Tarveselvitys, Toini-tila, Sturenkatu 6, Åshöjdens grundskola, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Alppilassa osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevaan Åshöjdens grundskola-koulurakennukseen sijoittuvien erityisopetustilojen tarveselvityksestä
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hyväksyä Alppilassa osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevan Åshöjden grundskola- koulun tiloihin toteutettavien erityisopetustilojen tarveselvityksen.
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto on esittänyt lautakunnalle päätöksessään 4.6.2024 osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevien erityisopetustilojen tarveselvityksen hyväksymistä.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeiden jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön ja oppijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä sekä varmistaa tilojen kokonaistaloudellisuus, ekologisuus ja luontoystävällisyys. Tiloja kehitettäessä varmistetaan, että toiminnalle on riittävästi rauhallisia oppimisen tiloja.
Lautakunta edellyttää, että kaupunkiympäristön toimiala esittää hankesuunnitelmassa hankekustannusten muodostumisperusteet. Lisäksi hankeen suunnittelussa tulee etsiä mahdollisimman toimivia ja taloudellisia ratkaisuja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Alppilaan osoitteeseen Sturenkatu 6 toteutetaan tila- ja pihamuutoksia pidennetyn oppivelvollisuuden erityisluokkien toiminnan tarpeisiin. Tilat toteutetaan toiminnallisena muutoshankkeena Åshöjdens grundskola-koulurakennukseen, josta vapautuu tilaa yläkoulun ja musiikin painotetun opetuksen siirtyessä Käpylään Kottby lågstadieskolasta yhtenäiseksi peruskouluksi laajennettavaan kouluun. Käpylässä uudet tilat valmistuvat kesällä 2025.
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaiden ruotsinkieliset erityisluokat siirtyvät ruotsinkielisen jaoston päätöksen (7.11.2023, §41) mukaisesti Zacharias Topeliusskolan-koulusta Åshöjdens grundskola -kouluun. Erityisluokat koostuvat toiminta-alueittain opiskelevista oppijoista (TOI) ja yksilöllisten tavoitteiden mukaan opiskelevista (POY) oppijoista. Zacharias Topeliusskolanissa näitä erityisluokkia on kutsuttu TOINI-luokiksi. Tässä päätöksessä viitataan termillä erityisluokka edellä mainittuihin oppijaryhmiin.
Toteutettavat tilat osoitteessa Sturenkatu 6 mitoitetaan 56:lle erityisluokan oppijalle, 226:lle perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppijalle ja 42:lle esiopetuksen oppijalle. Yhteensä tiloissa voidaan järjestää esi- ja perusopetusta yhteensä 324 oppijalle.
Nykyisin Åshöjdens grundskola -koulussa on esiopetuksessa 22 oppijaa ja perusopetuksen 1-9-vuosiluokilla 422 oppijaa (syksyn 2023 tilanne). Koulun käytössä on ollut osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevan koulurakennuksen lisäksi väliaikaisia lisätiloja osoitteessa Sturenkatu 2. Lisätilojen vuokrasopimus päättyy vuoden 2024 lopussa. Koulun teknisen työn opetus järjestetään jatkossakin Aleksis Kiven peruskoulun tiloissa.
Alppilaan osoitteeseen Sturenkatu 6 toteuttavat tilat otetaan käyttöön kalustettuina tammikuuhun 2026 mennessä. Tiloilla voidaan vastata alueen perusopetuksen, esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen muuntuviin tilantarpeisiin. Tilojen monipuolinen käyttö ja erilaisten oppijoiden inkluusion tukeminen on pedagoginen tavoite, mikä on huomioitu tilojen mitoittamisessa ja suunnitteluratkaisuissa.
Tilahanke parantaa palveluiden järjestämistä
Kasvatus- ja koulutuspalvelujen tarvetta ja paikkojen riittävyyttä seurataan säännöllisesti alue- ja kaupunkitasolla. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Toimipisteen laajuudessa on huomioitu koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.
