Vuokraus, vuokrasopimuksen uusiminen, Kluuvi, Postikatu, Tuan Trang tmi
Alueen uudelleenvuokraaminen kioski-myymälää varten yksityishenkilölle (Kluuvi, alue katualueesta 91-2-9901-0)
Päätös
Toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikkö päätti:
– vuokrata ********** kioski-myymälätoimintaa varten Helsingin kaupungin 2. kaupunginosassa (Kluuvi) katualueesta 91-2-9901-0 noin 25 m²:n suuruisen alueen liitteenä 1 olevan maanvuokrasopimusluonnoksen ja liitteenä 2 olevan vuokra-aluekartan mukaisesti– valtuuttaa sekä sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön että lakimiehen, kummankin yksin, allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta edellä mainitun sopimuksen ja tarvittaessa tekemään siihen vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.
S0102-225
Päätöksen perustelut
Hakija ja hanke
********** pyytää alueen uudelleenvuokraamista. Nykyinen vuokrasopimus nro 23453 (vuokraustunnus S0102-219) päättyy 30.6.2024.
Kioski-myymälää varten on vuokrattu Kluuvista, osoitteessa Postikatu 1, noin 25 m²:n suuruinen alue, jolla sijaitsee vuonna 1985 valmistunut kioskirakennus. Kioskirakennus on peruskorjattu vuonna 2008. Nykyinen kiinteistölautakunnan (12.06.2014, 342 §) vuokraus on tehty ajalle 1.7.2014–30.6.2024. Sitä on edeltänyt kiinteistöviraston tilakeskuksen vuokraus 6.6.2008 tehdyllä päätöksellä ajalle 1.7.2008–30.6.2014.
Kaavatiedot
Vuokrattava alue on osoitettu asemakaavassa nro 10275 (1997) katualueeksi. Alueelle ei ole osoitettu rakennusoikeutta.
Yleiskaavassa (2016) vuokrattava alue on liike- ja palvelukeskustaa (C1).
Alueen vuokraaminen hakijalle
Hakijalle esitetään alueen vuokraamista päätösehdotuksen mukaisesti. Asemakaavoitus puoltaa vuokrausta.
Alueen vuokra-aika
Hakijalle esitetään vuokrattavaksi päätösesityksen ja liitekartan mukainen vuokra-alue ajalle 1.7.2024–30.6.2029.
Liikennesuunnittelusta saadun tiedon mukaan Postikatu kuuluu mukaan alueeseen, jolla tehdään katuremonttia alustavasti 2026 alkaen. Työt alkavat Kaivokadulta ja Kaisaniemenkadulta ja siirtyvät vasta sen jälkeen Postikadulle. Postikadulle on esitetty raitiovaunulinjan jatketta, joka toteutuessaan saattaa tehdä kioskin sijainnin nykyisellä paikalla mahdottomaksi. Tästä syystä vuokrausta ei voida tällä hetkellä tehdä kymmeneksi vuodeksi.
Vuokra
Perittävä vuosivuokra on 31.3.2025 saakka 7 416,80 euroa.
Vuokra-alueen perusvuosivuokraksi esitetään 323 euroa elinkustannusindeksissä 1951 = 100, joka vastaa nykyrahassa noin 7 416,80 euroa (ind. 2316). Vuosivuokra sidotaan elinkustannusindeksiin siten kuin maanvuokrasopimuksen ehdoissa on sanottu.
Vuokra-alue vuokrataan kaupungin liikennesuunnittelutöiden vuoksi nyt vain viideksi vuodeksi, joten on perusteltua, että perusvuosivuokra pysyy samana kuin viime sopimuksessa.
Maanvuokrasopimuksen ehdot
Vuokra-alueen maanvuokrasopimus esitetään tehtäväksi kaupunkiympäristötoimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun käyttämin tavanomaisin maanvuokrasopimusehdoin lisättynä vuokra-aluetta koskevin ympäristöehdoin.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunta on 4.4.2023 § 195 siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaisen toimivaltansa toimitilatontit ja kiinteistökehitys -tiimin päällikölle antaa uudelleen vuokralle toimialan hallinnassa olevia kiinteistöjä yritystarkoituksiin enintään 30 vuoden määräaikaisin maanvuokrasopimuksin, kun kiinteistön rakennusoikeus on enintään 3 000 k-m².
Päätös tullut nähtäväksi 17.04.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Sinikka Hangasmaa-Puska, kiinteistöasiamies, puhelin: 09 310 32049