Hankinta, puitejärjestely (H001-24), digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalvelut, kaupunginkanslia
Julkisuuslain mukainen päätös digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluihin kohdistuvassa tietopyyntöasiassa
Päätös
Kansliapäällikkö päätti, ettei Solita Oy:lle luovuteta digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden D-, F-, G-, H- eikä J-osa-alueiden vertailutietoja.
Päätöksen perustelut
Digitaalisten kehittämishankkeiden asiantuntija- ja konsultointipalveluiden kilpailutuksessa (H001-24) A-, B-, C-, E- ja I-osa-alueisiin tarjouksen antanut Solita Oy pyysi sähköpostitse 18.10.2024 muiden kuin yllä mainittujen osa-alueiden vertailutietoja.
Solita Oy:lle vastattiin sähköpostitse 21.10.2024, ettei liikesalaisuuksia sisältäviä vertailutaulukoita luovuteta muille kuin kyseisiin osa-alueisiin tarjouksen antaneille tarjoajille. Samalla tiedusteltiin, haluaako Solita Oy julkisuuslain mukaisen muutoksenhakukelpoisen viranomaispäätöksen.
Solita Oy:lle annettuun vastaukseen sisältyi perustelu siitä, että vertailutaulukot sisältävät tiedon kunkin tarjoajan tuntihinnasta, jota on käytetty tarjousten vertailuhintana. Tuntihinnoissa on kyse viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 20 kohdassa tarkoitetusta tarjoajien liikesalaisuudesta. Julkisuuslain 11 §:n 2 momentin 6 kohdan perusteella asianosaisilla on kuitenkin oikeus saada tieto vertailussa käytetystä kokonaishinnasta. Koska tuntihintaa käytettiin osa-alueen vertailuhintana, luovutettiin vertailutaulukot hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä osa-alueittain niille osa-alueen tarjoajille, joiden tarjous on ollut vertailtavana kyseisellä osa-alueella. Kukin tarjoaja on siten asianosainen vain niissä osa-alueissa, joihin se on jättänyt tarjouksen.
Solita Oy vastasi 22.10.2024 toistaen pyyntönsä. Samalla Solita Oy ilmoitti, että jollei sen pyytämiä vertailutietoja voida antaa, se haluaa asiasta julkisuuslain mukaisen päätöksen.
Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.
Hankintayksikön arvion mukaan osa-aluekohtaisilla yksittäisen asiantuntijan tuntikohtaisella hintatiedolla ja näiden yhdistelmillä voi olla elinkeinotoiminnassa taloudellista arvoa. Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Oikeuskäytännössä (KHO 2007:83) yksittäisiä hintatietoja on pidetty liikesalaisuuksina. Osa-aluekohtaiset vertailuhinnat katsottiin liikesalaisuuksiksi kokonaisharkinnan perusteella.
Julkisuuslain 11 §:n mukaan hakijalla, valittajalla sekä muulla, jonka oikeutta, etua tai velvollisuutta asia koskee (asianosainen) on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin asianosaiselle aina annettava.
Julkisuuslain mukaan asianosaisjulkisuudella tarkoitetaan siten asianosaisen oikeutta saada pyynnöstä tietoja oman asiansa käsittelyyn vaikuttavista tai vaikuttaneista asiakirjoista riippumatta siitä, ovatko nämä asiakirjat muutoin julkisia.
Asianosaisaseman puuttuessa tarjoajalla ei ole oikeutta saada julkisuuslain 11 §:n mukaisesti tietoja muun kuin julkisen asiakirjan sisällöstä. Pyydettyjä tietoja ei voida luovuttaa Solita Oy:lle, sillä siltä puuttuu asianosaisasema D-, F-, G-, H- ja J-osa-alueissa. Kyseisten osa-alueiden hintatiedot eivät ole vaikuttaneet Solita Oy:n asian käsittelyyn.
Solita Oy:lle on hankintapäätöksen tiedoksiannon yhteydessä toimitettu A-, B-, C-, E- ja I-osa-alueita koskevat vertailutaulukot. Tiedot, joita hankintayksikön käsityksen mukaan ei voida luovuttaa rikkomatta julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan liikesalaisuutta koskevaa säännöstä, ei ole luovutettu.
Tällä päätöksellä vastataan Solita Oy:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.
Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).
Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.
Päätös tullut nähtäväksi 09.11.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetussa laissa tarkoitettuun päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Lisätietojen antaja
Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651