 yhteydessä havaittiin, että automaattisen sammutuslaitteistolle ei ollut tehty määräaikaistarkastusta asianmukaisesti. Aiemmilla sprinklerilaitteiston määräaikaistarkastuksilla
(23.5.2019 ja 14.2.2011) on havaittu, ettei sprinklerilaitteiston mitoitus välttämättä ole riittävä suhteessa varastoitujen renkaiden määrään. Määräaikaistarkastuksella 4.10.2023 sprinklerijärjestelmän mitoitus rengasvarastossa on jälleen noussut esille. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen selvittää sprinklerilaitteiston mitoituksen riittävyys suhteessa rengasvaraston kokoon ja siellä säilytettävien renkaiden määrään (määräaika oli 31.12.2023).
Sprinklerilaitteiston määräaikaistarkastuksessa 4.10.2023 on havaittu lisäksi uusia puutteita sekä puutteita, jotka ovat olleet
olemassa jo edellisellä /edellisillä määräaikaistarkastuksilla.
Tarkastuslaitoksen automaattiselle sammutuslaitteistolle tekemässä määräaikaistarkastuksessa havaitut puutteet on korjattava. (Pelastuslaki 379/2011 12 §)
Ohje: Sisäasiainministeriön asetus automaattisista sammutuslaitteistoista SM-1999-976/Tu-33 14 §
Asianosainen on toimittanut 08.04.2024 kirjallisen selvityksen, jonka perusteella sprinklerin määräaikaistarkastuksessa havaituista puutteista kohta 23.01 on korjattu. Asianosainen ei ole selvittänyt pelastusviranomaiselle muiden sprinklerin määräaikaistarkastuksessa havaittujen puutteiden korjauksia eikä näitä ole voitu todentaa myöskään kohdekäynnillä 15.3.2024.
Pelastusviranomainen asettaa pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon päävelvoitteen tehosteeksi. Uhkasakko tullaan asettamaan uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti kiinteänä 50 000 € (viidenkymmenentuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 2
Palotarkastuksella 17.8.2023 asianosainen kertoi, että poistumisopastejärjestelmän akut olisi vaihdettu vastikään. Tästä ei kuitenkaan ollut esittää minkäänlaista dokumenttia. Lisäksi havaittiin, että poistumisopastejärjestelmää ei ole testattu säännöllisesti, asianosainen myönsi tarkastuksella testausten laiminlyönnin. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen tehdä testaukset (määräaika oli 31.12.2023).
Poistumisreittien opasteiden ja valaistuksen kunnossapito on tehtävä valmistajan antamien ohjeiden mukaan. Tehdyt testaus- ja huoltotoimenpiteet on merkittävä joko kunnossapito-ohjelmaan tai erilliseen päiväkirjaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus rakennusten poistumisreittien merkitsemisestä ja valaisemisesta 805/2005 9 §)
Kohdekäynnillä 15.3.2024 turvavalokeskuksen merkintöjen mukaan poistumisopasteet on testattu asianmukaisesti. Päävelvoite raukeaa.
Päävelvoite 3
Tarkastuksella 17.8.2023 havaittiin poistumisopaste, jonka osoittama ovi ei ole toimintakunnossa. Opaste on entisen maalaamon tiloissa. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen oven kunnostamiselle (määräaika oli 31.12.2023).
Poistumisreitillä entisen maalaamon tiloista sijaitseva ovi on muutettava helposti avattaviksi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 10 §)
Ohje: Uloskäytävien ja niihin johtavien tilojen ovissa ei tule yleensä käyttää lukkoja, jotka voi lukita siten, ettei niitä saa sisäpuolelta auki ilman avainta. Takalukossa olevat ovet on aina avattava, kun tiloissa oleskelee henkilöitä. Kulunvalvonnan järjestelyt eivät saa estää turvallista poistumista rakennuksesta.
Katso myös Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta 848/2017 35 §.
Kohdekäynnillä 15.3.2024 havaittiin, että kyseinen tila on tyhjillään. Asianosaisen mukaan tilaan ei ole tulossa mitään toimintaa. Lisäksi poistumistiekyltti on peitetty. Päävelvoite raukeaa.
Päävelvoite 4
17.8.2023 tarkastuksella katsottu yhdessä asianosaisen kanssa automaattisen sammutuslaitteiston kohdekortti. Kohdekortissa havaittiin vanhentuneita tietoja. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen kohdekortin päivittämiselle. (määräaika oli 31.12.2023).
Automaattisen sammutuslaitteiston kohdekortin tiedot on päivitettävä. (Pelastuslaki 379/2011 12 ja 14 §)
Ohje: Kohdekortin muuttuneet tiedot tulee päivittää kohdekorttilomakkeella pelastuslaitokselle sähköpostiosoitteeseen paloilmoitin@hel.fi sekä erikseen hätäkeskuksen sähköisen asiointipalvelun kautta. Muuttuneet laskutustiedot on päivitettävä myös Helsingin kaupungin taloushallintopalvelulle (Talpa). Pelastuslaitoksen kohdekorttilomake löytyy pelastuslaitoksen Internet-sivuilta osoitteesta: https://pelastustoimi.fi/helsinki/ohjeet-ja-lomakkeet. Lisätietoa hätäkeskuksen sähköisestä asiointipalvelusta löydät osoitteesta: 112.fi/palo-ja-rikosilmoitinlaitteet.
Kohdekäynnin 15.3.2024 perusteella asianosainen ei ole päivittänyt kohdekorttia.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 € (viidentoistatuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 5
Tarkastuksella 17.8.2023 on havaittu, että väestönsuojan tiiveyskoe on voimassa, mutta vuosittaisia tarkastuksia ei ole tehty. Kohteen edustajan mukaan heillä ei ole avaimia, joilla pääsisi vss-laitteistojen suojahäkkiin. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen väestönsuojan laitteiden tarkastukselle. (määräaika oli 31.12.2023).
Väestönsuojan laitteiden ja varusteiden huolto ja kunnossapito on tehtävä valmistajan antamien ohjeiden mukaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §)
Ohje: Laitteilla ja varusteilla voi olla eri määrävälein toteutettavia huolto- ja kunnossapitotoimenpiteitä.
Kohdekäynnin 15.3.2024 perusteella väestönsuojan tarkastusta ei ole tehty.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 15 000 €
(viidentoistatuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 6
Tarkastuksella 17.8.2023 havaittiin avoinna olevat palo-ovet Vianorin huoltohallin ja varaosahallin välillä sekä huoltohallin ja rengasvaraston välillä. Palo-ovet suljettiin tarkastuksen yhteydessä.
Jälkitarkastuksella 18.1.2024 palo-ovet olivat jälleen auki. Myös jälkitarkastuksen yhteydessä ovet suljettiin. Huoltohallin ja rengasvaraston välinen palo-ovi on pariovi, joista toinen on varustettu mekaanisella ns. vasikkaoven salvalla. Jälkitarkastuksella 18.1.2024 Vianorin edustajan Esko Pekkasen mukaan Vianorin toiminta huomioiden ei ole mahdollista, että ns. vasikkaovi olisi jatkuvasti kiinni. Koska ovet eivät automaattisesti salpaudu suljettaessa, ne tulee varustaa laittein, jotka myös salpaavat ovet tulipalon sattuessa. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen asianosaiselle antaa selvitys siitä, kuinka palo-ovien kiinnipidosta huolehditaan jatkossa. (määräaika oli 31.12.2023).
Palo-ovet on pidettävä suljettuina. Kohteen edustajan on annettava selvitys siitä, kuinka asiasta huolehditaan jatkossa. (Pelastuslaki 379/2011 9 §)
Tulipalotilanteessa savukaasut pääsevät leviämään avoinna olevan palo-oven kautta. Savukaasujen leviäminen palo-osastosta toiseen vaarantaa rakennuksessa olevien henkilöiden turvallisuuden ja lisää omaisuusvahinkoja.
Ohje: Jos ovia halutaan pitää auki, ne on varustettava laittein, jotka sulkevat ja salpaavat ovet palon sattuessa. Palo-ovet suositellaan merkittäväksi, jotta kohteessa olevat tunnistavat ovet, jotka ovat pidettävä suljettuina. Tulipalotilanteessa palo-osastojen välille muodostuu paine-ero, joka saattaa avata salpautumattoman oven ja mahdollistaa siten savukaasujen leviämisen palo-osastojen välillä. Katso myös Ympäristöministeriön asetus rakennusten paloturvallisuudesta 848/2017 17 §.
Jälkitarkastuksella 15.3.2024 havaittiin, että rengasvaraston ja huoltohallin väliseen palo-oveen on asennettu automaattinen suljinlaitteisto. Sen sijaan varaosahallin ja huoltohallin välinen palo-ovi oli nyt kiinni, mutta se ei sulkeudu karmeihinsa kunnolla (salpaudu), vaan jää avoimeksi. Pelastusviranomainen laskee uhkasakon summaa 10 000 euroon uhkasakkolain (1113/1990) 11 §:n perusteella.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 10 000 €
(kymmenentuhannen euron) uhkasakkona.