Osoitteeseen Sturenkatu 6 toteutettava tilamuutoshanke liittyy ruotsinkielisten koulujen palveluverkon kokonaisuuteen. Palveluverkon kehittämiseen liittyviä hankkeita ovat Kottby lågstadieskolan -koulun laajentaminen yhtenäiseksi peruskouluksi ja Zacharias Topeliusskolan -koulun peruskorjaus, jonka yhteydessä on todettu, että kiinteistön tilat osoitteessa Stenbäckinkatu 14 eivät mahdollista pidennetyn oppivelvollisuuden oppijoiden palvelun järjestämistä asianmukaisesti kiinteistön tiloissa jatkossa. Åshöjdeniin toteutettavassa kokonaisuudessa erityisluokan oppijoiden eritystarpeet pystytään järjestämään kaupunkitasoisesti yhdenvertaisella tavalla.
Vuoden 2023 väestöennusteen mukaan ruotsinkielisten 6-12-vuotiaiden määrä kasvaa Åshöjdenin ja Kottbyn oppilaaksiottoalueilla ennustekauden aikana. Koulujen tilat riittävät nyt ennustetulle lapsimäärälle ja ennakoidulle palveluun osallistuvien suomen- ja muunkielisten oppilaiden määrälle. Oppilaaksiottoalueiden väestökehitystä tulee tarkastella vuosittain ja tarvittaessa huomioida väestökehityksen vaikutus oppilasmäärien tasaamiseen eri oppilaaksiottoalueiden välillä. Erityisoppilaiden palvelu on kaupunkitasoista palvelua, joka palvelee osin myös lähikuntia.
Uudet palvelutilat tukevat lasten arkea
Toiminnallisena muutoksena toteutettavat turvalliset, terveelliset ja riittävät tilat luovat hyvät edellytykset koulujen ja esiopetusten toiminnalle ja vastaavat erityisen tuen oppijoiden palvelutarpeisiin.
Tilat ja piha suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille oppijoille sopivaksi, lapsen kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisenympäristöksi. Toiminnan suunnitteluun osallistetaan henkilöstön lisäksi lapset ja perheet. Tilat tukevat yhteisöllisyyden ja inkluusion tavoitteita toiminnassa.
Tilat edistävät perusopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman toteuttamista
Hankkeessa toteutetaan perusopetukselle ja esiopetukselle pedagogisesti monipuoliset ja tarkoituksenmukaisesti mitoitetut tilat, jotka edistävät toimintaa ja takaavat oppijoille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilat suunnitellaan kaupunkitasoisten mitoitusperiaatteiden ja suunnitteluohjeiden mukaan ja ne mahdollistavat perusopetuksen opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamisen. Teknisillä ratkaisuilla mahdollistetaan tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.
Piha-alueet varustetaan leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelmien tavoitteita ja niiden suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimis- ja leikkimistilana. Piha-alueet tarjoavat sekä koulujen että esiopetuksen käyttäjille ja alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet. Henkilökuntaa ja lapsia osallistetaan pihan suunnitteluun.
Piha-alueiden suunnittelussa parannetaan pihan toiminnallisuutta kaikille oppilaille, parannetaan piha-alueen viihtyisyyttä liikennemelua vaimentavin rakentein ja huomioidaan erityisoppilaiden saattoliikenteen turvalliset järjestelyt. Tontilla oleva puusto säilytetään.
Hankkeen suunnittelussa erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että kokonaisratkaisu sekä sisä- että ulkotilojen ratkaisut tukevat inkluusiota toiminnassa eri oppijaryhmien kesken.
Osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevan esiopetuksen, ala-asteen ja erityisluokkien tilantarpeet esitetään liitteenä olevassa huonetilaohjelmassa.
Uusien tilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin
Osoitteessa Sturenkatu 6 sijaitsevat tilat ovat laajuudeltaan 3780 htm2. Muutosalueen laajuus on 1458htm2, josta juhlasalin osuus 221 htm2.
