Aukioloajat, lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys, toimipisteiden tilapäinen sulkeminen ja toiminnan supistaminen kesällä 2024

HEL 2024-004522
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 28

Lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys palvelun toimipisteiden tilapäinen sulkeminen ja toiminnan supistaminen kesällä 2024

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti lapsiperheiden hyvinvointi ja terveys palvelun aukioloista kesällä 2024 seuraavasti:

Terapeuttinen vauvaperhetyö, pariterapia, neuvolan psykologipalvelut ja lasten puheterapia ovat suljettuina 15. - 28.7.2024.

Jakomäen neuvola on suljettu 24.6. - 30.7.2023. Neuvolan terveydenhoitajan palvelut järjestetään Puistolan neuvolassa ja lääkäripalvelut Malmin neuvolassa.

Itäkadun perhekeskus on avoinna ajalla 17.6. - 11.8.2024 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).

Kallion perhekeskus on avoinna ajalla 17.6. - 11.8.2024 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).

Kampin perhekeskus on avoinna ajalla 17.6 - 11.8.2024 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).

Vuosaaren perhekeskus on avoinna ajalla 17.6 - 11.8.2024 arkisin klo 8.00–16.00 (avoinna normaalisti ma – to klo 7.00–19.00 pe 7.00–16.00).

Neuvolan keskitetyn vastaanoton Malmin raitin toimipiste on kiinni ajalla 17.6. - 11.8.2024

Neuvolan keskitetyn puhelinpalvelun supistettu aukiolo on 17.6. - 11.8.2024 klo 8.00–12.00 ja chat palvelu toimii klo 08.00–12.00.

Terveydenhoitajan suorittamat terveystarkastukset tehdään äitiysneuvolan määräaikaistarkastusohjelman mukaisesti ja lasten terveystarkastukset 2 vuoden ikään saakka. Muut neuvolatarkastukset toteutetaan keskittämisajan ulkopuolella.

Samalla perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja kehotti informoimaan kuntalaisia aukioloaikojen muutoksista hyvissä ajoin ennen sulkuja.

Päätöksen perustelut

Toimipisteiden tilapäisen sulkemisen syynä ovat kesäloma-ajasta johtuva vähentynyt palvelutarve ja henkilöstön vuosilomat.

Hallintosäännön 18 luvun 4 §:n mukaan palvelukokonaisuuden johtaja päättää sairaansijojen ja hoitopaikkojen tilapäisistä muutoksista ja toimintayksiköiden aukioloajoista.

Päätös tullut nähtäväksi 02.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Terhi Tuominiemi-Lilja, perheiden erityispalvelujen päällikkö, puhelin: 09 310 55634

terhi.tuominiemi-lilja@hel.fi

Monica Lindberg, neuvolan ja lapsiperheiden kotipalvelun päällikkö, puhelin: 09 310 58352

monica.lindberg@hel.fi

Päättäjä

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja