Määräraha, kaupunginhallitus, pilotti- ja tapahtumakumppanuustoimenpiteet 2024
Määrärahan myöntäminen vuoden 2024 pilotti- ja tapahtumakumppanuustoimenpiteisiin
Päätös
Kansliapäällikkö päätti myöntää kaupunginkanslian viestintäosaston brändi ja tapahtumat -yksikön käytettäväksi yhteensä 250 000 euroa talousarvion kohdalta 1 30 01 Kaupunginhallituksen käyttövarat, projektinumero 104020100720 pilotti- ja tapahtumakumppanuustoimenpiteisiin vuonna 2024.
Määräraha kohdistuu brändi ja tapahtumat -yksikön helsinkiläisten tapahtumakonseptien kehitystä vahvistaviin pilotti- ja tapahtumakumppanuustoimenpiteisiin. Toimenpiteet kohdistuvat moneen tapahtumaan, muun muassa seuraaviin pilotti- ja kumppanuustapahtumiin: vappuaaton lakitustapahtuma väistöalueella Kansalaistorilla, Syötävä Helsinki -ruokavuoden ja -ruokaviikkojen tapahtumat, Olympiastadionin suurkonsertit ja Kasarmintorilla järjestettävä pilottitapahtuma. Toimenpiteillä edistetään osaltaan Helsingin kaupungin kaupunkistrategian 2021–2025 toteutumista ja Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 sekä Helsingin brändistrategisten tavoitteiden saavuttamista.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kaupunkistrategian 2021–2025 mukaisesti tapahtumilla on merkittävä rooli Helsingin viihtyisyyden, elinvoiman ja vetovoimaisuuden rakentamisessa. Helsinki on tapahtumallisuuden vastuullinen kehittäjä, luotettava ja innostava kumppani, toimiva tapahtumien alusta sekä kansainvälisesti vetovoimainen kulttuuri-, urheilu- ja tapahtumakaupunki, joka parantaa kilpailuasemaansa suurtapahtumien isäntäkaupunkina yhteistyössä alan toimijoiden kanssa.
Helsingin matkailun ja tapahtumien toimintaohjelman 2022–2026 mukaan tavoitteiden saavuttamisen perusedellytyksinä ja samalla kehittämiskohteina pidetään monimuotoisen ja elävän tapahtumatarjonnan syventämistä, omaleimaisen kaupunkikulttuurin, ruuan ja luonnon vetovoimatekijöiden vahvistamista ja saavutettavuuden ja asiakaspolkujen kehittämistä.
Toimintaohjelmassa myös linjataan, että Helsingin mielikuvaa rakennettaessa hyödynnetään entistä enemmän tapahtumia ja niiden markkinointia ja viestintää. Tavoitteena on Helsinki, jonka tapahtumatarjonta on mahdollisimman laaja, kiinnostava ja monipuolinen muun muassa erilaisten tapahtumakonseptien ja kokeilujen kautta. Ympärivuotiset ja laajasti ympäri Helsinkiä ydinkeskustasta eri kaupunginosiin levittäytyvät tapahtumat vahvistavat Helsingin ja helsinkiläisten yritysten elinvoimaisuutta ja tuovat niin asukkaita kuin vierailijoitakin yhteen lisäten näin yhteenkuuluvuutta ja myös keskinäistä ymmärrystä.
Päätös tullut nähtäväksi 12.04.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Lisätietojen antaja
Sari Myllyniemi, tapahtuma-asiantuntija, puhelin: 09 310 36082