Osto, tontti 38122-17 Malmi, Elisa Oyj
Kiinteistön ostaminen Elisa Oyj:ltä Malmin kaavaillun uuden sairaalan mahdollistamiseksi; 91-38-122-17, Talvelankuja 2
Päätös
Tonttipäällikkö päätti, että Helsingin kaupunki ostaa Elisa Oyj:ltä (Y-tunnus 0116510-6) rakennetun kiinteistön 91-38-122-17 1 300 000 euron kappahinnalla ja muutoin liitteen nro 1 kauppakirjaluonnoksen mukaisin ehdoin.
Tonttipäällikkö päätti valtuuttaa sekä sopimukset ja valvonta -tiimin päällikön että lakimiehen, kummankin yksin, allekirjoittamaan Helsingin kaupungin puolesta edellä mainitut kauppakirjat ja tarvittaessa tekemään niihin vähäisiä korjauksia ja tarkennuksia.
Päätöksen perustelut
Kaupunki ostaa kiinteistön Malmin uuden sairaalan (MUS), eli nykyisen sairaala-alueen laajentamishankkeen mahdollistamiseksi. Sairaalahankkeen rakentamisen on kaavailtu alkavan keväällä 2029. Kaupan kohteessa sijaitseva tietoliikennekeskus tietoliikenneyhteyksineen on siirrettävä ja rakennus purettava ennen sairaalan rakentamista.
Kaupan kohteessa sijaitsee myyjän tietoliikennekeskus, jonka toiminnot ja tietoliikenneyhteydet on siirrettävä ennen sairaalahankkeen rakentamista. Siirron on tietoliikenteen toiminnan turvaamisvaatimusten vuoksi arvioitu kestävän kaksi vuotta siitä, kun uusi tietoliikennekeskus valmistuu. Kaupunki sitoutuu korvaamaan tietoliikennekaapelien siirron myyjälle toteutuneiden kustannusten mukaan.
Kaupunki on yhdessä myyjän kanssa käynnistänyt kaavamuutoksen uudelle, kaupungin omistamalle maalle sijoittuvalle tietoliikennekeskukselle. Kaupunki tulee vuokraamaan uuden tontin myyjälle.
Kiinteistötiedot
Ylä-Malmilla, osoitteessa Talvelantie 2 sijaitseva kiinteistö on pinta-alaltaan noin 2 135 m². Se on voimassa olevassa asemakaavassa nro 7465 osoitettu kunnallisteknisten rakennusten ja laitosten tontiksi (YT). Rakennusoikeus on 2 000 kem². Sijainti- ja kohdekartat ovat liitteenä 2.
Vuonna 1956 valmistunut kaksikerroksinen kivirakenteinen rakennus on kerrosalaltaan noin 1 410 kem². Tyydyttävässä kunnossa oleva rakennus toimii pääosin tietoliikennekeskuksena. Siinä sijaitsee myös kaksi noin 70 htm²:n kokoista asuntoa (3 h + k). Kaupunki ostaa rakennuksen kustannuksellaan purettavaksi.
Myyjä pidättää itsellään kiinteistön hallintaoikeuden rakennuksineen tietoliikennekeskuksen siirron vaatimaksi ajaksi, kuitenkin enintään 31.12.2028 asti. Kaupunki saa kuitenkin heti hallintaoikeuden kiinteistön rakentamattomaan eteläreunaan, jolla voi hieman parantaa sairaala-alueen toimivuutta esimerkiksi pysäköintimahdollisuuksia lisäämällä.
Hinnoittelu ja neuvottelut
Myyjän kanssa käydyissä neuvotteluissa on päästy päätöksen mukaiseen neuvottelutulokseen, jonka kauppahinnan markkinaehtoisuus on varmistettu ulkopuolisten auktorisoitujen arvioitsijoiden lausunnoilla.
Neuvottelutulos vastaa rakennukseen kohdistettuna noin 920 €/kem². Käyttämättä olevan noin 590 kem²:n rakennusoikeuden arvo jää sen heikon teknis-taloudellisen toteutettavuuden vuoksi verraten alhaiseksi.
Toimivalta
Kaupunkiympäristölautakunnan 26.9.2017 (114 §) tekemän päätöksen mukaan Tonttipäällikkö voi päättää ostaa, lunastaa ja vaihdossa hankkia kiinteistöjä tai rakennuksia kokonaisarvon ollessa yli 500 000 mutta enintään 1 500 000 €.
Päätös tullut nähtäväksi 21.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Peter Haaparinne, johtava asiantuntija, puhelin: 09 310 31864