Kaupunkiympäristön toimialan arvioima tuleva kokonaisvuokra on noin 29,71 euroa/m²/kk eli noin 1 350 000 euroa/vuosi. Nykyinen vuokra on noin 1 042 000 euroa/ vuosi, joten arvioitu vuokrankorotus on 6,73 euroa/m²/kk eli vuositasolla 308 000 euroa.
Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Ensikertaisessa kalustamisessa hyödynnetään vähintään 30 % toimialan käytössä olleita kalusteita, mikä edistää kaupungin hiilineutraalisuustavoitteita ja vähentää irtokalustukseen varattavia määrärahoja. Tässä hankkeessa käynnistämiskustannuksiin varataan noin 180 000 euroa. Tieto- ja viestintäteknologian hankintoihin varataan 32 400€. Muuttokustannusarvio on noin 20 000 euroa. Toimintakustannukset tulevan hankkeen osalta ovat yhteensä noin 3 320 000 euroa/vuosi, sisältäen henkilöstökustannukset.
Hankkeessa toteutettavat muutostyöt tullaan aikatauluttamaan siten, että väistötiloja ei tarvita.
Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu
Tarveselvitys on laadittu kaupunkiympäristön toimialan sekä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.
Hankkeen laajuus ja palveluntarpeen määrittely on valmisteltu yhteistyössä kasvatuksen ja koulutuksen toimialan oppimistilojen suunnittelupalveluiden palveluverkkoyksikön ja ruotsinkielisten perusopetus- ja varhaiskasvatuspalveluiden kesken. Suunnitelma on käsitelty rehtoreiden kanssa 1.9.2022.
Koulujen ja esiopetuksen henkilökunta on laatinut pedagogisen suunnitelman. Osallistaminen toiminnan suunnitteluun ja pedagogisen suunnitelman laatimiseen on toteutettu tavallista laajempana. Käyttäjien pedagogisen tiimin työpajoja ja muita tapaamisia järjestetty ruotsinkielisten palvelujen pedagogisten asiantuntijoiden ohjauksessa. Työpajoista on raportoitu erikseen kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ruotsinkielisen jaoston kokouksessa 7.5.2024.
Henkilöstön ja huoltajien tiedotustilaisuudet on järjestetty 5.2.2024.
Huoltajia tiedotetaan vuosittain alueen palveluverkon kehittämisestä ja talonrakentamisohjelmasta sekä osallistetaan toiminnan ja yhteistyön suunnitteluun johtokuntien ja vanhempainyhdistysten kautta.
Zacharias Topelius skolan- ja Åshöjdens grundskola -koulujen sekä esiopetuksen henkilökunta on osallistunut käyttäjäkokouksissa tilasuunnitteluun toiminnan näkökulmasta tarveselvitysvaiheessa. Jatkosuunnittelun aikana tullaan järjestämään käyttäjäkokouksia mm. kalustuksesta.
Oppijoiden osallistaminen pihaa koskien toteutetaan syksyllä 2024 erikseen koulun kanssa sovittavalla tavalla. Oppijoita tullaan osallistamaan myös irtokalustesuunnitteluun.
Lapsivaikutusten arviointi
Tilojen ja pihan toteutuksella varmistetaan lapsille turvallinen ja terveellinen toimintaympäristö. Liikennesuunnittelulla varmistetaan lasten turvalliset kevyen liikenteen yhteydet rakennukseen ja sen lähialueille. Liikenneyhteyksiin liittyvät riskiarviot käydään suunnittelun aikana läpi.
Hankkeessa toteutettavissa tiloissa erityisen tuen oppijoiden toiminta voidaan järjestää kaupunkitasoisesti yhdenvertaisesti. Asianmukaiset ja inkluusiota tukevat tilat parantavat erityisen tuen oppijoiden toimintaedellytyksiä ja oppimista.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.
Päätös tullut nähtäväksi 18.06.2024
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Ulla Manninen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 22493