Päävelvoite 7
Tarkastuksella 17.8.2023 havaittiin, että kiinteistön tekniset tilat ovat siistit ja opastetut, veden pääsulku on suojattu kotelolla, jossa on avattava kansi. Veden pääsulkua on teknisistä tiloista lähes mahdotonta löytää ilman tarkentavaa opastetta. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen lisätä / selkeyttää veden pääsulun opastusta. (määräaika oli 31.12.2023).
Veden pääsulku on opastettava selkeästi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)
Perustelu: Pääsulkujen ja niille johtavien reittien merkitseminen ja opastaminen voivat vähentää henkilö- ja omaisuusvahinkoja onnettomuustilanteessa sekä sujuvoittaa pelastustoimintaa.
15.3.2024 jälkitarkastuksella havaittiin, että veden pääsulku on nyt opastettu asianmukaisesti. Päävelvoite raukeaa.
Päävelvoite 8
Asianosainen toimitti pelastusviranomaiselle sähköpostitse linkin sähköisen pelastussuunnitelman lukemista varten. Pelastussuunnitelma oli päivitetty viimeksi vuonna 2017. Pelastussuunnitelmassa havaittiin puutteita mm. kohteen toimijoiden tiedoissa. Pelastusviranomainen antoi kuulemisajan jälkeen velvoittavan määräyksen päivittää pelastussuunnitelma. (määräaika oli 31.12.2023).
Pelastussuunnitelma on päivitettävä. (Pelastuslaki 379/2011 15 §, Valtioneuvoston asetus pelastustoimesta 407/2011 2 §)
Ohje: Pelastussuunnitelmassa on oltava selostus: 1) vaarojen ja riskien arvioinnin johtopäätelmistä; 2) rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyistä; 3) asukkaille ja muille henkilöille annettavista ohjeista onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi; 4) mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä. Pelastussuunnitelmassa on tarpeen mukaan otettava huomioon myös kohteen tavanomaisesta poikkeava käyttö ja tilapäinen käyttötavan muutos. Pelastussuunnitelmassa on selvitettävä myös, miten omatoiminen varautuminen toteutetaan poikkeusoloissa. Jos rakennuksessa toimii useita toiminnanharjoittajia, rakennuksen haltijan tulee laatia pelastussuunnitelma yhteistyössä toiminnanharjoittajien kanssa.
15.3.2024 jälkitarkastuksen yhteydessä asianosainen toimitti päivitetyn pelastussuunnitelman pelastusviranomaiselle. Päävelvoite raukeaa.
Päätös
Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (22.01.2024, pöytäkirjan numero 95 493) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.
Asianosainen on toimittanut 08.04.2024 kirjallisen selvityksen, jonka perusteella yksi osa päävelvoitteesta 1 on korjattu. Muilta osin päävelvoitteiden tila on havainnoitu 15.3.2024 jälkitarkastuksella.
Toimitettujen selvitysten ja tehdyn jälkitarkastuksen perusteella päävelvoitteet 2, 3, 7 ja 8 katsotaan täytetyiksi.
Lisäksi päävelvoitteiden 1 ja 6 osalta asianosaisen katsotaan ryhtyneen toimenpiteisiin, mutta korjaavia toimenpiteitä ei ole saatu valmiiksi tai toimenpiteet eivät ole riittäviä.
Päävelvoitteet 1, 4, 5 ja 6 ovat edelleen voimassa ja niiden tueksi asetetaan kiinteä uhkasakko.
Päävelvoitteiden määräajaksi asetetaan 23.05.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Järvenkynnykselle.
Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.
Yhteenveto
Päävelvoite 1: Sprinklerilaitteiston määräaikaistarkastuksessa havaittujen puutteiden korjaus 23.05.2024 mennessä - 50 000 €
Päävelvoite 4: Sprinklerilaitteiston kohdekortti on päivitettävä 23.05.2024 mennessä - 15 000 €
Päävelvoite 5: Väestönsuojan laitteiden ja varusteiden huolto ja kunnossapito valmistajan ohjeiden mukaisesti 23.05.2024 mennessä - 15 000 €
Päävelvoite 6: Palo-ovien kiinnipito Vianorin tiloissa 23.05.2024 mennessä - 10 000 €
Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.
Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)
Päätös tullut nähtäväksi 22.04.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Santeri Ojala, palotarkastaja, puhelin: 040 6657183