Hankinta, esitystekniikka, eräät Helsingin kaupungin koulut, lukiot sekä päiväkodit
Esitystekniikan hankinnan keskeyttäminen
Päätös
Toimialajohtaja päätti keskeyttää esitystekniikan hankinnan lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 125 §:n mukaisesti.
Päätöksen perustelut
Esitystekniikan hankinnasta tehtiin päätös 10.5.2024 / § 50, jossa esitystekniikan toimittajaksi valittiin Digitouch Group Oy. Hankintaa koskeva tarjouskilpailu toteutettiin Helsingin kaupunginkanslian perustaman dynaamisen hankintajärjestelmän H001-19, HEL 2019-003682 / Esitystekniikan laitteet ja palvelut (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjoukset tuli jättää sähköisesti tarjouspalvelussa. Tarjouspyyntöön (506736) saapui määräaikaan mennessä kahdeksan (8) tarjousta: Atea Finland Oy, Digitouch Group Oy, Dustin Finland Oy, Electro Waves Oy, Geomailer Oy, LH-Group Oy, Lyreco Finland Oy, Pro Sonic Oy.
Hankintayksikkö ei ole pannut täytäntöön hankintapäätöstä, koska päätöksestä valitettiin markkinaoikeuteen sekä vaadittiin hankintaoikaisua. Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi 11.6.2024 / § 140 LH-Group Oy:n vaatimuksen hankintaoikaisusta. Kasvatus- ja koulutuslautakunta katsoi, että hankintamenettelyssä ei ollut tapahtunut virhettä, ja että voittanut tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.
Hankintayksikkö katsoo, että sillä on oikeus luottaa tarjoajien sille ilmoittamiin tietoihin ja, että tarjoajat ovat sitoutuneet toimimaan tarjouskilpailun vaatimusten mukaisesti. Hankintayksiköllä ei ole ollut missään vaiheessa perusteltua syytä olla luottamatta voittaneen tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamiin tietoihin, ja että tarjoajat vastaavat tarjouksissaan ilmoittamiensa tietojen paikkansapitävyydestä. Täten hankintayksikkö katsoo toimineensa oikein, kun hankintayksikkö on valinnut Digitouch Finland Oy:n tarjouksen tarjouskilpailun voittajaksi sekä hylätessään LH-Group Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen sen aikaisten tietojen perusteella.
LH-Group Oy on toimittanut lautakunnan päätöksen jälkeen lisää perusteluita hankintayksikölle, että miksi Digitouch Group Oy:n tarjous olisi pitänyt hylätä. Nämä perustelut ovat selostettu liitteessä 1. Hankintayksikkö on tämän jälkeen tarkastanut uudestaan Digitouch Group Oy:n sekä kaikki muut saapuneet tarjoukset. Hankintayksikkö on tullut johtopäätökseen, että kaikki seuraavat tarjoukset olisi tullut alun perin jättää tarjousvertailun ulkopuolelle: Atea Finland Oy, Digitouch Group Oy, Dustin Finland Oy, Geomailer Oy, LH-Group Oy, Lyreco Finland Oy, sekä Pro Sonic Oy.
Digitouch Group Oy:n tarjoukseen sisältynyt Hisense 55DM66D ei täytä hankintayksikön asettamaa vaatimusta ammattinäytön näyttöpaneelin virkistystaajuuden osalta, joka oli 120 Hz. Muiden yllä mainittujen tarjoajien, mukaan lukien LH-Group Oy, tarjouksiin sisältynyt Sony FW-55BZ40H ei myöskään täytä näyttöpaneelin virkistystaajuudelle asetettua vaatimusta. Tämän päätöksen liitteenä 2 olevan tuote-esitteen sivulla kymmenen (10) ilmoitetaan, että Sony FW-55BZ40H:n virkistystaajuus on 100 Hz. Näin ollen ainut tarjouspyynnön mukainen tarjous on ollut Electro Waves Oy:n jättämä tarjous.
Lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) § 133 mukaan hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty. Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta. Alkuperäinen hankintapäätös on tehty 10.5, ja seuraava lautakunnan kokous oli 13.8. Täten hankintayksikön ei ole enää itse mahdollista tehdä hankintaoikaisua, koska 90 päivän määräaika on umpeutunut. Tämä 90 päivän määräaika oli myös umpeutunut jo ennen elokuun lautakunnan kokousta.
Edellä selostetusta syystä hankintayksikkö ei tässä vaiheessa enää pysty oikaisemaan tekemäänsä hankintapäätöstä, joten tilanteen ratkaisemiseksi hankintayksikölle jää vaihtoehdoksi vain hankintamenettelyn keskeyttäminen. Hankinta voidaan hankintalain 125 §:n mukaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Tässä tapauksessa hankinnan keskeyttämiselle on hankintalaissa tarkoitettu perusteltu syy, sillä hankintamenettelyssä on tapahtunut virhe. Virhe johtuu siitä, että tarjoajat ovat antaneet virheellistä tietoa hankintayksikölle.
Hankintayksikkö ei voi sallia sellaisten tuotteiden toimittamista, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vaatimuksia. Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettely voidaan myös keskeyttää, jos on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous eikä tarjousvertailua ole tällöin mahdollista suorittaa. Näin ollen hankintamenettelyn keskeyttäminen on perusteltua myös siitä syystä, että on saatu vain yksi hyväksyttäväksi katsottava tarjous, eli Electro Waves Oy:n tarjous.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään hankinnan keskeyttämisestä hankinnan arvosta riippumatta (HEL 2023-005321 § 101).
Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen.
Päätös tullut nähtäväksi 19.08.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Jos hankintayksikkö kuitenkin on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalaissa säädettyä odotusaikaa, valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
Dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävien EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 10 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Seppo Perälä, opetusteknologiapäällikkö, puhelin: 09 310 36299
Hans Lähteenmäki, ICT-hankintalakimies, puhelin: 310 39369
Jukka Pursiainen, ICT-hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 26810